Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä oli hyvä keskustelu "vaativista köyhistä". Eli tulonsiirtoina elantonsa saavat odottavat ja olettavat, että heillekin kuuluu kaikki mikä työssäkäyvillekin.

Vierailija
30.10.2016 |

Ja tätä ajattelua en vaan tajua. Se vaan EI mene niin, se ei voi mennä. Mikään yhteiskunta ei ensinnäkään kestä sitä, eikä se ole moraalisesti oikein mitenkään.
Olen aina äänestänyt sosialisteja, nuorempana jopa vasemmistolaisia, ettei tässä ole siitä kysymys ettenkö olisi vähäosaisia auttamassa.
Toki pitää huonommin pärjääviä auttaa ja tukea.
Mutta kyllä semmoinen ajattelu näillä pullamössö-tukiperheillä on täysin väärä, että heillekin "Kuuluu" uudet puhelimet, pelit ja uuden muodin muokaiset vermeet.
Ei niille kuulu millään tulonsiirroilla alkaa järkkäileen kaikkea kivaa. Perustuki ja hoito, se on siinä.
Jos haluat lapsillesi uudet pelit ja kasan joululahjoja, niin mene töihin ja ala tienaamaan sitä ylimääräistä.

Viime kevään huippu-vitutuksen aihe oli, kun työttömyyskorvauksella, lapsilisillä ja tt-tuella elävä nerokas perheenäiti loihe hakemaan asuntolainaa. Ei tajunnut että lapsislisää ei voi laskea tuloksi sille muutenkaan. Ja vinkui sitä että "Olisi se niin kiva jättää lapsille sitten". Sitä mitä se EI tajunnut, oli että jos sille olisi näillä säädöillä se laina myönnetty ja jos se olisikin sitten sen klaarannut, niin sen asunnon sen lapsille olisi maksanut veronmaksajat ja kunta. Se ei tajunnut sitä, se vaan hoki, että "kyllä mulle joka kuukausi maksetaan kelasta". Että alkaa taas v-ttaan aivan älyttömästi. Jotain näille pitää tehdä, tää tukihomma pitää muuttaa ja tehdä täysin erilliseksi.

Kommentit (208)

Vierailija
21/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi meillä köyhillä ei saisi olla hyvä elämä, kivoja tavaroita jne?

Minulla on toiseksi uusinta mallia oleva älypuhelin, maksoin sen osamaksulla. Asun yksin, ei lapsia, joten voin käyttää tukeni itseni ilahduttamiseen. Ihan kunnan vuokrakämppä on, ei ole autoa. Pidän kauniista vaatteista joten ostan aina joskus jonkun paremman vaatteen, aina uutena. Ruokakuluissa säästän, syön yksinkertaista ruokaa, en käy ravintolassa, en tupakoi, en ryyppää.

Matkustan muutaman kerran vuodessa. Ei sen matkustamisen tarvitse hirveästi maksaa kun lentää halpalentoyhtiön koneilla ja valitsee yksinkertaisemman majapaikan. Marketteja on ulkomaillakin.

Tästäkin huomataan, että tuet ovat liian hyvät - katto maksetaan pään päälle ja varaa on vielä matkustella ja ostella uusia vaatteita. Tukien pitäisi olla juuri ja juuri sen verran, että ei tarvitse asua ojassa tai dyykata ruokaa. Kaikki extra on liikaa. Vituttaa maksaa veroja tässä maassa.

Vierailija
22/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää nämä, jotka ei millään haluaisi käyttää "mun omia rahoja" elämiseensä. Irl ja netissä, kun sossun asiakkuus uhkaa, ihmiset alkavat piilotella mahdollisia säästöjään ja omistuksiaan. Rahaa jemmaillaan piilotileille ja sukanvarteen. Ja hämmentävän moni ihminen myös saa tukirahoista maksettua niitä matkoja ja iphoneja.

Haloo, ei se ole mitään kansalaispalkkaa! Kyse on viimesijaisesta avusta, kun ei ole enää muutakaan vaihtoehtoa. Tai siis näin pitäisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toiseksi uusinta mallia oleva älypuhelin, maksoin sen osamaksulla. Asun yksin, ei lapsia, joten voin käyttää tukeni itseni ilahduttamiseen. Ihan kunnan vuokrakämppä on, ei ole autoa. Pidän kauniista vaatteista joten ostan aina joskus jonkun paremman vaatteen, aina uutena. Ruokakuluissa säästän, syön yksinkertaista ruokaa, en käy ravintolassa, en tupakoi, en ryyppää.

Matkustan muutaman kerran vuodessa. Ei sen matkustamisen tarvitse hirveästi maksaa kun lentää halpalentoyhtiön koneilla ja valitsee yksinkertaisemman majapaikan. Marketteja on ulkomaillakin.

Tästäkin huomataan, että tuet ovat liian hyvät - katto maksetaan pään päälle ja varaa on vielä matkustella ja ostella uusia vaatteita. Tukien pitäisi olla juuri ja juuri sen verran, että ei tarvitse asua ojassa tai dyykata ruokaa. Kaikki extra on liikaa. Vituttaa maksaa veroja tässä maassa.

Toivottavasti jäät pian työttömäksi.

Vierailija
24/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siksi ettei rahat riitä. Yhteiskunta velkaantuu kovaa tahtia. Vaihtoehtoja on neljä kappaletta. Veroja voidaan korottaa 1 nyt 2 myöhemmin tai menoja voidaan karsia 3 nyt tai 4 myöhemmin.

Et ole selvästikään työtön. Kun vuokran jälkeen jää käteen 485 euroa, se ei ole paljon.

Ja kuka sen vuokran maksaa, ja yleensäkin kaiken sun elämässä. Sulla on just toi sama ajattelu. Normaali ihminen maksaa noi kaikki työllään. Toivottavasti autat edes lähimmäisiäsi kun olet työtön, vaikka sitä naapurin mummoa, joka kaipaa seuraa.

Vierailija
25/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jäät pian työttömäksi.

Niin, sepäs olisikin leppoista elämää vedellä ansiosidonnaista rapiat 3000e kuukaudessa, tekemättä mitään. Muut maksaa. Vai miten kauan luulet, että maksajia riittää?

Vierailija
26/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siksi ettei rahat riitä. Yhteiskunta velkaantuu kovaa tahtia. Vaihtoehtoja on neljä kappaletta. Veroja voidaan korottaa 1 nyt 2 myöhemmin tai menoja voidaan karsia 3 nyt tai 4 myöhemmin.

Et ole selvästikään työtön. Kun vuokran jälkeen jää käteen 485 euroa, se ei ole paljon.

Ihan tarpeeksi. Vähän liikaakin. Mutta eipä tuolla suuria säästettäisi jos tiputettaisiin vaikka satkulla joten olkoon noin.

Vierailija
27/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei muut oikeastaan häiritse, kuin nää tukien väärinkäyttäjät. Eli esim. perheen isän osoite pn vain joku postirestante, jotta saadaan kaikki yksinhuoltajakorotukset, elätusmaksut, asuntotuet ym, vaikka todellisuudessa koko perhe asuu saman katon alla. Sitä en voi käsittää!

Vierailija
28/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä paljoa vaadi. Mutta jossain on pakko asua, ruokaakin pitäisi syödä. Lääkityksistä ei voi säästää ja välillä on vaan pakko mennä lääkäriin. Päivystysmaksut ja erikoissairaanhoidon maksut ovat nousseet, nyt jo yli 30 euroa käynti. Kaikista lääkityksistä ei ole olemassakaan halvempaa versiota. Pakko käyttää sitä mitä on jos meinaa hengissä pysyä.

Olen kyllä välillä ollut asunnottomanakin, ja voin sano että se on hyvin stressaavaa.

Vierailija
29/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka sen vuokran maksaa, ja yleensäkin kaiken sun elämässä. Sulla on just toi sama ajattelu. Normaali ihminen maksaa noi kaikki työllään. Toivottavasti autat edes lähimmäisiäsi kun olet työtön, vaikka sitä naapurin mummoa, joka kaipaa seuraa.

Olet selvästi trolli. Et mukamas tiedä lamasta. Joo, maksaisin minäkin nämä työlläni jos työtä olisi. Eikä minulla ole mitään velvollisuutta auttaa sitä tuntematonta naapurin mummoa, vaikka työtön olenkin.

Vierailija
30/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin väittää että tällaisia aloituksessa mainittuja työttömiä on aika vähän. Oikeasti, kun HALUAA tehdä työtä, mutta sitä ei yksinkertaisesti mistään kiven kolosta löydy, niin kyllä se potuttaa että toiset saa ja minä en. Kaikki tuttavat itkee kun työssä on rankkaa ja ainiin ostin muuten uuden auton ja lähdetään ensi kuussa koko perheen kanssa Italiaan lomalle ja se meidän unelmakoti meillähän jo olikin. Kuulostaa tosi rankalta.

