Täällä oli hyvä keskustelu "vaativista köyhistä". Eli tulonsiirtoina elantonsa saavat odottavat ja olettavat, että heillekin kuuluu kaikki mikä työssäkäyvillekin.
Ja tätä ajattelua en vaan tajua. Se vaan EI mene niin, se ei voi mennä. Mikään yhteiskunta ei ensinnäkään kestä sitä, eikä se ole moraalisesti oikein mitenkään.
Olen aina äänestänyt sosialisteja, nuorempana jopa vasemmistolaisia, ettei tässä ole siitä kysymys ettenkö olisi vähäosaisia auttamassa.
Toki pitää huonommin pärjääviä auttaa ja tukea.
Mutta kyllä semmoinen ajattelu näillä pullamössö-tukiperheillä on täysin väärä, että heillekin "Kuuluu" uudet puhelimet, pelit ja uuden muodin muokaiset vermeet.
Ei niille kuulu millään tulonsiirroilla alkaa järkkäileen kaikkea kivaa. Perustuki ja hoito, se on siinä.
Jos haluat lapsillesi uudet pelit ja kasan joululahjoja, niin mene töihin ja ala tienaamaan sitä ylimääräistä.
Viime kevään huippu-vitutuksen aihe oli, kun työttömyyskorvauksella, lapsilisillä ja tt-tuella elävä nerokas perheenäiti loihe hakemaan asuntolainaa. Ei tajunnut että lapsislisää ei voi laskea tuloksi sille muutenkaan. Ja vinkui sitä että "Olisi se niin kiva jättää lapsille sitten". Sitä mitä se EI tajunnut, oli että jos sille olisi näillä säädöillä se laina myönnetty ja jos se olisikin sitten sen klaarannut, niin sen asunnon sen lapsille olisi maksanut veronmaksajat ja kunta. Se ei tajunnut sitä, se vaan hoki, että "kyllä mulle joka kuukausi maksetaan kelasta". Että alkaa taas v-ttaan aivan älyttömästi. Jotain näille pitää tehdä, tää tukihomma pitää muuttaa ja tehdä täysin erilliseksi.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jaksanut lukea koko keskustelua. Olen itse siivooja, nettopalkkani kuussa 1400e pintaan, lisistä riippuen. Ihan itse maksan elämiseni eikä tulisi mieleenkään huudella että minulla pitäisi olla sama elintaso kuin vaikka lääkärillä.
Tähän peilaten, miksi joillain tukien varassa elävillä on käsitys että heillä pitäisi olla keskituloisen elintaso, kun ei olla välttämättä tehty mitään ansaitakseen sitä elintasoa?
Onko joku vaatinut sellaista?Kerro nyt, mikä olisi mielestäsi sopiva käyttösumma perheelliselle työttömälle. Toimeentulotukinormin suojaosuus (joka pitää jäädä on n.500 e kk/aikuinen), me saamme lapsen kanssa 800 ekk ruokaan, matkoihin, puhelin- ja nettilaskuun sekä muihin menoihin. En koe olevani keskituloinen, enkä vaadi lisää. Olen köyhä työttömyyden takia.
Ei, en todellakaan osaa sanoa mikä olisi sopiva käyttösumma teidän tilanteessanne. Valitettavasti taisit missata pointtini: miksi jotkut (en tarkoita tässä sinua) työttömät eivät laita tikkua ristiin joko kouluttautuakseen tai työllistyäkseen, mutta silti pitäisi olla pelit ja vehkeet koska täytyyhän sitä olla samat kivat asiat elämässä kuin niilläkin, jotka itse kustantavat ne elämän kivat extrat.
Kuten jo aiemmin totesin, niin minä en ole lääkäri. En ole käynyt kouluja eikä minulla ole pätevyyttä toimia lääkärinä. Siksi olisi naurettavaa ja typerää vaatia lääkärin palkkaa eikö? Tämä on aivan sama asia.
Ap, olemmeko me mielestäsi "hyviä köyhiä"?
