Miten pääsen eroon shoppailuaddiktiostani?
Otsikossahan se jo tulikin. Tilanne alkaa jo ahdistaa. Olen siis koukussa shoppailuun. Koskaan ei mene montaa päivää peräkkäin, etten ostaisi jotain. En käy kaupoissa kovinkaan paljon, mutta tilailen netistä yhtä sun toista, nettikaupoista ja Facebook-kirppiksiltä. Ostaminen tuo suunnattoman hyvänolon tunteen, joka hälvenee tietysti yhtä nopeasti kuin tuleekin ja sitten onkin jo ostettava jotain muuta. Joka kerta kun ostan jotain, päätän, että tämän jälkeen en osta enää mitään ja olen vakuuttunut, että en edes tarvitse mitään, mutta jo seuraavana päivänä on mieleni muuttunut.
Minulla on vakituinen työpaikka, tulot alempaa keskitasoa. Toistaiseksi selviydyn laskuista, asuntolainan lyhennyksistä jne. eikä minulla ole maksuhäiriömerkintöjä, ja laskujen maksamisen jälkeen jää vielä ihan kivasti rahaa tilillekin. Senpä takia tämä shoppailu onkin mahdollista. Velkaa kuitenkin kertyy koko ajan lisää. Makselen ostoksia osittain luottokortilla ja osamaksuilla. Maksettavaa on siis suuntaan ja toiseen. Tuossa vuosi sitten jo otin itseäni niskasta kiinni, otin pankista lainan, jolla maksoin pois kaikki luottokorttivelat ja osamaksujutut ja tarkoitus oli jättää luottokortti vaan "pahan päivän varalle". Oli ihanaa, kun oli vain yksi taho minne piti kuukausittain maksaa velkaa. No, vuoden olen tässä elellytkin leveästi, kun luottokortilla on ollut kivasti varaa, ja kohta alkaa olla jo luottoraja lähellä. Ahdistaa. En vaan jotenkin PYSTY olemaan ostelematta, vaikka siitä tulee nykyään enemmän huono kuin hyvä olo! Pelkään, että pian tulee tilanne, etten enää selviäkään veloistani. Työttömäksi jääminen olisi ihan katastrofi. Mitään kalliita merkkituotteita en ostele, koska minun tapauksessani määrä korvaa laadun.
Onko kohtalotovereita? Tai vinkkejä miten tästä voi päästä eroon? En todellakaan tarvitse kaikkea sitä roinaa (vaatteita lähinnä), jota ostan, ja käynkin pari kertaa vuodessa kirppiksellä myymässä halvalla eteenpäin ostamiani rättejä.
Kommentit (29)
Ihan ensimmäiseksi niin vie se luottokortti pankkiin takaisin ja hanki tilalle ihan tavallinen pankkikortti. Olet jo kerran ottanut lainan selviäkseen veloistasi ja homma vaan jatkuu. Sanot että sulla jää ihan kivasti rahaa tilille kun palkka tulee, laskepas uudestaan mutta laske tää kerta sinun kokonaisvelka osamaksukauppoineen. Kauanko menisi että nykyisillä tuloillasi olisit velaton?
Mihin tarpeeseen ostat? Minä kuvittelen, että en ole tarpeeksi naisellinen ja ostamalla jotain naisellista (alusvaatteita, hameita, meikkejä, kenkiä) saan lisää tätä ominaisuutta. Näytän ehkä elähtäneeltä drag queenilta.
Kuten jo mainittiinkin, jos ongelma on netistä tilailu niin poistu kaikista sähköpostiketjuista ja fb-kirppiksiltä. Jos kotiin tulee kuvastoja niin laita saman tien paperinkeräykseen.
Vaihdat luottokortin vaikka Visa Electroniin niin et voi tuhlata yli varojen. Ja maksat joka kuukausi ensin laskut/velat ennen kuin ostat mitään muuta.
Lainaa Kon Mari -kirja ja aloita siitä.
Vierailija kirjoitti:
Addikteille ei mitään "elämänmuuttavia taikoja".
Selvitä itsellesi mitä puutetta tai traumaa hoidat shoppailemalla. Vasta kun syy on selvillä (esim, turvattomuus) pääset alkuun. Tavara ei tuo turvaa, säästöt toisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan. Addition syyn selvittäminen ja sen hoitaminen pois päiväjärjestyksestä eli aivojen uudelleenohjelmointi.
