Kertokaa mulle nämä jutut!!!! (kritisointia mm. sektiomenetelmistä, synnytyksestä jne)
1. Miksi h*lvetissä sektiolupa yleensä annetaan vasta rv37 eli aivan viime metreillä? Miksi ihmeessä sitä ei voida luvata raskauden ensimmäisellä kolmanneksella???? Eli että voisi keskeyttää raskauden mikäli sektiota ei saa, minusta on kamalaa laittaa synnytyspelkoinen stressaamaan koko raskauden ajaksi sektiopäätöstä, stressi vaikuttaa negatiivisesti niin äitiin, lapseen kuin raskauteen ylipäänsä! Pahimmillaan stressi voi aiheuttaa jopa keskenmenon!
2. Kun kerta lääketiede on niin älyttömän kehittynyt ja kaikkiin kipuihin on saatavilla hirveästi erilaisia vaihtoehtoja ja kipulääkkeitä, niin miten ihmeessä synnytykseen ei ole vieläkään kunnollisia kipulääkkeitä? Ne on kaikki ihan surkeita ja niitäkään ei edes anneta! Synnytys on yksi elämän pahimpia kipuja, miksei siihen anneta kunnolla lääkkeitä? Miksi alatiesynnytyksessä epiduraali toimii yleensä vain hetken, mutta esim sektiokin tehään epiduraalilla ja siinähän se toimii ihan 100% yleensä ja pitää kaiken tunnon loitolla? Tahallaanko annetaan vaan pieni määrä epiduraalia alatiesynnytyksessä että varmasti sais synnyttäjä kärsiä? Miksei epiduraalia muuten saa antaa kun vain tietyissä tilanteissa, mistä se johtuu? Miksei sitä saa antaa vielä sillon kun kohdunsuu auennut esim 2cm? Miksi niitä kipulääkkeitä pimitetään aina synnyttäjiltä, miksei niitä olla välittömästi antamassa kun synnytys alkaa? Miksei keskitytä siihen synnyttäjän kokemaan kamalaan kipuun yhtään, katellaan vaan vierestä kun toisella on helvetilliset kärsimykset meneillään ja toinen on sellaisessa tilassa ettei pysty itseään edes puolustamaan.
Tälläistä siis vuonna 2016.
Kommentit (68)
Sektion saa nykyään kaikki jotka vaan osaavat sen vaatia. Tosin minunkin mielestäni se lupa pitäisi silti antaa jo alkumetreillä. Itse olen lapseton ja lapsettomaksi myös jään.
Tuota sektioasiaa mietin itsekin.
Ilmoitin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä että en aio synnyttää alakautta pelon vuoksi, vaan vaadin sektion. Terkkari vaan sanoi että keskutellaan asiasta lisää sitten seuraavalla neuvolakäynnillä.
Seuraavalla käynnillä otin asian uudestaan puheeksi, ja hän sitten onneksi kirjoittikin lähetteen pelkopolille. Tuolla lääkäri oli kuitenkin päättänyt, että minulle parhain apu pelkoon olisi Nyytti-ryhmä.
En halua keskustella peloistani, vaan haluan sektion. Piste. Kieltäydyin siis ryhmästä, mutta tällöin tarvitsin taas uuden lähetteen pelkopolille.
Toisen lähetteen jälkeen sain vihdoin ensimmäisen ajan pelkopolille, mutta se on vasta viikolla 30!
Kätilö sanoi puhelimessa, että tärkeintä on että nyt nautin raskaudesta enkä stressaa synnytystä etukäteen.
Miten helvetissä voisin nauttia raskaudesta ja olla pelkäämättä, kun sektiolupauksen saan vasta viikolla 36-37??
Tuohon sektioon en osaa sanoa mitään. Mutta epiduraalista jotain. Sen antaminen liian aikaisin synnytyksessä saattaa pysäyttää supistukset ja saada synnytyksen hidastumaan. Sen vaikutus on myös yksilöllinen, joten toiselle voi riittää pienempi annos kuin toiselle. Sitä ei voi antaa niin paljoa, että synnyttäjä on puuduksissa kuin pökkelö siinä vaiheessa kun pitäisi ponnistaa. Se yritetään annostella niin, että ponnistusvaiheessa synnyttäjä tuntisi supistukset ja tietäisi, miten ja milloin ponnistaa.
