No kertokaa sitten millä rahalla oikein ryyppäätte opiskelijat?
Kun se on kuitenkin totta joka viikonloppu? Niin nyt kertokaa millä rahalla se viina riittää, kun ei meillä muilla riitä ollenkaan muuhun kuin persuelämiseen? Entä ne vaatteet meikit ja matkustaminen?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aivan oikein kuulostaa kyllä siltä ettei teillä ole todellakaan rahasta puutetta! Onko näin tosiaankin kaikilla? Kai nämä joilla on hyvä koti sitten käsittävät ettei toisilla ole esim toista vanhempaa ollenkaan tai ovat jopa sijaiskodista ja joka lusikka ja patja on itse ensin hommattava? Otatteko heitä mitenkään huomioon joilla ei olekaan isin autoa alla?
Miten heidät tarkalleen ottaen pitäisi huomioida? Tottakai ymmärrän, ettei kaikilla ole yhtä kivoja (=keskituloisia, lapsistaan välittäviä ja järkevästi rahaa käyttäviä) vanhempia kuin minulla, ja se on tosi kurjaa. En kuitenkaan koe, että mun pitäisi lakata ottamasta vanhemmilta mitään apua vastaan sen vuoksi, että joku muukaan ei saa. Isin autoa ei ole mulla eikä kenelläkään muullakaan tutulla, mutta esim. ainejärjestötoiminnassa kyllä mun kokemukseni mukaan otetaan hyvin huomioon se, että monilla on tosi heikko rahatilanne ja tapahtumia suunnitellaan tämä muistaen.
Juu ei tarvitse. Olen laitoksesta itsenäistynyt ja siitä lähtien maksanut kaikki omat menoni. Vanhempia ei kiinnosta pätkääkään, mitä mun elämään kuuluu, vaan isä jopa raivosi kerran puhelimessa, että elän hänen rahoillaan, kun sosiaalihuolto ohjasi sosiaalitoimen kautta kaikki lapsilisät ja muut vastaavat minulle kuuluvat tuet suoraan minun tililleni (kun asuin omillani). Jäi isältä hyvät ryyppyrahat saamatta ja se harmitti. Mutta ihan hyvä vaan, ettei kaikilla ole yhtä paskoja vanhempia. Tosi hyvä, jos mahdollisimman monella olis sellaiset vanhemmat, jotka auttaa ja välittää kaikin tavoin.
Ainoastaan sellaiset ihmiset ärsyttää, jotka ei todellakaan ymmärrä, että kaikilla ei ole pappa betalar ja ihmetellään, että miksi et sijoita ja tee sitä ja tätä rahoillasi, kun meilläkin on rahaa ryypätä joka viikonloppu. Tai yleistetään, että opiskelijoilla on liian isot tuet, jos itse on päässy isukin rahoilla matkustamaan ja juhlimaan harva se viikonloppu.
Hyvä puheenvuoro näitä lisää että saa koko Suomi kuulla mitä on sekin vähäosaisten elämä. Minua ainakin etoo täällä nämä kermapepputyypit opiskelijat. Eivät elä tämän maailman realiteeteissa ollenkaan. Sattuivat syntymään hyvinvointiin ja lisää läyhätään. On kiva kuulla ihan tavallusesta tasapainoisestakin elämästä jotain edes joskus. Pitäkää enemmän ääntä kaikki sinnittelijät!
Ymmärrän että ylimieliset pröystäilijät ja leveilijät ärsyttää (esim. Stubb joka pelaili opiskelija-aikoinaan golffia kun muut paino duunia ja kehtaa sanoo, että kaikilla on samat lähtökihdat ja jokainen pärjää jos vain tarpeeksi yrittää yms.). Mutta ei siinä ihan oikeasti ole mitään vikaa, että ihmiset tulee turvallisista oloista ja että lapsilla on hyvät vanhemmat. Todella monet lapset vaurioituu peruuttamattomasti rankoissa oloissa eikä heistä koskaan kuntoudu tasavertaisia yhteiskunnan jäseniä. Ei rankat olot pitäisi olla mikään hyvä lähtökohta, vaan huonoista perheistä tulee pahoinvoivia lapsia ja aikuisia.
