Täällä oli hyvä keskustelu "vaativista köyhistä". Eli tulonsiirtoina elantonsa saavat odottavat ja olettavat, että heillekin kuuluu kaikki mikä työssäkäyvillekin.
Ja tätä ajattelua en vaan tajua. Se vaan EI mene niin, se ei voi mennä. Mikään yhteiskunta ei ensinnäkään kestä sitä, eikä se ole moraalisesti oikein mitenkään.
Olen aina äänestänyt sosialisteja, nuorempana jopa vasemmistolaisia, ettei tässä ole siitä kysymys ettenkö olisi vähäosaisia auttamassa.
Toki pitää huonommin pärjääviä auttaa ja tukea.
Mutta kyllä semmoinen ajattelu näillä pullamössö-tukiperheillä on täysin väärä, että heillekin "Kuuluu" uudet puhelimet, pelit ja uuden muodin muokaiset vermeet.
Ei niille kuulu millään tulonsiirroilla alkaa järkkäileen kaikkea kivaa. Perustuki ja hoito, se on siinä.
Jos haluat lapsillesi uudet pelit ja kasan joululahjoja, niin mene töihin ja ala tienaamaan sitä ylimääräistä.
Viime kevään huippu-vitutuksen aihe oli, kun työttömyyskorvauksella, lapsilisillä ja tt-tuella elävä nerokas perheenäiti loihe hakemaan asuntolainaa. Ei tajunnut että lapsislisää ei voi laskea tuloksi sille muutenkaan. Ja vinkui sitä että "Olisi se niin kiva jättää lapsille sitten". Sitä mitä se EI tajunnut, oli että jos sille olisi näillä säädöillä se laina myönnetty ja jos se olisikin sitten sen klaarannut, niin sen asunnon sen lapsille olisi maksanut veronmaksajat ja kunta. Se ei tajunnut sitä, se vaan hoki, että "kyllä mulle joka kuukausi maksetaan kelasta". Että alkaa taas v-ttaan aivan älyttömästi. Jotain näille pitää tehdä, tää tukihomma pitää muuttaa ja tehdä täysin erilliseksi.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä köyhillä ei saisi olla hyvä elämä, kivoja tavaroita jne?
Minulla on toiseksi uusinta mallia oleva älypuhelin, maksoin sen osamaksulla. Asun yksin, ei lapsia, joten voin käyttää tukeni itseni ilahduttamiseen. Ihan kunnan vuokrakämppä on, ei ole autoa. Pidän kauniista vaatteista joten ostan aina joskus jonkun paremman vaatteen, aina uutena. Ruokakuluissa säästän, syön yksinkertaista ruokaa, en käy ravintolassa, en tupakoi, en ryyppää.
Matkustan muutaman kerran vuodessa. Ei sen matkustamisen tarvitse hirveästi maksaa kun lentää halpalentoyhtiön koneilla ja valitsee yksinkertaisemman majapaikan. Marketteja on ulkomaillakin.Saa olla, mutta ei muiden rahoilla kustannettuna.
Toivon, ettet ajele sillä mun kustantamalla tienpätkällä tai tilaa sitä ambulanssia, jonka maksamiseen olen osallistunut verovaroistani.Älä käytä sitä työterveyshuoltoa tai työpaikan lounasetua, katsos kun ne ovat muiden maksamia. Älä synnytä (muut maksavat), älä joudu sairaalaan (muut maksavat), älä jää eläkkeelle (muut maksavat).
Tai toki saat tehdä kaikkia ylläolevia mutta ei muiden rahoilla kustannettuna.
Olipa säälittävä heitto. Sehän onkin toki ihan sama asia että tilaa ambulanssin tarpeeseen (jonka kustannuksiin on sinun lisäksesi myös tilaaja itse osallistunut) kuin että maksattaa sossulla sähkölaskunsa sun muut, tienaa rahaa pimeästi ja kinuaa vielä että miksei yhteiskunta maksa hänelle sitä taikka tätä pikku kivaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole jaksanut lukea koko keskustelua. Olen itse siivooja, nettopalkkani kuussa 1400e pintaan, lisistä riippuen. Ihan itse maksan elämiseni eikä tulisi mieleenkään huudella että minulla pitäisi olla sama elintaso kuin vaikka lääkärillä.