Ymmärrän siis että jotkut katkeroituvat kun eivät pääse töihin vaikka motivaatiota olisi muille jakaa, eivätkä näin saa ikinä hankittua mitään mitä oikeasti haluaisivat. Järjettömästi luppoaikaa ei välttämättä ole kovin tyydyttävä vaihtoehto näille ihmisille.

EN ymmärrä kun joku ei halua mennä töihin vaan kaikki pitäisi kotiin tuoda tarjottimella. Ja olettaa että muiden ihmisten pitäisi raataa juuri HEIDÄN eteensä.

Vierailija
31/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksennan. Miksi sinua edes kiinnostaa millainen puhelin tai, mikä peli joillain muilla ihmisillä on? Noitahan köyhät juuri saavat kytkykaupoilla ja osamaksuilla. Niistä vaan maksetaan pidempään, kun ei saa käteisellä ostettua. Tuskin kenelläkään tukia saavalla on kovin uutta vuosimallia auto, tai oma asunto, tai että matkustelevat. Eivät he kaikkea saa, nuo pelit ja puhelimet ovat yleensä lapsille ostettu, että heillä olisi parempi mieli.

Näin juuri. On kai parempi että lapsi tuntee kuuluvansa joukkoon ja ettei häntä kiusata? Voitte uskoa että päätä särkee näitä maksellessa ja rahoja ynnäillessä, mutta tämä on pienempi paha kuin tuo em. vaihtoehto. Ja jos yhtään lohduttaa on äidillä sitten halvin Huawei, itse värjätyt hiukset joita ei leikkuuteta jne. jne. Ja tosiaan ei matkustella koskaan mihinkään, äiti ei harrasta, nauti kahviloista, kulttuurista ym. ym. Ja meitä on paljon, jotka EI MISSÄÄNNIMESSÄ ole niin idiootteja että kuvittelisivat olevansa oikeutettuja samaan kuin työssäkäyvät, sehän olisi täysin naurettavaa ja järjenvastaista! Rajansa kuitenkin kaikella eli ihan kaikkea ei ihmiseltä voi riistää kuitenkaan. Älkää viittikö jauhaa aina tätä samaa paskaa. Niin ja millon hyökkäätte riistokapitalistien kimppuun? Nehän vie teiltä myös!! Se vanha sonta ei ole multa pois, ei rahan kohdalla pidä edes paikkaansa! Tottakai se on, nukuttu matikan tunneilla eikä älyllinen ajattelu kuulu muutenkaan vahvuuksiin? No, sen kyllä huomaa...

Vierailija
32/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuet pois. Ainoastaan sairaita ja vanhuksia autetaan yhteisistä varoista. Muut huolehtikoon itsestään ja jos eivät pysty niin ihmisten laatu jatkossa vain paranee.

Miksi toisen aikuisen pitäisi elättää toista joka ei halua elättää itseään?

Jos tuet loppuisivat, saattaisit yllättyä miten se vaikuttaisi sinuunkin. Tuet eivät ole kaivoon kaadettua rahaa, vaan jäävät pyörimään talouden rattaisiin. Tukien saaja ostaa tavaroita ja palveluita, niiden tuottaja ostaa myös tavaroita ja palveluita ja niin edelleen. Jossain vaiheessa ketju ulottuu sinuunkin.

Tämä ei tietenkään ole mikään luonnonlaki, mutta tässä talousjärjestelmässä asia vain menee niin. Talousjärjestelmän hallitsematonta romahtamista tuskin toivoo kukaan.

Tiesittekö muuten, että Suomessa jää nostamatta useita satoja miljoonia erilaisia tukia? Monet ihmiset ovat liian ylpeitä niitä nostaakseen, vaikka olisivat niihin oikeutettuja. Yritetään pärjätä niin pienellä kuin mahdollista. Tämä on ymmärrettävää, mutta erittäin lyhytnäköistä. On mahdollista syödä esimerkiksi puuroa kuukauden ajan, mutta se ei ole järkevää ja tällaisella vääränlaisella ylpeydellä altistuu entistä pahemmin jäämään toisten vaivoiksi loppuiäkseen. Olen itsekin nähnyt tapauksia, joissa liian pienellä yritetään kituuttaa liian pitkään, kunnes menee terveys, ulkonäkö ja sosiaaliset suhteet. Syrjäydytään, sairastutaan, sairaudet jätetään hoitamatta, mielenterveys alkaa rakoilla, työnsaanti muuttuu mahdottomaksi. Loppujen lopuksi lasku yhteiskunnalle on paljon suurempi, kuin se olisi ollut jos ihminen olisi nöyrtynyt ottamaan avun vastaan ja pitänyt sen turvin itsestään huolta huonojen aikojen yli.

Vierailija
33/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä, jotka oikeasti luulevat, että tuilla pitäisi saada elää samoin kuin palkkatyössä käymisellä, ja jos joku tienaa työtä tekemällä enemmän kuin tuilla elävä saa, se olisi ikäänkuin jotenkin pois tuilla elävältä.

Miksi sut pitäisi palkita siitä, että olet ahne ja itsekäs paskiainen?

Palkita mistä? Mä olen pitkäaikaistyötön ja elän minimituella, enkä odota, että mulle pitäisi maksaa yhtään mitään tukia enempää kuin se minimi on, sillä tulen toimeen, koska en myöskään oleta, että mulla pitäisi olla sama elintaso silloin kun itse olin töissä ja kuin nyt töissä käyvillä. Töihin haluan päästä tietenkin takaisin.

Ihmettelen vaan tätä yleistynyttä nykyistä tulilaskelmointia, enkä mielestäni ole mitenkään ahne.

Vierailija
34/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltaja saa tukien kanssa jopa enemmän näppiin kuin opettaja saa palkastaan verojen jälkeen. Opettaja käy peruskoulun, lukion ja yliopiston tienatakseen tuon summan. Naapurin yksinhuoltajalla on lapsia useamman miehen kanssa. Opettajan lapsilla on huonommat puhelimetkin ja halvemmat harrastukset. Kon joutuu palkkatuloistaan ne maksamaan, niin ei ole varaa ostaa kalleinta.

35/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja opetetaan vielä jälkikasvukin siihen ajatukseen.

Miksi lapsista pitäisi kasvattaa porvarille orjia suurpääoman plavelukseen?

Kyllä sinunkin ja kaikkien avustuksia käyttävien pitäisi alkaa ymmärtää, että ellei niitä suurpääoman omistajia olisi, niin sinäkin olisit ojassa, eikä avustuksia tulisi mistään.

Tule järkiisi, jos sinulla sitä on!

Vierailija
36/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet selvästi trolli. Et mukamas tiedä lamasta. Joo, maksaisin minäkin nämä työlläni jos työtä olisi. Eikä minulla ole mitään velvollisuutta auttaa sitä tuntematonta naapurin mummoa, vaikka työtön olenkin.

Sä oot todella ruma ihminen sisältäpäin. Ehkä ne jotka eivät palkanneet sua huomasivat sen.

Vierailija
37/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika yllättynyt tästä nykykeskustelusta, siitä että työttömät leimataan yms. Eikö kouluissa enää opeteta yhteiskuntaoppia ja historiaa?

Meillä on jo ollut yhteiskunta, jossa köyhä, sairas, vammainen, vanhus, orpolapsi, yksinhuoltaja tai leski ei saanut apua mistään ellei ollut omaa rahaa, toimeentuloa tai sukua auttamassa.

Eihän tarvitse kuin palata muutama sukupolvi taaksepäin.

Just luin jostain että laulaja Mikko Kuustosen äiti oli kasvanut huutolaislapsena, siis orvot tai köyhät lapset myytin töihin johonkin maataloon huutokaupalla, monia kohdeltiin huonosti ja heillä teetettiin raskasta työtä, käytännössä olivat orjia.

Oma isoäitini ei päässyt kouluun joka päivä, koska köyhässä perheessä oli lapsille vain yhdet kengät, joten kenkien takia käytiin vuoropäivin koulussa. Isoäiti karkasi kotoaan 14-vuotiaana ja tuli Helsinkiin ja selvitäkseen alussa myi ainoan omaisuutensa: pitkät tummanruskeat hiuksensa.

Mun isoisä ei käynyt koskaan koulua kuin pari vuotta, koska perheessä poikien piti pienestä asti olla mukana suvun töissä ja tienata rahansa.

Vielä 1930-luvulla oli monien köyhien ainoa toimeentulo kerjääminen. Siksi Helsingissäkin olen joskus vielä nähnyt tuon ajan ilmoituksia rakennusten seinissä "Kerjääminen ja kaupustelu kielletty": köyhät yrittivät kerjäämällä ja kaupustelulla saada edes jotain toimeentuloa, mutta sekin ärsytti varakkaita talon asukkaita. Kerjuupussin kanssa saattoi kiertää pienet lapsetkin. (Kun 1930-luvun lopulta säädettiin kansaneläkelaki ja sitten tuli muutakin sosiaalista lainsäädäntöä, kerjääminen hävisi.)

Vielä 1970-luvulle asti työttömiä pidettiin pakkotyössä, rakensivat teitä ja muita julkista infrastruktuuria. (Sittemmin vain rangaistuvangeilla sai teettää pakkotöitä, mm. Helsinki-Vantaan kenttää muistaakseni rakensi vielä 1980-luvulla vangit. )

Tästä on vain todella vähän aikaa? Tähänkö maailmaan halutaan palata takaisin??

Vierailija
38/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltaja saa tukien kanssa jopa enemmän näppiin kuin opettaja saa palkastaan verojen jälkeen. Opettaja käy peruskoulun, lukion ja yliopiston tienatakseen tuon summan. Naapurin yksinhuoltajalla on lapsia useamman miehen kanssa. Opettajan lapsilla on huonommat puhelimetkin ja halvemmat harrastukset. Kon joutuu palkkatuloistaan ne maksamaan, niin ei ole varaa ostaa kalleinta.

Olen opettaja ja yh.

Vierailija
39/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aika yllättynyt tästä nykykeskustelusta, siitä että työttömät leimataan yms. Eikö kouluissa enää opeteta yhteiskuntaoppia ja historiaa?

Meillä on jo ollut yhteiskunta, jossa köyhä, sairas, vammainen, vanhus, orpolapsi, yksinhuoltaja tai leski ei saanut apua mistään ellei ollut omaa rahaa, toimeentuloa tai sukua auttamassa.

Eihän tarvitse kuin palata muutama sukupolvi taaksepäin.

Just luin jostain että laulaja Mikko Kuustosen äiti oli kasvanut huutolaislapsena, siis orvot tai köyhät lapset myytin töihin johonkin maataloon huutokaupalla, monia kohdeltiin huonosti ja heillä teetettiin raskasta työtä, käytännössä olivat orjia.

Oma isoäitini ei päässyt kouluun joka päivä, koska köyhässä perheessä oli lapsille vain yhdet kengät, joten kenkien takia käytiin vuoropäivin koulussa. Isoäiti karkasi kotoaan 14-vuotiaana ja tuli Helsinkiin ja selvitäkseen alussa myi ainoan omaisuutensa: pitkät tummanruskeat hiuksensa.

Mun isoisä ei käynyt koskaan koulua kuin pari vuotta, koska perheessä poikien piti pienestä asti olla mukana suvun töissä ja tienata rahansa.

Vielä 1930-luvulla oli monien köyhien ainoa toimeentulo kerjääminen. Siksi Helsingissäkin olen joskus vielä nähnyt tuon ajan ilmoituksia rakennusten seinissä "Kerjääminen ja kaupustelu kielletty": köyhät yrittivät kerjäämällä ja kaupustelulla saada edes jotain toimeentuloa, mutta sekin ärsytti varakkaita talon asukkaita. Kerjuupussin kanssa saattoi kiertää pienet lapsetkin. (Kun 1930-luvun lopulta säädettiin kansaneläkelaki ja sitten tuli muutakin sosiaalista lainsäädäntöä, kerjääminen hävisi.)

Vielä 1970-luvulle asti työttömiä pidettiin pakkotyössä, rakensivat teitä ja muita julkista infrastruktuuria. (Sittemmin vain rangaistuvangeilla sai teettää pakkotöitä, mm. Helsinki-Vantaan kenttää muistaakseni rakensi vielä 1980-luvulla vangit. )

Tästä on vain todella vähän aikaa? Tähänkö maailmaan halutaan palata takaisin??

No ei tietenkään, tuo on se toinen ääripää. Mutta joku raja nyt oikeesti noihin tukiinkin! 

Vierailija
40/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei kyllä ole niin koomista kuin ahneet ja itsekkäät työnsankarit valittamassa tuillä elämisestä. Siinä on jo yksistään riittävän hyvä syy elää tuilla ja kupata kaikki mahdolliset tuet. Pääsee työnsankarit hurskastelemaan vähän lisää.