Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mäkisen perheen Marjut: "Selän takana puhuminen ja asioiden spekulointi on kyllä suoraan sanottuna peffasta."

Vierailija
28.10.2016 |

Mutta hän kuitenkin itse valitti "köyhyydestään" lehdessä...?

Kommentit (650)

Vierailija
121/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, kahden aikuisen ja neljän (terveen) lapsen perheen toimeentulominimi on vain pari-kolme sataa vähemmän kuin tuo 2800 € + asumiskulut, jonka Mäkisen perhe saa. En laskenut tarkkaa summaa, koska lasten iätkin vaikuttavat, mutta suunnilleen.

Kyllä tämä yltäkylläisyys koskee myös "muita työttömiä ja muita ressukoita".

2 aikuista + 4 alle 10v lasta perusosa Helsingin sossussa on 1930e/kk eli melkein tonnin kuussa vähemmän kuin noilla. Jos kaikki lapset on yli 10v (mutta alle 18), niin saa satkun lisää.

Tähän päälle terveydenhoitomaksut (julkisella) ja lääkkeet + mahdollisuus hakea harkinnanvaraista tt-tukea. Ja tuo tulee siis asumiskulujen (vuokra, sähkö, vesi) päälle.

Edelleen, yltäkylläistä.

joo onhan se yltäkylläistä että lapsia ei jätetä ilman terveydenhoitoa. Harkinnanvaraiset avustukset on niinkin yleisiä, että tiedänköhän koko elämäni ajalta yhden tyypin, jolle kerran tarjottiin sieltä jotain vaateavustusta tyyliin 100e, ja toisen, jolle annettiin maksusitoumus kaupungin työttömien huonekalupajaan kun sai asunnottomuuden jälkeen kämpän ilman kalusteita. Ja lääkekuluthan tuolla vammaisperheelläkin tulee tuohon päälle, eihän se ollut tässä vertailtavana erona.

Vierailija
122/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi pitää iltapäivälehtien nostaa "köyhiä" perheitä uutisiin. Kyllä nyt toimittajankin täytyisi ymmärtää, että näillä ihmisillä elämänhallinnan kanssa ongelmia eikä pitäisi oikeasti juttua kirjoittaa, koska kuohuttaa liikaa muissa ihmisissä.

Toimittajien ammattitaito kyllä paljastuu, kun yrittää tehdä helpon jutun eikä ajattele sitä, kuinka se lopuksi kaatuu omaan niskaan.  Nyt meni kyllä kirves kiveen ja pahasti.

Juttu oli lähes toisinto vuotta aikaisemmin samasta perheestä tehdystä lehtijutusta - valokuvatkin olivat samat.

Linkki?

.

Todennäköisesti viime syksynä ollut vastaava uutinen näistä "köyhistä", koska ainakin tuolla keskustellaan syksyllä 2015 noin.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?messageID=6…

.

Haahhaa.... Syksyllä 2015 on agendalla ollut ihan samat jutut (tuolta linkin kommenteista bongasin):

"

> " Marjut Mäkinen on oppinut selviytyjäksi.

>

> Rouvan facebook-profiili on melkoista selviytymistä.

> Edeltävään vuoteen sisältyy mm.

>

> -Pari risteilyä

> -Ysärifestarit

> -Naantalin Muumimaa loma

> -Vuokatin Angrybirdspuistovisiitti

> -Ravintolailta&Wiskarin konsertti Jyväskylässä

> -Nettipelaamista

> -Useita reissuja e-suomeen.

> -"sopeutumisvalmennuskursseja" mm. kylpylöissä

> -Ihan helvetin monta kakkua

"

Mutku nyy, me ei koskaan päästä mihinkään, syyslomakin vaan oltiin ihan kotosalla.

Facessa tämä selviytyjä on linkittänyt uuden Nintendo pelikonsolin otsikolla "Tää on pakko saada". Miehensä on kommentoinut: "Eikä oo, konsoleita ihan tarpeeksi". Selviytyjä: "Mutku mä haluuuuuun".