Jos sulla kerran on rahaa, mene terapiaan. Saat ymmärrystä, ohjausta toimia toisin ja motivaatiota pysyä ruodussa. Jokin sussa on joskus aiheuttanut olon, että "tarvitset" ostoksia ja sitten homma jämähti tavaksi, josta kehittyi addiktio. Ehkä syyn selvittäminen avaa solmua.
Kiitos teille vastanneille. Olen tosiaan ajatellut, että addiktoituminen johonkin muuhun voisi auttaa, en vaan ole keksinyt, mitä se muu voisi olla. Kunpa se olisi vaikka lenkkeily! Toistaiseksi en vaan ole hurahtanut. :)
Luottokortista luopumista olen suunnitellut monet kerrat. Olen kuitenkin pitänyt sen, kuten sanoin, pahan päivän varalle (jos vaikka pitää viedä lapsi lääkäriin tms.), mutta ihan muuhun käyttöönhän se pääasiassa on mennyt. Teinkin jo kerran sen, että otin käyttöön pelkän pankkikortin, mutta pankissani tuli joku korttiuudistus ja lähettivät sieltä automaattisesti uuden kortin, kortin, jossa oli myös se credit-puoli. Pitääpä tilata pelkkä pankkikortti/Visa electron ja pistää luottokortti katki, tai ainakin jättää se kotona hyvään talteen eikä kuljetella lompakossa.
Yksi teistä kysyi mihin tarpeeseen ostan. Varmaan vähän samankaltaiseen kuin sinäkin. Paikkailen huonoa itsetuntoa, koska ajattelen, että uudet vaatteet tekevät minusta kauniimman. Huono itsetunto taas johtuu ex-miehestäni, joka teki selväksi, etten koskaan kelpaa sellaisena kuin olen. :( Olen kovasti yrittänyt päästä tuosta ajattelusta eroon, mutta tiukassa on.
Ehkä tämä tästä pikkuhiljaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan. Addition syyn selvittäminen ja sen hoitaminen pois päiväjärjestyksestä eli aivojen uudelleenohjelmointi.
Mene pois, trolli. Täällä puhutaan vakavista asioista.
Oletko tylsistynyt ja tyytymätön elämääsi, ja haet shoppailusta sitä piristystä elämääsi? Mieti miltä sinusta tuntuu kun alat tuntea tarvetta lähteä kaupoille/nettikaupoille. Tarvitset luultavasti jotain todellista tekemistä staattisen tavaroiden ostamisen sijaan.
Youtubesta löytyy ihan hyviä aihetta käsitteleviä videoita, esim:
Mä rakastan shoppailua yli kaiken, sitten kun jäin työttömäksi, se oli pakko lopettaa ja nyt olen tajunnut, että vaihdoin shoppailun syömiseen. Sekään ei ole hyvä. Rahaa kuluu entistä turhempaan ja mä lihon.
Harrastan myös liikuntaa, joten sillä en ole voinut korvata kumpaakaan addiktiota.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tylsistynyt ja tyytymätön elämääsi, ja haet shoppailusta sitä piristystä elämääsi? Mieti miltä sinusta tuntuu kun alat tuntea tarvetta lähteä kaupoille/nettikaupoille. Tarvitset luultavasti jotain todellista tekemistä staattisen tavaroiden ostamisen sijaan.
Youtubesta löytyy ihan hyviä aihetta käsitteleviä videoita, esim:
Kyllä ja kyllä! Valitettavasti vielä työni on sellainen, että ajoittain on hiljaista eikä tapahdu oikein mitään. Silloin on vielä helpompi klikata itsensä Zalandoon... Todellakin tarvitsisin jotain merkityksellistä ja mielekästä tekemistä. Kuten jo sanoin, olisi kiva hurahtaa vaikka lenkkeilyyn. :)
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan shoppailua yli kaiken, sitten kun jäin työttömäksi, se oli pakko lopettaa ja nyt olen tajunnut, että vaihdoin shoppailun syömiseen. Sekään ei ole hyvä. Rahaa kuluu entistä turhempaan ja mä lihon.
Harrastan myös liikuntaa, joten sillä en ole voinut korvata kumpaakaan addiktiota.
