Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsen eroon shoppailuaddiktiostani?

Vierailija
04.11.2016 |

Otsikossahan se jo tulikin. Tilanne alkaa jo ahdistaa. Olen siis koukussa shoppailuun. Koskaan ei mene montaa päivää peräkkäin, etten ostaisi jotain. En käy kaupoissa kovinkaan paljon, mutta tilailen netistä yhtä sun toista, nettikaupoista ja Facebook-kirppiksiltä. Ostaminen tuo suunnattoman hyvänolon tunteen, joka hälvenee tietysti yhtä nopeasti kuin tuleekin ja sitten onkin jo ostettava jotain muuta. Joka kerta kun ostan jotain, päätän, että tämän jälkeen en osta enää mitään ja olen vakuuttunut, että en edes tarvitse mitään, mutta jo seuraavana päivänä on mieleni muuttunut.

Minulla on vakituinen työpaikka, tulot alempaa keskitasoa. Toistaiseksi selviydyn laskuista, asuntolainan lyhennyksistä jne. eikä minulla ole maksuhäiriömerkintöjä, ja laskujen maksamisen jälkeen jää vielä ihan kivasti rahaa tilillekin. Senpä takia tämä shoppailu onkin mahdollista. Velkaa kuitenkin kertyy koko ajan lisää. Makselen ostoksia osittain luottokortilla ja osamaksuilla. Maksettavaa on siis suuntaan ja toiseen. Tuossa vuosi sitten jo otin itseäni niskasta kiinni, otin pankista lainan, jolla maksoin pois kaikki luottokorttivelat ja osamaksujutut ja tarkoitus oli jättää luottokortti vaan "pahan päivän varalle". Oli ihanaa, kun oli vain yksi taho minne piti kuukausittain maksaa velkaa. No, vuoden olen tässä elellytkin leveästi, kun luottokortilla on ollut kivasti varaa, ja kohta alkaa olla jo luottoraja lähellä. Ahdistaa. En vaan jotenkin PYSTY olemaan ostelematta, vaikka siitä tulee nykyään enemmän huono kuin hyvä olo! Pelkään, että pian tulee tilanne, etten enää selviäkään veloistani. Työttömäksi jääminen olisi ihan katastrofi. Mitään kalliita merkkituotteita en ostele, koska minun tapauksessani määrä korvaa laadun.

Onko kohtalotovereita? Tai vinkkejä miten tästä voi päästä eroon? En todellakaan tarvitse kaikkea sitä roinaa (vaatteita lähinnä), jota ostan, ja käynkin pari kertaa vuodessa kirppiksellä myymässä halvalla eteenpäin ostamiani rättejä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vakituinen työpaikka, tulot alempaa keskitasoa. Toistaiseksi selviydyn laskuista, asuntolainan lyhennyksistä jne. eikä minulla ole maksuhäiriömerkintöjä, ja laskujen maksamisen jälkeen jää vielä ihan kivasti rahaa tilillekin. Senpä takia tämä shoppailu onkin mahdollista. Velkaa kuitenkin kertyy koko ajan lisää. Makselen ostoksia osittain luottokortilla ja osamaksuilla. Maksettavaa on siis suuntaan ja toiseen. Tuossa vuosi sitten jo otin itseäni niskasta kiinni, otin pankista lainan, jolla maksoin pois kaikki luottokorttivelat ja osamaksujutut ja tarkoitus oli jättää luottokortti vaan "pahan päivän varalle".

Miksi ostelet velaksi, jos sinulle jää rahaa tilille? Miksi otat lainan maksaaksesi velat, jos sinulla on rahaa?

Tiedätkö sinä oikeasti paljonko sinulla on rahaa, vai kuvitteletko vain, että tililläsi sitä on, vaikka oikeasti oletkin jo käyttänyt kaiken ja raha kuuluisikin ostelujesi myötä jollekin toiselle?

Vierailija
22/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Pyörin kyllä nettikaupoissa ja klikkailen tavaroita koriinkin, mutta en osta mitään. Tämä tyydyttää esteetistä silmää ja kehittää valikoivaa makua. Sitten huomaan, etten olisi tarvinnut mitään niistä, joita oli ajatuksena ostaa.  

Tämä on ihan ok neuvo, paitsi niille, jotka eivät pysty vastustamaan kiusausta ja klikata sitä viimeistä OSTA-painiketta.

Vaihtoehtoisesti voisi kerätä tietokoneeseen (tai Pinterestiin) kuvakansion, jossa on kaikkea kivaa ja kaunista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdallani puhuttiin addiktiosta, enemmän se oli tavoitteellista toimintaa.  Nyt maksan osina isoa laskua enkä voinut hankkia mitään.  On siis toinen tavoite.

Riippuvuus lienee pakonomaista ostelua.

Ei ole mitään pahaa jos ilahduttaa itseään joskus, ymmärrän kyllä että voi olla riippuvuutta, vaan kaikki ei ole sitä mielestäni.

Vierailija
24/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat sen ostamisen. Rupeat käyttämään niitä vaatteita, mitä sinulla jo on. Oletko kokeillut kapselivaatekaappia? Siinä valitsen esim. 33 vaatetta (puserot, alaosat, takit, kengät, alusvaatteita ja sukkia ei lasketa näihin), ja niillä pitää pärjätä 3 kuukautta. Voit itse päättää annatko itsellesi luvan vaihtaa säiden kylmetessä takin toiseen, vai valkkaatko kaikki tarvittavat takit etukäteen.

