Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi on haitallista lapselle, että hän tietää edustavansa sukupuolta?

Vierailija
28.10.2016 |

Kun sitä hän tekee? Jokainen edustaa sukupuolta joten miksi asiaa pitäisi kierrellä ja piilotella?

Miksi asiaan ei voi suhtautua silleen iloisen reippaasti ja ylpeydellä? "Hei, sinä olet hieno tyttö" tai "Sinä olet hieno poika, sinusta kasvaa hyvä Mies"??

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen, että on "tyttö" tai "poika" kuuluu muutakin kuin vain se nimike. Sana itsessään ei haittaa minua, mutta kun aletaan määrittää, että tytöllä pitää olla juhlassa mekko päällä eikä housut, poika ei voi kokeilla äidin huulipunaa (vaikka siis siskolla on lupa siihen) ja tyttö ei voi laittaa seinälle kuvaa ritarista tai dinosauruksesta, rajoitetaan lapsen mahdollisuuksia kasvaa _omaksi itsekseen_.

Jos poikasi haluaisi käydä koulua hame päällä, niin se olisi sinusta ihan ok ?

En usko tähän vaan tässä on taas kyse ilmiöstä että "ei minun takapihalleni". Soisit että muiden pojat kulkisi hame päällä, mutta jos omasi yrittäisi samaa niin kieltäisit jyrkästi. Ehkä jopa hylkäisit koko lapsen.

Tunnen hyvin teidän ajatuskulkunne.

Vierailija
22/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen meistä edustaa itse itseään käytöksellään, miksi se ei riitä? Kuulostaakin jo ahdistavalta että pitäisi edustaa jotain ryhmää mihin ei itse voi vaikuttaa. Silloin kaikkia voi syyllistää kollektiivisesti yhden käytöksestä. Sukupuolta on kautta aikojen käytetty älyttömyyksien perusteluun ja ihmisten haitalliseen ohjailuun, tyyliin "et voi olla tuollainen/et voi tehdä noin, koska olet nainen/mies". Olisi aikakin tehdä sukupuolen käsitteestä positiivinen voimavara, eikä jotain millä pyritään sortamaan ja erottelemaan ihmisiä.

Eiköhän näissä asioissa olla kuitenkin nykypäivänä jo aika edistyneitä. On poikia, jotka pitävät prinsessamekkoja ja tyttöjä jotka pitävät housuja. Se on aivan totta, että aikoinaan sukupuoli on ollut sortamisen väline ja on vieläkin tietyissä maissa mutta ei sen takia tarvitse luopua sukupuolista. Edistetään mieluummin tasa-arvoa ja ihmisen oikeutta olla omanlaisensa sukupuolesta huolimatta. Joka tapauksessa on todella sairasta, että lapsia ei saisi enää sanoa tytöksi tai pojaksi.

Kerro minulle miten luovutaan sukupuolista? Ei ketään operoida sukupuolettomaksi, eikä ketään estetä olemasta tyttö/poika jos se on tämän identiteetti. Nyt vain pyritään luopumaan niistä haitallisista tavoista ohjailla ihmisiä lapsesta asti sukupuolistreotypioihin. Olet ymmärtänyt tuon sukupuolisensitiivisen kasvatuksen linjaukset aivan väärin, jos luulet ettei lapset saa olla mitään sukupuolta.

Olen viime aikoina kuullut monesta lähteestä, että lapsia ei saisi kutsua tytöiksi tai pojiksi. Ja jotkut ääripäät eivät edes kerro lasten sukupuolta. Tätä tarkoitan sillä, että jotkut haluavat luopua sukupuolista. Ei haluta nähdä, että meitä on kahta eri sukupuolta. Kannatan myös itse sitä, että lapset saavat esim. harrastaa eri asioita sukupuolesta riippumatta, mutta joillekin tämä sukupuolisensitiivinen kasvatus tarkoittaa hieman radikaalimpia otteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen pitää kasvaa tietoisuudessa, että hän on tyttö tai poika, nainen tai mies. Silti ei tarvitse kasvattaa ajattelemaan, että yhden sukupuolen kuuluu käyttäytyä tietyllä tavalla eri lailla kuin se toinen sukupuoli vai siksi, että sukupuolten jotenkin pitäisi käyttäytyä eri tavoin.

Minun lapseni on tyttö ja se siitä. Kyllä minä silti hänelle sanon, että naiset ovat yhteiskunnassa heikompi osapuoli ja siksi vahvempi osapuoli, miehet, voivat pyrkiä käyttämään tilannetta hyväksi. Siispä täytyy varoa raiskaajia, koska ainahan se on niin, että jos puskasta joku hyppää (muu kuin klovni), se on mies joka haluaa raiskata naisen. Minun tyttöni osaa tökätä silmään, potkaista helvetin lujaa, huutaa ja irrottautua niskalenkistä.