Tähän peilaten, miksi joillain tukien varassa elävillä on käsitys että heillä pitäisi olla keskituloisen elintaso, kun ei olla välttämättä tehty mitään ansaitakseen sitä elintasoa?
Onko joku vaatinut sellaista?Kerro nyt, mikä olisi mielestäsi sopiva käyttösumma perheelliselle työttömälle. Toimeentulotukinormin suojaosuus (joka pitää jäädä on n.500 e kk/aikuinen), me saamme lapsen kanssa 800 ekk ruokaan, matkoihin, puhelin- ja nettilaskuun sekä muihin menoihin. En koe olevani keskituloinen, enkä vaadi lisää. Olen köyhä työttömyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toiseksi uusinta mallia oleva älypuhelin, maksoin sen osamaksulla. Asun yksin, ei lapsia, joten voin käyttää tukeni itseni ilahduttamiseen. Ihan kunnan vuokrakämppä on, ei ole autoa. Pidän kauniista vaatteista joten ostan aina joskus jonkun paremman vaatteen, aina uutena. Ruokakuluissa säästän, syön yksinkertaista ruokaa, en käy ravintolassa, en tupakoi, en ryyppää.
Matkustan muutaman kerran vuodessa. Ei sen matkustamisen tarvitse hirveästi maksaa kun lentää halpalentoyhtiön koneilla ja valitsee yksinkertaisemman majapaikan. Marketteja on ulkomaillakin.Saa olla, mutta ei muiden rahoilla kustannettuna.
Toivon, ettet ajele sillä mun kustantamalla tienpätkällä tai tilaa sitä ambulanssia, jonka maksamiseen olen osallistunut verovaroistani.Älä käytä sitä työterveyshuoltoa tai työpaikan lounasetua, katsos kun ne ovat muiden maksamia. Älä synnytä (muut maksavat), älä joudu sairaalaan (muut maksavat), älä jää eläkkeelle (muut maksavat).
Olipa säälittävä heitto. Sehän onkin toki ihan sama asia että tilaa ambulanssin tarpeeseen (jonka kustannuksiin on sinun lisäksesi myös tilaaja itse osallistunut) kuin että maksattaa sossulla sähkölaskunsa sun muut, tienaa rahaa pimeästi ja kinuaa vielä että miksei yhteiskunta maksa hänelle sitä taikka tätä pikku kivaa.
Puhuttiinko ketjussa pimeää työtä tekevistä ja tukihuijareista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työpaikat pitäisi laittaa uudelleen jakoon. Jaettaisiin ne niin, että jokainen saisi koulutustaan vastaavaa työtä eikä kukaan jäisi työttömäksi. Tämä tietysti tarkoittaisi sitä, että nykyisiin töihin tulisi 500 000 ihmistä lisää, mikä taas tarkoittaisi, ettei kenellekään riittäisi kokopäivätyötä. Mutta sitten kukaan ei joutuisi elättämään ketään täysin toimettomana olevaa, vaan kaikki osallistuisivat tasavertaisesti. Sitten voitaisiin miettiä, tarvitaanko tukia ja jos, niin minkäsuuruisia.
Sinänsä hyvä idea, vaikka ei tietenkään tuollaisenaan toimisi. Mutta etenkin työaikaa pitäisi ehdottomasti lyhentää, jotta työn tuoma hyvinvointi jakautuisi useammalle. Lisäksi monet tutkimustulokset näyttävät ihan selvästi että 8 tuntia on useimmissa töissä liian pitkä työaika. Työteho laskee radikaalisti 6 tunnin jälkeen, ja tuo "turha" työpaikalla vietetty kaksituntinen on poissa muusta, verottaa työntekijän muuta elämää ja jaksamista. On hullua, että toiset tekevät töitä jaksamisen äärirajoilla samalla kun toiset eivät saa tehdä mitään.