Joo, ymmärrän että "mä haluuuun" on läppä, mutta mies toteaa että konsoleita on iha tarpeeks eli ilemeisesto perheessä useampi. Iltasanomien jutussa kun hämmästellään juuri pöydällä olevaa ohjainta muun kulutuksen ohella, niin rouva kommentoi sinne, että "se on ikuisen vanha ja lapsille lahjaksi ostettu silloin kun oltiin vielä työelämässä"

Musta tuntuu että supertukien osalta hänen jutuissaan on käytetty aika railakkaasti värikynää. Aivan yhtäkkiä oli mentävä ostamaan 500 €:lla vaatteita, muuten tytöt olis joutunut menemään kouluun alasti.

Nuo ihan helvetin monet kakut menee myyntiin,rouva duunaa niitä tilauksesta.Eli tuloja tulee sieltäkin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te kaikki kateelliset mammat siis haluatte vaihtaa osia kyseisen perheen äidin kanssa. Mitenhän kauan kestäisitte? Kaksi kehitysvammaista lasta, jotka vaativat hoitoa moninkertaisesti sen, minkä terve lapsi. Lisäksi pari Aspergeriä. Joku väitti, että kehitysvammaisen lapsen synnyttäminen on oma valinta. Oletko todellakin sitä mieltä. Osa vammoista, kuten esim down, havaitaan yleensä ultrassa tai lapsivesipunktiossa, mutta ei suinkaan kaikkia. Katsos kun se kehitysvammainen lapsi näyttää usein ihan samanlaiselta kuin vammatonkin lapsi.

Ja voi kauhistus sentään, kun on käyty peräti Helsingissä asti ja vieläpä laivaristeilylläkin. Siis virkistysmatka ei ole sallittu, jos on itse todennut, että rahaa voisi olla enemmän käytössä. Lopettakaa jo tuo tyhjänpäiväinen mussutus. Uskomattoman ilkeitä olette.

Totesiko et rahaa voisi olla enemmän käytössä. Ei vaan valitti ettei aina ole rahaa edes ruokaan. Kaikki tulee ilman työntekoa ja sitten kehdataan vielä kitistä ettei tule tarpeeksi. Miehen kanssa just mietitteen et ollaan maksettu pelkkiä tuloveroja päälle 20 000 tänä vuonna ja alkaa ottaa pattiin loisten elättäminen.

Niin, ja vaikka ollaan hyvätuloisia niin ei tulisi mieleenkään tehdä neljää lasta ja hankkia kahta koiraa koska eipä olisi sitten itselläkään pitää kunnon elintasoa yllä.

Vierailija
124/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin ei mennyt niinkuin strömsössä-ryhmässä kertookin et pyörittää kotileipomoa.. Paljon löytää naisesta tietoa kun etsii facesta nimellä, julkisia ryhmiä missä on kirjoitellut. Eli siis tekee myös ilmeisesti pimeää kakkubisnestä koska iltasanomien jutussa ei ainakaan mainittu mitään kakkujen tulosta.

Vierailija
125/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebookin ei mennyt niinkuin strömsössä-ryhmässä kertookin et pyörittää kotileipomoa.. Paljon löytää naisesta tietoa kun etsii facesta nimellä, julkisia ryhmiä missä on kirjoitellut. Eli siis tekee myös ilmeisesti pimeää kakkubisnestä koska iltasanomien jutussa ei ainakaan mainittu mitään kakkujen tulosta.

O'ouuu jos verottaja tai sossu pääsee perille näistä pimeistä tuloista! Maksu tulee varmaan aina käteisellä, niin ei näy tiliotteissa :)

Vierailija
126/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen jossa toinen vanhempi joutuu todennäköisesti lomautetuksi kuukausien ajaksi.

Toisella on ajoittain töitä.

Tulot ovat ehkä 2000 euroa tai rapia ja siitä pitäis maksaa asuntolainat ja kaikki.

Mutta M.M vaan törsää ja herkuttelee kakuillaan ja ne tulot..

Vierailija
127/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua kun tossa jutussa sanotaan: "Kun summasta vähennetään kuuden hengen puhelinlaskut, vesimaksut ja parin sadan euron sähkölasku, ruokaan, bensaan ja muihin kuluihin jää kuusihenkisen perheen kuukausittainen toimeentulominimi – noin 2000 euroa."

Siis eikö nuo puhelinlaskut ja vesimaksut ja sähkölasku kuulukaan tuon toimeentulominimin piiriin? Onko kuuden hengen puhelinlaskut muka joku ihan välttämättömyys? Tai siis jos toimeentulominimi 6 hengelle on 2000 niin noiden ei tartte siitä maksaa ees puhelinlaskujaan kun se on ottetu huomioon miinuksena jo kun minimiä lasketaan.

Plus saavat ilmeisesti lahjoitiuksena Tallinnan reissuja ja kampaamopalveluita ja ruokalahjoituksiakin jne. Ei mee jakeluun.

Vierailija
128/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden harrastustoiminnan puolesta parikin tällaista perhettä jotka elävät täysin tukien varassa. Heille toimeentulotuki ei ole mikään tilapäinen apu vaan säännöllinen itsestäänselvyytenä otettu tulo. Lisäksi sossu maksaa esim näiden lasten harrastukset, saavat kaikemaailman tuettuja lomia jne. Ja mikää ei riitä. Valittavat siitä kun minä käyn joka talvi thaimaassa, se on epäreilua että pystyn säästämään matkaan palkastani mtta he eivät voi säästää sosiaalituista kun sitten seuraavassa kuussa ei pian saakaan tukea jos on pystynyt säästämään. Epäreilua on että meidän lapsi sai syntymäpäivälahjaksi uuden iphonen kun heidän kullannupuillaan on vain jotkut halvat samsungit/lumiat.

Minä teen töitä todella paljon, olen opiskellut vuosia ja kouluttanut itseäni. Olen lähtöisin varattomasta yh-perheestä joten lähtökohdat eivät ole olleetyhtään paremmat kun muillakaan. Kuitenkin heidän mielestään heidän pitäisi saada sama elintaso kuin minulla - tekemättä mitään asian eteen.

Vierailija
129/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä on erilaisia, kaikki eivät voi olal yhtä rikkaita, hyvin toimeentulevia, eikä yhteiskunnan pitäisi edes tukea noin paljon ketään.

Jos 2000e ei riitä ELÄMISEEN, niin jossain on jotain vikaa silloin.

Jos mietin vaikka omaa taloutta, tulemme hyvin toimeen, mutta elämiseen ei todellakaan mene 2000e kuussa vaikka on kalliit harrastukset jne. 

Jokainen taplaa tyylillään mutta, se että tuetaan noin paljon ihmisiä, jotka eivät tee yhtään mitään oman elantonsa eteen ja ovat tässä yhteiskunnassa aina se saaja osapuoli, niin sitä en ymmärrä.

Pitäisi olla jokin raja siihen kuinka paljon ihminen saa tukea elämänsä aikana, joskus pitäisi olla se maksajakin.

Totta, tukeminen pitää lopettaa ja roudata kuopan reunalle. Miten oikeasti ajattelit pitää sen tienaamattoman porukan hengissä, kerro toki?

Vierailija
130/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä on erilaisia, kaikki eivät voi olal yhtä rikkaita, hyvin toimeentulevia, eikä yhteiskunnan pitäisi edes tukea noin paljon ketään.

Jos mietin vaikka omaa taloutta, tulemme hyvin toimeen, mutta elämiseen ei todellakaan mene 2000e kuussa vaikka on kalliit harrastukset jne. 

Jokainen taplaa tyylillään mutta, se että tuetaan noin paljon ihmisiä, jotka eivät tee yhtään mitään oman elantonsa eteen ja ovat tässä yhteiskunnassa aina se saaja osapuoli, niin sitä en ymmärrä.

Pitäisi olla jokin raja siihen kuinka paljon ihminen saa tukea elämänsä aikana, joskus pitäisi olla se maksajakin.

Miten on mahdollista, ettei muka mene? Pelkkä asuminen, ruoka ja kulkeminen maksaa monilla 4-henkisillä perheillä helposti 1800e/kk. Asuminen 700e, ruoka 750e ja kulkeminen 350e/kk. Esimerkiksi. Sun esimerkkisi ei ole tää päivää.

131/650 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnainen käyttäjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, ettei muka mene? Pelkkä asuminen, ruoka ja kulkeminen maksaa monilla 4-henkisillä perheillä helposti 1800e/kk. Asuminen 700e, ruoka 750e ja kulkeminen 350e/kk. Esimerkiksi. Sun esimerkkisi ei ole tää päivää.

