Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No kertokaa sitten millä rahalla oikein ryyppäätte opiskelijat?

Vierailija
31.10.2016 |

Kun se on kuitenkin totta joka viikonloppu? Niin nyt kertokaa millä rahalla se viina riittää, kun ei meillä muilla riitä ollenkaan muuhun kuin persuelämiseen? Entä ne vaatteet meikit ja matkustaminen?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hassua. Yleensä täällä av-mammat kouhkaavat siitä kuinka nuorena pitäisi juhlia, matkustella ja nauttia vapaasta elämästä ennen vakiintumista ja perheen perustamista mutta nyt meuhkaatte siitä kun nuoret tosiaankin nauttivat nuoruudestaan, juhlivat ja matkustelevat. Koettakaa päättää. :D

Vierailija
62/64 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aivan oikein kuulostaa kyllä siltä ettei teillä ole todellakaan rahasta puutetta! Onko näin tosiaankin kaikilla? Kai nämä joilla on hyvä koti sitten käsittävät ettei toisilla ole esim toista vanhempaa ollenkaan tai ovat jopa sijaiskodista ja joka lusikka ja patja on itse ensin hommattava? Otatteko heitä mitenkään huomioon joilla ei olekaan isin autoa alla?

Too bad ja byyhyy. Mulla ja veljelläni oli yksi vanhempi, äitimme, joka tienasi huikeat 1450€, tehtaalla töissä. Talon lainan maksu oli minimissään ja kallein mitä omistettiin itse kokonaan tuolloin oli 5000€ arvoinen auto. Paljosta jouduttiin tinkiä, mutta opettipäs minun äitini, että rahaa ansaitaan työllä! Jo kun olin 13-14v. syksyisin äidin töiden jälkeen käytiin poimimassa mustikoita ja puolukoita myytäväksi. Äiti sai extra rahaa ja minä ja veljeni saatiin säästöä. Heti kun minulla oli ikää olin töissä mansikkamaalla/kasvihuoneessa kunnes sitten pääsin kesäisin tehtaaseen töihin kanssa. Muutin kylästä kaupunkiin, välimatka 70km, kun lukio alkoi. Silloin minulla oli jo noin 3 tonnia tilillä. Ostin kaikki itse omilla rahoilla: sängyn, mikron, Iittalan astiasto 6 setti, Iittalan aterimet , Hackmanin pannut yms. (samoja Iittaloita edelleen käytössä ja oon nyt 26... lisää toki ostanut) eikä mennyt edes tonni. Ei ensimmäiseen kämppään paljon tarvitse, kertyy pikku hiljaan sen mukaan kun on rahaa hankkia. No, jatkoin töissä käymistä tehtaalla vielä vuoden, vaikka asuin jo eri paikkakunnalla. Ravasin siis v.loput ja kaikki lomat siellä bussilla kunnes sain töitä huolta-asemalta kaupungista. Sitten olenkin ollut siellä töissä (edelleen lomat/v-loput/joskus viikollakin) tämän vuoden alkuun saakka kunnes valmistui ja pääsin oman alan hommiin!

Pieniä avustuksia olen tottakai saanut äidiltäni. Esim. joulu/synttärilahjat, joskus maksaa bussi kk lipun, satunnaisesti koulukirjoja jne. paljon hänellä ei ollut antaa, mutta ei se minua haitannut. Lähtökohta on kuitenkin niin, että on mahdollista pärjätä omillaan jos vaan ottaa tehtäväkseen. Paljon voi vaikuttaa omilla valinnoillaan. Ei se ollut helppoa minulle eikä varmaan kuulukaan olla, olin kovin nuori, mutta ei ollut vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki ja laina tulonlähteenä.

Saman verran jäi käteen työttömänäkin, ja silloin ei taas pahemmin ollut varaa ryyppäillä. Nyt kun maksan ruuasta vähemmän, kiitos halvan kouluruuan, niin jää enemmän rahaa käteen. Ne sitten menee niihin opiskelijabileisiin.

Mulla jäi työttömänä 75€ enemmän rahaa kuin olin opiskelijana. Olin siis kuukauden työttämänä, valmistuin joulukuussa ja työt alkoi vasta helmikuussa. Tammikuussa päätin pitää omaa lomaa kun säästöjä sen verran, että voi makailla kerrankin kotona pitkän opiskelu-uran jälkeen koska kesät ja muut lomat meni töitä tehdessä ja vapaata ei ollut juuri. Olin kyllä todella järkyttynyt, että työtön, jos ei tee mitään saa enemmän kuin opiskelija, joka opiskelee täyspäiväisesti. Ja työttömät kitisee että saa lian vähän :D kun minä sekä opiskelin että tein töitä!

Vierailija
64/64 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aivan oikein kuulostaa kyllä siltä ettei teillä ole todellakaan rahasta puutetta! Onko näin tosiaankin kaikilla? Kai nämä joilla on hyvä koti sitten käsittävät ettei toisilla ole esim toista vanhempaa ollenkaan tai ovat jopa sijaiskodista ja joka lusikka ja patja on itse ensin hommattava? Otatteko heitä mitenkään huomioon joilla ei olekaan isin autoa alla?

Mä en tiedä nyt, että tartunko provoon kommentoidessani tätä. Itse opiskelen, jonka lisäksi käyn töissä.. Oon ite tosi köyhästä perheestä, tällä hetkelläkin vanhemmat ovat _mulle_ velkaa olleet jo kauan eikä näytä maksua tulevan takaisin. Saan kuitenkin avustusta isovanhemmiltani, mutta en koe, että en saisi elää elämääni kuten haluan siksi että kaikki eivät välttämättä saa avustusta? Eihän elämä niin mene :D Tai siis miksi hyväkotisten pitäisi ottaa huomioon ne, joilla ei ole isin autoa alla? Siis mikä sun pointtina tässä on? Eihän ne "hyväosaset" opiskelijat mitään päätöksiä tee. Pitäskö heidän jättää viinit juomatta ja antaa niille heikommassa asemassa oleville opiskelijoille? 

Se on todella todella harmi, että joillain on heikompi tilanne, mutta en tiedä miten muut voivat siihen vaikuttaa valitettavasti. Tottakai voidaan olla iloisia ja tyytyväisiä siihen, että on suhteellisen hyvässä tilanteessa, vaikka opiskeleekin. Kuitenkin varmaan monella muullakin, kuten esimerkiksi itsellänikin, työt ovat keikkatyötä, joten on vaikea itse määritellä tulojen suuruutta ja välillä tuleekin enemmän ja välillä vähemmän. 

No vaikka siksi että empaattisuuttakin pitäisi harjoittaa ja ottaa mukaan nekin joilla ei ole. Oisko tämä mistään kotoisin? Niin otatteko mukaan huonompiosaisia vai biletättekö ja viiletätte vaan " tasoistenne" parissa tätä kysyn. Kiinnostaa.

Olen sama, joka laittoi edellisen. Kyllä, olen empaattinen ihminen ja ajattelen tottakai myös muita. En hengaile mitenkään "hyväosaisten" kanssa vaan kaikkien kanssa. En määrittele ystäviäni tulojen perusteella. Tottakai autan ystäviäni ja jos esimerkiksi ollaan bilettämässä niin tottakai tarjoan kaverille, jos minulla on hyvä tilanne rahan kanssa ja hänellä ei ole. En kuitenkaan ymmärrä jutun muuta pointtia, mutta kysymykseen vastaus: kyllä ajattelen muitakin enkä jaottele ystäviäni tällaisten asioiden perusteella. =) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä