Luetelkaa matkakohteita jotka olivat teille PETTYMYKSIÄ! :D
Minä olen reissannut todella paljon ja kaikki paikat vastanneet odotuksia, ei vielä yhtäkään pettymystä. Kiinnostaiskin kuulla mitkä paikat teille on ollu pettymyksiä, mitä odotitte, mitä saitte? Miksi olivat pettymyksiä jne :)
Kommentit (391)
Firenze, museot ovat mukava kokemus mutta muuten ei oikein säväytä ja jenkki/aasialais turistit on siellä tiellä jatkuvasti. Se kuuluisa siltakin on aika tylsä.
Indonesia oli todella katkera pettymys (3 viikon reppureissu kahdella isoimmalla saarella). Kaikkialla oli saastaista, meluista, haisevaa ja todella alikehittynytta. Kadut olivat taynna kuoppia ja avoimissa viemareissa lainehti hopeanharmaata likavetta loputtomassa muovisuossa. Ihmiset heittivat kaik-ki (!!!) roskat kadulle, luontoon, jokiin, jarviin, mereen ja autolla ajettiin kaikkialle. Ihmiset tulevat puristelemaan ja hipeloimaan valkoista ihoa, ja turistialueilla seuraan lyottaytyy huijareita ja varkaita. Meidat yritettiin ryostaa taksissa. Ruoka oli maukasta mutta oli tosi vaikeaa loytaa turvallisia ruokapaikkoja joissa kapiset kulkukissat eivat nuolisi lautasia, paistettu kana maannut paria paivaa auringossa tai sailytetty trooppisessa lammossa avoimessa astiassa. Ihmiset kiusaavat elaimia ja pitavat niita epainhimillisissa oloissa. Ihan kaikkialla on tupakansavua, astmaatikkomieheni joutui jopa kaymaan sairaalassa hapetettavana kun keuhkot tayttyivat paskasta.
Ainut hyva olivat ystavalliset ihmiset, yleinen turvallisuus, maukas ruoka (jos siihen ei kuollut) ja paikoitellen hienot maisemat (kun paikalliset eivat ole viela ehtineet saastuttaa sita) ja Jaavan junaverkko.
Menkaa Indonesiaan jos haluatte kokea miten ihminen on jo (peruuttamasti?) tuhonnut maapallon. Hukkuvat pian omaan paskaansa, ja naapurimaat myos. Tuolta lahtiessa olin ensimmaista kertaa suorastaan helpottunut etta loma oli ohi ja paasin takaisin puhtaaseen, kauniiseen ja sivistyneeseen Eurooppaan...
Mallorca, tosin vikaa oli paljon matkailijassakin, koska heti ekana päivänä koitettiin kusettaa mitä keritään ja oikeen mikään ei mennyt putkeen. En oikeen saanu mitään irti tästä paikasta ja kaupunkilomien sopivuus itselle vahvistui merkittävästi.
Parhaimmistoa on ehdottomasti Bergamo/Milano (ruoka, aah ja nähtävyydet), Budapest (arkkitehtuuri ja osui kohdalle iso huoneistohotelli mutta halpa), Teneriffa (vaellus- ja nähtävyydet). Näissä paikoissa loma sujui hyvin ja sai mielialan masennuksen kourista kohoamaan.
Pettymyksiä ei ole ollut, mutta aivan tietoisesti jätän matkustamatta mm. Etelä-Amerikan maihin, Afrikkaan, Irlantiin ja suurilta osin myös Aasiaan.
Parhaimpia kohteita ovat olleet Lontoo ja Amsterdam. Lontoo oli kaunis kaupunki täynnä ystävällisiä brittejä ja Amsterdam taas oli suloinen ja pieni, hyvin suloinen kaupunki. Ei todellakaan ollut mikään hullu Bilekaupunki, coffeeshopeissakin on tosi rauhallinen ja mukava meininki kaikilla, kukaan ei ole aggressiivinen tai uhkaava ja meininki täysin erilainen kuin vaikkapa joissain baareissa.
Lontoossa muuten monesti pubien henkilökunta keskusteli iloisesti kanssamme Suomesta ja vaikka mistä muustakin. Oli aivan ihanaa palvelua lähes kaikkialla :) eräs britti joka törmäsi minuun ihmistungoksessa, oli aivan kauhuissaan siitä miten ihmeessä hän saattoikaan törmätä minuun ja pyysi monta kertaa anteeksi! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Praha kesällä yöaikaan, varsinkin joen ranta. Kyllä siinä romanttinen illuusio särkyy nopeasti, kun huomaa joka paikan olevan aivan mustanaan täynnä hämähäkkejä. Siis oikeasti, niitä on miljoonia joka puolella mihin vain katsoo: sillan karmeissa, katulampuissa ja talojen seinissä. Ja kyllä, olivat aika isoja. Hyi helkkari. Muutenkin jäi huono fiilis kaupungista, ehkä huonointa asiakaspalvelua missään.
