Siis onko katolilaisuus kristinuskoa?
Miksi niin moni luokittelee katolilaisuuden erilliseksi kristinuskosta? Eli puhutaan "katolilaisuudesta ja kristinuskosta". Onko katolilaisuus kristinuskoa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, katolilaisuus on kristinuskoa.
Syy, miksi jotkut eivät pidä katolilaisuutta kristinuskona, on katolilaisuuden tietyt elementit – äiti Marian korottaminen jalustalle rukouksien (ja palvonnan?) kohteeksi sekä erityisasema, jonka he antavat pyhimyksille.
Suomessa esim. bloggari Petri Paavola, joka on suomalaisten uskovien keskuudessa suht tunnettu some-keskustelija, on kritisoinut katolilaisuutta rajusti edellä mainituista syistä.
Yhdysvaltalaisissa ns. fundamentalistikristityissä on yleistä, että katolilaisuutta ei pidetä kristinuskona.
Paavolaa, USAn Raamattu-vyöhykkeen fundamentalisteja sekä monia muita katolilaisuutta kritisoineita tahoja yhdistää Raamattu-keskeisyys, sola scriptura -periaate, jonka mukaan kaikki kristillinen oppi perustuu Raamattuun ja puhtaasta kristinuskosta on torjuttava elementit, jotka eivät ole Raamatulla perusteltavissa.
Nykyään, laajemmin kristikunnassa, puhaltavat ekumenian tuulet, eli katolilaisuuden ja protestanttisuuden välistä perinteistä skismaa ei pidetä keskeisenä haasteena kristinuskolle langenneessa maailmassamme, mutta kyllä se tuntuu pinnan alla vaikuttavan edelleen, ainakin vähän.
_____________________________________________________________________________________________________
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **
Etkö itse ole raamattukeskeinen?
Olen Raamattu-keskeinen, mutta sola scriptura -periaatteeseen sisältyy ongelmia, joita en tässä rupea avaamaan. Käytän itsestäni ilmausta "raamatullinen kristitty" ja olen Raamattu-keskeinen.
___________________________________________________________________________________________________
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **
Miksi olen saanut niin paljon alapeukkuja? Kun laittaa google hakuun is catholicism, google ehdottaa vaihtoehtoja is catholicism christianity ja is catholicism different from christianity jne. Ei tämä ihan niin selvä juttu ole kaikille, vaikka tässä ketjussa minulle on naljailtu kouluttamattomuudesta. P.s. uskonnon arvosanani peruskoulun päättötodistuksessa oli 9.
-ap
Siis katolilaisuus on oikeaa kristinuskoa ja luterilaisuus on siitä irtaantunut hihhulilahko.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tulee?
Ne on näitä tiedostavia, jotka eivät ole käyneet uskonnontunneilla, etteivät saa vaikutteita. Tässä se yleissivistyksen määrä sitten nähdään.
Ollut kristinuskoa, mutta enenevässä määrin harhaoppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tulee?
Ne on näitä tiedostavia, jotka eivät ole käyneet uskonnontunneilla, etteivät saa vaikutteita. Tässä se yleissivistyksen määrä sitten nähdään.
Lueppas kommentti 23 :p
-ap
Täytin tänään amerikkalaisen yliopiston netissä julkaiseman kyselytutkimuksen vapaaehtoista henkilötietolomaketta, ja kuinka ollakaan, siellä oli uskonnon kohdalla lueteltu erillisinä vaihtoehoina "Catholic" ja Christian", muina vaihtoehtoina normaaliin tapaan sitten "Hinduist", "Muslim" jne.! Vastaajan piti siis valita, ruksaako hän "katolilaisuuden" vai "kristinuskon". Aloittajan kysymys ei ole ihan aiheeton, ja pohdittavaksi jää, kenen tulkinta katolilaisuudesta on paikkansapitävä.
Nettifoorumien profiilitiedoissa on usein valikossa erikseen katolilaisuus ja kristinusko.
Vierailija kirjoitti:
Siis katolilaisuus on oikeaa kristinuskoa ja luterilaisuus on siitä irtaantunut hihhulilahko.
Katolilaisuuteen tuli niin paljon rönsyjä joilla ei ole Raamatullista perustetta että sen takia protestanttiliike alkoi.
Katolisella kirkolla on yhä vieläkin näitä rönsyjä, esimerkiksi tuore oppi että neitsyt Maria on kihlattu taivaan kuningattareksi ja pyhimysten palvonta/rukoilu.
Mutta hyvä kristitty on iloinen jokaisesta katolilaisestakin koska perimmäisenä he uskovat kolmiyhteiseen Jumalaan kuten vaikkapa luterilaisetkin.
Katolilaisuus on ehkä enemmän gnostilainen uskonto. Kristinusko on ilmoitususkonto.
Ihan sama mikä harrastus on. Olkoon vaikka kynien terottajat ry. Tärkeää olisi että uskovaiset uskonnoista riippumatta pysyisivät oman piirinsä sisällä ja antaisivat ihmisten elää vapaata elämää.
Turhan moni on ympärileikattu ja kastettu ilman lupaa. Turhan moni on väkisin lapsesta asti aivopesty uskoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mikä harrastus on. Olkoon vaikka kynien terottajat ry. Tärkeää olisi että uskovaiset uskonnoista riippumatta pysyisivät oman piirinsä sisällä ja antaisivat ihmisten elää vapaata elämää.
Turhan moni on ympärileikattu ja kastettu ilman lupaa. Turhan moni on väkisin lapsesta asti aivopesty uskoon.
Kiitos aiheeseen kuulumattomasta vastauksestasi!
Katolisten ja ortodoksien kirkonmenot ovatainakin sen verran prameita, että Raamatun Pietaria ja Paavalia yms. saattaisi heikottaa.
Suomessa sitä on pidetty selvänä, että katolilaisuus on kristillinen suuntaus, mutta maailmalla näkee usein tehtävän eroa katolilaisuuden ja kristinuskon välillä. Erilaiset painotukset opissa lienee syynä, vaikka jumalakäsitys on sama.
kuulolla kirjoitti:
http://www.kotipetripaavola.com/katolinenpetosjamarianpalvonta.html
Aika raju teksti.
Kuinka moni tietää Petri Paavolan?
Vierailija kirjoitti:
Mainiota, että sinä kykenet täysin arvovapaaseen kasvatukseen. Annat lapsesi valita itse ruokavalionsa, hygieniatasonsa, vuorokausirytminsä, moraaliperustansa jne.
Katolisessa opissa on joitain erikoisia painotuksia, jotka kieltämättä eivät ole Jumalan erityisellä ilmoituksella, Raamatulla, perusteltavissa. Minusta voi kuitenkin sanoa, että katolilaisuus on kristinuskoa.
Olen itse vahvasti evankeliumin totuuteen perustava, raamatullinen kristitty nainen. Tarkastelen aina kaikkea evankeliumin valossa ja minua vaivaa katolisessa opissa kysymys ihmisarvosta. Katolilaisuuden mukaan nainen on välinearvoisella tavalla arvokas: naisen arvo määrittyy äitiyden kautta sen sijaan, että naisen arvo olisi itseisarvoinen.
Evankeliumin totuuden mukaan jokainen ihminen on kuitenkin itseisarvoisella tavalla arvokas, ja jos tästä opinkohdasta luovutaan, on helvetti irti kristinuskossa.
Kyyninen arvioni on, että tämä katolisen kirkon painotus / harha-askel on alkujaan lähtenyt väestöpoliittisesta tarpeesta, ja sille on haettu hengellistä perustaa apokryfisistä (Raamatun ulkopuolisista uskonnollisista) teksteistä. Tämän seurauksena katoliseen oppiin on muodostunut ns. äitikultti, "Marianpalvontakultti", jolla ei ole raamatullista perustaa.
__________________________________________________________________________________________________
Etkö itse ole raamattukeskeinen?