Todellisempi kuva köyhyydestä Ilta-Sanomilta, tulot 890e
Hiukan realistisempi kuva köyhyydestä, mutta aina voi ihmetellä kissaa ja miksei hae edes tt-tukea.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001944712.html
Kommentit (123)
Harvalla on puskurirahastoa työttömyyden varalta. Karenssi + hakemusten käsittely voi viedä jopa kuukauden. Kuukausi ilman rahaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuossakin jutussa ulosotto lasketaan samaan tyyliin menoksi kuin vuokra tai ruoka? Jossain on pakko asua ja syötäväkin on, mutta ulosottomenot ovat vapaaehtoisia samoin kuin vaikkapa sakot, niitä ei ole pakko kenenkään itselleen hankkia. Ja eläimet. Oma valinta, tuet ovat Suomessa aivan riittävät.
Just, suuri osa sairauksistakin on vapaaehtoisia tai ainkin itse aiheutettuja ja lääkityksen ottaminen on 100% vapaaehtoista. Samoin kaikenlainen matkustaminen, ainahan voi kävellä jos pitää käydä kaupungilla. Ilman ruokaakin selviää noin 30 päivää joten poistetaan ruokamenotkin pakollisista. Sama muidenkin käyttömenojen kanssa eli vaatteet, pesuaineet, kauneudenhoito, älä unta nää. Sähköäkään ei kaupungissa tarvitse ja vettäkin riittää pari litraa päivässä. Puhelin? ei todellakaan ja vielä vähemmän netti.
Osuiko suoraan hermoon, vai miksi liiottelet? Lue viestini uudelleen, ajatuksella. Tuet Suomessa ovat peruselämiseen aivan riittävät, mutta mihinkään ylimääräisiin "huvituksiin" kuten ulosottomenoihin ne eivät riitä. Onni on, ettei ulosottomenoja ole pakko hankkia, kuten vaikka katto pään päälle ja ruokaa. Merjakin pärjäisi ihan hyvin ilman voudin asiakkuutta.
Koitas sinä ymmärtää että ulosoton idea on siinä että ulosottomies ei kysele että haluaisitko maksaa vaan ottaa sen rahansa haluista riippumatta.
Ja minkä perusteella se ulosottomies ne rahat sinulta ja Merjalta ottaa, arpaako hän on heittänyt? Kas kun minä en ole koskaan saanut ulosotosta yhteydenottoa, mistähän se mahtaa johtua, tiedätkö sinä?
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on puskurirahastoa työttömyyden varalta. Karenssi + hakemusten käsittely voi viedä jopa kuukauden. Kuukausi ilman rahaa..
kenes vika se sit on ettei oo rahaa puskurina?
Vierailija kirjoitti:
Itellä jää kuussa käteen 320e enkä makaa kotona vaan opiskelen.
Joka ikisessä ketjussa on opiskelija kertomassa tämän. Opiskelu on välitila. Saat jo laadukkaan, ilmaisen tutkinnon ja siihen avustusta. Myös halutessasi halpaa lainaa. Opiskelija-alennuksia ja -etuja. Mitä vielä pitäisi?
Ja kyllä, olin itsekin viisi vuotta köyhä opiskelija soluhuoneessa.
Nuohan olisivatkin jo hyvät tulot.Minulla työmarkkinatuki+ mainospostinjakotyö jää yli reilusti yli sata euroa alle tuon.
Juu, näyttäkääpä se ensimmäinen köyhä joka ei ole itse hankkiutunut vaikeuksiinsa, eli ei ole ulosotossa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 6 henkisenä perheenä menee sähköön noin 20€/kk. Miten siis yksinäisellä menee huomattavasti enemmän?
105€ sähköön, veteen ja puhelimeen? Puhelinliittymä rajattomilla puheluilla yms on alle 30€/kk. Vesimaksut pk-seudulla alle 20€/hlö/kk. Meneekö sähköön siis todella yli 55€/kk vai olisiko järkeä vaihtaa puhelinliittymää?
Meillä 4-henkisenä perheenä menee sähköön keskimäärin 300 €/kk. Asutaan sähkölämmitteisessä talossa.
