Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sylihoito" on lapsen pahoinpitelyä luvan kanssa

Kylmä jätkä
02.11.2016 |

Sylihoidossa pahojaan tekevä tai raivoava pieni lapsi otetaan väkisin "syliin" ja pidetään sylissä väkisin kunnes hänen vastarintansa murtuu.
Lapsen pahoinpiteleminen on nykyään kielletty lailla.
Sylihoidossa nyrkin käyttäminen muutetaan painiksi. Se on lain kiertämistä asiantuntijan luvalla.
Jos minä käyn aikuisen kimppuun ja pakotan hänet painiotteella alistumaan se tulkitaan tietenkin pahoinpitelyksi. Tehdessäni saman lapselle se muuttuukin "hoidoksi". Samalla normaali hellyys muutetaan rangaistuskeinoksi, joka on suoraan sanoen kieroutunutta.
Minun lastani on nyt kerran sylihoidettu pakolla päiväkodissa. Hoitotädit ihmetteli minulle miksei lapsi sillä tavalla meinannut rauhoittua millään. Totesin tämän varmaan johtuvan siitä ettei lasta ole ikinä pahoinpidelty ja jos jatkossa tulee sellainen ongelma, että kokevat tämän välttämättömäksi soittavat minulle vaikka töihin. Tarkemmissa keskusteluissa minulle todettiin lapsen olevan todella kiltti ja tottelevainen, mutta nyt oli ollut poikkeuksellinen kiire. Luvattiin ettei sylihoitoa enää tule koska se ei auttanut. Kerroin sitten vielä mitkä asiat tämän pienen kanssa auttaa. Olisihan tätä voinut kysyä minulta jo ennen ongelmaa.
Toki olen minäkin tietenkin napannut parkkipaikalla juoksemaan innostuneen lapsen väkisin syliin ja kantanut turvallisemmille vesille, mutta sen jälkeen olen lopettanut voiman käytön ja selittänyt miksi näin tehtiin. Kyseessä on 3-vuotias lapsi, joka ymmärtää ihmeen paljon jos vaivautuu käyttämään edes sen 5 minuuttia ylimääräistä.
---
"Sylihoito ei auta, ellei se kestä vähintään kaksikymmentä minuuttia. Sylihoito voi kestää tunninkin(!!!!). Sylin tietää tehonneen, kun lapsi itkee surullisesti."
-Tee lapsen sylihoito oikein

EI V*TTU miten näen punaista kun vaan ajattelenkin tätä "hoitoa".

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiani ei ole koskaan sylihoidettu, mutta väkivaltaisen lapsen kohdalla se on ainoa vaihtoehto. Miten itse estäisit väkivaltaista lasta vahingoittamasta muita?

Vierailija
2/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä siitä lapsesta on otettava kunnon syliote, jos se uhkaa hajottaa itsensä ja ympäristönsä. Ei se todellakaan mitään pahoinpitelyä ole. Pöh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole sylihoitoa. Ota selvää asioista ja termeistä, ennen kuin tulet tänne kirjoittelemaan joutavuuksia.

Vierailija
4/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän lapsiin ainakaan ole tehonnut, suuttuvat vain entisestään ja huutavat vaikka tajunsa kankaalle. Tokihan siinä lopulta rauhoittuu jos huutaa itsensä uuvuksiin, mutta ei se mitenkään rakentavalta ja rauhoittavalta keinolta tunnu. Ei sitä meillä sitten ole useammin yritettykään.

Vierailija
5/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiani ei ole koskaan sylihoidettu, mutta väkivaltaisen lapsen kohdalla se on ainoa vaihtoehto. Miten itse estäisit väkivaltaista lasta vahingoittamasta muita?

MIKSI 3-vuotias taapero on niin väkivaltainen, että vahingoittaa muita? En nyt puhu erityislapsista, joiden hoitaminen ja tarpeet ovat muutenkin eri asia.

Vierailija
6/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta minä kantaisin lapsen tilaan jossa ei ole muita. Käyttäisin tätä "sylihoitoa" ainoastaan silloin jos lapsi satuttaa itseään.