Näinhän se helposti menee - addiktiosta toiseen. :/ Tsemppiä sulle!
ap
Aloituksesi tuli sanasta sanaan kuin minun suustani. Mulla on jatkunut tämä niin kauan kun muutin omaan kotiin, eli 7 vuotta. Luulen, että tämä mun addiktio johtuu siitä että lapsuuden kodissa äitini oli todella pihi ja osti minulle n yhden vaatteen vuodessa, jos olin ensiksi perustellut että todella tarvitsen sen. Muuten lainailin vaatteita äitin tai veljien(!) kaapista. Tai sitten olen muuten vaan hullu.
On tämä mielestäni vähän helpottunut vuosien myötä, nyt ostan enemmän lapsille (tarpeellista!) ja rahaa jää vähemmän omaan tuhlailuun.
Olen oppinut miettimään että "tarvitsenko tätä todella", ja varmaan pärjäisin kyllä ilmankin mutta mielestäni se on jo edistys etten ostele tota tätä ja sitä ihan muuten vaan.
En kylläkään väitä että tämä olisi mitenkään hyvällä mallilla mulla. En tiedä miten saisin tämän kokonaan loppumaan. Omaa kotia en suostu ostamaan ennenkuin saan tämän ostovimman pois ja "vaatevelat" maksettua.
Minä pääsin shoppailusta eroon näillä keinoilla:
- Laitoin verkkopankkiin korttien kohdalle Visa-korttiin netistä ostokiellon. Sitten vaan jätän pankkitunnuksista toisen puolen ajoittain töihin, niin, että en mitenkään pääse esim. viikonloppuna muuttamaan asetuksia ja ostelemaan mitään.
- Kun lähden kaupungille jätän Visa-kortin kotiin. '
- Töissä olen tehnyt itselleni tavoitteita, joita edistän jos minulle jää luppoaikaa esim. perehdyn johonkin asiaan, opiskelen kieltä ym.
- Päätin vain, että en tarvitse mitään ja jo olemassaoleva kelpaa ja käytän ne loppuun ennen kuin ostan uutta. Esim. päätin, etten osta ainakaan kolmeen vuoteen yhtäkään kenkäparia.
- Päätin, etten halua olla trendikäs vaan ennemminkin järkevä kuluttaja.
- Pyörin kyllä nettikaupoissa ja klikkailen tavaroita koriinkin, mutta en osta mitään. Tämä tyydyttää esteetistä silmää ja kehittää valikoivaa makua. Sitten huomaan, etten olisi tarvinnut mitään niistä, joita oli ajatuksena ostaa.
- Pistän kiertoon ne joista en tykkää yhtään ja jotka eivät sovi.
Tavarasta tulee helposti ihmisarvon mitta. Jonkin verran pitää kuitenkin shoppailla, että kokee saavansa jotakin.
Teen säästötavoitteita, enkä anna minkään ostoshaaveen mennä niiden yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene pois, trolli. Täällä puhutaan vakavista asioista.
En ole trolli. Ap:n tapauksessakin shoppailu johtuu traumasta (exän sat yms muu vielä tiedostamaton) mikä pitää saada käsiteltyä pois turvallisissa olosuhteissa jotta ap pystyy muuttamaan käytöstään eli ohjelmoimaan aivonsa (tunnepuoli) uudelleen.
Onnittelut, se, että kysyt täältä apua, on merkki siitä, että olet hyvällä alulla uudella tiellä.
Ihan aluksi sinun on tehtävä ostelusta vaikeaa. Luovu luottokortista, sulje tunnuksesi ostospaikkoihin, poistu sähköpostilistoilta. Sitten voit alkaa miettiä, mihin turvalliseen haluaisit aikasi ja energiasi käyttää. Addiktio korvautuu usein toisella, mutta kaikki addiktiot eivät ole tuhoisia. Ensi alkuun on hyvä jäädä koukkuun vaikka lainan lyhentämiseen. Kehitä hyviä rutiineja, muunkin kuin pukeutumisen tai ostelun suhteen. Esimerkiksi marjastus, geokätköily ja neulominen tuovat samaa keräilyn mielihyvää.
Vaatteita sinulla on varmasti liikaa. Tee hyvin kuratoitu vaatekaappi ja täydennyssuunnitelma sille. Epäonniset ostokset lahjoita hyväntekeväisyyteen - myyminen vie sinut takaisin siihen maailmaan, mistä haluat pois.
Siinäpä alkua. T. Toiminta-addiktin vaimo, joka on itsekin joskus palkinnut itseään vaatteilla.