Toinen vanhempi työtön toinen opiskelee. Asumme vuokralla.
Kaikilla lapsilla ei ole kännykkää (alakoululaisia).
Kenelläkään ei ole älykännykkää.
Emme omista autoa, kesämökkiä, venettä, mikroaaltouunia, pyykinkuivaajaa ym.
Tabletti meillä on. Se tuli kytkykauppana osarilla tms. muistaakseni puhelinliittymän kautta.
Vaatteet tehdään tai ostetaan kirpparilta. Joskus ostamme kaupasta esim. ulkotakin.
Polkupyörät kierrätettyjä. Olen tyytyväinen, että kaikilla kuitenkin on pyörä, vaikkei just sopivan kokoista.
Ikinä emme syö ulkona paitsi opiskelijaravintolassa se joka opiskelee hehe.
Miksi köyhän pitää olla nöyrä?
En kyllä koe perhettämme köyhäksi, vaikka tukia saammekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jaksanut lukea koko keskustelua. Olen itse siivooja, nettopalkkani kuussa 1400e pintaan, lisistä riippuen. Ihan itse maksan elämiseni eikä tulisi mieleenkään huudella että minulla pitäisi olla sama elintaso kuin vaikka lääkärillä.
Tähän peilaten, miksi joillain tukien varassa elävillä on käsitys että heillä pitäisi olla keskituloisen elintaso, kun ei olla välttämättä tehty mitään ansaitakseen sitä elintasoa?
Onko joku vaatinut sellaista?Kerro nyt, mikä olisi mielestäsi sopiva käyttösumma perheelliselle työttömälle. Toimeentulotukinormin suojaosuus (joka pitää jäädä on n.500 e kk/aikuinen), me saamme lapsen kanssa 800 ekk ruokaan, matkoihin, puhelin- ja nettilaskuun sekä muihin menoihin. En koe olevani keskituloinen, enkä vaadi lisää. Olen köyhä työttömyyden takia.
Ei, en todellakaan osaa sanoa mikä olisi sopiva käyttösumma teidän tilanteessanne. Valitettavasti taisit missata pointtini: miksi jotkut (en tarkoita tässä sinua) työttömät eivät laita tikkua ristiin joko kouluttautuakseen tai työllistyäkseen, mutta silti pitäisi olla pelit ja vehkeet koska täytyyhän sitä olla samat kivat asiat elämässä kuin niilläkin, jotka itse kustantavat ne elämän kivat extrat.
Kuten jo aiemmin totesin, niin minä en ole lääkäri. En ole käynyt kouluja eikä minulla ole pätevyyttä toimia lääkärinä. Siksi olisi naurettavaa ja typerää vaatia lääkärin palkkaa eikö? Tämä on aivan sama asia.
Ei ne teidän "kivat asiat" ole meistä kivoja. Yhtään ei kiinnosta teidän kivat tekniset uutuudet, autot, omistusasunnot ja mitkä lie. Itsensä kanssa täällä eletään. Oma pää ja oma ruumis (elävä sellainen) on ne, joihin kannattaa panostaa. Ne on ainoat mitä meillä on ja minkä varassa me eletään. No olis se työpaikka tosi hyvä juttu. Sitä kohti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jotkut nyt vain kerta kaikkiaan eivät toimi normien mukaisesti. Ja sitä ei saa korjattua oikein millään konkreettisella keinolla, ellei sitten halua käräytellä lain puitteissa kaikkia mielestään väärintekijöitä (jos kohta työttömällä on täysi oikeus vaikka hassata koko tukensa turhuuksiin ja vaatia käsi ojossa kaikkea kivaa - valitettavasti veronmaksaminen ei tuo päätösvaltaa siihen, mihin kukakin yksilö rahansa käyttää).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä köyhillä ei saisi olla hyvä elämä, kivoja tavaroita jne?