Vesi laskutetaan ihan kulutuksen mukaan. Keskimääräinen vesilasku on meillä alle 20 €/kk/henkilö.
Taloyhtiössä kun asuttiin niin vesimaksu oli 35 €/kk/henkilö. Ei ollut huoneistokohtaisia vesimittareita.Asumiskustannukset vaihtelee. Joillakin voi vuokraan tai vastikkeeseen sisältyä lämmityskulut, joillakin jopa netti, vesi ja sähkö (sellaisessakin talossa olen asunut).
Jossakin taas joutuu vuokran lisäksi maksamaan jopa kaapeliteeveen tai vaikka jätehuollon.Aikamoinen sähkönkulutus teillä, onko isokin talo?
Meille tuli juuri sähköyhtiöstä vuoden sähkönkulutusraportti, kokonaiskulutus nelihenkisellä perheellä 9904 kWh, eli rahassa 527€. Tuossa siis lämmitys, lämmin vesi, kylmälaitteet, tiskari ja pyykkäri, viihdelaitteet ja valot ja kaikki mihin nyt ok-talossa sähköä kuluu. Verkkoyhtiöltä tulee tietenkin laskut erikseen, mutta uskon että koko vuoden sähkölasku ei meillä 1100 euroa ylitä. Niin ja mistään emme pihistele, päin vastoin voisin säästää sähköä pesemällä vain täysiä pyykkikoneellisia ja sammuttelemalla turhia valoja ja viihdelaitteita, sekä käyttämällä esim uunia vain kerran päivässä kahden ja joskus jopa kolmen kerran sijaan.
Menee meillä sitten takkapuihin ehkä 100-150€ vuodessa, nekin pitää tietysti kodin energiamenoihin laskea, vaikka polttelu onkin sellaista tunnelmointia lähinnä eikä lämmitystä.
Lisää tuohon sähkön hintaan siirtomaksu. 8 senttiä /kWh on aika tyypillinen sähkönsiirtohinta. Joillakin paikkakunnilla saattaa olla halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuossakin jutussa ulosotto lasketaan samaan tyyliin menoksi kuin vuokra tai ruoka? Jossain on pakko asua ja syötäväkin on, mutta ulosottomenot ovat vapaaehtoisia samoin kuin vaikkapa sakot, niitä ei ole pakko kenenkään itselleen hankkia. Ja eläimet. Oma valinta, tuet ovat Suomessa aivan riittävät.
Just, suuri osa sairauksistakin on vapaaehtoisia tai ainkin itse aiheutettuja ja lääkityksen ottaminen on 100% vapaaehtoista. Samoin kaikenlainen matkustaminen, ainahan voi kävellä jos pitää käydä kaupungilla. Ilman ruokaakin selviää noin 30 päivää joten poistetaan ruokamenotkin pakollisista. Sama muidenkin käyttömenojen kanssa eli vaatteet, pesuaineet, kauneudenhoito, älä unta nää. Sähköäkään ei kaupungissa tarvitse ja vettäkin riittää pari litraa päivässä. Puhelin? ei todellakaan ja vielä vähemmän netti.
Osuiko suoraan hermoon, vai miksi liiottelet? Lue viestini uudelleen, ajatuksella. Tuet Suomessa ovat peruselämiseen aivan riittävät, mutta mihinkään ylimääräisiin "huvituksiin" kuten ulosottomenoihin ne eivät riitä. Onni on, ettei ulosottomenoja ole pakko hankkia, kuten vaikka katto pään päälle ja ruokaa. Merjakin pärjäisi ihan hyvin ilman voudin asiakkuutta.
Koitas sinä ymmärtää että ulosoton idea on siinä että ulosottomies ei kysele että haluaisitko maksaa vaan ottaa sen rahansa haluista riippumatta.
Ja minkä perusteella se ulosottomies ne rahat sinulta ja Merjalta ottaa, arpaako hän on heittänyt? Kas kun minä en ole koskaan saanut ulosotosta yhteydenottoa, mistähän se mahtaa johtua, tiedätkö sinä?