Minä taas ajattelen että golfmailan varresta tulee todella hirveimpiä tyyppejä :(!
Jopa vaarallisia. Kun ei psyykke saa haasteita selvitä niin käy todella heikosti. Se on se huonoin koti jossa rahalla käsiteltiin tunne elämä!
Teen ihan helvetisti kolmivuorotöitä opintojen ohella (kyllä, loppuvuodesta peruuttelen sitten opintotukia), ja nostan opintolainaa. Mällään massit baareihin ja matkusteluun. Muutaman viikon päästä tän vuoden toiselle Thaimaanreissulle.
Vähän vaikea samaistua rutiköyhiin opiskelijoihin, vaikka tietysti ymmärrän ettei töitä riitä kaikille. Monet eivät vaan viitsi edes hakea.
N24, maisterivaiheessa
Vierailija kirjoitti:
No niin elikkä saatte ihan hirveästi rahaa muualta jota taas kukaan eläkeläinen ei saa. Miten kehtaatte valittaa kun on elämä noin leveää? Arvatkaapa monestiko tulotasoiltaan muka samoissa oleva eläkemummo matkustaa ulkomailla, tai bilettää joka viikonloppu muusta puhumattakaan.
Tuossa on yksikin opiskelija jolle tulee tavattoman kalliita lehtiä kotiin joista voi eläkeläinen vain uneksia, syö vain parasta ja matkustelee koko ajan USA ta myöten. On autot ja vaatteet viimeisen päälle. Koko ajan harrastaa jotain kallista lajia. Ja ai että on vaikeaa tuo opiskelijaelämä on se! Sanon ettei sodanjälkeinen sukupolvi ikinä saanut rellestää noin leveästi kuin nyt nämä. Ja se työkin oli raskasta.
Miten eläkeläiset liittyy opiskelijoihin? Sillä eläkeläisellä on ollut koko työura aikaa kerätä rahaa. Mihin ne rahat on kadonnu? Vai onko mennyt kurkusta alas?
Söin opiskelijalounaan, opiskelijakortilla muistaakseni hinta oli n. 2,5 e päivä. Sen jälkeen riittää, että illalla keittää esim munia, joten safkaan ei tarvitse paljoa rahaa käyttää. Prismassa irto Karjala jtn 70 senttiä /tölkki ja baarit monesti maksaa pari euroa sisään. Sisällä ei tarviste paljoa juoda ja yleensä majoituskin oli jonkun luokkalaisen luona valmiina siinä parin kilsan säteellä keskustasta. Alussa elelin tuilla ja lainalla, sit tein töitä sivussa. Kesistä 2 olin palkkatöissä, yhden palkattomassa harjoittelussa. Jotenkin sitä vain selvisi.
On väärä käsitys, että opiskelijat ryyppäisivät. Opiskelijaelämä on siistiytynyt huomattavasti viimeisten 20 vuoden aikana. Edes keskiverto teekkari ei enää kännää edes ilmaiseksi. Kahvi on korvannut kaljan monissa sosiaalisissa toiminnoissa. Ne jotka asuvat yksiössä tekevät töitä opintojen ohella. En tiedä, mistä johtuu, mutta nuoret suhtautuvat vakavammin opintoihin. Ehkä se on epävarmuus, joka pakottaa.
Mä olen ryypännyt tänä vuonna viimeksi juhannuksena, sitä ennen vappuna, yksillä sitseillä maaliskuussa ja uutena vuotena. Töissä olen kyllä käynyt ja sillä ihan mukavasti noiden ryyppäyskertojen lisäksi ostanut joitakin pulloja viiniä ja shampanjaa vuoden aikana.
Mun poika kertoi näin: Todella harva on joka viikonloppu ryyppäämässä. Mutta kun ajattelee, mikä määrä opiskelijoita on esim. Tampereella, missä hän on, niin jos vaikka 20 % opiskelijoista käy juomassa pari kerran kuukaudessa ja sitten se pieni harvalukuisten joukko, jotka käyvät lähes joka tai joka toinen viikonloppu, tulee helposti kuva että joka viikonloppu on opiskelijoita kapakassa. Lisäksi hän muistutti, että eihän läheskään kaikki nuoret ole opiskelijoita, vaan ihan hyvin on amistaustaisia parikymppisiä, joilla on jo vakityö. Hän itse on kuulemma käynyt tänä vuonna kerran ja ottanut pari kaljaa. Kämpille kuulemma ostavat joskus kaverin kanssa puoliksi halvinta mitä lähikaupoista löytyy sixpackin.