Sinusta tuntuu, että tarvitset jatkuvasti uutta, mutta oikeasti sinulla on jo kaikki mitä tarvitset. Nyt vain opettelet käyttämään vaatteitasi. Äläkä kuvittele että sitten kaikki huomaavat, että käytät aina samoja vaatteita. Eivät huomaa. Ketään ei kiinnosta. Kukaan ei mieti vaatteitasi.

Kun pidät vielä pukeutumispäiväkirjaa, huomaat mitä vaatteita käytät, ja mitä vaatteita et halua käyttää. Älä heitä hutiostostakaan pois, vaan anna sille uusi tehtävä. Lenkkivaate, siivousvaate... Kulahtanutta villapaitaa ei kehtaa käyttää töissä, mutta kotona se voi olla hyvinkin mukava.

Omalla kohdallani auttoi vaatteiden laskeminen. Kauhistuin oikeasti siitä määrästä. Aluksi luulin että ratkaisu on helppo ja nopea: olen vain vuoden shoppaamatta, ja eiköhän siinä ajassa jo kulukin n. 100 vaatetta puhki. Sitten vain korvaan kuluneet vaatteet 10 uudella, laadukkalla, täydellisellä vaatekappaleella. Muutamassa vuodessa minulla on täydellinen vaatekaappi täynnä vain täydellisiä vaateyksilöitä. No oikeasti vuodessa kuluu puhki n. 25 vaatetta. Sukkia suurin osa. Valitettavasti minun ei tarvitse ostaa sukkiakaan vuosiin, sillä niitä on kyllä kaapit täynnä.

Oikeasti ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin lopettaa ostaminen. Ensin shoppasin kirjoja, sitten herkkuja... Pikkuhiljaa olen oppinut. En osta mitään. Ystäviä tapaan mieluiten tapahtumissa, en kaupoilla.

Vierailija
25/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henk.koht. minulla vaihtui syöminen shoppailuun, ja mielummin shoppailen kun lihon lisää! Nyt jo -5kg shoppailun ansiosta, ihan kannattava vaihtokauppa mielestäni. :) Maksan aina laskuni ym. 

Vierailija
26/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaikki tulot ja menot Exceliin. Jos niiden konkreettinen näkeminen auttaisi aloittamaan säästöaddiktion. Ja muutenkin hyödyllistä kaikille.

Vierailija
27/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tylsistynyt ja tyytymätön elämääsi, ja haet shoppailusta sitä piristystä elämääsi? Mieti miltä sinusta tuntuu kun alat tuntea tarvetta lähteä kaupoille/nettikaupoille. Tarvitset luultavasti jotain todellista tekemistä staattisen tavaroiden ostamisen sijaan. 

Youtubesta löytyy ihan hyviä aihetta käsitteleviä videoita, esim:

Kyllä ja kyllä! Valitettavasti vielä työni on sellainen, että ajoittain on hiljaista eikä tapahdu oikein mitään. Silloin on vielä helpompi klikata itsensä Zalandoon... Todellakin tarvitsisin jotain merkityksellistä ja mielekästä tekemistä. Kuten jo sanoin, olisi kiva hurahtaa vaikka lenkkeilyyn. :)

Minusta tuntuu, että tässä vaiheessa ei kannata odottaa hurahtamista johonkin, vaan todella aktiivisesti yrittää päästä eroon shoppailusta ja korvata sillä jollain muulla. Luin jostain että uuden tavan omaksuminen vie 21 päivää (säännöllisesti harjoitettuna), eli jos olet sinnikäs ehkä se hurahtaminenkin tulee sieltä. Tai löydät jotain muuta mihin hurahtaa. Päätä - ja tee siitä itsellesi muistilappu johonkin näkyvälle paikalle - että kun alat tuntea tarvetta klikata itsesi nettikauppaan, lähdetkin ulos lenkille tai kävelylle, opiskelet puoli tuntia uutta kieltä, tutustut johonkin uuteen asiaan (esim. musiikkigenre, säveltäjä, , muodin historia, tieteenala tms.) tai piirtelet jotain luonnoskirjaan, värität värityskirjaa tai mitä tahansa, joka pitää sinut kiireisenä hetken, saa unohtamaan shoppailun ja antaa toivottavasti jotain uutta elämystä. Ja varaa sellainen hetki, jolloin mietit kunnolla, mitä haluaisit elämältäsi, mihin olet tyytymätön ja miten sitä voisi muuttaa. Mitä toivoit lapsena? Usein sitä hukkaa itsensä jonnekin elämän varrella, ja lapsuuden kiinnostuksen kohteet voivat muistuttaa siitä mitä elämästäsi puuttuu nyt.

Vierailija
28/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa. Tosin itse shoppailen lentoja ja muita matkoja. En välitä kovin paljon mistään vaatteista tai tavarasta, mutta koko ajan pitäis olla joku reissu varattuna. Luottokortit tapissa :(

Vierailija
29/29 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Victoria's secretin sivut 😍😍😍 mitä kaikkea siellä onkaan.. Onneks verot ja kalliit postarit estää shoppaamisen siellä. Hintoihin tulee "mukavasti" lisää kun verot lisätään. Tuoksuja sieltä myöskään ei voi tilata