No mun mielipide on se, että synnytyspelko ei ole hyvä syy sektiolle. Jos pelottaa niin älä tee lapsia! Sektiokaan ei ole mikään läpihuutojuttu että kaikki menee kuin Strömssössä, siinäkin riskinsä. Tulevaisuudessa myös sektiosta tulee entistä riskialttiimpi, kun antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit lisääntyvät antibioottien väärinkäytön takia.
Alatiesynnytys ei tietenkään ole myöskään täysin riskitön. Kivunlievennystä saa ja sitä pitää osata pyytää. Mutta on tilanteita jolloin tietyt kivunlievennykset eivät ole vaihtoehto. Esim. itselle oli ainoa vaihtoehto epiduraali vauvan tilan takia, sen onneksi sain, mutta jos anestesialääkäriä ei olisi ollut saatavilla niin se olisi jäänyt vain haaveeksi. Epiduraali annettiin minulla nimenomaan supistuskipuihin, itse ponnistusvaiheessa en tarvinnut mitään.
Jos kipu on suurin pelkosi niin ehkä lapsen teko ei ole sinua varten. Oletko miettinyt adoptiota?
Vierailija kirjoitti:
Tuota sektioasiaa mietin itsekin.
Ilmoitin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä että en aio synnyttää alakautta pelon vuoksi, vaan vaadin sektion. Terkkari vaan sanoi että keskutellaan asiasta lisää sitten seuraavalla neuvolakäynnillä.
Seuraavalla käynnillä otin asian uudestaan puheeksi, ja hän sitten onneksi kirjoittikin lähetteen pelkopolille. Tuolla lääkäri oli kuitenkin päättänyt, että minulle parhain apu pelkoon olisi Nyytti-ryhmä.
En halua keskustella peloistani, vaan haluan sektion. Piste. Kieltäydyin siis ryhmästä, mutta tällöin tarvitsin taas uuden lähetteen pelkopolille.
Toisen lähetteen jälkeen sain vihdoin ensimmäisen ajan pelkopolille, mutta se on vasta viikolla 30!
Kätilö sanoi puhelimessa, että tärkeintä on että nyt nautin raskaudesta enkä stressaa synnytystä etukäteen.
Miten helvetissä voisin nauttia raskaudesta ja olla pelkäämättä, kun sektiolupauksen saan vasta viikolla 36-37??
Joo tuo on aivan naurettavaa! Yritetään käännyttää siihen pahimpaan kärsimykseen eli alatiesynnytykseen! Monet naiset ne vaan alistuu tälläseen, ei miehet koskaan suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielipide on se, että synnytyspelko ei ole hyvä syy sektiolle. Jos pelottaa niin älä tee lapsia! Sektiokaan ei ole mikään läpihuutojuttu että kaikki menee kuin Strömssössä, siinäkin riskinsä. Tulevaisuudessa myös sektiosta tulee entistä riskialttiimpi, kun antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit lisääntyvät antibioottien väärinkäytön takia.
Alatiesynnytys ei tietenkään ole myöskään täysin riskitön. Kivunlievennystä saa ja sitä pitää osata pyytää. Mutta on tilanteita jolloin tietyt kivunlievennykset eivät ole vaihtoehto. Esim. itselle oli ainoa vaihtoehto epiduraali vauvan tilan takia, sen onneksi sain, mutta jos anestesialääkäriä ei olisi ollut saatavilla niin se olisi jäänyt vain haaveeksi. Epiduraali annettiin minulla nimenomaan supistuskipuihin, itse ponnistusvaiheessa en tarvinnut mitään.
Jos kipu on suurin pelkosi niin ehkä lapsen teko ei ole sinua varten. Oletko miettinyt adoptiota?