Kämppiksen suoma 50% vuokrabonus takaa, että minulle jää kuukaudessa taskuun ainakin 30€. Sillä saa viikonloppuisin pari pulloa limpparia, joihin voi sekottaa Tallinnan halvinta vodkaa.
- vuokra-, ruoka- ym. kulujen jakaminen joko kämppiksen tai avopuolison kanssa
- opintoraha ja -laina l. opintotuki
- säästöt esim. kesätöistä
- töissäkäynti opintojen ohella
- vanhemmat tukevat rahallisesti tai ruokakasseilla
- kalliimmat tavarat saadaan lahjaksi
- alkoholit Virosta, halpa kyykkyviini puoliksi kaverin kanssa, kaljatölkki <1 e, kiljupönttö pulputtamassa parvekkeella/vaatekaapissa...
- panttipullojen palautus, esim. meidän kaveriporukassamme on tapana jättää panttitölkit ja -pullot etkojen isännälle/emännälle pieneksi korvaukseksi
- opiskelijahintainen lounas koulussa, jolloin ei tarvitse kauheasti käyttää rahaa ruokaan kotona
- senttien laskeminen ja tarjousten kyttääminen kaupassa (useimmiten käydään Lidlissä, jossa viimeksi esim. makaronipussi oli muistaakseni 13 snt, ja senkin summan saa ihan yhden panttipullon palauttamalla)
- auto voi olla suoraan sanottuna vanha paska, ja sillä ajellaan melko harvoin; esimerkiksi itselläni vanhemmat ovat luvanneet maksaa autoni kulut pl. bensat ja autotallipaikan vuokran, jotta pääsen kulkemaan töissä; lisäksi bensarahat kavereilta kun kuljetaan porukalla jonnekin tai toimitaan juoppokuskina viikonloppuna
Toisin kuin työttömät yms persaukiset minä opiskelun lisäksi (myös hyvin monet muut opiskelijat) teen töitä 15-20h vk + syys/talvi/kesälomat. Niistä saa hyvin säästöön. Kaikki lahjat pyydetään rahana. Mitä viinoihin tulee, halvinta kuraa jossa mahdollisimmat isot prosentit. Opiskelija bileissä shotit yms saa halvemmalla 2-3e hintaan ja viinan salakuljetus on enemmän sääntö kuin poikkeus :D Ei välttämättä mee kuin 20€/ ilta. Viinapullo kymppi, limu/mehu muutanman € ja pari/kolme drinkki. Kyllä siitä känni tulee!
Haaveiletteko sitten isona sitten tällaisesta eläketuloelämästä ja hoitolaitoksista joista luette päivittäin? Nyt rehtejä vastauksia? Vai onko haaveissa ihan erilaista ja enemmän?
Voi kyllä, te jos ketkä osaatte odottaa ja vaatia.
Terkuin opiskelija, joka rahoittaa opintonsa tekemällä työtä teidän parissa julkisesti rahoitetussa palvelussa. [/quote]
Ajattele että sodannähnyt sukupolvi oikein vaatii sinulta palveluksia!
Sittenhän sinä varmaan palat oikein halusta vaihtaa aikanaan paikkaa kanssaan ja odotat vesikielellä kun pääset tuohon samaan petiin vaatimaankin:)?
Halvin ja vahvin viinipullo, 5€, baariin sisään ennen kuin tulee maksu ja siellä sitten jäävettä. Siitä mitä käteen jää vuokran jälkeen (150€) riittää parit tai kolmet kännit kuussa. Ei apua vanhemmilta. En matkustele.
Siis tämä relläämään oppinut opiskelijapolvi tulee olemaan kaksi kertaa niin vaativaisia kuin tuo sotasukupolvi se on ihan varma. Nämä ei ole nöyryydestä kuulleetkaan saati kokeneet nälkää ja vieroksumista.