Jos nyt satuit ollenkaan lukemaan ketjua/alkuperäistä lehtijuttua, niin tällä perheellä siis jää vuokran jälkeen käteen 2800 €

Kun siitä vähennetään vesimaksu (tarina ei kerro kuinka suuri), sähkölasku 200 €/kk ja kuuden hengen kännykkälasku, joka rouvan kertoman mukaan on 300-400 €/kk (!!!!), päästään summaan 2000 €

Se on siis pelkästään ruokaan, kulkemiseen ja muuhun kulutukseen. Siitä on jo vähennetty vuokra + 800 € "pakollisiin" kuluihin. Siihen kyllä 2000 € on paljon.

Vierailija
132/650 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden harrastustoiminnan puolesta parikin tällaista perhettä jotka elävät täysin tukien varassa. Heille toimeentulotuki ei ole mikään tilapäinen apu vaan säännöllinen itsestäänselvyytenä otettu tulo. Lisäksi sossu maksaa esim näiden lasten harrastukset, saavat kaikemaailman tuettuja lomia jne. Ja mikää ei riitä. Valittavat siitä kun minä käyn joka talvi thaimaassa, se on epäreilua että pystyn säästämään matkaan palkastani mtta he eivät voi säästää sosiaalituista kun sitten seuraavassa kuussa ei pian saakaan tukea jos on pystynyt säästämään. Epäreilua on että meidän lapsi sai syntymäpäivälahjaksi uuden iphonen kun heidän kullannupuillaan on vain jotkut halvat samsungit/lumiat.

Minä teen töitä todella paljon, olen opiskellut vuosia ja kouluttanut itseäni. Olen lähtöisin varattomasta yh-perheestä joten lähtökohdat eivät ole olleetyhtään paremmat kun muillakaan. Kuitenkin heidän mielestään heidän pitäisi saada sama elintaso kuin minulla - tekemättä mitään asian eteen.

Tää on mun mielestä hämmentävää, että "vain jotkut halvat samsungit/lumiat". Monelle tukien varassa elävälle/ "köyhälle"se kaikkein kallein tuntuu näyttäytyvän jonakin perustasona, joka kuuluu vähintäänkin ihmisarvoiseen elämään, ja on kaikkien perusoikeus. Ei meilläkään yrittäjäperheenä ole kenelläkään kuin halvat samsungit/lumiat, enkä koe, että jäätäisiin jostakin kovin paitsi. Lapsilisää saadaan, ei muita tukia. Monet tuntuu kamalan vaativilta elintason suhteen, ts. että vain paras ja/tai kallein kelpaa, kaikki muu on rupusta. Aina ei todellakaan hinta ja laatu edes korreloi.

Vierailija
133/650 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

O'ouuu jos verottaja tai sossu pääsee perille näistä pimeistä tuloista! Maksu tulee varmaan aina käteisellä, niin ei näy tiliotteissa :)

Verottajalle voi tehdä nimettömänä ilmoituksen ja sossuun varmaan myös. Tein siitä kakkumaakarista itse, joten jos nyt joku muu hoitaisi vuorostaan tällaisen "olen niin raukka sairas, etten voi töihin mennä, mutta leipaisen tällä viikonloppuna parikymmentä  kakkua myyntiin 70 euroa kappale"-maakarin. Joka saa ilmaiseksi avustuksia niin, että palkansaaja ei saa edes palkkaa. Ja kaupat kantaa ilmaista ruokaa ja tarjotaan kampaajaa yms.

On niin tuttua sen kakkumaakarin kanssa. Osataan säälillä kerjätä ihmisiltä apua ja tavaraa ja matkoja ja vaikka mitä, Ja pimeää työtä tehdään. Tällaiset pitäisi kaikki polttaa verottajalle ja sosiaalitoimistoon pimeän työn tekemisestä.

Ja tässäkin koiria samassa tilassa, missä kakkutehtailua, Onko tehty tarkastuksia elintarviketilasta yms.

Vierailija
134/650 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi vanhemmat ovat raha pulassa kun lapset muuttavat pois. Tuskin osaavat vaihtaa asuntoa pienempään.

Vierailija
135/650 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai puhelinlaskut 300-400e????

Nykyään saa kaiken kattavan paketin 25e/kk. Jos jokaiselle hommaa tuollaisen liittymän, niin siinä tulee puhelinlaskulle hintaa vain 150e/kk!!

Ja tosiaan puhelinlaskut kuuluu siihen tttuen perusosaan, eli hölmöä kirjoittaa että puhelinlaskujen ja muiden menojen jälkeen jää vain tttuen minimi!

Vierailija
136/650 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee pahaa, että ihmiset joukolla kiusaa. Ilmiö on ikuinen. Yhdessä koetaan ylemmyyttä ja voimaa. Se kohdistetaan yhteen ihmiseen ja oikeuteaan. Tulee me henkeä. Ja jonkinlaista riemua vahvemman puolella olemisesta.

Eikö ole yhtään kykyä kokea empatiaa? Eikö ole varaa olla heikomman puolella? Tämä alkaa jo päiväkodissa ja jatkuu näköjään koko ihmisen elämän ajan.

Eikö löydy kykyä huomata, että tässäkin yksi joutuu minen hyökkäyksen kohteeksi ja silloin on rohkeaa asettua häntä puolustamaan?

Vierailija
137/650 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee pahaa, että ihmiset joukolla kiusaa. Ilmiö on ikuinen. Yhdessä koetaan ylemmyyttä ja voimaa. Se kohdistetaan yhteen ihmiseen ja oikeuteaan. Tulee me henkeä. Ja jonkinlaista riemua vahvemman puolella olemisesta.

Eikö ole yhtään kykyä kokea empatiaa? Eikö ole varaa olla heikomman puolella? Tämä alkaa jo päiväkodissa ja jatkuu näköjään koko ihmisen elämän ajan.

Eikö löydy kykyä huomata, että tässäkin yksi joutuu minen hyökkäyksen kohteeksi ja silloin on rohkeaa asettua häntä puolustamaan?

Empatiaa tunnetaan heikomman puolesta. Tämä perhe ei tarvitse empatiaa vaan palautuksen maanpinnalle. He eivät ole köyhiä vaikka äiti niin väittää.

Vierailija
138/650 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mietityttää, mitä ne tämän perheen etuuskäsittelijät ajattelevat. Heille itselleenkun ei jää palkasta tuota 2800 €.

Vierailija
139/650 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä empatiaa heru tuota perhettä kohtaan.

Lehtijutussa itketään kun ei ole varaa lähteä lasten kanssa edes syyslomareissulle.

Facebookista selviää että reissuja on tehty useampikin.

Nainen saa lisätuloja kakkuja leipomalla, miksi tästä ei mainittu lehtijutussa?

300-400 euron puhelinlaskut on kyllä omaa tyhmyyttä, alle kahteen sataan saa koko perheelle liittymät jotka sisältää rajattomat puhelut,tekstarit ja netin.

Jos 2000e ei riitä ruokaan ja niihin ei niin pakollisiin menoihin, niin silloin on kyllä katsottava peiliin!

Vierailija
140/650 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on mun mielestä hämmentävää, että "vain jotkut halvat samsungit/lumiat". Monelle tukien varassa elävälle/ "köyhälle"se kaikkein kallein tuntuu näyttäytyvän jonakin perustasona, joka kuuluu vähintäänkin ihmisarvoiseen elämään, ja on kaikkien perusoikeus. Ei meilläkään yrittäjäperheenä ole kenelläkään kuin halvat samsungit/lumiat, enkä koe, että jäätäisiin jostakin kovin paitsi. Lapsilisää saadaan, ei muita tukia. Monet tuntuu kamalan vaativilta elintason suhteen, ts. että vain paras ja/tai kallein kelpaa, kaikki muu on rupusta. Aina ei todellakaan hinta ja laatu edes korreloi.

Jep, kirjoitin ton puhelinkommentin sarkasmilla.. Suomessa köyhällä on varaa pitää taloudessa jopa useampi älypuhelin mutta sekään ei riitä vaan elintason pitäisi olla sama kuin työtä tekevillä. Mä oon reissannut tuolla kehitysmaissa, esim opiskeluaikana olin puoli vuotta Intiassa, myös Afrikan maita on tullut koluttua. Sinne voisi laittaa muutaman ihmisen Suomessa katsomaan et mitä se oikea köyhyys on. Ei oo älypuhelimiä eikä lintsinmatkoja. Hyvä jos puhdasta vettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme