No kertokaa sitten millä rahalla oikein ryyppäätte opiskelijat?
Kun se on kuitenkin totta joka viikonloppu? Niin nyt kertokaa millä rahalla se viina riittää, kun ei meillä muilla riitä ollenkaan muuhun kuin persuelämiseen? Entä ne vaatteet meikit ja matkustaminen?
Kommentit (64)
Käyn pari kertaa kuukaudessa opiskelijabileissä ja töissä käyvä poikaystäväni ostaa mulle 6 lonkeroa aloittelujuomiksi ja baarissa sitten juon pari 3e alennusdrinkkiä tai vaihtoehtoisesti juon koko illan vettä.
Ryyppään ehkä kerran vuodessa. 3 ekaa opiskeluvuotta tein kassaduunia viikonloppuisin, missä välissä sitä ryypätä olis ehtiny?
Ei mun vanhemmat aikuista ihmistä ole tukeneet, ihan itse matkani maksoin.
Vierailija kirjoitti:
No niin elikkä saatte ihan hirveästi rahaa muualta jota taas kukaan eläkeläinen ei saa. Miten kehtaatte valittaa kun on elämä noin leveää? Arvatkaapa monestiko tulotasoiltaan muka samoissa oleva eläkemummo matkustaa ulkomailla, tai bilettää joka viikonloppu muusta puhumattakaan.
Tuossa on yksikin opiskelija jolle tulee tavattoman kalliita lehtiä kotiin joista voi eläkeläinen vain uneksia, syö vain parasta ja matkustelee koko ajan USA ta myöten. On autot ja vaatteet viimeisen päälle. Koko ajan harrastaa jotain kallista lajia. Ja ai että on vaikeaa tuo opiskelijaelämä on se! Sanon ettei sodanjälkeinen sukupolvi ikinä saanut rellestää noin leveästi kuin nyt nämä. Ja se työkin oli raskasta.
No voi itku. Kannattaa meidän nuorten jättää elämättä ja lahjoittaa vähät roposemme eläkemummoille. Eläkemummot nauttivat nyt sellaisista etuuksista (kansaneläke, takuueläke, lääke- ja matkakorvaukset, hoitotuki, tarvittaessa toimeentulotuki) joista me tämän päivän 20-vuotiaat tuskin saamme ikääntyneinä nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Ryyppään ehkä kerran vuodessa. 3 ekaa opiskeluvuotta tein kassaduunia viikonloppuisin, missä välissä sitä ryypätä olis ehtiny?
Ei mun vanhemmat aikuista ihmistä ole tukeneet, ihan itse matkani maksoin.
No tämä on ensimmäinen realistisesti elämäänsä katsova aikuistunut opiskelija koko ketjussa miltei! Opit pitämään itsestäsi huolta ja se onkin arvokkaimpia avuja.
Vierailija kirjoitti:
No niin elikkä saatte ihan hirveästi rahaa muualta jota taas kukaan eläkeläinen ei saa. Miten kehtaatte valittaa kun on elämä noin leveää? Arvatkaapa monestiko tulotasoiltaan muka samoissa oleva eläkemummo matkustaa ulkomailla, tai bilettää joka viikonloppu muusta puhumattakaan.
Tuossa on yksikin opiskelija jolle tulee tavattoman kalliita lehtiä kotiin joista voi eläkeläinen vain uneksia, syö vain parasta ja matkustelee koko ajan USA ta myöten. On autot ja vaatteet viimeisen päälle. Koko ajan harrastaa jotain kallista lajia. Ja ai että on vaikeaa tuo opiskelijaelämä on se! Sanon ettei sodanjälkeinen sukupolvi ikinä saanut rellestää noin leveästi kuin nyt nämä. Ja se työkin oli raskasta.
No ei todellakaan kaikki opiskelijat saa muualta rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi itku. Kannattaa meidän nuorten jättää elämättä ja lahjoittaa vähät roposemme eläkemummoille. Eläkemummot nauttivat nyt sellaisista etuuksista (kansaneläke, takuueläke, lääke- ja matkakorvaukset, hoitotuki, tarvittaessa toimeentulotuki) joista me tämän päivän 20-vuotiaat tuskin saamme ikääntyneinä nauttia.