Vierailija
7/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Minusta tuossa on monta muuttujaa. Kuka tekee sylihoitoa - vastenmielinen vieras aikuinen varmasti koetaankin väkivallaksi, tuttu ja turvallinen vanhempi ei.

Miten tehdään - jos samalla pyritään rauhoittamaan lasta äänensävyllä ja tavoite on lohduttaa/rauhoittaa, se voi toimia, mutta jos homma on enemmänkin rajoittamista ja rankaisua, se menee helposti väkivaltakokemukseksi.

Millainen lapsi on - jotkut rauhoittuvat juurikin sylissä, ja esim. erityislapsista osalle suositellaan nimenomaan painetta (painopeitto, painoliivi, jopa mattoon kääriminen) keinona lopettaa paniikkikohtakseksi kärjistynyt riehuminen. Toiset taas raivostuvat entistäkin enemmän, jos heitä yrittää pidellä väkisin.

Tapauskohtaista siis - ei voi tuomita väkivallaksi aina, mutta ei myöskään pitää hyvänä keinona kaikkien lasten kanssa. En haluaisin kyllä kokeilla väkisin sylissä pitämistä vieraaseen lapseen. Toki voi kokeilla pienen lapsen kanssa syliin ottoa, mutta jos hän selvästi pyrkii siitä pois, niin ilman muuta antaisin mennä, jos ei kyse ole mainitsemasilaisesta hätätilanteesta (lapsi juoksemassa auton alle).

Vierailija
8/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta minä kantaisin lapsen tilaan jossa ei ole muita. Käyttäisin tätä "sylihoitoa" ainoastaan silloin jos lapsi satuttaa itseään.

Ja jättäisit yksin? Vai pitääkö sinusta päiväkotihenkilökunnan alistua lapsen väkivallalle?

Vierailija
9/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että päikkärissä on ollut poikkeuksellinen kiire ja joku hoitaja on vaan pidellyt lastasi 20-60 minuuttia? Just niin... ei se ole mitään pahoinpitelyä jos jonkun tilanteen rauhoittaa sillä että ottaa lapsen hetkeksi syliin.

Vierailija
10/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jättäisit yksin? Vai pitääkö sinusta päiväkotihenkilökunnan alistua lapsen väkivallalle?

Meinaat että sylihoidossa ei altistuta yhtään, kun se raivoava mukula riehuu sun sylissä?

ohis

Vierailija
11/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että päikkärissä on ollut poikkeuksellinen kiire ja joku hoitaja on vaan pidellyt lastasi 20-60 minuuttia? Just niin... ei se ole mitään pahoinpitelyä jos jonkun tilanteen rauhoittaa sillä että ottaa lapsen hetkeksi syliin.

Syliinotto ei ole sama asia kuin lapsen pitäminen väkisin tiukassa otteessa, lapsen pyristellessä vastaan ja pyrkiessä kaikin keinoin pois.

Vierailija
12/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottanut väkisin syliin ja pitänyt siellä väkisin. Älä vääristele.

Tämä oli siis mielestäsi kiireessä todella järkevää ajan käyttöä kun samaan lopputulokseen olisi päässyt 5 minuutissa toisella lähestymistavalla, jota olisi voitu kysyä minulta silloin kun lapsi tuli päiväkotiin.

"Miten olette toimineet lapsen kanssa kielto/kiukuttelu-tilanteissa?"

Vierailija
13/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä jätkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli siis mielestäsi kiireessä todella järkevää ajan käyttöä kun samaan lopputulokseen olisi päässyt 5 minuutissa toisella lähestymistavalla, jota olisi voitu kysyä minulta silloin kun lapsi tuli päiväkotiin.

Ei päiväkodissa voida hoidella riehuvia ja väkivaltaisia lapsia millään erikoiskeinoilla. Itse keskittyisin nyt siihen, mikä lapsella aiheuttaa tuollaista käytöstä, enkä siihen, mitä keinoja ammattilaiset lapsen kanssa käyttävät.

Vierailija
14/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä jätkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset sitten kertonut tulohaastattelussa lapsesi erityistarpeita... mistä ne hoitajat muuten tietää että tavanomaiset keinot ei tepsi sinun kullannuppuusi ja vielä joutuuu kuuntelemaan äidinkin saarnaa huonon päivän päälle?