Oletko jotenkin yksinkertainen kun et monen selityksenkään jälkeen ymmärrä että ulosottomiestä ei kiinnosta se tarvitsetko rahaa johonkin muuhun vaan se ottaa sen tuloistasi kyselemättä ihan omien säännöstensä mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jotenkin yksinkertainen kun et monen selityksenkään jälkeen ymmärrä että ulosottomiestä ei kiinnosta se tarvitsetko rahaa johonkin muuhun vaan se ottaa sen tuloistasi kyselemättä ihan omien säännöstensä mukaan?
Oletko jotenkin yksinkertainen kun et tajua että raha-asiat voi hoitaa niinkin, ettei koskaan joudu ulosottoon. Se asioidensa sössiminen on vapaaehtoista! Heikkolahjaiset ja yli varojensa elävät päätyvät ulosottoon, suurin osa suomalaisista ei.
Mua huvittaa kun Oulussa on oikeasti todella halpoja vuokra-asuntoja ja jopa lähes toimiva julkinen liikenne (toki vitsi Helsingin ja Tampereen rinnalla) niin ei muka löydy halvempaa asuntoa kuin 550€/kk.
http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot?cardType=101&locations=%…
Sitten nämä "vouti vie!" Huutelijat, se vouti ei vie mitään vaan ne ihmiset keneltä te olette ostaneet vastikkeettomasti palveluja saa omansa takaisin! Uskomatonta asennetta. Mulla on tälläkin hetkellä 15 asiakasta siirretty perintään, pari ulosotossa ja sieltä tippuu aina silloin tällöin rahaa. Kai minä olen tässä vain ahne kun haluan maksun niistä hyödykkeistä ja palvelusta minkä nämä henkilöt ovat ostaneet mutta päättäneet jättää maksamatta?
Ilmeisesti maksaa velkaansa pakollista tahtia nopeammin, joten sen takia sossusta ei saa rahaa. Voi myös olla, että tuo vuokra on kaupungin määrittelemään maksimivuokraan nähden liian iso, joten sitä ei huomioida kokonaan menoissa.
Sinänsä noissa kuluissa olisi muutama kymppi varmaan karsittavissa netti- ja puhelinliittymistä. Toisaalta ilman luottotietoja ei välttämättä saa vaihdettua olemassa olevaa liittymätyyppiä muuhun kuin prepaidiin, eli käytännössä ei ehkä onnistu.
Kissat taas eivät normitilanteessa ole ongelma, mutta mitä, jos tulee yllättävä sairastuminen tai tapaturma? Sen takia köyhyydessä elävillä ei pitäisi olla eläimiä, ellei niiden eläinlääkärikuluja varten ole omaa puskurirahastoa. Rokotukset ja madotukset pystyy ennakoimaan ja budjetoimaan, mutta mitkään tuet eivät riitä eläinlääkärilaskuihin.
Siinä aiemmassa kuusenkerkkäjutussa kammoksutti näin metsänomistajana, että onkohan ensi keväänä joku repimässä kasvavia puita ja jäkäliä "jokamiehenoikeudellaan"..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 6 henkisenä perheenä menee sähköön noin 20€/kk. Miten siis yksinäisellä menee huomattavasti enemmän?
105€ sähköön, veteen ja puhelimeen? Puhelinliittymä rajattomilla puheluilla yms on alle 30€/kk. Vesimaksut pk-seudulla alle 20€/hlö/kk. Meneekö sähköön siis todella yli 55€/kk vai olisiko järkeä vaihtaa puhelinliittymää?
Meillä 4-henkisenä perheenä menee sähköön keskimäärin 300 €/kk. Asutaan sähkölämmitteisessä talossa.
Vesi laskutetaan ihan kulutuksen mukaan. Keskimääräinen vesilasku on meillä alle 20 €/kk/henkilö.
Taloyhtiössä kun asuttiin niin vesimaksu oli 35 €/kk/henkilö. Ei ollut huoneistokohtaisia vesimittareita.Asumiskustannukset vaihtelee. Joillakin voi vuokraan tai vastikkeeseen sisältyä lämmityskulut, joillakin jopa netti, vesi ja sähkö (sellaisessakin talossa olen asunut).
Jossakin taas joutuu vuokran lisäksi maksamaan jopa kaapeliteeveen tai vaikka jätehuollon.Aikamoinen sähkönkulutus teillä, onko isokin talo?
