Riisutteko te lääkärin vastaanotolla, kun lääkäri pyytää?
Lääkärikaverini tässä taannoin valitti, että kun keuhkoja kuunnellakseen pyytää potilasta riisumaan paidat pois, niin riisutaan vain päällimmäinen ja pari paitaa jätetään päälle. Tai kun pyytää riisumaan pitkät housut, niin ne lasketaan vain puolireiteen tai vähän housunlahjetta nostetaan.
Kommentit (708)
Joo ja menen konttausasentoon ja sanon hau hau.
Paljastan jalkovälin jo sisääntuloaulassa.
En ymmärrä, miksi niin usein "on nyt niin täyttä ja kiireisempiä potilaita", että käännytetään kotiin odottamaan takaisinsoittoa.
Nyt on miehenä käynyt jo useamman kerran, että naispuoliset lääkärit ja sairaanhoitajat pyytävät korkeintaan avaamaan kauluspaitaa tai riisumaan vain toisen käden, jotta saavat kuunneltua stetoskoopilla tai mitattua verenpaineen, jopa selässä olleiden tikkien poistamisessa yritti estellä ettei tarvitse paitaa kokonaan riisua. Helpointa itselle olisi riisua se paita samantien, ilman mitään kiemurtelua. Ei miehelle yläosattomana oleminen ole ollut mikään ongelma.
Minusta jotkut lääkärit sanoo kauhean epäselvästi. Ota paidat sukat pois vähennä housuja. Tämä sanotaan vielä nopeasti. Olen viimevuosina joutunut selkä ja jalka oireiden takia käymään usealla lääkärillä ja melkeen kaikki sanoo noin. Miksei voi sanoa suoraan että riisu alushoususilleen?
Sama käytäntö ajan säästämiseksi terveyskeskuksiin kun armeijassaki on. Jo eteisessä riisutaan kuteet pois vain alushousut jätetään. Näin säästyy lääkärin aikaa. Koskee myös naisia
Kävin tuossa kolmisen viikkoa sitten gynekologilla operoitavana, pieni polikliininen toimenpide, ja kätilö sanoi sitten huoneeseen minut saatettuaan, että alapää pitäisi sitten riisua paljaaksi, tyhjennä ensin rakko kokonaan ja sitten normaali alapesu. Teki mieli lohkaista siihen, että "eikunajattelin, että housut jalassa saisin olla operoitavana". Ymmärrän toki, että kätilö tarkoitti, että yläpäähän saa jättää vaatteet, että ei tarvi kokonaan nakuksi riisuuntua, mutta olisin varmaan itsekin älynnyt alapään riisua, kun sitä osaa oli tarkoitus operoida. Ehkä tuon sanominen on sitten kuitenkin jotain small talkia: vaikea nimittäin uskoa, että on potilaita, jotka eivät tajuaisi, että alapään operaatiossa pitää se alapää olla paljaana. Sain sukat kyllä jättää.
Monet lääkärit ovat mieleltään pervoja. Työterveyslääkärini varsinkin. Jos olet nätti nainen, niin voit joutua ongelmiin vastaanotolla käydessäsi. Niin minulle kävi kauan sitten.
Samaa metodia olen käyttänyt, kerran oli nolo paikka kun lääkäri oli n. 30v blondi ja sanalla sanoen kuuma pakkaus, joka sai aikaan mahdottoman erektion - alkoi melkein naurattaa, kun lääkäri totesi, että "jahas, veitikka taitaa olla pirteällä tuulella tänään". Tästä on nyt aikaa lähes 25 vuotta ja vieläkin aihe naurattaa!
Hyvin ammattimaisesti ja neutraalisti sitten kuitenkin suhtautui asiaan.
En pelkästään riisuta nuoria naisia. Tissejä on kiva imeskellä :)
Lääkäri imeskeli potilaan nänniä!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000212320.html
Kokenut lääkärimies
"Riisutteko lääkärin", en riisu, itseni riisun.
En tietenkään riisu. Sanon, että minulla on aika ärhäkän näköinen luomi täällä ja huitaisen kädellä epämääräisesti navan ja rintojen väliselle alueelle. Paidat pysyy päällä. Se ei ole lääkäri eikä mikään, jos ei paidan läpi osaa tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vain takki päällä ja kengät jalassa lääkäriin mennessäni. Otan ne pois niin ei tarvitse muuta riisuutumista. Hyvin helppoa ja nopeaa.
Sama, pelkkä takki ja kengät. Minä taas avaan pitkän takin jo odotushuoneessa, niin ei kulu kallista yksityislääkärin aikaa takin availuun,
Miksi housut pois jos valitan yläpäätä.
Olen riisunut housut pois pyytämättäkin. Tämä kävi papa-kokeessa. Nuori hoitaja vei minut huoneeseen ja oletin että sermin takana on tutkimuspöytä. En tullut tarkemmin katsoneeksi, onko turkimushuone vai mikä. Hoitaja pyysi odottamaan hetken ja lähti käymään jossain, oletin että tarvikkeita hakee. Tempaisin pöksyt pois ja takin myös ja ripustin naulakkoon. Hoitaja tuli takaisin ja sanoi, että ei sitä papa-koetta tässä huoneessa oteta, voit laittaa vielä housut jalkaan. Kurkistin mitä siinä sermin takana on, niin olikin työpöytä ja tietokone. Ei ihan ollutkaan tutkimushuone.
Vierailija kirjoitti:
Miksi housut pois jos valitan yläpäätä.
No onko sinulla se yläpää sitten paljaana vai ei? Ei kai siellä nyt riisuuntumaan pidä alkaa jos päässä on vikaa.
Ongelman ydin on siinä että joskus lääkäreiden ohjeet siitä mitä vaatetta pitää ottaa pois on hyvin epäselvä. Miksi eivät voi suoraan sanoa mitä vaatetta otetaan pois eivätkä vaan anna sitä ylimalkaista ohjetta riisuuntua. Luulisi, että jos on onnistunut lääkärin tutkinnon suorittamaan niin osaisi antaa täsmälliset ohjeet esim. riisu kaikki paidat pois, rintaliivit voit jättää päälle. Tai ota pitkät housut kokonaan pois, alushousut voit jättää päälle. Luulen, että suurin osa näistä jotka eivät riisuunnu lääkärin toivomalla tavalla eivät ole saaneet sen lääkärin ohjeesta selvää, että mitä pitäisi riisua eikä haluaisi alastikaan siinä riisuntua jos ei ole tarvetta kuin ottaa ylävartalo paljaaksi. Eli lääkärin antaessa selkeät ohjeet, asiakkaat kyllä riisuuntuvat juuri niin kuin on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Minä riisun ihan mielellään naislääkärin vastaanotolla. Etenki jos alapäätä tutkittaisi. Mukava jos edes joku nainen koskee. Vaikka eturauhastutkimus ujostuttu niin paljon että siinä en olisi halunnut laskea housuja kun lääkäri pyysi.
Ei sinun tarvitse välittää lääkärin sukupuolesta. Riisut vain ja suljet silmät. Ihan samalta se mies tai naislääkärin kumihanska käsi tuntuu sukuelimiäsi tai eturauhasta tunnustellessa
Jos se lääkäri sanoo, että ottaisitko selkää paljaaksi, niin otan pelkästään selän paljaaksi. Hänen se kuuluu sanoa, jos pitää ottaa pois koko paita.
Minulla on vain takki päällä ja kengät jalassa lääkäriin mennessäni. Otan ne pois niin ei tarvitse muuta riisuutumista. Hyvin helppoa ja nopeaa.