Minulla on toiseksi uusinta mallia oleva älypuhelin, maksoin sen osamaksulla. Asun yksin, ei lapsia, joten voin käyttää tukeni itseni ilahduttamiseen. Ihan kunnan vuokrakämppä on, ei ole autoa. Pidän kauniista vaatteista joten ostan aina joskus jonkun paremman vaatteen, aina uutena. Ruokakuluissa säästän, syön yksinkertaista ruokaa, en käy ravintolassa, en tupakoi, en ryyppää.
Matkustan muutaman kerran vuodessa. Ei sen matkustamisen tarvitse hirveästi maksaa kun lentää halpalentoyhtiön koneilla ja valitsee yksinkertaisemman majapaikan. Marketteja on ulkomaillakin.No siksi ettei rahat riitä. Yhteiskunta velkaantuu kovaa tahtia. Vaihtoehtoja on neljä kappaletta. Veroja voidaan korottaa 1 nyt 2 myöhemmin tai menoja voidaan karsia 3 nyt tai 4 myöhemmin.
Et ole selvästikään työtön. Kun vuokran jälkeen jää käteen 485 euroa, se ei ole paljon.
Olin viimeksi työtön noin 5 vuotta sitten. Onko 485 paljon vai vähän? Se on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toiseksi uusinta mallia oleva älypuhelin, maksoin sen osamaksulla. Asun yksin, ei lapsia, joten voin käyttää tukeni itseni ilahduttamiseen. Ihan kunnan vuokrakämppä on, ei ole autoa. Pidän kauniista vaatteista joten ostan aina joskus jonkun paremman vaatteen, aina uutena. Ruokakuluissa säästän, syön yksinkertaista ruokaa, en käy ravintolassa, en tupakoi, en ryyppää.
Matkustan muutaman kerran vuodessa. Ei sen matkustamisen tarvitse hirveästi maksaa kun lentää halpalentoyhtiön koneilla ja valitsee yksinkertaisemman majapaikan. Marketteja on ulkomaillakin.No siksi ettei rahat riitä. Yhteiskunta velkaantuu kovaa tahtia. Vaihtoehtoja on neljä kappaletta. Veroja voidaan korottaa 1 nyt 2 myöhemmin tai menoja voidaan karsia 3 nyt tai 4 myöhemmin.
Et ole selvästikään työtön. Kun vuokran jälkeen jää käteen 485 euroa, se ei ole paljon.
Olin viimeksi työtön noin 5 vuotta sitten. Onko 485 paljon vai vähän? Se on liikaa.
Paljonko työtön sitten saisi saada tukia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työpaikat pitäisi laittaa uudelleen jakoon. Jaettaisiin ne niin, että jokainen saisi koulutustaan vastaavaa työtä eikä kukaan jäisi työttömäksi. Tämä tietysti tarkoittaisi sitä, että nykyisiin töihin tulisi 500 000 ihmistä lisää, mikä taas tarkoittaisi, ettei kenellekään riittäisi kokopäivätyötä. Mutta sitten kukaan ei joutuisi elättämään ketään täysin toimettomana olevaa, vaan kaikki osallistuisivat tasavertaisesti. Sitten voitaisiin miettiä, tarvitaanko tukia ja jos, niin minkäsuuruisia.
Sinänsä hyvä idea, vaikka ei tietenkään tuollaisenaan toimisi. Mutta etenkin työaikaa pitäisi ehdottomasti lyhentää, jotta työn tuoma hyvinvointi jakautuisi useammalle. Lisäksi monet tutkimustulokset näyttävät ihan selvästi että 8 tuntia on useimmissa töissä liian pitkä työaika. Työteho laskee radikaalisti 6 tunnin jälkeen, ja tuo "turha" työpaikalla vietetty kaksituntinen on poissa muusta, verottaa työntekijän muuta elämää ja jaksamista. On hullua, että toiset tekevät töitä jaksamisen äärirajoilla samalla kun toiset eivät saa tehdä mitään.