Meille tuli juuri sähköyhtiöstä vuoden sähkönkulutusraportti, kokonaiskulutus nelihenkisellä perheellä 9904 kWh, eli rahassa 527€. Tuossa siis lämmitys, lämmin vesi, kylmälaitteet, tiskari ja pyykkäri, viihdelaitteet ja valot ja kaikki mihin nyt ok-talossa sähköä kuluu. Verkkoyhtiöltä tulee tietenkin laskut erikseen, mutta uskon että koko vuoden sähkölasku ei meillä 1100 euroa ylitä. Niin ja mistään emme pihistele, päin vastoin voisin säästää sähköä pesemällä vain täysiä pyykkikoneellisia ja sammuttelemalla turhia valoja ja viihdelaitteita, sekä käyttämällä esim uunia vain kerran päivässä kahden ja joskus jopa kolmen kerran sijaan.
Menee meillä sitten takkapuihin ehkä 100-150€ vuodessa, nekin pitää tietysti kodin energiamenoihin laskea, vaikka polttelu onkin sellaista tunnelmointia lähinnä eikä lämmitystä.
Lisää tuohon sähkön hintaan siirtomaksu. 8 senttiä /kWh on aika tyypillinen sähkönsiirtohinta. Joillakin paikkakunnilla saattaa olla halvempi.
Piti ihan tarkistaa laskusta, että siirtohinta meillä on 2,43 snt/kWh ja sähkövero siihen päälle 2,79372 snt/kWh, eli siirto maksaa yhteensä 5,22 snt/kWh. Tuo kertaa siirretty sähkö tekee 516,98€. Siihen vielä perusmaksu 5,08€/kk tekee vuodessa 60,96. Eli kaikkiaan 190 neliöisen ok-talon sähköt vuodessa 1104,94 euroa. Ei paha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä jää kuussa käteen 320e enkä makaa kotona vaan opiskelen.
Joka ikisessä ketjussa on opiskelija kertomassa tämän. Opiskelu on välitila. Saat jo laadukkaan, ilmaisen tutkinnon ja siihen avustusta. Myös halutessasi halpaa lainaa. Opiskelija-alennuksia ja -etuja. Mitä vielä pitäisi?
Ja kyllä, olin itsekin viisi vuotta köyhä opiskelija soluhuoneessa.
Joillekin välitila, jonka jälkeen päätyy työttömäksi.
Mutta ehkä halusitkin oikeasti vain syyllistää niitä, jotka eivät töitä saa.
Muihin kommentteihin puuttumatta kysynpä vain, että kuinka hemmetin tyhmä ja naiivi täytyy ihmisen olla, jos luulee, että näiden "koyhyys"-artikkelien takana on joku kokoomuksen ja ek:n salaliitto? Päivä toisensa jälkeen jaksaa ihmetyttää minkälaisia idiootteja tämä Suomen maakin päällään kantaa koulutusmahdollisuuksista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Muihin kommentteihin puuttumatta kysynpä vain, että kuinka hemmetin tyhmä ja naiivi täytyy ihmisen olla, jos luulee, että näiden "koyhyys"-artikkelien takana on joku kokoomuksen ja ek:n salaliitto? Päivä toisensa jälkeen jaksaa ihmetyttää minkälaisia idiootteja tämä Suomen maakin päällään kantaa koulutusmahdollisuuksista huolimatta.
Yhdyn tähän kommenttiin täysin. Nämä ulisijat ajavat itsensä umpikujaansa omaa osaamattomuuttan, eivätkä ota neuvoja vastaan, vaikka niitä olisi tarjolla. Esim. tämän päivän Hesarin mielipidekirjoittajalta:
Hyväosaisena en ymmärrä köyhiä, mutta neuvoja voisin antaa – miksei apuni kelpaa?
Aikansa voi kuluttaa rikkaiden haukkumiseen – tai sitten ottaa heiltä opiksi, kirjoittaa nimimerkki Rikas.