Näiden keskustelujen perusteella kukaan ei ole tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseen, joten asiaa pitää ajatella ihan uudelta kantilta. Sen sijaan, että syyllistetään työttömiä, voitaisiin todellakin mieluummin miettiä miten nykyiset työt voitaisiin jakaa tasapuolisemmin.
Vierailija kirjoitti:
En ole jaksanut lukea koko keskustelua. Olen itse siivooja, nettopalkkani kuussa 1400e pintaan, lisistä riippuen. Ihan itse maksan elämiseni eikä tulisi mieleenkään huudella että minulla pitäisi olla sama elintaso kuin vaikka lääkärillä.
Tähän peilaten, miksi joillain tukien varassa elävillä on käsitys että heillä pitäisi olla keskituloisen elintaso, kun ei olla välttämättä tehty mitään ansaitakseen sitä elintasoa?
Ilmeisesti tämän kommentin alapeukuttajien mielestä tukien varassa elävillä pitäisi olla keskituloisen elintaso, vai miten tämä pitäisi tulkita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustan muutaman kerran vuodessa. Ei sen matkustamisen tarvitse hirveästi maksaa kun lentää halpalentoyhtiön koneilla ja valitsee yksinkertaisemman majapaikan. Marketteja on ulkomaillakin.No siksi ettei rahat riitä. Yhteiskunta velkaantuu kovaa tahtia. Vaihtoehtoja on neljä kappaletta. Veroja voidaan korottaa 1 nyt 2 myöhemmin tai menoja voidaan karsia 3 nyt tai 4 myöhemmin.
Et ole selvästikään työtön. Kun vuokran jälkeen jää käteen 485 euroa, se ei ole paljon.
Öh... Entäs kun käyn töissä ja vuokran jälkeen jää käteen 600 euroa. Siitä vielä bussikortti pois, niin jää noin 500 euroa. Mä saan siis tavallaan 15 euroa siitä, että olen töissä 160 tuntia kuukaudessa. Onko reilua, että sä saat saman verran olemalla kotona ja sulla on päivät pitkät aikaa vaikka leipoa ja kerätä mustikoita ja käydä kalassa?
Paljonko ovat asumismenosi? Laskin että jos saat käteen vaikka 8 e tunti, tienaat 1280 e kk jolloin asumismenosi ovat liian suuret yksinasuvalle.
Kannattaisiko muuttaa halvempaan asuntoon? Ihmettelen tuota muutenkin, sillä jos bruttotulosi ovat vaikka 1400 e kk, ja vuokra vaikka 700 e kk saisit asumistukea Kelalta n. 250 e kk.
No jos on vaikka koiria, niin sitä ei niin helposti vain vaihda uuteen asuntoon. Pointti oli kuitenkin se, että aika moni matalapalkkatyössä oleva joutuu tuleen suht samalla käteen jäävällä määrällä toimeen kuin moni työtön. Tukea voisin ehkä jotain saada, mutta en halua hakea. Ehkä hölmöä, mutta tulen kyllä toimeen näinkin ihan ok. Enkä siis sikäli valita. Ärsyttää vaan, kun muut valittaa eikä osaa/halua sopeuttaa menojaan tuloihin. En ostele mitään hulppeita puhelimia, enkä käy kampaajalla, kuntosalilla enkä käy baareissa. Vaatimattomalla elämäntyylillä pärjään omalla palkallani näin jotenkin.
Sitä tässä ajoin juuri takaa ja aloittajakin, että ihmisten pitäisi tulla toimeen omillaan. Ja jos ei tule omillaan toimeen ja joutuu elämään tukien varassa, pitäisi olla valmis tinkimään elintasostaan. Ei yhteiskunnan kuulu mielestäni hankkia "jotain kivaakin elämään". Mulla on mun kaks koiraa. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa mulle vähän tukea siitä, että mä haluan panostaa asumiseen ja asua pk-seudun halpislähiössä vanhassa kaksiossa, jotta on vähän enemmän tilaa koirillekin?
Ja miksi työssäkäyville köyhille aletaan valittaa, että asuvat liian kalliisti ja miksei muuta halvempaan? Miksei asumistukia saavien tarvitse muuttaa halvempaan?? Asuuhan nekin aika kalliissa asunnoissa...
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työpaikat pitäisi laittaa uudelleen jakoon. Jaettaisiin ne niin, että jokainen saisi koulutustaan vastaavaa työtä eikä kukaan jäisi työttömäksi. Tämä tietysti tarkoittaisi sitä, että nykyisiin töihin tulisi 500 000 ihmistä lisää, mikä taas tarkoittaisi, ettei kenellekään riittäisi kokopäivätyötä. Mutta sitten kukaan ei joutuisi elättämään ketään täysin toimettomana olevaa, vaan kaikki osallistuisivat tasavertaisesti. Sitten voitaisiin miettiä, tarvitaanko tukia ja jos, niin minkäsuuruisia.
Hei huippuidea! otetaan kadunmiehiä- ja naisia tekemään esim lääkäreiden ja hammaslääkäreiden työt, niillähän aloilla on pulaa työntekijöistä! Ja loput työttömät voisivat saada elantonsa potilasvalitusten käsittelijöinä, kun ihmisten terveys on ensin sössitty joidenkin puoskareiden toimesta. Muita hyviä ideoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mitä kettua. Että työssäkäyvät jotka ylläpitävät taloutta ja kehittävät sitä, maksaisivat vähävaraisten hienot asunnot ym? Täähän on jo Darwinin lakia vastaan: "the survival of the fittest": eläimetkin jotka jaksaa saalistaa/vaeltaa paremmalle alueelle safkaan selviytyy, ne jotka ei vaivaudu jää jälkeen. Ei ne saalistamassa (aka töitä tekemässä) olevat mitään niille makoilijoille tuo.
Voisin väittää, että työssäkäyvä/hyvätuloinen nimenomaan OSAA nauttia asunnostaan ym: yksi monista tavoista nähdä työnsä tulos. Saada palkinto. Ja kokea + oikeasti ollakin hyödyksi, saada elämälleen merkitys, sen sijaan että vaan makoilis.
Survival of the fittest (ei esim. strongest). Lisäksi se on teoria, ei laki.
Monet eläinlajit pitävät huolta myös heikommista yksilöistä, vaikka nämä eivät kykenisi saalistamaan. Tuo the fittest nimenomaan pitää sisällään tämänkin. Ettei aleta nyrpistelemään toisille kun yhteisössä on ongelmia, vaan sopeudutaan yhdessä - nuo ongelmat kun voivat kohdata jokaista lauman jäsentä.
Kyllä ja sen heikoimman lenkin on syytä pitää suu supussa eikä valittaa, kun autetaan kuitenkin paremminkin kuin tarvitsisi
Se on sinun näkemyksesi. Minä maksan veroni ja toivon että se menee köyhien auttamiseen, riippumatta siitä valittavatko nämä vai eivät. Mielestäni heilläkin on oikeus sanoa mielipiteensä, ei tarvitse olla suu supussa.
Tosin tämä koko keskustelu on olkiukko. Itse en ole tavannut eikä tässä ketjussa ole tullut esille kukaan tuista valittava, joka ei yrittäisi itse mitään. Ehkä tämä lähti Mäkisen perheestä, mutta eikö se ole jo kaikille selvää, että he eivät olleetkaan mitään tyypillisiä työttömiä/köyhiä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä! Tämä oli hyvä viesti, lyhyt ja ytimekäs. Juuri tämä on se, mistä tässä ketjussa ja siinä aiemmassa oli kyse. Nykyajan ihmiset haluaa liikaa ja kaikkea... Mitään ei olla valmiita säästämään itse ja kaikilla pitäisi olla samaa koska muillakin on, tulotasosta riippumatta.
Ennenvanhaan vain varakkaimmissa talouksissa oli tv ja kylässä oli hyvässä lykyssä ehkä yksi väritv. Nykyään pitäisi kaikilla olla se hieno tv, vaikkei rahaa niin olisikaan...
Sitten niitä, jotka elelee niukemmin pienten tulojensa mukaan haukutaan, kun ovat pihejä ja kummallisia vanhanaikaisia ja ties mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaat siis julkista terkkaria uusimpaan iPhoneen ja kivoihin vaatteisiin? Hienosti vedetty.
On motivaatiota ja on kykyä, mutta kun minua ei vaan oteta töihin. Tutkintoja on kolmelta alalta. Olen käynyt kaiken maailman työttömien leikkikoulut ja valtion maksamat kurssit ja hanttihommia olen tehnyt, mutta jotta pääsee Oikeisiin Töihin, niin pitää olla suhteita tai Oikeaa Työkokemusta, eikä tämä minun leikkikokemukseni riitä.
Järjestelmä on mätä, enkä minä siihen voi vaikuttaa. Mutta ilmeisesti minun pitää elää ulkona keppikerjäläisenä sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustan muutaman kerran vuodessa. Ei sen matkustamisen tarvitse hirveästi maksaa kun lentää halpalentoyhtiön koneilla ja valitsee yksinkertaisemman majapaikan. Marketteja on ulkomaillakin.No siksi ettei rahat riitä. Yhteiskunta velkaantuu kovaa tahtia. Vaihtoehtoja on neljä kappaletta. Veroja voidaan korottaa 1 nyt 2 myöhemmin tai menoja voidaan karsia 3 nyt tai 4 myöhemmin.
Et ole selvästikään työtön. Kun vuokran jälkeen jää käteen 485 euroa, se ei ole paljon.
Öh... Entäs kun käyn töissä ja vuokran jälkeen jää käteen 600 euroa. Siitä vielä bussikortti pois, niin jää noin 500 euroa. Mä saan siis tavallaan 15 euroa siitä, että olen töissä 160 tuntia kuukaudessa. Onko reilua, että sä saat saman verran olemalla kotona ja sulla on päivät pitkät aikaa vaikka leipoa ja kerätä mustikoita ja käydä kalassa?
Paljonko ovat asumismenosi? Laskin että jos saat käteen vaikka 8 e tunti, tienaat 1280 e kk jolloin asumismenosi ovat liian suuret yksinasuvalle.
Kannattaisiko muuttaa halvempaan asuntoon? Ihmettelen tuota muutenkin, sillä jos bruttotulosi ovat vaikka 1400 e kk, ja vuokra vaikka 700 e kk saisit asumistukea Kelalta n. 250 e kk.
No jos on vaikka koiria, niin sitä ei niin helposti vain vaihda uuteen asuntoon. Pointti oli kuitenkin se, että aika moni matalapalkkatyössä oleva joutuu tuleen suht samalla käteen jäävällä määrällä toimeen kuin moni työtön. Tukea voisin ehkä jotain saada, mutta en halua hakea. Ehkä hölmöä, mutta tulen kyllä toimeen näinkin ihan ok. Enkä siis sikäli valita. Ärsyttää vaan, kun muut valittaa eikä osaa/halua sopeuttaa menojaan tuloihin. En ostele mitään hulppeita puhelimia, enkä käy kampaajalla, kuntosalilla enkä käy baareissa. Vaatimattomalla elämäntyylillä pärjään omalla palkallani näin jotenkin.
Sitä tässä ajoin juuri takaa ja aloittajakin, että ihmisten pitäisi tulla toimeen omillaan. Ja jos ei tule omillaan toimeen ja joutuu elämään tukien varassa, pitäisi olla valmis tinkimään elintasostaan. Ei yhteiskunnan kuulu mielestäni hankkia "jotain kivaakin elämään". Mulla on mun kaks koiraa. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa mulle vähän tukea siitä, että mä haluan panostaa asumiseen ja asua pk-seudun halpislähiössä vanhassa kaksiossa, jotta on vähän enemmän tilaa koirillekin?
Ja miksi työssäkäyville köyhille aletaan valittaa, että asuvat liian kalliisti ja miksei muuta halvempaan? Miksei asumistukia saavien tarvitse muuttaa halvempaan?? Asuuhan nekin aika kalliissa asunnoissa...
Jos sinun palkkasi on verrattavissa työttömän tukeen, vika on todennäköisesti liian pienessä palkassasi (tai vaihtoehtoisesti kulutustottumuksissasi), eikä siinä, että työttömällä on liikaa rahaa. Myös se, että et hae sinulle kuuluvia tukia, on sinun ongelmasi, eikä sen työttömän, joka niitä hakee.
Totta hemmetissä se on epäreilua, että meillä on töitä, joilla ei elä. Olen itse tehnyt osa-aikaisuuksia, joiden ansiot ovat olleet pienimmillään 100 - 200 €/kk. Mutta se ongelma oli tasan yrityksessä, joka ei myöntänyt minulle sen enempää tunteja, ja nykytyökulttuurissa, jossa tämänkaltaiset silpputyöt ovat koko ajan tavanomaisempia - ei työttömissä, joilla sattuu olemaan kalliimpi puhelin kuin minulla. Lisäksi huomautan, että nyt pienipalkkaisena kokoaikatyöläisenä tuloni hakkaavat työttömyys- ja osa-aikatyön tuloni mennen tullen.
Ei se ole tyhmä koka pyytää vaan se joka antaa.Tämä pätee niin kantaväestön kuin matujenkin suhteen.Minä lyön pääni pantiksi,että jokainen täälläkin jeesusteleva ottaisi kaikki tuet mitkä irti lähtee jos siihen mahdollisuus annettaisiin.Nyt kannattas yhtenä rintamana osoittaa se syyttävä sormi hallituksen suuntaan jospa sitä muutostakin sitten tulisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"sulla on päivät pitkät aikaa vaikka leipoa ja kerätä mustikoita ja käydä kalassa?"
En leivo, koska en halua syödä liikaa hiilihydraattia ja saada lopulta diabetesta. Sitten olisin vielä se loinen joka kehtaa maksattaa lääkkeensä muilla.
Käyn poimimassa mustikoita ja pakastan niitä talveksi.
En kalasta koska asun kaupungissa, en omista venettä, ei ole kalastuslupaa.
Nyt varmaan sanot seuraavaksi että mene metsään! Kyllä siellä töitä riittää.
Onkiminen on aivan ilmaista ja voit leipoa syötit itse.
Vierailija kirjoitti:
On motivaatiota ja on kykyä, mutta kun minua ei vaan oteta töihin. Tutkintoja on kolmelta alalta. Olen käynyt kaiken maailman työttömien leikkikoulut ja valtion maksamat kurssit ja hanttihommia olen tehnyt, mutta jotta pääsee Oikeisiin Töihin, niin pitää olla suhteita tai Oikeaa Työkokemusta, eikä tämä minun leikkikokemukseni riitä.
Järjestelmä on mätä, enkä minä siihen voi vaikuttaa. Mutta ilmeisesti minun pitää elää ulkona keppikerjäläisenä sen takia.
Juuri näin! Nimittäin minulta löytyy suhteita, sekä kokemusta sen ansiosta. Ei käy kateeksi.
No, ihan samahan on sitten myös valtionosuuksien suhteen: ei voi mitenkään olla ok, että muualka Suomessa odotetaan, että kasvukeskuksista, ek. pk-seudulta, siirretään heille rahaa. Mistä kunnasta ap kirjoittelee? Oletko tarkistanut summan, jonka saat (kunnallesi) valtiolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei huippuidea! otetaan kadunmiehiä- ja naisia tekemään esim lääkäreiden ja hammaslääkäreiden työt, niillähän aloilla on pulaa työntekijöistä! Ja loput työttömät voisivat saada elantonsa potilasvalitusten käsittelijöinä, kun ihmisten terveys on ensin sössitty joidenkin puoskareiden toimesta. Muita hyviä ideoita?
Lääkäreille ainakin voisi palkata avustajan, koska puolet vastaanottoajasta menee tietokoneella työskentelyyn. Aika monessa muussakin ammatissa avustaja olisi enemmän kuin tarpeen, näin eivät työpäivät venyisi ihan mahdottomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tunne juuri tällaisia työssäkäyvienkään perheitä.
Mun mielestä on yks epäkohta se et lasten tekeminen nostaa elintasoa aika tavalla toimeentulotukeen oikeutetulla. Eihän se sit enää kivaa oo kun lapset on teinejä ja vaatimassa aifouneja ja merkkivaatteita.
Sossusta saa 300e lapsi, vuokraa huomioidaan vajaa 100e enemmän, pesukone, sängyt, pyörät, vaunut huomiodaan tt-tuessa vielä erikseen.
Ei kukaan lapsia tähän maailmaan tekisi jos niistä ei saisi kannustetta.
Lapset ovat riesa kaiken kiireen keskellä. Yhteiskunta on niin kiireellinen että on lähes mahdotonta tarjota lapselle kaikki hyvä ja niukalla aikataululla.
Kyllä siitä pitää oikeasti maksaa jos niitä lapsia tänne maailmaan haluaa. Ja ei yhteiskuntaa lopulta enää ole jos lapsiakaan ei ole.
Minä olen innostunut nykyisestä suuntauksesta jossa ihmiset jättävät lapset tekemättä ja käyttävät vapaa-ajan ryyppäilyyn ja huumeisiin tai muihin elämyksiin mitä maailma tarjoaa. He elävät viimeistä päivää ja tiedostavat ettei jumalaa tai taivaita ole.
Eikä elämää todellakaan kannata elää yhteiskunnalle koska yhteiskunta on tulevaisuuden lapset ja heidän lapsensa.
Töissä käydään että saadaan elämyksiä ja uutettua itseään entistä syvemmälle hedonismiin.
Harmittaa kun oma virtaus oli se keskiluokkainen ihanne ja kerkesin tekemään lapsia. Minua kiinnostaisi enemmän ottaa löysin rantein viis veisaten yhteiskunnasta tai yhteisestä hyvästä (eli lapsista). Minulla on lapsia mutta en usko että meidän maapallolla kykenee pitkään elämään joten toivottavasti lapseni tajuavat elää tässä päivässä ja tuhota kaiken minkä eteensä saavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole tyhmä koka pyytää vaan se joka antaa.Tämä pätee niin kantaväestön kuin matujenkin suhteen.Minä lyön pääni pantiksi,että jokainen täälläkin jeesusteleva ottaisi kaikki tuet mitkä irti lähtee jos siihen mahdollisuus annettaisiin.Nyt kannattas yhtenä rintamana osoittaa se syyttävä sormi hallituksen suuntaan jospa sitä muutostakin sitten tulisi!
Ainakin kelalla on ihan virkailijoita jotka saattavat soittaa ja kysyä miksi en ole hakenut jotain etuutta joka kuuluu minulle. Olin yllättynyt kun kuulin mitä kaikkia etuuksia minulta uupui. Kysyin viellä että eikös tuo ole huiputusta, niin ei kuulemma ole kun avovaimoni oli muuttanut vuodeksi toiseen kaupunkiin töihin ja minä työskentelin toisessa ja siis yhteishuoltajuus kuitenkin.
Kiittelin virkailijaa ja totesin että kai ne on sitten otettava vastaan mitä annetaan, jos se ei ole vilppiä. Ja ai että sitä rahaa tuli. Yllätyin miten rahaa voi tulla enemmän jos pariskunnalla on kaksi eri osoitetta.
Kyllä ja sen heikoimman lenkin on syytä pitää suu supussa eikä valittaa, kun autetaan kuitenkin paremminkin kuin tarvitsisi