Luetelkaa matkakohteita jotka olivat teille PETTYMYKSIÄ! :D
Minä olen reissannut todella paljon ja kaikki paikat vastanneet odotuksia, ei vielä yhtäkään pettymystä. Kiinnostaiskin kuulla mitkä paikat teille on ollu pettymyksiä, mitä odotitte, mitä saitte? Miksi olivat pettymyksiä jne :)
Kommentit (391)
- Lanzarote: tuulinen, sateinen ja kylmä. Hotellihuone hyisen kylmä, haisi homeelta, vuodevaatteet nihkeänkosteita. Kotiinlähtöpäivän aamuna satoi rakeita. Paikallisten mukaan kurjimmat kelit vuosikausiin.
- Rooma: osuin kaupunkiin paikallisten loma-aikaan elokuussa, joten turisteja lukuun ottamatta missään ei ollut ketään.
Kumpikaan noista ei varmasti olisi ollut pettymys, jos reissu olisi osunut parempaan ajankohtaan.
Täällä paljon kritisoidut Wien, Venetsia, Lontoo, Tallinna, Kööpenhamina ja Pariisi ovat kaikki olleet erittäin positiivisia kokemuksia.
Ehkä suurin pettymys oli Rodos. Menimme sinne huhtikuussa ja mikä roskamäärä meitä odotti. Puistossa oli mätäneviä kuolleita kissoja, rannat täynnä roskaa.
Meille kerrottiin, että palkataan sesonkiväkeä, jotka sitten siivoavat rannat turisteja varten. Ehkä niin, mutta kuinka ihmiset voivat elää suurimman osan vuotta tuon sonnan keskellä!
Brugge, Belgia. Ylihehkutettu paikka. Melestäni ei niin erityisen kaunis kanaaleineen vaan muualla Hollannissa ja Belgiassa on kauniimpia paikkoja. Lisäksi tuntui, että kaupungissa oli vaan turisteja ja siitä jäi jotenkin ontto fiilis. Vähän niinkuin Pohjois-Euroopan Venetsia, pelkkä kulissi ilman mitään sielua.
Outo ketju. Kaikki ketjussa mainitut paikat, siis ne joissa olen käynyt, ovat olleet omalla tavallaan ainutlaatuisia, hyvää paikallista syötävää löytynyt jokaisesta eikä huijattukaan ole kuin kerran Riiassa taksissa. Sen jälkeen olemmekin käyttäneet pääasiassa paikallista julkista liikennettä, mikä on myös oiva tapa tutustua maan tapaan olla ja elää. Yhdysvalloissa en ole käynyt, joten siitä en osaa sanoa mitään, Dubeista samoin, mutta muutoin olen ammentanut paljon kokemuksia kaikista käymistäni kohteista. Ehkä kyse on matkataktiikasta. Me emme koskaan matkustele kesäisin tai muuten paikallisena turistisesonkina, lähinnä siksi etten kestä kuumaa. Pariisi on ihana marraskussa, Amsterdam lokakuussa, Praha ja Budapest huhtikuussa. Kroatia oli niin ihana maa, että harkitsimme jopa muuttamista sinne. Ehkä kyse on matkailun taidosta; suhtautumistavasta, valistautumisesta ja odotuksien laadusta.
Omatoimimatkalle lähtiessä on todella tärkeää tehdä etukäteen työtä kohteeseen tutustumisen kanssa. Jos menet isoon kaupunkiin, eikä sinulla ole aavistustakaan paikallisista tavoista tai nähtävyyksistä, olet kyllä aika hukassa.
Itse valitsen aina kesälomareissun kohteen hyvissä ajoin alkuvuodesta. Sitä ennen olen nettisurffaillut tuntikausia vertaillen paikkoja ja hintoja. Ja sitten keväällä on vielä hyvää aikaa lueskella matkakertomuksia, blogeja ja keskusteluja. Ja aina reissussa on mukana myös matkaopaskirjanen. Vielä ei ole pettymystä tullut.
Tosin välttelen sellaisia paikkoja, joista luultavasti en tulisi pitämään esim. Marokko, Turkki, Intia, Thaimaa. Inhoan väentungosta, likaisuutta ja päällekäyvää kaupustelua tinkimisineen.
Rodos oli ihan ensimmäinen rantalomani ja oli silloin pieni "kulttuurishokki"! Rantavedet oli täynnä roskia ja öljyä, sisäänheittäjät tosi aggressiivisia, huumeita ihan hitosti, vessat törkyisiä, vanha kaupunki yhtä kojua kojun perään... Oli siellä toki hyvääkin, kun reissattiin muualla saarella. Ehkä en kuitenkaan uudestaan sinne menisi.
Huomionarvoista:
Kun vastaaja on maininnut pettyneensä kaukokohteeseen, esim. Dubai, Bangkok, Egypti -> tulee yläpeukkuja.
Kun vastaaja on maininnut pettyneensä lähikohteisiin, esim. Lontoo, Kööpenhamina, Berliini -> tulee alapeukkuja.
Mistä tämä mielestänne kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Huomionarvoista:
Kun vastaaja on maininnut pettyneensä kaukokohteeseen, esim. Dubai, Bangkok, Egypti -> tulee yläpeukkuja.
Kun vastaaja on maininnut pettyneensä lähikohteisiin, esim. Lontoo, Kööpenhamina, Berliini -> tulee alapeukkuja.
Mistä tämä mielestänne kertoo?
Kaukokohteissa tulee aika monelle valmistautuneellekin kulttuurishokki. Esim itselle Tunisia ja Intia olivat vastenmielisiä paikkoja juuri sen paikallisen 'kulttuurin' ja turisteihin suhtautumisen takia. Helppo noita kritiikkejä on yläpeukuttaa. Moni taas tykkää Euroopan metropoleista ja kritiikki tuo alapeukut.
En oikein ymmärrä näitä tähän ketjuun iskeviä jeesustelijoita. Kuulostaa jotenkin omituiselta, että kaikkien kohteiden pitäisi olla yhtä antoisia ja miellyttäviä. Olen myös matkaillut jonkin verran ja täällä mainituista tykännyt mm. Amsterdamista, Lontoosta, Wienistä, Edinburghista, Ateenasta, Pariisista, Berliinistä, Milanosta ja Budapestista. Sitten taas Riika, Kööpenhamina ja Praha eivät olleet niin omaan makuuni eli eivät ole ehkä ensimmäisenä listalla uutta matkaa suunnitellessani, mutta eivät nuo matkat missään nimessä mitenkään kaduta. Prahassa olen käynyt kahdestikin, mutta silti se ei ole iskenyt niin kovaa kuin moni muu paikka - todella kaunis ja ruoka oli mahtavaa, säätkin suosivat, mutta vaikutelma on jotenkin "tehty". Mielummin valitsen vaikka Budapestin, Bratislavan tai Krakovan. Matkailun taidosta puhuminen kuulostaa jotenkin vähättelevältä. Voiko sitten puhua vaikka lempikirjoistaan tai siitä kuinka jotkut kirjat eivät ole puhutelleet niin vahvasti vai onko siinäkin kyse "lukemisen taidosta", suhtautumistavasta, valistautumisesta ja odotuksien laadusta?
Pihtipudas. Sitkeä hampurilainen.
Tää on ihan mahtava ketju! Erityisesti porukan perusteluja on kiva lukea. Kyllähän pettymys tulee siitä, jos todellisuus ei vastaa odotuksia. Joskus voi taas käydä huono mäihä ja rantalomalle osua surkeat kelit, jolloin tietysti alkuperäisistä suunnitelmista joudutaan luopumaan. Ja moni ei tosiaan ole yhtään tutustunut matkakohteeseen etukäteen...
Täällä moni on pettynyt esimerkiksi Prahaan, Barcelonaan ja Wieniin. Itse taas olen jokaisessa käynyt yli 10 kertaa enkä vieläkään ole kyllästynyt :D Toki nykyisin matkat eivät ole enää niitä perusturistinähtävyyksien kiertelyitä.
Minä petyin Torontoon. Ennakko-odotuksia ei hirveästi ollut, mutta en ehkä osannutkaan etsiä tietoa tarpeeksi etukäteen. Olin aika nuori ja se oli eka matka Pohjois-Amerikkaan. Olin ilmeisesti liian tottunut Euroopan vanhaan arkkitehtuuriin, vanhoihin kaupunkeihin ym. Yhtäkkiä olin sieluttomassa, rumassa kaupungissa, jossa oli ihmisiä mutta mistään ei oikein saanut mitään otetta. Reissu sinänsä oli ihan kiva ja loistavassa seurassa kaikki kävi. Uudestaan en silti välttämättä lähtisi ko. paikkaan pelkästään sen kaupungin vuoksi.
Norja. Mökkikylän ympäristö täynnä pizzan kokoisia lampaanlöräyksiä. Hintatasokin ihan "kohdillaan".
Barcelona. Bilettäviä, huumeita vetäviä pintaliitäjähomoja ja niiden hännystelijöitä. Kunnon historiaa, kulttuuria tai sivistystä ei ole, kuten ei useinkaan homopaikoissa.
Tottakai Wien on teille pettymys, mikäli ei klassinen musiikki, vanha taide jne kiinnosta. Ei ole mikään shoppailukaupunkikaan.
Ahvenanmaa. Ostimme pyöräilyloman, johon sisältyi vuokrapyörä ja majoitus paikallisten matkailuviranomaistenkin suosittelemalta firmalta.
Pyörät olivat huonoja ja vaikka hintaan sisältyi pyörälauttamatka saarelta toiselle, ohjeistuksessa ei oltu kerrottu, että rannassa pitäisi ottaa jonotusnumero, vaikka oli selvää, että olemme menossa yli juuri tietyn päivän vuorolla. Kun kaikki eivät mahtuneet kyytiin, piti erikseen neuvotella, että tulevat ajamaan ylimääräisen vuoron. Jos myydään pyöräretkiä, pitäisi olla selvää, että retken ostaneilla on paikka varattuna lautalla. Nyt jouduimme odottamaan pikkulasten kanssa kaksi tuntia ylimääräistä vuoroa. Majoitus oli majataloissa ja maatiloilla. Olisi odottanut, että mannersuomalaisillekin myytävän majoituksen järjestäjä osaa edes englantia, jos suomi ei taivu, vaikka kuinka ollaan Ahvenanmaalla.
Maisemat toki olivat hienoja, mutta harvinaisen amatöörimäistä oli matkailumaakunnan matkailuyrittäjien toiminta.
Barcelona on syytä jättää väliin, ainut hyvä asia on tapakset, muuten ruokakin melkoista roskaa, palvelusta puhumattakaan. Olen työni takia ollut sielä yli 10 kertaa.
Kroatian Dubrovnik on ehkä kaikkein yliarvostetuin paikka Euroopassa tällä hetkellä, sielä ei ole suoraan sanoen yhtään mitään kun vanhassa kaupungissa on muutaman tunnin kierrellyt.
Muista pettymyksiä ei ole vastaan tullut vaikka 43 maata on tullut nähtyä ja satoja kaupunkeja.
Jos lähempää jotain pitää mainita niin Helsinki, vittu mikä paikka. 6 vuotta sielä tuli tuhlattua, sekä ihmiset että ympäristö todella syvältä.
Mun mielestä tää on oikein mielenkiintoinen ketju. Täällä kritisoidaan niitä kohteita, joissa itse viihdyn ja vastaavasti kehutaan sellaisia, joihin en itse matkustaisi uudestaan. Mukava lukea ihmisten kokemuksista ja perusteluista, miksi joku paikka ei miellytä.
Sen sijaan täysin turhia ovat kommentit, joissa kehotetaan ottamaan matkakohteesta selvää ennen matkaa tai matkustamaan "oikeaan aikaan". Kyse ei myöskään ole "matkustustaidoista", sillä tämänkin ketjun perusteella moni on matkustanut todella paljon.
Vaikka olisi kuinka valmistautunut, voi käydä niin, ettei joku kohde vaan kiinnosta niin paljoa että sinne haluaisi uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tää on oikein mielenkiintoinen ketju. Täällä kritisoidaan niitä kohteita, joissa itse viihdyn ja vastaavasti kehutaan sellaisia, joihin en itse matkustaisi uudestaan. Mukava lukea ihmisten kokemuksista ja perusteluista, miksi joku paikka ei miellytä.
Sen sijaan täysin turhia ovat kommentit, joissa kehotetaan ottamaan matkakohteesta selvää ennen matkaa tai matkustamaan "oikeaan aikaan". Kyse ei myöskään ole "matkustustaidoista", sillä tämänkin ketjun perusteella moni on matkustanut todella paljon.
Vaikka olisi kuinka valmistautunut, voi käydä niin, ettei joku kohde vaan kiinnosta niin paljoa että sinne haluaisi uudelleen.
Aivan totta! Ihmiset myös hakevat matkoiltaan tosi erilaisia asioita ja se nyt on selvää, että toiset tykkää toisesta ja toiset toisesta. Hauskana esimerkkinä tästä on kaveriporukan reissu Wieniin. Itse olin aivan haltioissani ja kavereiden mielestä se oli paskin paikka ikinä, eivätkä kuulemma aio astua Itävaltaan enää jalallakaan :D
-Dubai, sieluton ja ristiriitainen. Siellä jos jossain näkee maailman epätasa-arvoisuuden. Superrikkaat asuu palatseissaan ja ajelee luksusautoillaan, samalla kun siirtotyöläiset raataa vuorokauden ympäri rakennustyömaalla orjapalkalla.
-Playa del ingles, en odottanutkaan mitään lomaparatiisia. Tylsä ja ruma lomakohde, jossa hotelleja vieri vieressä.
-Thaimaa (Phuketin alue). Ei vaan iskenyt. Loma siellä oli toki ihana ja rentouttava, mutta paikkana ei napannut. Liian turistirysä mun makuun.
Täällä parjattu Santorini taas pääsi mun suosikkikohteisiin. Niin kaunis ja valokuvauksellinen saari, missä silmät ja mieli lepää.