Vierailija
24/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on poika vaikka pukeutuisi prinsessamekkoon ja näin hän saa tehdä jos mekoista tykkää. Ja tyttö on tyttö vaikka leikkii sotaleikkejä. Hän vain on tyttö, joka leikkii sotaleikkejä. Erikseen on sitten ne, jotka kokevat olevansa muuta sukupuolta kuin ovat, se olkoon heidän oikeutensa ja kunnioittaisin sitäkin. Silti on tyttöjä ja poikia, miehiä ja naisia. Ja se on normaalia sekä luonnollista.

Vierailija
25/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin nyt ihan sekaisin näistä asioista. Jos tyttö käyttää hametta niin eikö hän voikkaan ottaa pitkää matikkaa?

Vierailija
26/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa että lapsille opetetaan mikä on sopivaa ja mikä ei sillä on aikuisillakin lakeja, sääntöjä ja käyttäytymismalleja joita tulee noudattaa. Mitään älyttömiä sääntöjä tyyylliin tytöt eivät voi tykätä spidermanista tai pojat eivät voi tykätä prinsessa elokuvista en tietenkään aio luoda sillä ihmisillä voi olla hyvinkin erilaisia kiinnostuksen kohteita. Itse pidin lapsena autoista vaikka olen aina ollut girly girl eikä vanhempiani tämä haitannut yhtään pikemminkin päinvastoin. Lapsen tulee olla ylpeä sukupuolestaan ja se asettaa lapset tietyllä tavalla erilaiseen asemaan halusimme sitä tai emme esimerkiksi tytöt ovat yleisestiottaen alttiimpia seksuaaliselle hyväksikäytölle kun pojat ja tämän takia heitä tulee valistaa asiasta enemmän.

Miksi sukupuolesta tulee olla ylpeä? Eihän se ole mikään saavutus vaan synnynnäinen fakta.

Miksi tyttöjä pitäisi valistaa seksuaalisesta hyväksikäytöstä enemmän? Tekeekö poika tiedolla vähemmän kun tilanne on päällä? Onko vähemmän paha jos poika joutuu sen kohteeksi?

Minulla on tyttö ja poika. Olen kumpaakin valistanut yhtä lailla siitä mitkä ovat rajat mihin muut eivät saa mennä. Se ei kyllä ole totta, että pojat tarvitsevat sitä vähemmän. Tämä maailma on sen verran sairas paikka.

Vierailija
27/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen meistä edustaa itse itseään käytöksellään, miksi se ei riitä? Kuulostaakin jo ahdistavalta että pitäisi edustaa jotain ryhmää mihin ei itse voi vaikuttaa. Silloin kaikkia voi syyllistää kollektiivisesti yhden käytöksestä. Sukupuolta on kautta aikojen käytetty älyttömyyksien perusteluun ja ihmisten haitalliseen ohjailuun, tyyliin "et voi olla tuollainen/et voi tehdä noin, koska olet nainen/mies". Olisi aikakin tehdä sukupuolen käsitteestä positiivinen voimavara, eikä jotain millä pyritään sortamaan ja erottelemaan ihmisiä.

Eiköhän näissä asioissa olla kuitenkin nykypäivänä jo aika edistyneitä. On poikia, jotka pitävät prinsessamekkoja ja tyttöjä jotka pitävät housuja. Se on aivan totta, että aikoinaan sukupuoli on ollut sortamisen väline ja on vieläkin tietyissä maissa mutta ei sen takia tarvitse luopua sukupuolista. Edistetään mieluummin tasa-arvoa ja ihmisen oikeutta olla omanlaisensa sukupuolesta huolimatta. Joka tapauksessa on todella sairasta, että lapsia ei saisi enää sanoa tytöksi tai pojaksi.

Kerro minulle miten luovutaan sukupuolista? Ei ketään operoida sukupuolettomaksi, eikä ketään estetä olemasta tyttö/poika jos se on tämän identiteetti. Nyt vain pyritään luopumaan niistä haitallisista tavoista ohjailla ihmisiä lapsesta asti sukupuolistreotypioihin. Olet ymmärtänyt tuon sukupuolisensitiivisen kasvatuksen linjaukset aivan väärin, jos luulet ettei lapset saa olla mitään sukupuolta.

Olen viime aikoina kuullut monesta lähteestä, että lapsia ei saisi kutsua tytöiksi tai pojiksi. Ja jotkut ääripäät eivät edes kerro lasten sukupuolta. Tätä tarkoitan sillä, että jotkut haluavat luopua sukupuolista. Ei haluta nähdä, että meitä on kahta eri sukupuolta. Kannatan myös itse sitä, että lapset saavat esim. harrastaa eri asioita sukupuolesta riippumatta, mutta joillekin tämä sukupuolisensitiivinen kasvatus tarkoittaa hieman radikaalimpia otteita.

Mitkä lähteet? Oletin että puhut siitä peruskoulun linjauksesta. Luitko sitä? Moni luki vain iltapaskan provo-otsikon ja veti pultit. Toiset taas luki näiden tekemät aloitukset av:lta. Todellisuudessahan kyse ei ole siitä mistä täälläkin on jo viikko raivottu.

Tiede näyttää ettei sukupuolia ole vain kahta ääripäätä, vaan kyse on liukumasta, johon mahtuu kaikki transsukupuolisista intersukupuolisiin (monet yllättyisivät jos tietäisivät kuinka paljon muunsukupuolisia oikeastaan onkaan). Mutta se on fakta että suurinosa syntyy cis-sukupuolisina eli mieheksi tai naiseksi. Sukupuolisensitiivinen kasvatus hyödyttää kaikkia sukupuolesta riippumatta, eikä kyse ole mistään radikaaleista otteista, joita uumoilit.

Vierailija
28/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnostaankin lapset suuntautuvat omaan sukupuoleensa. En ikinä ole tyrkyttänyt pojalleni autoja, mutta onpahan vaan ihan itse suuntautunut niihin alkaen 1 v. Tyttäreni taas ihailee prinsessoja, vaikken sitäkään ole kaupitellut.

Minusta on teennäistä ettei lapselle edes sanota, kumpaa sukupuolta hän on, sillä luonnostaan lapsi käsittää itsensä jommaksi kummaksi. Se, mikä asia häntä kiinnostaa, on toki hänestä itsestään ja luonteestaan kiinni.

On myös oikein kertoa, mikä on tässä yhteiskunnassa ja kulttuurissa on kullekin sukupuolelle sopivaa toimintaa, sillä ilman näitä sääntöjä lapsi katsotaan omituiseksi. Miehet siis eivät meikkaa tai pukeudu hameeseen - ainakaan julkisesti. Ihan hyvä tietää, vai mitä.

Vierailija
29/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teenkö väärin kun toimin käänteisstereotyyppisesti lasten kanssa? Tytölleni kerron usein miten rohkea ja reipas hän on, kannustan remuamaan ja voimaa ja älyä vaativiin harrastuksiin ja tehtäviin. Poikaani kehun huomaavaiseksi ja empaattiseksi. Ohjaan askartelemaan, kotitöihin, kokkailemaan, harrastamaan musiikkia ja tanssia, vaadin useammin hillittyä ja rauhallista käytöstä.

Omien tyttö- ja poikakavereidensa kanssa toiminta kuitenkin tasaantuu sukupuolineutraaliksi.

Vierailija
30/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin nyt ihan sekaisin näistä asioista. Jos tyttö käyttää hametta niin eikö hän voikkaan ottaa pitkää matikkaa?

Ei vaan pointti on se, että tyttö nimenomaan saa käyttää hametta halutessaan ja ottaa pitkän matikan. Hänen ei tarvitse häivyttää sukupuoltaan pakkohousuihin voidakseen olla älykäs.

Aito tasa-arvo ja sukupuolten yhtäläinen arvostaminen on Suomessa yhtä kaukainen asia kuin arabimaissa.

Vierailija
31/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen, että on "tyttö" tai "poika" kuuluu muutakin kuin vain se nimike. Sana itsessään ei haittaa minua, mutta kun aletaan määrittää, että tytöllä pitää olla juhlassa mekko päällä eikä housut, poika ei voi kokeilla äidin huulipunaa (vaikka siis siskolla on lupa siihen) ja tyttö ei voi laittaa seinälle kuvaa ritarista tai dinosauruksesta, rajoitetaan lapsen mahdollisuuksia kasvaa _omaksi itsekseen_.

Tasa-arvo on hyväksi, mutta miksi se pitää lähteä siitä, että ei olisi tyttöjä ja poikia vaan lapsia? Sukupuolissa on kuitenkin eroja ja jos sitä Mattia nyt kasvatellaan neutraalisti, niin eikö tule iso identiteettikriisi siinä vaiheessa kun Masa haluaa synnyttää lapsen?

On meillä poika kotona kokeillut mekkoja ja lakannut kyntensä, kun siskotkin niin teki. Mutta vain kotona. En halua, että lapsi saatetaan vanhempien toimesta toisten lasten silmissä naurun alaiseksi tuollaisilla asioilla.

Tässä tulikin jo osa ongelmaa, kun lapset ei nää asioissa mitään naurunalaista, jos heitä ei ole aikuiset siihen opettaneet omilla tottumuksillaan. Miksi vain siskot saisi lakata kynnet ja pukeutua mekkoon muuallakin kuin kotona?

Vierailija
32/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä olekaan, mutta siinä jos annetaan ymmärtää, että olet hyväksytty poikana vain kun tykkäät autoista tai painimisesta ja prinsessaleikit on tyttöjen hommaa. Ja tokihan on sitten se pieni vähemmistö, jotka jo lapsena tajuavat että he ovat syntyneet vääränä sukupuolena. Lapsi on tärkeätä hyväksyä sellaisena kuin hän on.

On aivan luonnollista, että pojat ajatutuvat pelaamaan palloa ja nahistelemaan koska he ovat siinä "parempia" ja fysiikka pojilla vaatii ärsykkeitä. Naisille taas on luontaista hoivata nukkea ja tehdä pikkutarkempia asioita. Nämä tulevat ihan biologista, väitän että paljon enemmän kuin siitä että joku pakottaa näin.

Vierailija
33/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt on tyttöjä ja pojat poikia, mikä ei tarkoita että tytöt on herkkiä prinsessoja ja pojat rasavillejä puusta tippujia.

Ja sitten on niitä, jotka tuntevat olevansa muuta mitä ulkoisesti näyttää.

Meillä on saatu käydä paljon tälläisiä keskusteluja, koska yhdestä sedästä tulikin täti, samana ihanana ihmisenä säilyi.

Toisaalta tuohon pukeutumiseen, nyt parikymppinen puustaputoillut tyttö, joka sai juhlissa olla housuissa, ei osaa luonnostaan pukeutua niinkuin etiketti välillä vaatii, harmittelee tätä, olisihan sen voinut lapsena/nuorena opettaa.

Vierailija
34/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm, miten minusta aina tuntuu näissä sukupuoli -jutuissa siltä, että yksinkertaisesta asiasta hössötetään aivan turhaan? Itsestään selvä asia tavalliselle ihmiselle ja siitä tehdään ns. suuri yhteiskunnallinen ongelma.

Miten sen ystävällisesti sanoisin... minusta näyttää siltä, että nämä genre -tutkijat ja muut asiasta melua pitävät ovat itse niitä, joilla on oman sukupuolisuutensa kanssa ongelma, jota ratkoessaan ovat alansa valinneet.

Vierailija
35/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvo on hyväksi, mutta miksi se pitää lähteä siitä, että ei olisi tyttöjä ja poikia vaan lapsia? Sukupuolissa on kuitenkin eroja ja jos sitä Mattia nyt kasvatellaan neutraalisti, niin eikö tule iso identiteettikriisi siinä vaiheessa kun Masa haluaa synnyttää lapsen?

On meillä poika kotona kokeillut mekkoja ja lakannut kyntensä, kun siskotkin niin teki. Mutta vain kotona. En halua, että lapsi saatetaan vanhempien toimesta toisten lasten silmissä naurun alaiseksi tuollaisilla asioilla.

Tässä tulikin jo osa ongelmaa, kun lapset ei nää asioissa mitään naurunalaista, jos heitä ei ole aikuiset siihen opettaneet omilla tottumuksillaan. Miksi vain siskot saisi lakata kynnet ja pukeutua mekkoon muuallakin kuin kotona?

No eikö ole ihan reilua kertoa pojalle, että tällainen tapa on vain naisilla tässä kulttuurissa? Minusta tuo olisi samanlainen tilanne kuin mennä naisena kävelemään minihameessa ääri-islamilaisessa kulttuuriympäristössä. On siis olemassa kulttuurissa hyväksyttyjä sääntöjä ja tapoja.

Vierailija
36/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kuuluu sukupuoleen, mutta ei hänellä ole velvollisuutta edustaa sukupuoltaan rajoittamalla sitä, mitä tekee ja mistä pitää.

Vierailija
37/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä höpötä. Nämä kuvailemasi "ongelmat" eivät ole todellisia, eivätkä itseasiassa edes mitään ongelmia.

Tässä selekeästi muoti-ilmiössä on vain taas kerran kysymys vain ja ainoastaan siitä, että pieni porukka haluaa järkyttää konservatiivisia arvoja. Kulttuuri marxistit ovat viimeisen kymmenen vuoden ajan kaivaneet näitä "epäkohtia" joiden kautta tuovat omaa egoaan julkiseen keskusteluun.

Jos näihin heidän esittämiinsä "epäkohtiin" saataisiin taikaiskusta heille kelpaavat korjaukset, he eivät itseasiassa olisi edes tyytyväisiä. He olisivat silloin menettäneet kiistakapulan ja olisi löydettävä jostakin uusi.

Ei tässä siis ole pääpointti nämä esillä olevat asiat, vaan pointti on siinä, että kulttuurimarxismi vaatii sitä valoitettavaa, jotta siinä flowssa mukana olevat saavat öyhöttää agendaansa ja työntää sitä konservatiivien kauhisteltvaksi.

Sama itseasiassa koskee näitä ns. suv***eja. Ei kukaan oikeasti halua uhrata kotimaansa taloutta ja turvallisuutta. Kysymys siinäkin on samasta, eli konservatiivien ja junttimaisten kansallismielisten vastustamisesta ja sitä kautta paistattelusta oman sidosryhmän suosiossa.

M40

Vierailija
38/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hm, miten minusta aina tuntuu näissä sukupuoli -jutuissa siltä, että yksinkertaisesta asiasta hössötetään aivan turhaan? Itsestään selvä asia tavalliselle ihmiselle ja siitä tehdään ns. suuri yhteiskunnallinen ongelma.

Miten sen ystävällisesti sanoisin... minusta näyttää siltä, että nämä genre -tutkijat ja muut asiasta melua pitävät ovat itse niitä, joilla on oman sukupuolisuutensa kanssa ongelma, jota ratkoessaan ovat alansa valinneet.

Jos asia on niin yksinkertainen, itsestään selvä ja luonnollinen, niin miksi sukupuolta tarvitsee koko ajan tuputtaa jo lapselle? Täälläkin moni on sanonut että lapsi "luonnostaan" valitsee tietynlaiset kiinnostuksenkohteet ja käyttäytymistavat. Miten tämä sitten olisi uhattuna, vaikka otettaisiin huomioon nekin, jotka jostain syystä eivät koe asiaa yhtä yksinkertaisena tai sallittaisiin stereotypiasta poikkeavaa käytöstä kaikille lapsille?

Voit olla oikeassa siinä, että moni tätä asiaa pohtiva on joutunut syystä tai toisesta poistamaan laput silmiltään. Sen, joka solahtaa kätevästi annettuihin muotteihin, ei koskaan tarvitse miettiä asiaa sen pidemmälle, vaan voi ottaa annettuna kaiken, markkinointi-ihmisten hössötyksistä alkaen.

Esimerkiksi itse olen kasvanut täysin naiseksi, vaikka 80-luvun pienessä kyläkoulussa ei tehty mitään tytöt/pojat -jakoja. Ryhmiin jakaannuttiin kiinnostuksen ja harrastusten, ei sukupuolen mukaan. Vessatkin olivat yhteiset, pukkarit toki erikseen, kuten hyvä onkin. Kaikki lapset harrastivat jalkapalloa, askartelua, käsitöitä, puihin kiipeämistä, pihaleikkejä jne. Pojilla saattoi olla punaisia toppavaatteita, tytöillä sinisiä. Silti suurin osa varmasti tiesi kumpaa sukupuolta on. 

Nykyään lapsille pitää olla kaikki eroteltuna tyttöjen harrastuksiin/tavaroihin ja poikien vastaaviin. Miten joku ei näe, että tällä halutaan vain myydä enemmän tavaraa, kun samat kamat eivät missään nimessä voi kulkea sisarukselta toiselle. Sitten tämä on jotakin "luonnollista".

Vierailija
39/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi missään ei ole kielletty sanomasta tyttöjä tytöiksi ja poikia pojiksi.

Vierailija
40/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö ole ihan reilua kertoa pojalle, että tällainen tapa on vain naisilla tässä kulttuurissa? Minusta tuo olisi samanlainen tilanne kuin mennä naisena kävelemään minihameessa ääri-islamilaisessa kulttuuriympäristössä. On siis olemassa kulttuurissa hyväksyttyjä sääntöjä ja tapoja.

Eikö se olisi parempi muokata tätä meidän kulttuuria sellaiseksi, ettei kenenkään tarvitsisi miettiä onko "sopivaa" lakata kynsiä tai käyttää hametta? Saisi käyttää jos huvittaa, sukupuolesta riippumatta? Miksi sä haluat että meidän kulttuuri pysyy ikuisesti sukupuoliroolittuneena ja syrjivänä?