Juuri näin. Kun tein 6-h työpäivää oli aikaa oikaista Stokkan kautta monta kertaa viikossa. Työpäivän jälkeen jaksoi mennä kahvilaan, leffaan, ulos syömään jne. Nyt teen 9 -12 h päivässä, viidesti viikossa. En jaksa mihinkään työpäivän jälkeen. Viikonloppuisin olen rättiväsynyt. Helsingin keskustassa käyn väkipakolla kerran kuukaudessa.
No hyvä puoli on se että rahaa jää säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko työtön sitten saisi saada tukia?
Pointti on se että yhteiskunta velkaantuu kovaa vauhtia. Jos tukea ei lasketa heti vaikka neljään sataan niin sitten se lasketaan myöhemmin kolmeen sataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tämän kommentin alapeukuttajien mielestä tukien varassa elävillä pitäisi olla keskituloisen elintaso, vai miten tämä pitäisi tulkita?
Alapeukutin ylimielistä ja sokeaa asennetta. Ei edes jakseta lukea keskustelua, mutta silti ollaan nohevina tietämässä että tukien saajat huutelevat että heillä pitäisi olla lääkärien elintaso. Jos keskustelu olisi luettu, olisi tiennyt että kukaan tukien saaja ei ole täällä sellaista väittänyt, ja moni on tehnyt vaikka mitä parantaakseen elintasoaan.
Jos olisi halunnut aidosti tuoda keskusteluun jotain, olisi sitten tuonut edes esimerkin niistä huutelijoista. Mäkisen perhe ei käy esimerkiksi, koska he eivät ole tyypillisiä työttömiä vaan mitä ilmeisimmin tukihuijareita ja veroja vältteleviä yksityisyrittäjiä. Varsinaista kokkariporukkaa.
Itse en ole jumalauta ikinä tavannut työtöntä, jonka mielestä hänelle kuuluisi keskiluokkainen elintaso.
Tuet pois ammattipummeilta niin evoluutio parantaa kansan tasoa. Hyödyttömien ammattimaisten elättien aika on mennyt ja heidät on vain poistettava tukien piiristä. Heille ei ole mitään käyttöä eikä heitä jää kukaan kaipaamaan. Luonto hoitaa siivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois. Ainoastaan sairaita ja vanhuksia autetaan yhteisistä varoista. Muut huolehtikoon itsestään ja jos eivät pysty niin ihmisten laatu jatkossa vain paranee.
Miksi toisen aikuisen pitäisi elättää toista joka ei halua elättää itseään?
Jos tuet loppuisivat, saattaisit yllättyä miten se vaikuttaisi sinuunkin. Tuet eivät ole kaivoon kaadettua rahaa, vaan jäävät pyörimään talouden rattaisiin. Tukien saaja ostaa tavaroita ja palveluita, niiden tuottaja ostaa myös tavaroita ja palveluita ja niin edelleen. Jossain vaiheessa ketju ulottuu sinuunkin.
Tämä ei tietenkään ole mikään luonnonlaki, mutta tässä talousjärjestelmässä asia vain menee niin. Talousjärjestelmän hallitsematonta romahtamista tuskin toivoo kukaan.
Tiesittekö muuten, että Suomessa jää nostamatta useita satoja miljoonia erilaisia tukia? Monet ihmiset ovat liian ylpeitä niitä nostaakseen, vaikka olisivat niihin oikeutettuja. Yritetään pärjätä niin pienellä kuin mahdollista. Tämä on ymmärrettävää, mutta erittäin lyhytnäköistä. On mahdollista syödä esimerkiksi puuroa kuukauden ajan, mutta se ei ole järkevää ja tällaisella vääränlaisella ylpeydellä altistuu entistä pahemmin jäämään toisten vaivoiksi loppuiäkseen. Olen itsekin nähnyt tapauksia, joissa liian pienellä yritetään kituuttaa liian pitkään, kunnes menee terveys, ulkonäkö ja sosiaaliset suhteet. Syrjäydytään, sairastutaan, sairaudet jätetään hoitamatta, mielenterveys alkaa rakoilla, työnsaanti muuttuu mahdottomaksi. Loppujen lopuksi lasku yhteiskunnalle on paljon suurempi, kuin se olisi ollut jos ihminen olisi nöyrtynyt ottamaan avun vastaan ja pitänyt sen turvin itsestään huolta huonojen aikojen yli.
Vau, eli tulonsiirrot ovatkin talouden boosteri! Lisää pummeja nostaa Suomen talouden nousukiitoon. Kukaan ei voi olla niin naivi kuin yhteiskunnalle hyödytön viherkomukka. Tuet pois, niin sinäkin poistut tilastoista.
Minusta tällainen negatiivissävyinen keskustelu saadaan loppumaan kun poistetaan yhteiskunnan tuet kokonaan.
Sen sijaan ihmisten annetaan vapaaehtoisesti tukea vähempiosaisia ja vähentää antamansa tuet verotuksessa täysimääräisesti.
Uskon, että on olemassa riittävästi hyviä ihmisiä jotka haluavat auttaa lähimmäisiä, ettei tukien saajien elämä muutu nykyisestä lainkaan. Tai jos muuttuu niin sitten ihmiset ovat halunneet niin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tällainen negatiivissävyinen keskustelu saadaan loppumaan kun poistetaan yhteiskunnan tuet kokonaan.
Sen sijaan ihmisten annetaan vapaaehtoisesti tukea vähempiosaisia ja vähentää antamansa tuet verotuksessa täysimääräisesti.
Uskon, että on olemassa riittävästi hyviä ihmisiä jotka haluavat auttaa lähimmäisiä, ettei tukien saajien elämä muutu nykyisestä lainkaan. Tai jos muuttuu niin sitten ihmiset ovat halunneet niin.
Ihan niin kuin Ameriikassa! Siellähän kaikki pärjää hyvin ja ne sitten pitää huolta vähempiosaisista!
Oi, sitä suurta onnelaa! Tätä kohden!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin kuin Ameriikassa! Siellähän kaikki pärjää hyvin ja ne sitten pitää huolta vähempiosaisista!
Onnela tai ei mutta sitä kohden mennään. Nykytahtia rahat loppuu aika äkkiä. 5 - 10 miljardia otetaan syömävelkaa joka vuosi ja valtion tuloverokertymä on 10 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois. Ainoastaan sairaita ja vanhuksia autetaan yhteisistä varoista. Muut huolehtikoon itsestään ja jos eivät pysty niin ihmisten laatu jatkossa vain paranee.
Miksi toisen aikuisen pitäisi elättää toista joka ei halua elättää itseään?
Jos tuet loppuisivat, saattaisit yllättyä miten se vaikuttaisi sinuunkin. Tuet eivät ole kaivoon kaadettua rahaa, vaan jäävät pyörimään talouden rattaisiin. Tukien saaja ostaa tavaroita ja palveluita, niiden tuottaja ostaa myös tavaroita ja palveluita ja niin edelleen. Jossain vaiheessa ketju ulottuu sinuunkin.
Tämä ei tietenkään ole mikään luonnonlaki, mutta tässä talousjärjestelmässä asia vain menee niin. Talousjärjestelmän hallitsematonta romahtamista tuskin toivoo kukaan.
Tiesittekö muuten, että Suomessa jää nostamatta useita satoja miljoonia erilaisia tukia? Monet ihmiset ovat liian ylpeitä niitä nostaakseen, vaikka olisivat niihin oikeutettuja. Yritetään pärjätä niin pienellä kuin mahdollista. Tämä on ymmärrettävää, mutta erittäin lyhytnäköistä. On mahdollista syödä esimerkiksi puuroa kuukauden ajan, mutta se ei ole järkevää ja tällaisella vääränlaisella ylpeydellä altistuu entistä pahemmin jäämään toisten vaivoiksi loppuiäkseen. Olen itsekin nähnyt tapauksia, joissa liian pienellä yritetään kituuttaa liian pitkään, kunnes menee terveys, ulkonäkö ja sosiaaliset suhteet. Syrjäydytään, sairastutaan, sairaudet jätetään hoitamatta, mielenterveys alkaa rakoilla, työnsaanti muuttuu mahdottomaksi. Loppujen lopuksi lasku yhteiskunnalle on paljon suurempi, kuin se olisi ollut jos ihminen olisi nöyrtynyt ottamaan avun vastaan ja pitänyt sen turvin itsestään huolta huonojen aikojen yli.