MIELIPIDE 3.11.2016 2:00 Päivitetty: 3.11.2016 7:52
Helsingin Sanomat
HELSINGIN SANOMISSA kirjoitettiin (31.10.) köyhyydestä. Hyväosaisena en ymmärrä köyhiä. Hyväosaisuudessa sen sijaan olen asiantuntija. Minulle on jo pienestä pitäen opetettu ensimmäisen työpaikan hakua, vakuutusasioita ”siltä varalta”, suhteiden luomista, opiskelua, yrittäjyyttä ja kyllä, juuresten edullisuutta. Olen sitä mieltä, että juuri nämä neuvot ovat se syy, miksi nyt olen kuukausipalkalla. Olen saanut myös rahallista tukea, mutta kyllä peritytkin rahat voi haaskata, jos rahan käyttöön ja omillaan toimeen tulemiseen ei opeteta.
Miksi neuvoni eivät kelpaa köyhille? Miten rikas edes voisi antaa eteenpäin vieviä, elämäntilanteeseen räätälöityjä neuvoja, jos hänelle ei anneta tilaisuutta ymmärtää? Aikansa voi kuluttaa rikkaiden haukkumiseen – tai sitten heiltä voi ottaa opiksi.
Rikas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jotenkin yksinkertainen kun et tajua että raha-asiat voi hoitaa niinkin, ettei koskaan joudu ulosottoon. Se asioidensa sössiminen on vapaaehtoista! Heikkolahjaiset ja yli varojensa elävät päätyvät ulosottoon, suurin osa suomalaisista ei.
Ihan hauska ettet ole vieläkään tajunnut että väsynyt trollisi oli ilmeinen trolli jo heti alussa joten olen saanut sinut pari tuntia tuhlaamaan aikaasi turhaan koittamalla ärsyttää asiassa joka ei ärsytä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan tarkistaa laskusta, että siirtohinta meillä on 2,43 snt/kWh ja sähkövero siihen päälle 2,79372 snt/kWh, eli siirto maksaa yhteensä 5,22 snt/kWh. Tuo kertaa siirretty sähkö tekee 516,98€. Siihen vielä perusmaksu 5,08€/kk tekee vuodessa 60,96. Eli kaikkiaan 190 neliöisen ok-talon sähköt vuodessa 1104,94 euroa. Ei paha?
Tuosta jäi pois vielä sähköyhtiön kuukausimaksu, joka on 4,02€/kk, eli vuodessa 48,24€. Sähkölämmitteisen talon lopullinen sähkölasku 16.10.2015-15.10.2016 oli siis 1153,18€. Melko kohtuullinen mielestäni, entä teistä muista?
Erikoista että jonkun mielestä on normaalia ellei jopa pakollista kierrättää laskut ulosoton kautta. Mikäs siinä jos rahaa on mutta eikö juuri nämä samat sitte aina itke köyhyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollakin menny ulosottoon melkeen 200 kuussa?
Nää jutut kirjotetaan aina kovin leväperäisesti, ulosoton syytä ei kerrottu. Sen vuoksi sossusta ei saa tukea.
Sama toimittaja tässä ja Mäkisten jutussa, sekä jutussa, jossa joku ukko oli kerännyt metsistä kuusenkerkkää ja jäkälää.
Mitään taustoja ei avata, ei edes kaikkein tärkeimpiä: jäkäläjutussa esim. sitä, mistä mies oli jäkälänsä ja kymmeniä kiloja kuusenkerkkää kerännyt. Jokamiehen oikeus ei koske jäkälää, sammalta, kuusenkerkkää eikä mitään muutakaan puussa kiinni olevaa. Jos keräsi omilta mailtaan tai maanomistajan luvalla, niin hieno juttu. Jos ei, niin rikollista. Aika oleellinen asia jutun kannalta.
Mutta Heidi repii vaan näyttäviä otsikoita, sisällöllä ei väliä.
Juuri tätä tarkoitin.
No jos on ottanut vaikka asuntolainaa, asunnon voi pahassa tilanteessa myydä ja päästä veloista ilman voudin puuttumista asiaan. Jos taas velkaantuu kevytmielisesti esim matkoja tai viihde-elektroniikkaa ostellen ja tulot muuttuvat niin ettei veloista enää selviä, velat menevät ulosottoon. Parempinakin aikoina kannattaa pitää taskulaskin lähellä ja worst case scenario mielessä. Ihan totta, voudin asiakkaaksi ei ole pakko päätyä.