Arvaappa osasimmeko me iäkkäämmät odottaakaan mitään kunnon hoitoja ja eläkkeitä kuten se on teille jo näköjään sekin itsestäänselvyys? Jotenkin tulee vaikutelma että koko ajan valitetaan siitä 40 e kk joka jää muka näppiin mutta todellisuudessa tuo summa on kaikkineen sitten aika isokin?
Opintotuki ja laina tulonlähteenä.
Saman verran jäi käteen työttömänäkin, ja silloin ei taas pahemmin ollut varaa ryyppäillä. Nyt kun maksan ruuasta vähemmän, kiitos halvan kouluruuan, niin jää enemmän rahaa käteen. Ne sitten menee niihin opiskelijabileisiin.
"Opiskelijat" on taas se yksi henkilö joka ryyppää jatkuvasti. Jos et ole huomannut niin opiskelijoita on kymmeniä tuhansia jokaisessa isommassa kaupungissa. Kyllä sieltä riittää joka viikonlopulle haalariväkeä, vaikka kävisivät vain kerran tai kaksi kertaa vuodessa baarissa. Siihen ei vielä talous kaadu. Ja joo tiedetään, että osa käy aktiivisemmin mutta heillä on sitten enemmän tulojakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveästi rahaa? Itse saan lapsilisän ja opintotuen. Mies maksaa loput. Ei ryypätä eikä rellestetä,hyvä jos lapselle saa vaatteet ostettua. Ei mene muilla luokkalaisillani sen kummemmin, vaikka olen ainut kenellä lapsi. Osa käy töissä ja loput kitkuttelee opintorahan ja opintolainan avulla. Saman verran se eläkeläinen saa kuin yksin asuva opiskelija. Tai työtön. Erotuksena se, että opiskelija rahoittaa kolmasosan vähintään lainalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaappa osasimmeko me iäkkäämmät odottaakaan mitään kunnon hoitoja ja eläkkeitä kuten se on teille jo näköjään sekin itsestäänselvyys? Jotenkin tulee vaikutelma että koko ajan valitetaan siitä 40 e kk joka jää muka näppiin mutta todellisuudessa tuo summa on kaikkineen sitten aika isokin?
Eiköhän nämä nuoret katsele kauhulla nykyeläkeläisten elämää, ja niitä ns hyviä päiviä hoitolassa?
Vai kuinka moni rehellisesti kuvittelee tyytyvänsä samaan kuin me? Olen kuullut aika paljon nimenomaan sitä ettei minulle ikinä noin kurjaa sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä, te jos ketkä osaatte odottaa ja vaatia.
Terkuin opiskelija, joka rahoittaa opintonsa tekemällä työtä teidän parissa julkisesti rahoitetussa palvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aivan oikein kuulostaa kyllä siltä ettei teillä ole todellakaan rahasta puutetta! Onko näin tosiaankin kaikilla? Kai nämä joilla on hyvä koti sitten käsittävät ettei toisilla ole esim toista vanhempaa ollenkaan tai ovat jopa sijaiskodista ja joka lusikka ja patja on itse ensin hommattava? Otatteko heitä mitenkään huomioon joilla ei olekaan isin autoa alla?
Miten heidät tarkalleen ottaen pitäisi huomioida? Tottakai ymmärrän, ettei kaikilla ole yhtä kivoja (=keskituloisia, lapsistaan välittäviä ja järkevästi rahaa käyttäviä) vanhempia kuin minulla, ja se on tosi kurjaa. En kuitenkaan koe, että mun pitäisi lakata ottamasta vanhemmilta mitään apua vastaan sen vuoksi, että joku muukaan ei saa. Isin autoa ei ole mulla eikä kenelläkään muullakaan tutulla, mutta esim. ainejärjestötoiminnassa kyllä mun kokemukseni mukaan otetaan hyvin huomioon se, että monilla on tosi heikko rahatilanne ja tapahtumia suunnitellaan tämä muistaen.
Juu ei tarvitse. Olen laitoksesta itsenäistynyt ja siitä lähtien maksanut kaikki omat menoni. Vanhempia ei kiinnosta pätkääkään, mitä mun elämään kuuluu, vaan isä jopa raivosi kerran puhelimessa, että elän hänen rahoillaan, kun sosiaalihuolto ohjasi sosiaalitoimen kautta kaikki lapsilisät ja muut vastaavat minulle kuuluvat tuet suoraan minun tililleni (kun asuin omillani). Jäi isältä hyvät ryyppyrahat saamatta ja se harmitti. Mutta ihan hyvä vaan, ettei kaikilla ole yhtä paskoja vanhempia. Tosi hyvä, jos mahdollisimman monella olis sellaiset vanhemmat, jotka auttaa ja välittää kaikin tavoin.
Ainoastaan sellaiset ihmiset ärsyttää, jotka ei todellakaan ymmärrä, että kaikilla ei ole pappa betalar ja ihmetellään, että miksi et sijoita ja tee sitä ja tätä rahoillasi, kun meilläkin on rahaa ryypätä joka viikonloppu. Tai yleistetään, että opiskelijoilla on liian isot tuet, jos itse on päässy isukin rahoilla matkustamaan ja juhlimaan harva se viikonloppu.
Ite en juo lainkaan alkoa ja opiskelen amkissa hyvällä menestyksellä. Nytkin on tilillä 2500e, opintotuesta menee vuokrat eikä tarvi töissä käydä. Säästöjä jne. Kummasti säästyy kun ei juo eikä polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aivan oikein kuulostaa kyllä siltä ettei teillä ole todellakaan rahasta puutetta! Onko näin tosiaankin kaikilla? Kai nämä joilla on hyvä koti sitten käsittävät ettei toisilla ole esim toista vanhempaa ollenkaan tai ovat jopa sijaiskodista ja joka lusikka ja patja on itse ensin hommattava? Otatteko heitä mitenkään huomioon joilla ei olekaan isin autoa alla?
Miten heidät tarkalleen ottaen pitäisi huomioida? Tottakai ymmärrän, ettei kaikilla ole yhtä kivoja (=keskituloisia, lapsistaan välittäviä ja järkevästi rahaa käyttäviä) vanhempia kuin minulla, ja se on tosi kurjaa. En kuitenkaan koe, että mun pitäisi lakata ottamasta vanhemmilta mitään apua vastaan sen vuoksi, että joku muukaan ei saa. Isin autoa ei ole mulla eikä kenelläkään muullakaan tutulla, mutta esim. ainejärjestötoiminnassa kyllä mun kokemukseni mukaan otetaan hyvin huomioon se, että monilla on tosi heikko rahatilanne ja tapahtumia suunnitellaan tämä muistaen.
Juu ei tarvitse. Olen laitoksesta itsenäistynyt ja siitä lähtien maksanut kaikki omat menoni. Vanhempia ei kiinnosta pätkääkään, mitä mun elämään kuuluu, vaan isä jopa raivosi kerran puhelimessa, että elän hänen rahoillaan, kun sosiaalihuolto ohjasi sosiaalitoimen kautta kaikki lapsilisät ja muut vastaavat minulle kuuluvat tuet suoraan minun tililleni (kun asuin omillani). Jäi isältä hyvät ryyppyrahat saamatta ja se harmitti. Mutta ihan hyvä vaan, ettei kaikilla ole yhtä paskoja vanhempia. Tosi hyvä, jos mahdollisimman monella olis sellaiset vanhemmat, jotka auttaa ja välittää kaikin tavoin.
Ainoastaan sellaiset ihmiset ärsyttää, jotka ei todellakaan ymmärrä, että kaikilla ei ole pappa betalar ja ihmetellään, että miksi et sijoita ja tee sitä ja tätä rahoillasi, kun meilläkin on rahaa ryypätä joka viikonloppu. Tai yleistetään, että opiskelijoilla on liian isot tuet, jos itse on päässy isukin rahoilla matkustamaan ja juhlimaan harva se viikonloppu.