Vierailija
15/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap:n kai tarkoittamaa keinoa sanotaan myös holding-otteeksi. Muistaakseni se ei nyt ihan ole suositeltavin keino ns. tavalliselle lapselle raivarin taltuttamiseen, mutta esim. joskus erityislasten ja tietyllä tavalla aistiherkkien lasten rauhoittamiseen tuo on ihan ok keino. Mutta se ei todellakaan mikään päiväkodin "yleisote " ole-tai ei saa olla.

Pahoinpitelyksi en sitä missään tapauksessa sanoisi, ellei lasta siinä selkeästi satuteta. Ei siinä oikein tehtynä käytetä fyysistä valtaa siten, että lapsi mitenkään vahingoittuisi.

Vierailija
16/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmä jätkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päiväkodissa voida hoidella riehuvia ja väkivaltaisia lapsia millään erikoiskeinoilla. Itse keskittyisin nyt siihen, mikä lapsella aiheuttaa tuollaista käytöstä, enkä siihen, mitä keinoja ammattilaiset lapsen kanssa käyttävät.

Nythän lapsi ei riehunut vaan oli ollut vaikeuksia pukea väkisin vaatteita kun on tottunut pukemaan itse. Ja kyllä minua kiinnostaa mitä keinoja lapseni kasvatuksen suhteen käytetään vaikka kyseessä olisi filosofian tohtori auktoriteettina.

Vierailija
17/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi vittu ny taas näitä lasten ehdoilla eläviä. Riehuva, itseään ja muita satuttava mukula rauhoitetaan vaikka viemällä suihkuun vaatteet päällä tai istutaan päälle. Rajat on oltava.

Joskus voi olla sellainenkin tilanne, että on valittava, juokseeko se kakara auton alle vai napataanko vaikka poninhännästä kiinni kun muuta ei ehdi.

Vierailija
18/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mihin ne loput 20 mukulaa jätetään, kun jokaista pitäisi vahtia; niitä muita sekä sitä jonka kannat toiseen huoneeseen?

Sori vaan mammat ja papat, jos tilanne vaatii niin otan syliin ja pidän siinä, kunnes rauhoittuu. Ei ole mun ongelma, ettei yhdelle ongelma piltille ole järjestetty henkilökohtaista avustajaa koko päiväksi. 

Vierailija
19/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi vittu ny taas näitä lasten ehdoilla eläviä. Riehuva, itseään ja muita satuttava mukula rauhoitetaan vaikka viemällä suihkuun vaatteet päällä tai istutaan päälle. Rajat on oltava.

Joskus voi olla sellainenkin tilanne, että on valittava, juokseeko se kakara auton alle vai napataanko vaikka poninhännästä kiinni kun muuta ei ehdi.

Eikö riehuva, itseään ja muita satuttava taapero pitäisi viedä lääkäriin? Jos keinoarsenaalissa tarvitaan suihkuja vaatteet päällä niin jokin on pahasti vialla joko lapsella tai vanhemmalla.

Aika pienellä kuopaisulla ketjussa alkaa tuoksahtaa tämä käsitys, että väkivallaton kasvatus on sama kuin ei kasvatusta lainkaan.

Jos osaat lukea niin jo avauksessa totesin vaaratilanteessa olevan eri säännöt.

Vierailija
20/48 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin aikanaan tuota toiseen tilaan viemistä, vaikka lapsen omaan huoneeseen siten että tietenkin ovi auki ja itse esim istua oviaukossa läsnä varmistamassa ettei lapsi riko itteään tai tavaroita eikä lähde kiukkupäissään esim "kostoretkelle" jonkun kimppuun tai heittelemään kuorma-autolla telkkaria päin (ei toki välttis tahallisesti, mutta kiukunpuuskassa voi tähtäys mennä mihin vain)

Parin minuutin päästä isoin harmi ohi ja sitten juteltiin, että miksei tuollailla voi toimia ja miten tilanne hoidetaan loppuun esim anteeksipyyntö  ja halataan ja päätetään tilanne johonkin positiiviseen kannustukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi