6 upeaa muutosta elimistössä kun luovut liiasta hiilihydraatista
http://time.com/4021985/simple-carbohydrates/?xid=time_socialflow_twitt…
1)Poltat rasvaa
2)Tunnet olosi vähemmän nälkäiseksi
3)Saat litteämmän vatsan
4)Vähennät riskiä sairastua diabetekseen
5)Saat enemmän lihasta
6)Tunnet olosi energisemmaksi
Kommentit (40)
Miten syödä ekologisesti ja eettisesti edes kohtalaisen kestävästi vähähiilihydraattisella dieetillä? On se varmasti mahdollista, mutta miten?
En ole vege, mutta yritän pitää eläinkunnan tuotteiden käytön kohtuudessa. Vhh kiinnostaa, mutta tuntuu että se vaatisi väkisinkinkin eläinproteiinin lisäystä että saa riittävästi energiaa eikä kuole ilmavaivoihin (jos vetää palkokasveja kauhalla).
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä hiilareita tarvitse (=saa) ottaa pullasta, karkista tai limuista. Terveelliset, pitkäkestoiset hiilarit (sopivassa määrin), paljon proteiinia ja kasviksia ruokavalioon. Elimistö ei toimi ilman hiilihydraatteja.
Tähän väittämään, ettei elimistö toimi ilman hiilareita, on suhtauduttava varoen.
Tulee mieleen eskimoiden ruokavalio, se perinteinen siis.
Ei niillä ollut siellä asuinalueillaan valinnan varaa, kuten meillä.
Nykyaikana heillekin lienee saatavana vaihtoehtoisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Miten syödä ekologisesti ja eettisesti edes kohtalaisen kestävästi vähähiilihydraattisella dieetillä? On se varmasti mahdollista, mutta miten?
En ole vege, mutta yritän pitää eläinkunnan tuotteiden käytön kohtuudessa. Vhh kiinnostaa, mutta tuntuu että se vaatisi väkisinkinkin eläinproteiinin lisäystä että saa riittävästi energiaa eikä kuole ilmavaivoihin (jos vetää palkokasveja kauhalla).
Vhh:lla energia saadaan rasvasta. Proteiinin määrää ei lisätä, vaan syödään sen verran kuin tarve on.
Olisin tullut kommentoimaan jotain järkevää tähän ketjuun, mutta pakko lähteä äkkiä pois näiden proteiinivammaisten takia.... Raivostuttavaa kun tullaan pätemään eikä oikeasti tiedet aiheesta mitään.
Käyttäjä2762 kirjoitti:
Luin taannoin vuosia sitten artikkelin, jossa kerrottiin, kuinka suomessa syötiin epäterveellisesti vuosikymmeniä sitten.
Tehtiin suosituksia terveelliseempään ruokavalioon.
Mitä on tapahtunut ?
Syömällä "terveellisesti" lienee saatu kuolleisuuden luvut putoamaan, mutta kansa lihoo
yhä enemmän.
Se taas pitkällä tähtäimellä no epäterveellistä !
Vika ei ole suosituksissa, vaan siinä että niitä ei noudateta.
Käyttäjä2762 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä hiilareita tarvitse (=saa) ottaa pullasta, karkista tai limuista. Terveelliset, pitkäkestoiset hiilarit (sopivassa määrin), paljon proteiinia ja kasviksia ruokavalioon. Elimistö ei toimi ilman hiilihydraatteja.
Tähän väittämään, ettei elimistö toimi ilman hiilareita, on suhtauduttava varoen.
Tulee mieleen eskimoiden ruokavalio, se perinteinen siis.
Ei niillä ollut siellä asuinalueillaan valinnan varaa, kuten meillä.
Nykyaikana heillekin lienee saatavana vaihtoehtoisia ruokia.
Ehkä se ei ole sattumaa että eskimot eivät ole täyttäneet maapalloa.
Käyttäjä2762 kirjoitti:
Luin taannoin vuosia sitten artikkelin, jossa kerrottiin, kuinka suomessa syötiin epäterveellisesti vuosikymmeniä sitten.
Mitä on tapahtunut ?
Syömällä "terveellisesti" lienee saatu kuolleisuuden luvut putoamaan, mutta kansa lihoo
yhä enemmän.
On tapahtunut vaan se että ihmiset ei edelleenkään syö terveellisesti, ei vaikka sitä tietoa kyllä on. Puputetaan karkkia, rasvaisia ruokia ym. Ei ne suositukset mitään auta jos suurin osa ei niitä noudata.
Ja kyllä, myönnän olevani yks noista. Kyllä mä tiedän mitä pitäisi syödä ja että pitäisi likkua enemmän. Vaan en silti tee niin. Syy on minun, eikä suinkaan suositusten tekijän tai yhteiskunnan.
En tiedä, mitä "liiasta hiilihydraatista luopuminen" tarkalleen tarkoittaa, mutta vuosi sitten tein päätöksen luopua makeisista kokonaan karkkipäivää (yksi päivä viikosta) lukuunottamatta. Olen aina ollut hoikka, mutta huomasin kuukausien kuluessa, että saavutin hiljalleen ihannemittasuhteet (vyötärö-lantio suhde 0.7). Hehkutin tällä palstallakin silloin sitä. Painoa putosi 2 kiloa keskimäärin.
Sittemmin lomien ja reissujen myötä aloin huomaamattani taas syödä makeisia pitkin viikkoa, ja nyt mitat ovat taas "huonontuneet" (vyötärö-lantio suhde 0.72). Joku voisi sanoa: "eihän tuo ole mitään!", mutta on se jotain minulle. Olen tarkka ulkonäöstäni.
Nyt olen aloittanut uudestaan karkkipäivä-dieetin.
Dieetilläni en ole luopunut täysjyväviljasta. Leipää en syö, mutta täysjyväriisiä ja -spagettia syön.
Urheilijalle aivan paska vaihtoehto. Ei siis mitään järkeä. Treenitehot laskee, lihasta ei saa yhtälailla kasvatettua ja yritäpä syödä pelkkää proteiinia ja rasvaa 3500kcal edestä...
Vaikka rasvassa enemmän kaloreita onkin, voin silti sanoa että on himpun verran helpompi syödä sitä täysjyväviljaa tai hedelmää.
Vierailija kirjoitti:
Urheilijalle aivan paska vaihtoehto. Ei siis mitään järkeä. Treenitehot laskee, lihasta ei saa yhtälailla kasvatettua ja yritäpä syödä pelkkää proteiinia ja rasvaa 3500kcal edestä...
Vaikka rasvassa enemmän kaloreita onkin, voin silti sanoa että on himpun verran helpompi syödä sitä täysjyväviljaa tai hedelmää.
Ei varmasti kukaan syö pelkkää proteiinia ja rasvaa. Ei edes ne, jotka ei urheile.
Jokainen tietenkin syö siten kuin itselle sopii, ei niin kuin joku toinen käskee. Omaa kehoa ja oloa on järkevää kuunnella.
Miksei ymmärretä kohtuullisuutta ruokavaliossa eli kaikkea voi syödä sopivasti. Nämä totaalikieltäytyjät lähtevät muotivirran mukana ja eivät usko itseensä tai osaa rajoittaa syömisiään ja siitä seuraa ehdottomuus. Itse syön kaikkea ja paljon.Veriarvot ovat erinomaiset, vaikka olen yli 40v. Olen ihannepainossa, terve ja energiaa riittää työhön ja vapaa-aikaan. En pysty ja ei minun tarvitse näyttää barbielta, riittää, jos pysyn nykyisissä mitoissani ja terveydentilassani mahdollisimman kauan. Eiköhän lopultakin jokainen itseään kuunteleva aikuinen ihminen osaa räätälöidä dieettinsä itselleen sopivaksi. Ja se totuus sitten onkin vain ja ainoastaan se oma totuus ja muilla omansa. Turhaa lähteä lietsomaan omia muonituksiaan toisille sopiviksi.Tietoa kyllä aiheesta löytyy ja kokeilemalla se itselleen paras,mikäli tuntee tarvetta muutokselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos hiilihydraattia ei syö tarpeeksi, elimistö polttaa lihasta.
Höpö höpö, tarpeeksi proteiinia niin sitä huolta ei ole.
Ap
Niin ketoosiin asti, että on maksa sökönä.
Kuntoilu ilman runsaita hiilareita on suoraan sanottuna aivan perseestä. Ei kiitos siis.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2762 kirjoitti:
Mitä on tapahtunut ?
yhä enemmän.
On tapahtunut vaan se että ihmiset ei edelleenkään syö terveellisesti, ei vaikka sitä tietoa kyllä on. Puputetaan karkkia, rasvaisia ruokia ym. Ei ne suositukset mitään auta jos suurin osa ei niitä noudata.
Ja kyllä, myönnän olevani yks noista. Kyllä mä tiedän mitä pitäisi syödä ja että pitäisi likkua enemmän. Vaan en silti tee niin. Syy on minun, eikä suinkaan suositusten tekijän tai yhteiskunnan.
Sanoit tuossa itsekin, että "puputetaan karkkia", lisään siihen, että muutakin makeaa. Siis liikaa nopeita hiilareita.
Siitä aiheutuu kehon joutuminen "vuoristoradalle" !
Vereen tulee liikaa sokereita joita elimistö keskittyy käyttämään. Koska hiilarit olivat nopeita se hyökyaalto menee ohi ja veren sokeri putoaakin liian jyrkästi aiheuttaen nälän.
Se nälkä on itse asiassa "valheellinen nälkä" jota ei pitäisi tapahtua. Mutta koska se kuitenkin tuli niin sitten vaan taas syömään, vaikka elimistössä on varastorasvoja riittävästi.
Ellei ole fyysistä rasitusta, varastoituneet rasvat eivät ehdi korjata veren sokerivajausta, mutta uusi annos nopeita hiilareita hoitaa kyllä homman.
"Vuoristorata" on valmis ja hauskanpito voi alkaa...... eli paino alkaa nousta !
Mitä nämä herkkupäivät on ja miksi ihmiset pitää niitä?
Vierailija kirjoitti:
Kun terveellinen ruoka ei saa maistua hyvältä, on sitten pidettävä herkkupäiviä :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun terveellinen ruoka ei saa maistua hyvältä, on sitten pidettävä herkkupäiviä :D:D
Vhh on joka päivä herkkupäivä, jos vain haluaa nähdä vaivaa ruoanlaiton eteen. En näe tarvetta erilliselle herkkupäivälle. Tänään saunan jälkeen syön leipäjuustoa lakkojen ja kerman kera, nam. Leipäjuusto paloina uuninkestävään kippoon, vähän kermaa ja marjoja päälle. Sitten varovasti lämmittää sen uunissa.
Minulle vhh sopi suoliston ja vireystason puolesta muutoin kaikin puolin, mutta sain lisälyöntejä ja eteisvärinää. Nämä muksahtelut ja värinät katoavat kun lisään hiilihydraatteja syömisiini. Tässä oli minun syyni lopettaa vhh, oireet olivat aika ikävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti kukaan syö pelkkää proteiinia ja rasvaa. Ei edes ne, jotka ei urheile.
Jokainen tietenkin syö siten kuin itselle sopii, ei niin kuin joku toinen käskee. Omaa kehoa ja oloa on järkevää kuunnella.
Itse huomaan tuon paskan treenitehon ym. Jo, kun syön alle 3g hiilaria per painokilo.
Itse lasken jonkun 100g hiilaria samaan kastiin kuin ei hiilaria ollenkaan.
Vaikka söisikin esim. Tuon päälle gramman hiilihydraattia per painokilo, niin silti saa sitä ruokaa mättää naamariin niin maan perkeleesti.
Eli, nuo viestini pointit pätevät kyllä myös siihen vähäiseen hiilarinsaantiin
Itse syön kolmesti päivässä, aika lailla näin:
Aamupala: Rahkaa, vähän marjoja ja teetä
Lounas: Salaattia, runsaasti oliiviöljypohjaista salaatinkastiketta ja joku proteiinilähde, kuten liha, kala, kana.
Illallinen: kypsennettyjä vähähiilihydraattisia kasviksia, eilen höyrytin parsakaalia, pyörittelen kasvikset maustevoissa ja jotain proteiinia.
Ap