Luetelkaa matkakohteita jotka olivat teille PETTYMYKSIÄ! :D
Minä olen reissannut todella paljon ja kaikki paikat vastanneet odotuksia, ei vielä yhtäkään pettymystä. Kiinnostaiskin kuulla mitkä paikat teille on ollu pettymyksiä, mitä odotitte, mitä saitte? Miksi olivat pettymyksiä jne :)
Kommentit (391)
Barcelona. Monen työkaverin suosikki, mutta itse en n. 8-10 kerran (en muista tarkkaa määrää) jälkeenkään lämpeä. Muutamia paikkoja lukuuunottamatta karun näkyistä. Suomea tuntuu kuulevan enemmän kuin katalaania.
Australia (Sydney,Melbourne). Ei mitään kovin ihmeellistä. Ihan kivoja, mutta eivät tarjoa mitään eksotiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tallinna lokakuussa.
What did you expect?
Ahvenanmaa. Molemmilla kerroilla tuntui yhtä tylsältä. Nyt en olekaan käynyt siellä 20 vuoteen, joten voisin taas mennä. Ehkä näkisin sen nyt toisin.
Ekalla kerralla olin 16 ja täytyy tunnustaa, että yksi positiivinen juttu siinä matkassa oli. Menimme kahvilaan ja siellä tuli heti paikallisia poikia juttelemaan. Mutta sitten tätimme tulivat hakemaan meitä pois.
Tämä tapahtui 70 luvulla.
Vietän Lontoossa paljon aikaa, ja siihen kaupunkiin mulla on sellainen kevyt viha-rakkaussuhde. Toiset kaupunginosat ovat oikein idyllisiä ja mukavia, mutta taas toiset ovat sitten äärettömän likaisia ja iljettäviä. Ensimmäistä kertaa, kun sinne menin, niin petyin kyllä juuri "väärän" kaupunginosan takia, mutta sittemmin olen oppinut siitä pitämäänkin. :D Englannissa on tosin mukavampiakin paikkoja, ja maasta kyllä pidän äärettömästi. Kentin alue on yleisesti ottaen mukavaa ja myös Eastbournesta, Southend-on-Seasta ja Hastingsista pidän kovasti. Britit ovat yleisesti ottaen mukavaa sakkia.
Muista ei oikeastaan ole tullut suurempia pettymyksiä. Mulla se riippuu niin paljon seurastakin. Hyvässä seurassa saa huonommistakin paikoista revittyä huumoria.
Prahassa rasittavaa oli taksikuskien jatkuvat kusetusyritykset ja naurettavan surkea bussikierros, jossa oli myös vähän kusetuksen makua, mutta muuten kyllä tykättiin. Kaupunki oli kaunis ja ainakin me saimme suhteellisen mukavaa palvelua, etenkin keskustan ulkopuolella.
Praha. Olin siellä viikonlopun kaksi viikkoa sitten eikä todellakaan huvita mennä enää. Kadut ovat epätasaista mukulakiveä, tarjoilijat sekä töykeitä että kielitaidottomia (ruoan tilaaminen ei onnistunut englanniksi, saksaksi eikä ranskaksi) ja ennen kaikkea turisteja on kaikkialla niin järjetön määrä, että minua alkoi ahdistaa siinä tungoksessa. Astronomisen kellon luona oli sellainen tungos, että tunsin litistyväni ja tukehtuvani väkijoukon puristuksessa, vaikka olen isokokoinen ihminen (175 cm ja 105 kg). Emme uskaltaneet tuon kokemuksen jälkeen mennä Kaarlensillan lähellekään. Tietysti jossain sivummalla on rauhallisempaa, mutta koska olimme kaupungissa vain 2 päivää, halusimme nähdä ne tärkeimmät must see -kohteet.
Melkein kaikki ovat sanoneet että Dubaissa ei ole mitään kulttuuria mutta täälläpäin asuvana voin kertoa että tämä juuri on sitä arabianlahden kulttuuria. Naiset ovat suurimmaksi osaksi kotona tai ystäviensä ja lastensa kanssa ostoskeskuksissa, ravintoloissa, kahviloissa tai kauneussalongeissa. Miehet käyvät päivisin töissä ja iltaisin nuoret pojat ajelevat autoilla ympäri kylää. Paikalliset eivät kauheesti vietä aikaa ulkona ihan kuumuuden takia tai sitten hengailevat omalla pihalla aitojen sisällä. Arabialainen kahvi ja taatelin syönti on ehkä arabianlahden kulttuuria parhaimmillaan. Lomilla matkustetaan ulkomaille johonkin ylelliseen ja privaattiin kohteeseen.
Marokon Tanger. Olipahan reissu. Muslimimaat ovat hieman haasteellisia tyttöporukalle...Myyjät, kerjäläiset ym mattokauppiaat ovat uskomattoman sitkeitä. Metriäkään ei saa kulkea rauhassa. Baarista sai vain makeaa minttuteetä. Ja se kauppahalli... Kerjäläisiä ilman silmiä, jalkoja pitkin katuja. Lautta Espanjaan lähti etuajassa ja jätti meidät kyydistä. Jäimme odotushalliin, jossa ei ollut wc:tä, mottiin useaksi tunniksi. Huh: Kyllä helpotti päästä pois. Toisaalta näistä "ei niin putkeen" menneistä reissuista jää aina jotain käteen. Ei kokemusta jälkikäteen kadu. Ja lähtisin jopa uudestaan lähes 20 v jälkeen. Kokisinko paikan nyt ihan eri tavoin..?
Vähiten olen pitänyt Brasilian kaupungeista. En ole kylläkään ollut siellä turistina vaan asumassa, mutta monissa paikoissa tuli vierailtua. Petyin Rioon, Sao Pauloon ja Brasiliaan (pääkaupunki). Tiesin kyllä että Brasilia on kehitysmaa mutta silti luokkaerot, turvattomuus ja väenpaljous häiritsivät. Ajattelin ehkä, että yleinen tunnelma ja eksoottisuus jotenkin kompesoisi näitä, mutta paikka ei tuntunut omalta. Rion nähtävyydet ja maisemat ylhäältä päin olivat kyllä upeita, turistina olisin voinut tykätä. Ei kuitenkaan paras paikka asumiseen. Sao Paulossa oli hyviä ravintoloita mutta väenpaljous ja liikenne ja yleinen tylsyys eivät viehättäneet. Brasiliassa ei taas tuntunut olevan oikein mitään, onhan se kaupunkinakin melko uusi. Pienemmät rantakohteet sen sijaan olivat kauniita ja ihan viihtyisiä, mutta tosi turistipaikkoja, pienet kylät rakennettu vain turismia varten...
Kaikista käymistäni Euroopan kaupungeista sen sijaan olen pitänyt, erityisesti Edinburghista, Lissabonista ja Roomasta!
Bulgaria. Never go to that place.
Vierailija kirjoitti:
Kroatia (split) oli suurin pettymys kaikista 17 maasta jossa olen käynyt. Seuraavaksi pohjois-Italia (Verona). Miksi? Koska myyntimielikuva oli aivan eri todellisuudessa. Parhaat kohteet Tsekki, Ranska, Thaimaa ja Peking (koska kiinalainen ruoka!!)
Minulle taas Verona ja Pohjois-Italia ovat aivan ykköskohteita!
Muualle en viitsi enää edes matkustaa, kun muualta ei saa samoja kicksejä.
Veronan oopperajuhlilla on tullut käytyä jo yli 10 kertaa, Garda-järven pohjoisosat ovat kuin paratiisi maan päällä ja Venetsia on lumoava satumaailma, jonne palaamme aina uudestaan.
Pohjois-Italiassa on todella upeita paikkoja - suorastaan tyrmäävän kauniita ja mielenkiintoisia matkakohteita.
Lumoava Pohjois-Italia. Eläkepäiviemme kotipaikka, jos haaveet käyvät toteen....
kanariansaaret,cran canaria. Satoi koko viikon.Löysimme sivukujalta paikallisten suosiossa olevan ravintolan.
istanbul. romahtamassa olevat kerrostalot, kulkukoirat. köyhyys. historialliset nähtävyydet kiehtovia.
En nyt tiedä voiko sanoa pettymykseksi, kun odotuksetkaan eivät olleet kummoisia, mutta Costa Rican San José ei pääse kovinkaan korkealle henkilökohtaisella "mukavat matkakohteet" -listalla. Siellä ei ollut _yhtään mitään_ mielenkiintoista. Yhden lomapäivän siellä tuhlasin pyörimällä ja oli tylsää. Costa Rica muuten on kyllä mahtava maa.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi Irlannissa kesällä pari vuotta sitten oli järkyttävä kokemus.
Oltiin viikko Dublinissa. Kierrettiin saari autolla, pysähdyttiin pieniin kyliin, asuttiin pubeissa ja b&b'issä. Lopuksi käytiin Pohjois-Irlannin puolella Belfastissa.
Kaikkialla oli köyhää, ankeaa ja surullista. Paikalliset olivat vastenmielisiä, juoppoja juntteja, etuhampaattomia agressiivisia jalkapallohuligaaneja ja villatakkeihin ja kukkamekkohin pukeutuneita teiniäitejä, jotka laahustaa kadulla tohveleissa ja maha pystyssä.
Ruoka oli syömäkelvotonta, jos sitä jostain sattui saamaan. Paikalliset elivät oluella ilmeisesti. Joka kylässä oli yksi pieni kauppa, jossa myytiin karkkia ja tv-aterioita.
Mikään ei toiminut ja mitään ei saanut korjattua. Aukioloajat oli ilmeisesti täysin tuntematon käsite.
Patikoiminen oli mahdotonta, koska polut olivat hoitamattomia ja maanomistajat olivat sulkeneet ne piikkikilangoilla ja muilla esteillä. Metsät ja niityt olivat roskaisia kaatopaikkoja.
Pikkukylissä känniset nuoret miehet haastoivat riitaa.
Dublin oli sotkuinen ja tylsä, ilman mitään kulttuuria ja nähtävyyksiä. Täynnä itäeurooppalaista halpatyövoimaa. Belfast oli ehkä maailman tylyin rauniokasa.
Never again!
Oho. Itse rakastan Irlantia, varsinkin maaseutua ja länsirannikkoa. Sligo, Kerry ja Galway ovat ihania.
Dublin on ok, koska olen kiinnostunut Irlannin historiasta mutta ei kyllä minunkaan mielestäni 'pärjää' Berliinille, Pariisille ja Tukholmalle ja Köpikselle.
Belfastia rakastan.
Tosimies666 kirjoitti:
Barcelona. Bilettäviä, huumeita vetäviä pintaliitäjähomoja ja niiden hännystelijöitä. Kunnon historiaa, kulttuuria tai sivistystä ei ole, kuten ei useinkaan homopaikoissa.
Väärin, niin väärin. Tälläisestä on pidettävä, sillä palsta on miehitetty tsuvaitsevaisella vihervasemmistolla jonka aatteita tai unelmia ei saa romuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pariisi - onko siellä yhtään ranskalaista ihmistä?
Barcelona - ei mitenkään erityinen ja rantakin oli tupaten täynnä
Et tainnut paljoakaan käydä La Ramblan ulkopuolella? Mikä Barceloonaan useasta rannasta oli tupaten täynnä. Barceloneta? Ei kai sinne kannata ensimmäisenä suunnistaa. Sen lähellä on paljon muitakin rantoja, jotka eivät ole välttämättä "tupaten täynnä".
Vierailija kirjoitti:
Tosimies666 kirjoitti:
Barcelona. Bilettäviä, huumeita vetäviä pintaliitäjähomoja ja niiden hännystelijöitä. Kunnon historiaa, kulttuuria tai sivistystä ei ole, kuten ei useinkaan homopaikoissa.
Väärin, niin väärin. Tälläisestä on pidettävä, sillä palsta on miehitetty tsuvaitsevaisella vihervasemmistolla jonka aatteita tai unelmia ei saa romuttaa.
Onneksi täällä on myös kaltaisiasi sivistyneitä MV-blogin seuraajia. Allah-ahon lanseeraama "vihervasemmisto" käsittää ehkä pari sataa suomalaista. Persut tuntuvat kuitenkin ajattelevan sen ryhmän päättävän kaikista Suomen asioista. Salaliittoteoriat on kivoja.
Ankara.
Kävin siellä 13 vuotta sitten kun kovasti kehuttiin että kannattaa mennä jos haluaa nähdä jotain erilaista (ei niitä turistirysiä). Juu, paljoa ei turisteja vastaan tullut tai en ainakaan tunnistanut mutta ryysis noin muutoin oli järkyttävä. Sen lisäksi joka kulmalla oli miliisi järkyn kokoinen ase olalla. Varmaan ihan arkipäivää paikallisille mutta tällaiselle suomitytölle ei. Ja ne hullut autoilijat! Liikennesäännöt eivät liene tuttuja tai sitten ne poikkeavat Suomesta tosi paljon. Kyllähän Alanyassakin oli niitä hurjastelijoita paljon mutta ajoivat siltikin paljon varovaisemmin. Sen lisäksi yksi miliisi otti minut silmätikukseen eräässä kauppakeskuksessa. Onneksi mukana oli eräs turkkilainen tuttavani joten asian selvittäminen kävi nopeasti ja olihan minulla tietysti myös passi mukana. Syytä tuolle en oikeastaan vieläkään tiedä enkä ole ihan varma haluanko edes tietää. Nuori tyttö ja blondi. Se riittänee.
No joo, minulle ei vieläkään ole selvinnyt, mitä hienoa ja erilaista tuossa kaupungissa on. Uudestaan en ajatellut mennä jo ihan Turkin poliittisenkin tilanteen vuoksi. Istanbulissa haluaisin kyllä käydä mutta maan tilanteen huomioon ottaen, jää kyllä väliin.
Jugoslavia. Oli todella ahdistava maa ja kauhea liikenne. Ajoimme sinne pohjoisesta ja jatkoimme Kreikkaan paljon suunniteltua nopeammin. Olen myöhemmin käynyt Serbiassa ja vaikka on paljon samaa, jokin on tehnyt ihmisten tunnelmasta pirteämmän.
Dubai - kamala (wt)turistirysä, ei mitään kulttuuria, ainoa aktiviteetti shoppailu
(Abu Dhabi samaan syssyyn, tosin hieman parempi paikka kun Dubai)
Singapore - ei oikein mitään sanottavaa paikasta, paljon korkeita rakennuksia sekä paljon kauppakeskuksia..
Espanja, Kanaria - kokonaisuudessaan niin wt paikka, turistit päässeet hyvin pilaamaan paikan
Mauritius - ei vastannut odotuksia, luksushotellit ihan ok, palvelu ei kuitenkaan ollut ensiluokkaista edes St. Regiksessä (verrattuna muiden maiden Regiksiin suorastaan ala-arvoista), paikalliset röyhkeitä, kaikesta yritetään ylirahastaa. Kallis kehitysmaa. Vedenalainen maailma plussaa, parempaa luontoa on nähty muualla. Likaista ja niin kehittymätöntä, vaikka onkin suosittu matkakohde.
Bali - ihan ok paikka, rannat ei kuitenkaan upeita ja vedet sameita. Pettymys siis osittain. Luonto hienoa keski- ja pohjoisosissa. Paikalliset mukavia ja muutenkin hieno kulttuuri.