Nämä menee mieluummin itsari/ armomurha linjalle kuin tekevät ikinä sen " hankalan lapsen vaan abortoivat, jne . Ennen taas ei moinen tullut kuuloonkaan. Voinkin vain kuvitella mitä uniikeista lumihiutaleista tuleekaan vanhusiässä, huh huh! Tarvitaan ilmeisesti jokin suursota väliin vissiin jotta alkaisi maistua elämä taas hyvälle s euraavalle sukupolvelle.
Käyn töissä opintojen ohella ja olen ottanut opintolainaa jonkin verran. Toki lasken kaiken niin että saan joka sentin myös opintotukea, joka minulle kuuluu. Puolitan vuokran kumppanini kanssa (halpa yksiö, opiskelija hänkin). Vanhemmilta tulee 100e kuussa.
Välillä kyllä mietin miten aina minulla on rahaa ostaa kaikkea kivaa ja syödä kallis illallinen niin halutessani. Matkustelenkin pari kertaa vuodessa. En ole koskaan ollut se joka kitisee kun on vain 5 euroa tilillä ja syö vaan puuroa ilman hilloa. Tällaisia ovat ainakin puolet opiskelijakavereistani, mutta he sitten kai harrastavat sitä ryyppäystä eivätkä käy töissä?
Tämä on opettanut, että en aio "aikuisenakaan" hankkia rahareikiä, kuten lapsia, lemmikkejä, autoa tai kalliita harrastuksia. Haluan käyttää rahaa itseeni ja kumppaniini.
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin työttömät yms persaukiset minä opiskelun lisäksi (myös hyvin monet muut opiskelijat) teen töitä 15-20h vk + syys/talvi/kesälomat. Niistä saa hyvin säästöön. Kaikki lahjat pyydetään rahana. Mitä viinoihin tulee, halvinta kuraa jossa mahdollisimmat isot prosentit. Opiskelija bileissä shotit yms saa halvemmalla 2-3e hintaan ja viinan salakuljetus on enemmän sääntö kuin poikkeus :D Ei välttämättä mee kuin 20€/ ilta. Viinapullo kymppi, limu/mehu muutanman € ja pari/kolme drinkki. Kyllä siitä känni tulee!
Kiva työttömien haukkumaviesti, mutta kun työtön saa töitä, hän ei ole enää työtön. Työssäkäyvää työtöntä ei voi olla, jos siis puhutaan palkansaajista. Tätä perusasiaa ei moni korkeakoulutettukaan tunnu tajuavan. Minä olin joskus työtön. Kun sain töitä, työttömyys lakkasi heti ensimmäisenä työssäolopäivänä.
Itse en ikinä ryypännyt. Ei olisi ollut edes varaa.
N22
Vierailija kirjoitti:
No aivan oikein kuulostaa kyllä siltä ettei teillä ole todellakaan rahasta puutetta! Onko näin tosiaankin kaikilla? Kai nämä joilla on hyvä koti sitten käsittävät ettei toisilla ole esim toista vanhempaa ollenkaan tai ovat jopa sijaiskodista ja joka lusikka ja patja on itse ensin hommattava? Otatteko heitä mitenkään huomioon joilla ei olekaan isin autoa alla?
Mä en tiedä nyt, että tartunko provoon kommentoidessani tätä. Itse opiskelen, jonka lisäksi käyn töissä.. Oon ite tosi köyhästä perheestä, tällä hetkelläkin vanhemmat ovat _mulle_ velkaa olleet jo kauan eikä näytä maksua tulevan takaisin. Saan kuitenkin avustusta isovanhemmiltani, mutta en koe, että en saisi elää elämääni kuten haluan siksi että kaikki eivät välttämättä saa avustusta? Eihän elämä niin mene :D Tai siis miksi hyväkotisten pitäisi ottaa huomioon ne, joilla ei ole isin autoa alla? Siis mikä sun pointtina tässä on? Eihän ne "hyväosaset" opiskelijat mitään päätöksiä tee. Pitäskö heidän jättää viinit juomatta ja antaa niille heikommassa asemassa oleville opiskelijoille?