Vau, eli tulonsiirrot ovatkin talouden boosteri! Lisää pummeja nostaa Suomen talouden nousukiitoon. Kukaan ei voi olla niin naivi kuin yhteiskunnalle hyödytön viherkomukka. Tuet pois, niin sinäkin poistut tilastoista.
Ei boosteri mutta ilman tukia rikollisuus räjähtäisi käsiin.Siinä tulisi työtä tekeville iso erä toisenlaisia kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa ihmiset ehkä pitävät hiukan tiukemmin omista rahoistaan kiinni mutta Suomessa naapuriavulla ja lähimmäisen auttamisella on pitkät perinteet. Uskon myös, että poliitikot ja sosiaaliviranomaiset ovat asettaneet sosiaaliturvan Suomessa sille tasolle jonka ihmiset maksaisivat myös vapaaehtoisesti.
Yhden ainoan kerran yritin käydä sossun luukulla kun mies joutui työtapaturmaan ja kela ja vakuutusyhtiö alkoivat tappelemaan kuka maksaa leikkauksen eikä kumpikaan antanut mitään puoleen vuoteen. Omia tuloja ei ollut ja säästöt hupeni lopulta. Sossusta vaan vastattiin, että ei ole mahdollista saada mitään ainakaan pariin kuukauteen, koska emme olleet jo valmiiksi listoilla. Siinä tuli itku laskujen ja nälän kanssa. Hätätilanteessa sossusta ei ollut mitään apua, kun ei oltu valmiiksi asiakkaita, niin se Suomen "hätäapu" toimii.
No nykyaika on mennyt semmoseksi, että kyllä köyhälläkin pitää olla toimiva kännykkä, tietokone ja nettiyhteys. Muutenhan ei saa mitään hoidettua. Uusinta uutta ei tarvitse olla eikä kalleinta mutta sen verran hyvä, että saa pankki- ja virastoasiat hoidettua.
Ja säätilan takia Suomessa on pakko olla kunnolliset vaatteet ja asunto.
Mun mielestä ongelma ei ole siinä, että tuet olisivat kohtuuttoman isoja ja että työttömät pärjää liian hyvin, vaan siinä että työtätekevän palkat ovat liian pieniä näinkin kalliiseen maahan kuin Suomi. Ymmärrän sen, että osaa porukasta vituttaa käydä töissä kun se ei välttämättä siltikään anna pelivaraa päivittäiseen elämään. Ei saada sitä omistusasuntoa eikä voida sisustaa saati matkustella. Ihmisten kokema vääryydentunne katoaisi heti kun palkkatyöstä olisi jotakin hyötyä ja saatu palkka nostaisi tavan tallaajan pois siltä samalta linjalta työttömän kanssa. Olen itse kokenut molemmat puolet ja tiedostan, että niin kauan kuin hintatasomme on mitä on, työttömyystukia ei voi pienentää. Mutta jos yhteiskuntaa noin muuten huojennettas: Vuokrat, ruoka, vaatteet olisi työttömillä sekä työllisillä varaa laittaa rahaa kiertoon. Palkasta saatava etu tulisi paremmin esiin ja se toimisi kannustimena myös työttömälle ja palkansaaja tuntisi saavansa aidosti vastinetta työnteolleen. Ainoa kysymys onkin miten helvetissä tällasen aikojen saatossa rakentuneen hintatason saa purettua :(
kaikki köyhät pitäisi TAPPAA