Hyvä puheenvuoro näitä lisää että saa koko Suomi kuulla mitä on sekin vähäosaisten elämä. Minua ainakin etoo täällä nämä kermapepputyypit opiskelijat. Eivät elä tämän maailman realiteeteissa ollenkaan. Sattuivat syntymään hyvinvointiin ja lisää läyhätään. On kiva kuulla ihan tavallusesta tasapainoisestakin elämästä jotain edes joskus. Pitäkää enemmän ääntä kaikki sinnittelijät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puheenvuoro näitä lisää että saa koko Suomi kuulla mitä on sekin vähäosaisten elämä. Minua ainakin etoo täällä nämä kermapepputyypit opiskelijat. Eivät elä tämän maailman realiteeteissa ollenkaan. Sattuivat syntymään hyvinvointiin ja lisää läyhätään. On kiva kuulla ihan tavallusesta tasapainoisestakin elämästä jotain edes joskus. Pitäkää enemmän ääntä kaikki sinnittelijät!
Ymmärrän että ylimieliset pröystäilijät ja leveilijät ärsyttää (esim. Stubb joka pelaili opiskelija-aikoinaan golffia kun muut paino duunia ja kehtaa sanoo, että kaikilla on samat lähtökihdat ja jokainen pärjää jos vain tarpeeksi yrittää yms.). Mutta ei siinä ihan oikeasti ole mitään vikaa, että ihmiset tulee turvallisista oloista ja että lapsilla on hyvät vanhemmat. Todella monet lapset vaurioituu peruuttamattomasti rankoissa oloissa eikä heistä koskaan kuntoudu tasavertaisia yhteiskunnan jäseniä. Ei rankat olot pitäisi olla mikään hyvä lähtökohta, vaan huonoista perheistä tulee pahoinvoivia lapsia ja aikuisia.
Musta tuntuu että se että opiskelijat ryybbäis joka viikonloppu on vähän urbaanilegendaa. Koska enemmän mun tuttavapiirin nuorista ryyppää viikonloppusin ne jotka joko käy matalapalkka-alalla duunissa tai elelee porukoitten hoivissa. Opiskelijoissa on tieysti paljon nuoria joten ei tarvitse kun joka kymmenennen mennä ja baari on täynnä. Ja mistä saan rahan kun ryyppään? Kesätyörahoista ja säästöistä ja kyllähän ne "rikkaat" vanhemmatkin aina ruokarahaa heittää. Opiskelu taitaakin olla niiden herkku joilla on raha-asiansa osaavat vanhemmat.
Asun toistaiseksi vanhempieni luona, koska töistä saadut tulot ovat epäsäännölliset enkä halua nostaa lainaa. Koska olen helsinkiläinen, jolla on koti, niin opiskelijakämpistä on oikeastaan turha haaveilla, yksityisten vuokrat taas pilvissä. Poikaystävä asuu Saksassa joten emme voisi vuokrakuluja jakaa.
Opintorahaa saan 137e kuukaudessa ja tuohon päälle saan palkkaa silloin tällöin jonkun verran, suurin osa menee säästöön. Opiskelijabileissä käyn muutaman kerran vuodessa, baareissa en viihdy.
Nostan hattua kaikille opiskelijoille, jotka jaksaa käydä päivittäin koulun jälkeen töissä!
Ei kai opiskelijoista enää ryyppää kuin alkoholistit ja isän ja äidin nurkista kaupunkiin muuttaneet maalaiset?
Vierailija kirjoitti:
Ite en juo lainkaan alkoa ja opiskelen amkissa hyvällä menestyksellä. Nytkin on tilillä 2500e, opintotuesta menee vuokrat eikä tarvi töissä käydä. Säästöjä jne. Kummasti säästyy kun ei juo eikä polta.
Wooow! Ihailen! Tuommonen summa tilillä jo, sinulla on hyvä tulevaisuus edessä.