Omg. On fobia hämähäkkejä kohtaan.
Sama juttu! Olen ihan ällistynyt näistä Prahan hämähäkeistä. En ole koskaan nähnyt, enkä kuullut muualtakaan moisesta. Outo juttu
Se 7 kertaa Prahassa käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen matkustanut paljon ja asunut ulkomailla pitkään, eikä vielä yhtään pettymystä. Positiivisia yllätyksiä on ollut useita ja kohteita johon ei olisi kiinnostanut matkustaa uudestaan tasan kaksi Dubai ja Belfast( tosin työmatkoille olen joutunut molempiin useamman kerran)
Kerrotko enemmän Belfastista, miksi paikka ei miellyttänyt?
Haluaisin itse käydä siellä.
Bali Kuta, huonoja kokemuksia ... kirjoitti:
Kaikista kamalin on ollut Bali ja Kuta beach. Turistien kusetus oli ihan omaa luokkaansa. Ravintolalaskuissa oli ylimääräisiä ruokia ja tilaukset kalliimmalla kuin listalla. Kaupassa setelien tiputus vaivihkaa kassan taakse; Tästä taitaa puuttua? Rahanvaihtopaikkojen silmänkääntötemput. Lopulta ei haluttu juuri tehdä mitään kun ei edes voinut taxia ottaa vaikka hinnasta olisi sovittu etukäteen, alettiin perillä vaatia ihan naurettavia summia. Se mikä oli inhottavaa oli huumeiden tyrkyttäminen joka kadunkulmassa iltaisin agressiivisesti, mm. tarttumalla.
Rannalla ei voinut olla naisena edes oman miehen kanssa, kun muslimimaassa iso jengi miehiä kertyi ympärille katsomaan ja valokuvaamaan, tuli sitten ostettua muslimiuikkarit= trikoopaita. Vaikka ehkä turhaan kun uiminen meressä olikin kuin hyppäisi Ämmässuon kaatopikkaan, jonne on pumpattu suolavettä. Se siitä legendaarisesta surffiparatiisista. Rannat myös täynnä roskaa, mieheni haravoi muovipusseja ja pulloja, jotta saimme pyyhkeet rannalle. En suosittele kenellekään kohdetta Bali. Huom naiset olkaa varovaisia, todella ällöttävää ahdistelua vjälittömästi kun mieheni meni käymään esim. vessassa, oltiin kimpussani ja vaikka olen matkustellut monessa paikkaa nauttien, Balilla naisena pelotti ja vitutti. Onneksi teimme reissun ja pakenimme Gilin saarille.
Kuvia "paratiisirannasta" : https://www.google.fi/search?q=kuta+beach+trash+season&client=tablet-an…
Tai googlaamalla: bali kuta trash season
Mekin ollaan miehen kanssa käyty Balilla, mutta kokemukset ihan erilaisia. Kutasta pysyttiin kaukana, kun oltiin otettu ennalta selvää, millainen paikka se on. Asuttiin Nusa Duan alueella viihtyisässä spa-hotellissa, jossa tulikin vietettyä paljon aikaa rannalla tai altaalla loikoillen. Kävimme päiväretkillä muissa kaupungeissa enkä muista huijausmeininkiä tai epäkohteliasta käytöstä. Se mikä Balilla harmitti oli liikenne. Kaikkialle piti mennä autolla ja eteneminen oli todella hidasta liikennejumien takia.
Vierailija kirjoitti:
Millaista on Krakovassa? Olen menossa sinne ensi kuussa!
Olen käynyt joten Krakovassa vaikka kuinka montaa kertaa joten voin kertoa oman kokemukseni: siellä on kaunista ja kruusattua ja sitten myös rapistunutta ja katutaidetta. Jonkun verran sellaista hipsteria ja paljon perinteistä. Tosi hyvää ruokaa. Paikalliset ovat jännästi jotenkin tosi mukavia ja ystävällisiä tai hyvinkin töykeitä. Jotenkin kaksijakoinen paikka, mutta minä tykkään hirveästi!
Joko Pietari on mainittu? Järjetön liikenne. Putkistot ei kestä vessapaperia, pitää laittaa roskikseen. Tuntui, että ilman venäjänkielen taitoa ei oikein tule mistään mitään. Eremitaasi toki upea.
Saksan Münich. Täynnä mustia ja ählämeitä. Kammottavaa. Kalleimmilla alueilla onneksi eivät norkoilleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen matkustanut paljon ja asunut ulkomailla pitkään, eikä vielä yhtään pettymystä. Positiivisia yllätyksiä on ollut useita ja kohteita johon ei olisi kiinnostanut matkustaa uudestaan tasan kaksi Dubai ja Belfast( tosin työmatkoille olen joutunut molempiin useamman kerran)
Kerrotko enemmän Belfastista, miksi paikka ei miellyttänyt?
Haluaisin itse käydä siellä.
Belfast on musta aika ahdistava, mielenkiintoinen mutta ahdistava. Siella on jotenkin hieman agressiivinen vire. Olen asunut brittein saarilla yhteensa yli 20 vuotta ja ainoa paikka jossa olen tuntenut oloni turvattomaksi on ollut Belfast, asiaa ei auttanut etta musta pohjois-irlantilaista aksenttia on todella vaikea ymmartaa.
Kylla siellakin kannattaa kayda, mutta yksi kerta olisi riittanyt mulle.
Mun viimeisimmasta reissusta sinne on jo yli 10 vuotta joten se on varmasti muuttunut paljon sina aikana.
Budapest ei valitettavasti sykähdyttänyt, edes paikallisten kavereiden seurassa. Mikään yksittäinen iso tekijä ei negatiiviseen kokemukseeni vaikuttanut, mutta en vain ymmärrä budapestin hehkutusta. Kaupungissa on muutama mielenkiintoinen nähtävyys ja hyvää ruokaa, mutta jos bilettäminen ei kiinnosta, budapest jättää laimean fiiliksen.
No nyt on sekin päivä nähty, että kun ketjun aiheena on se, että mikä matkakohde on ollut pettymys, niin jonkun pitää tulla ketjuun nillittämään, kuinka mikään kohde maailmassa ei voi hänelle olla pettymys. Avoimin mielin joka paikkaan, etukäteen selvää ottamalla jne.
On paljon asioita, joista saat kokemuksen vasta paikan päällä ja joista ei kukaan sinulle etukäteen kerro.
2016 kirjoitti:
Saksan Münich. Täynnä mustia ja ählämeitä. Kammottavaa. Kalleimmilla alueilla onneksi eivät norkoilleet.
Missäpäin Saksaa tuonniminen paikka on? En ole koskaan kuullutkaan.
Joo Pietari. Mä ostin ruokakaupasta ruokaa, joka oli mennyt vanhaksi. Omapa oli syyni kun väsyneenä en jaksanut syynätä ostoksia vaan oletin niiden olevan ok. 🙄
Mutta tässä kohtaa ehkä odotukset ja todellisuus olivat samalla linjoilla. Pettymystä ei siis ollut ilmassa, halusin nähdä Venäjää ja näin. Ei tarvitse toiste nähdä. 😃
Gambia. Muuten jees mutta ne paikalliset bumsterit saivat sillä jatkuvalla häsläyksellä raivon partaalle. Ei ikinä enää.
Tallinna. Boring. Ja ruma.
Hollanti. Olen käynyt siellä muutaman lyhyen reissun, en kuitenkaan itse maan takia vaan muussa tarkoituksessa. Kuvittelin, että tykkäisin paikasta, mutta ei. Arkkitehtuuri on minulle hyvin tärkeää ja Hollannissa se on minun silmiini ihan kamalan rumaa. Muutenkin fiilis koko paikasta on kovin laimea. En osaa selittää, mutta tunnelma siellä ei ole kotoisa minulle. Amsterdamissa olen viettänyt oikeastaan vaan pari iltaa, siellä on toki nättejä paikkoja veden läheisyydestä johtuen, mutta ei se kaupunki minusta ole läheskään niin hieno kuin hehkutetaan. Muut näkemäni kaupungit vaikuttavat vaan ihan hirveän tylsiltä ja rumilta. En vaan jotenkin saa otetta Hollannista.
Sitten taas esim. Pariisiin mennessäni odotin likaista ja töykeää metropolia, sen perusteella mitä olin muiden kokemuksia kuullut. Mutta mitä vielä, rakastuin paikkaan ihan täysin. Ihmiset olivat todella ystävällisiä ja en edes puhunut ranskaa! Kaupunki oli kaunis ja mielenkiintoinen ja fiilikseltään ihana.
Kreetan Platanias. Ainakin pienen lapsen kanssa saa silmät olla tarkkoina. Läpi kylän kulkee vilkasliikenteinen tie, jossa ajetaan kovaa! Jalkakäytävät ihan vieressä ja tosi kapeat, yhtään et uskalla päästää kättä irti että ei ole autojen alla. Muutenkin liian pieni minun makuuni, turistirysä, äkkiä kaikki paikat nähty. Vieressä olevat paikat ovat ihan "kuolleita", kuten se Maleme esim. Tosin rauhaa hakevalle varmaan hyvä paikka.
Irlanti keväällä. Kylmä, koko ajan kova tuuli ja satoi melkein joka päivä. Paikallisten englannin kielen aksentista ei ymmärtänyt mitään.
Olin Lontoossa 5 päivää ja näin kyllä todella paljon paikallisia, Lontoossa on myös paljon pubeja ja alueita joissa lähinnä vain paikallisia, täytyy vaan etsiä ;)
Sieltä Oxfordilta nyt löytyykin niitä turisteja, mutta kyllä ihan sielläkin tuli nähtyä paljon paikallisia! Turistien lisäksi Lontoo on kyllä ihan täynnä myös brittiläisiä.