Se on todella todella harmi, että joillain on heikompi tilanne, mutta en tiedä miten muut voivat siihen vaikuttaa valitettavasti. Tottakai voidaan olla iloisia ja tyytyväisiä siihen, että on suhteellisen hyvässä tilanteessa, vaikka opiskeleekin. Kuitenkin varmaan monella muullakin, kuten esimerkiksi itsellänikin, työt ovat keikkatyötä, joten on vaikea itse määritellä tulojen suuruutta ja välillä tuleekin enemmän ja välillä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä nyt, että tartunko provoon kommentoidessani tätä. Itse opiskelen, jonka lisäksi käyn töissä.. Oon ite tosi köyhästä perheestä, tällä hetkelläkin vanhemmat ovat _mulle_ velkaa olleet jo kauan eikä näytä maksua tulevan takaisin. Saan kuitenkin avustusta isovanhemmiltani, mutta en koe, että en saisi elää elämääni kuten haluan siksi että kaikki eivät välttämättä saa avustusta? Eihän elämä niin mene :D Tai siis miksi hyväkotisten pitäisi ottaa huomioon ne, joilla ei ole isin autoa alla? Siis mikä sun pointtina tässä on? Eihän ne "hyväosaset" opiskelijat mitään päätöksiä tee. Pitäskö heidän jättää viinit juomatta ja antaa niille heikommassa asemassa oleville opiskelijoille?
Se on todella todella harmi, että joillain on heikompi tilanne, mutta en tiedä miten muut voivat siihen vaikuttaa valitettavasti. Tottakai voidaan olla iloisia ja tyytyväisiä siihen, että on suhteellisen hyvässä tilanteessa, vaikka opiskeleekin. Kuitenkin varmaan monella muullakin, kuten esimerkiksi itsellänikin, työt ovat keikkatyötä, joten on vaikea itse määritellä tulojen suuruutta ja välillä tuleekin enemmän ja välillä vähemmän.
No vaikka siksi että empaattisuuttakin pitäisi harjoittaa ja ottaa mukaan nekin joilla ei ole. Oisko tämä mistään kotoisin? Niin otatteko mukaan huonompiosaisia vai biletättekö ja viiletätte vaan " tasoistenne" parissa tätä kysyn. Kiinnostaa.
Aniharva opiskelija ryyppää joka viikonloppu.
Nostan joka kuukausi opintotukea lainoineen, ja silti tekee tiukkaa. Käyn töissä 1-2 vuoroa viikossa, mistä tulee aika nopeasti rahaa ruokaan. Sesonkina teen yleensä muutaman viikon ihan täyttä työviikkoa ja illat opintoja. Väsyttäähän se, mutta saan siitä puristamisesta sitten sen verran säästöön, että voin käydä kerran kuussa leffassa, kerran kuussa baarissa ja kerran vuodessa halvalla reissulla Euroopassa. Ne, jotka eivät tee töitä opintojen ohessa, eivät taatusti juhli. Elleivät sitten saa vanhemmilta rahaa.
Minulla on muutama hyvin onnekas opiskelutoveri, jotka nostavat opintotukea ihan omaan huvitteluunsa. Heidän vanhempansa maksavat asumiskulut ja tuovat joka viikko pari isoa kassia ruokaa. Näillä onnenmyyrillä on varaa siten juhlia joka viikonloppu ja matkustaa kalliimmin. He saavat myös lahjaksi perheeltään merkkikamaa kuten Applen läppäreitä, iPhoneja ja luksuslaukkuja.
Suurin osa opiskelijoista on sitten taas niitä, joilla ei ole mitään apua vanhemmilta eikä töitäkään. Joillakin on töitä vain pari vuoroa vuodessa. Nämä eivät kyllä juhli. Olen itse pari kertaa kesäduunisäästöistä piffannut vähän köyhemmälle opiskelutoverille pubissa useamman oluen. Heillä on kaikkein tiukinta, ketkä eivät käy opintojen ohessa töissä. Ja heillä taas on millä mällätä, joilla rahallista apua tulee vanhemmilta.
Sitä ette vain voi tietää, kun näette tuolla kaupungilla humalaisia opiskelijoita, että mistä se viinaraha on peräisin. Aika harvoin se on ihan pelkästä opintotuesta.