Mun mielestä taas on aika kamalaa jos täytyy kokonaan jättää lapset hankkimatta synnytyspelon vuoksi, mieti nyt! Hyvä vanhemmuus ja synnytystapa eivät todellakaan ole millään tasolla yhteydessä toisiinsa. Jos ihminen haluaa lapsen, on hyvä ja rakastava vanhempi, mutta pelkää synnytystä niin lapsiako ei sitten pidä ollenkaan hankkia vaikka siihen olisi keino, pelkosektio? Siis mikä v**un logiikka? Suomen väkiluku laskee entisestään ku lehmänhäntä jos otetaan tää sun ajattelutapas käyttöön.
Sveitsissä naiset päättää heti raskauden alussa haluavatko synnyttää sektiolla vai alateitse ja se on sitten sillä sipuli. Suomessa eletään vielä keskiaikaa, ihme kun kivunlievityksiä on ylipäänsä edes käytössä täällä.
No minä en olekaan koskaan kokenut kätilöitä ja synnytyslääkäreitä kovin ihmisläheisiksi tyypeiksi.. tulee sellanen olo että olen vaan yks synnytyskone muiden osastolla olevien synnytyskoneiden joukossa. Ei mun tahtoa varmaan kuunneltais kun kyllähän se edellinenkin synnytyskone puski lapsen pihalle luomuna, mitäs mäkään sitten epiduraalia tarvitsisin? En edes tunne itseäni ihmiseksi, olen vain synnytyskone. Tämän takia en kykene hankkimaan lapsia ollenkaan vaikka tahtoisin.
Jos äiti tainnutetaan normisynnytyksessä ihan tunnottomaksi niin ei hän pysty synnyttämään. Ei siinä vaan maata paikoillaan ja anneta lapsen valua ulos vaan se pitää ponnistaa pihalle. Tiedäthän miten hankala on vaikkapa kävellä jos jalka on puutunut tai juoda hammaslääkärin jälkeen ennen kuin puudutus on lakannut? Ei puudutettuna pysty ponnistamaan. Sitten tulee ongelmia kun vauva jää synnytyskanavaan liian pitkäksi aikaa.
Alatiesynnytystä edelleen suositellaan kaikille jotka siihen fyysisesti pystyvät, se on parempi vaihtoehto ja pelot saattavat muuttua tai hävitä raskauden aikana, ei sektiota ole mitään järkeä aikaisin myöntää.
Minusta synnytyspelkoon ei edes pitäisi saada sektiota. Vie hirveästi resursseja ja ei ole muutenkaan hyväksi äidille tai lapselle. Jos ei kestä synnyttää niin sitten adoptoi.
Ja mitä tulee kivunlievitykseen niin sitä saa ihan tarpeeksi ja monia erejä. Liika hidastaa tai jopa pysäyttää synnytyksen ja huonontaa äidin ponnistusvalmiutta.
Naisten synnytyspelkoa, raskauden ja synnytyksen aiheuttamia ongelmia sekä kipukokemuksia väheksytään kamalasti, ne on jotain ihmeen tabuja eikä niistä voida ollenkaan puhua. Pitäis vaan iloita siitä tulevasta lapsesta, ei saa yhtään pelätä sitä kun 4 kiloa tulee omasta pienestä reiästä ilman kunnollisia kipulääkityksiä, ei sais myöskään stressata sitä kun painoa on tullu 20kg tosta noin vaan ja se luonnollisesti vaikuttaa itsetuntoon, ei sais valittaa siitä kun joka hemmetin paikkaa kolottaa kokoajan ja fiilis on ihan p*ska! pitää vaan iloita siitä vauvasta! Ei saa puhua omista peloista ja tuntemuksista tai olet itsekäs!
Pahinta tässä on se että nimenomaan naiset itse ovat tämän tehneetkin, alatiesynnyttäneet naiset arvostelee kovalla äänellä sektioäitejä, naiset haukkuvat synnytyspelkoisia ''miks edes hankit lapsia!!'', ja jos joku nainen haluaa itsensä kuntoon heti synnytyksen jälkeen ja stressaa kiloja niin siitäkin on kanalauma heti haukkumassa. Moni nainen nimenomaan on itse luonut tämän tilanteen, toinen nainen on toiselle susi- se pätee tähänkin.
On se kumma ku resursseja voidaan kyllä käyttää kaikkeen muuhun turhaan mutta siihen, että saatais naisten synnyttämisestä vähän miellyttävämpi (sektio) niitä ei voidakaan yhtään käyttää! Eipä ole naisella tänäpäivänäkään arvoa Suomessa.
ap
Ehkäpä oikeastikin ajatellaan sitä VAUVAA. Eikä vaan äitiä joka on sen lapsen päättänyt haluta. Kipu on osa synnytystä ja sille ei mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta synnytyspelkoon ei edes pitäisi saada sektiota. Vie hirveästi resursseja ja ei ole muutenkaan hyväksi äidille tai lapselle. Jos ei kestä synnyttää niin sitten adoptoi.
Ja mitä tulee kivunlievitykseen niin sitä saa ihan tarpeeksi ja monia erejä. Liika hidastaa tai jopa pysäyttää synnytyksen ja huonontaa äidin ponnistusvalmiutta.
Lue vähän enemmän faktatietoa suunnitellusta sektiosta ennen kuin alat levittämään, että se ei ole muutenkaan hyväksi äidille tai lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti tainnutetaan normisynnytyksessä ihan tunnottomaksi niin ei hän pysty synnyttämään. Ei siinä vaan maata paikoillaan ja anneta lapsen valua ulos vaan se pitää ponnistaa pihalle. Tiedäthän miten hankala on vaikkapa kävellä jos jalka on puutunut tai juoda hammaslääkärin jälkeen ennen kuin puudutus on lakannut? Ei puudutettuna pysty ponnistamaan. Sitten tulee ongelmia kun vauva jää synnytyskanavaan liian pitkäksi aikaa.
Alatiesynnytystä edelleen suositellaan kaikille jotka siihen fyysisesti pystyvät, se on parempi vaihtoehto ja pelot saattavat muuttua tai hävitä raskauden aikana, ei sektiota ole mitään järkeä aikaisin myöntää.
Jännä juttu, että Ruotsissa osataan kivunlievitys synnytyksessä ja silti äiti pystyy ponnistamaan.
Suomessa Kätilöliitto vastustaa kivunlievitystä, koska silloin heidän työnsä olisi auttaa äitiä synnyttämään, ei suinkaan istuskella kansliassa katsomassa monitoreja. Nykysysteemihän on jopa se, että kotona on oltava niin kauan kuin pystyy, sairaalaan saa tulla vasta siinä vaiheessa, kun tarvitaan synnytyssalia. Siellä kätilöjä ei kiinnosta kivunlievitys, koska "se nyt vaan kuuluu synnytykseen".
Niin kuulu, ihan yhtä paljon kuin sappikohtaukseen tai murtuneeseen jalkaan. Niitä kuitenkin lääkitään, mutta synnytyksessä pelätään, että nainen ei alistukaan kivulle ja kätilön määräyksille synnyttää selällään maapallon vetovoiman vastaisesti ylöspäin.
Abortti jos sektiolupaa ei saa?!?!? apua! Mihin tämä maailma on menossa.
Itse synnytin alakautta ja oli kaiken kaikkaan onnistunut. Ei sattunut liikaa missään vaiheessa. Olisko toi ajattelutapa että tehdään abortti jos sektiolupaa ei tule juuri syy siihen miksi se lupa annetaan vasta niin myöhään.
Ei ne sektiot mitään halpoja ole eikä niitä tule huviskeen tehdä. Tottakai AINA yritetään päästä pelosta jollain järkevämmällä keinolla ensin ja sitten vasta mietitään näitä järeitä keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat eret?
Miks muuten aina synnytetään makuulleen? Miksei seisaalleen, eikö se silleen tulis paljo helpommin ulos? Mä en ainakaan halua makuulleen synnyttää! Synnytän mieluummin vaikka ammeessa!
Luojan kiitos lastenhankinta ei ole pakollista. Mun reiästä ei koskaan tule mitään ulos.
N25