Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi on haitallista lapselle, että hän tietää edustavansa sukupuolta?

Vierailija
28.10.2016 |

Kun sitä hän tekee? Jokainen edustaa sukupuolta joten miksi asiaa pitäisi kierrellä ja piilotella?

Miksi asiaan ei voi suhtautua silleen iloisen reippaasti ja ylpeydellä? "Hei, sinä olet hieno tyttö" tai "Sinä olet hieno poika, sinusta kasvaa hyvä Mies"??

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekaan mitään haittaa, vaan sukupuoli on osa ihmisen identiteettiä. Eläimilläkin on sukupuolet (nisäkkäillä) ja ihminen on nisäkäs. Ihan älytöntä tää hössötys tästä, ilmeisesti menee liian hyvin kun on aikaa miettiä tuollaisia jonninjoutavia juttuja näillä kukkahattutäteillä siis.

Vierailija
2/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen, että on "tyttö" tai "poika" kuuluu muutakin kuin vain se nimike. Sana itsessään ei haittaa minua, mutta kun aletaan määrittää, että tytöllä pitää olla juhlassa mekko päällä eikä housut, poika ei voi kokeilla äidin huulipunaa (vaikka siis siskolla on lupa siihen) ja tyttö ei voi laittaa seinälle kuvaa ritarista tai dinosauruksesta, rajoitetaan lapsen mahdollisuuksia kasvaa _omaksi itsekseen_.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen meistä edustaa itse itseään käytöksellään, miksi se ei riitä? Kuulostaakin jo ahdistavalta että pitäisi edustaa jotain ryhmää mihin ei itse voi vaikuttaa. Silloin kaikkia voi syyllistää kollektiivisesti yhden käytöksestä. Sukupuolta on kautta aikojen käytetty älyttömyyksien perusteluun ja ihmisten haitalliseen ohjailuun, tyyliin "et voi olla tuollainen/et voi tehdä noin, koska olet nainen/mies". Olisi aikakin tehdä sukupuolen käsitteestä positiivinen voimavara, eikä jotain millä pyritään sortamaan ja erottelemaan ihmisiä.

Vierailija
4/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä olekaan, mutta siinä jos annetaan ymmärtää, että olet hyväksytty poikana vain kun tykkäät autoista tai painimisesta ja prinsessaleikit on tyttöjen hommaa. Ja tokihan on sitten se pieni vähemmistö, jotka jo lapsena tajuavat että he ovat syntyneet vääränä sukupuolena. Lapsi on tärkeätä hyväksyä sellaisena kuin hän on.

Vierailija
5/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se, että tuntuu ettei nykyään se tyttö saa laittaa sinne juhliin mekkoa koska on tyttö. Tai poika ei saa leikkiä autoilla vaan sen pitää leikkiä nukeilla koska muuten se ei kasva omaksi itsekseen.

Ei vaikka se poika haluaisi leikkiä niillä autoilla ja tyttö pukeutua mekkoon.

Vierailija
6/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se että on naisia ja miehiä. On pikkasen hämmentävää alkaa lapselle opettaa toisin. 

Lapsen voi kasvattaa niin että nuo ns, sukupuoliroolit eivät ole merkittävässä asemassa elämässä vaan jokainen voi tehdä sukupuolesta riippumatta asioita.

Vierailija
7/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sitä hän tekee? Jokainen edustaa sukupuolta joten miksi asiaa pitäisi kierrellä ja piilotella?

Miksi asiaan ei voi suhtautua silleen iloisen reippaasti ja ylpeydellä? "Hei, sinä olet hieno tyttö" tai "Sinä olet hieno poika, sinusta kasvaa hyvä Mies"??

Minusta tuollainen lokeroi ihmisen oman sukupuolnsa stereotypioihin. Olen mieluummin ihminen.

Siis lapsen kuuluu tiedostaa sukupuolensa, se on selvä, mutta ei ajatella olevansa sen edustaja mitenkään spesifisesti. Osa meistä on luonnostaan aika keskellä sukupuolia, siis 50/50 kumpaakin, ainakin ise koen olevani nainen "vain" 60%, mies 40% ja olen siis nainen.

Vierailija
8/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei, sinä olet hieno tyttö... olet siis hieno KOSKA olet tyttö. Jos olisit poika, saavutuksessasi ei olisi mitään arvostettavaa".

Mitä tekemistä sukupuolella on hienouden kanssa? Onko se, että sattuu syntymään tietynlaisilla genitaaleilla, se hienous? Vai että pystyy genitaaleistaan huolimatta saavuttamaan jotain? Vähän niinkuin sanoisi että oot hyvä vanhus tai oot hyvä tummaihoinen.

Vierailija
9/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen meistä edustaa itse itseään käytöksellään, miksi se ei riitä? Kuulostaakin jo ahdistavalta että pitäisi edustaa jotain ryhmää mihin ei itse voi vaikuttaa. Silloin kaikkia voi syyllistää kollektiivisesti yhden käytöksestä. Sukupuolta on kautta aikojen käytetty älyttömyyksien perusteluun ja ihmisten haitalliseen ohjailuun, tyyliin "et voi olla tuollainen/et voi tehdä noin, koska olet nainen/mies". Olisi aikakin tehdä sukupuolen käsitteestä positiivinen voimavara, eikä jotain millä pyritään sortamaan ja erottelemaan ihmisiä.

Eiköhän näissä asioissa olla kuitenkin nykypäivänä jo aika edistyneitä. On poikia, jotka pitävät prinsessamekkoja ja tyttöjä jotka pitävät housuja. Se on aivan totta, että aikoinaan sukupuoli on ollut sortamisen väline ja on vieläkin tietyissä maissa mutta ei sen takia tarvitse luopua sukupuolista. Edistetään mieluummin tasa-arvoa ja ihmisen oikeutta olla omanlaisensa sukupuolesta huolimatta. Joka tapauksessa on todella sairasta, että lapsia ei saisi enää sanoa tytöksi tai pojaksi.

Vierailija
10/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen, että on "tyttö" tai "poika" kuuluu muutakin kuin vain se nimike. Sana itsessään ei haittaa minua, mutta kun aletaan määrittää, että tytöllä pitää olla juhlassa mekko päällä eikä housut, poika ei voi kokeilla äidin huulipunaa (vaikka siis siskolla on lupa siihen) ja tyttö ei voi laittaa seinälle kuvaa ritarista tai dinosauruksesta, rajoitetaan lapsen mahdollisuuksia kasvaa _omaksi itsekseen_.

Tasa-arvo on hyväksi, mutta miksi se pitää lähteä siitä, että ei olisi tyttöjä ja poikia vaan lapsia? Sukupuolissa on kuitenkin eroja ja jos sitä Mattia nyt kasvatellaan neutraalisti, niin eikö tule iso identiteettikriisi siinä vaiheessa kun Masa haluaa synnyttää lapsen?

On meillä poika kotona kokeillut mekkoja ja lakannut kyntensä, kun siskotkin niin teki. Mutta vain kotona. En halua, että lapsi saatetaan vanhempien toimesta toisten lasten silmissä naurun alaiseksi tuollaisilla asioilla.

Vierailija
11/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuollainen lokeroi ihmisen oman sukupuolnsa stereotypioihin. Olen mieluummin ihminen.

Siis lapsen kuuluu tiedostaa sukupuolensa, se on selvä, mutta ei ajatella olevansa sen edustaja mitenkään spesifisesti. Osa meistä on luonnostaan aika keskellä sukupuolia, siis 50/50 kumpaakin, ainakin ise koen olevani nainen "vain" 60%, mies 40% ja olen siis nainen.

Jos meitä ei saa mielestäsi lokeroida miehiksi tai naisiksi sukupuoliin kuuluvine erityispiirteineen niin miten pystyt sanomaan että olet tietyn prosenttimäärän jompaakumpaa? Mitä se sitten tarkoittaa?

Vierailija
12/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset menee tästä sekaisin kun etsivät omaa identiteettiään.

Vierailija
13/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän näissä asioissa olla kuitenkin nykypäivänä jo aika edistyneitä. On poikia, jotka pitävät prinsessamekkoja ja tyttöjä jotka pitävät housuja. Se on aivan totta, että aikoinaan sukupuoli on ollut sortamisen väline ja on vieläkin tietyissä maissa mutta ei sen takia tarvitse luopua sukupuolista. Edistetään mieluummin tasa-arvoa ja ihmisen oikeutta olla omanlaisensa sukupuolesta huolimatta. Joka tapauksessa on todella sairasta, että lapsia ei saisi enää sanoa tytöksi tai pojaksi.

Kerro minulle miten luovutaan sukupuolista? Ei ketään operoida sukupuolettomaksi, eikä ketään estetä olemasta tyttö/poika jos se on tämän identiteetti. Nyt vain pyritään luopumaan niistä haitallisista tavoista ohjailla ihmisiä lapsesta asti sukupuolistreotypioihin. Olet ymmärtänyt tuon sukupuolisensitiivisen kasvatuksen linjaukset aivan väärin, jos luulet ettei lapset saa olla mitään sukupuolta.

Vierailija
14/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa että lapsille opetetaan mikä on sopivaa ja mikä ei sillä on aikuisillakin lakeja, sääntöjä ja käyttäytymismalleja joita tulee noudattaa. Mitään älyttömiä sääntöjä tyyylliin tytöt eivät voi tykätä spidermanista tai pojat eivät voi tykätä prinsessa elokuvista en tietenkään aio luoda sillä ihmisillä voi olla hyvinkin erilaisia kiinnostuksen kohteita. Itse pidin lapsena autoista vaikka olen aina ollut girly girl eikä vanhempiani tämä haitannut yhtään pikemminkin päinvastoin. Lapsen tulee olla ylpeä sukupuolestaan ja se asettaa lapset tietyllä tavalla erilaiseen asemaan halusimme sitä tai emme esimerkiksi tytöt ovat yleisestiottaen alttiimpia seksuaaliselle hyväksikäytölle kun pojat ja tämän takia heitä tulee valistaa asiasta enemmän.

Vierailija
15/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset menee tästä sekaisin kun etsivät omaa identiteettiään.

Lapset etsivät omaa identiteettiään. Aikuisetkin vielä. Ei kukaan tähän maailmaan valmiina synny, vaan iän karttuessa opimme tuntemaan itsemme, mistä pidämme ja mistä emme jne.. Se on se mitä me olemme! Itsetutkiskelu on aina hyvä asia.

Vierailija
16/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaveripiirin ehdottomasti suosituin ja ilkein tyttö oli se, jolla ei sukupuolta oikein ollut. Oli ns. poikatyttö. Hallitsi ja hallitsee edelleen aikuisena ystäväpiiriään. Ei perhettä, koska lienee kuitenkin naisiin suuntautunut eli jotakin se sukupuoli määrittelee kuitenkin. Miehet eivät kelpaa. Lesboksi ei tunnustaudu.

En tiedä, miten tämä mihinkään liittyy.

Vierailija
17/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tuen lasteni sukupuoli-identiteettiä sanomalla, että "sinä olet äidin hyvä tyttö" ja "sinä olet äidin hyvä poika"  -tyylisesti. Ja miehelleni sanon, että "mun hyvä mieheni". Ihmiset nyt on kahta eri sukupuolta ja sille ei vaan voi mitään. Minusta se on hyvä asia, eikä sukupuolta tarvitse hävetä eikä piilottaa.  

Puhuttiin just tästä asiasta lasten kanssa ja he kokivat saaneensa leikkiä ja olla ihan vapaasti omia itsejään vaikka he koko ajan tiesivät kumpaa sukupuolta olivat.  

Vierailija
18/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministit ja sukupuolineutraaliöyhöttäjät ovat hulvattomia.

Vierailija
19/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää se, että tuntuu ettei nykyään se tyttö saa laittaa sinne juhliin mekkoa koska on tyttö. Tai poika ei saa leikkiä autoilla vaan sen pitää leikkiä nukeilla koska muuten se ei kasva omaksi itsekseen.

Ei vaikka se poika haluaisi leikkiä niillä autoilla ja tyttö pukeutua mekkoon.

Miksi tuntuu? En minä ainakaan ole huomannut tällaista ilmiötä. Vaikka lähipiiriini kuuluu sukupuolitietoista väkeä. Jopa oma tyttäreni pukeutuu röyhelömekkoihin, koska pitää niistä - vaikka itse en lapsena pitänyt ja pakotettiin sellaista käyttämään sukupuoleni takia.

Vierailija
20/50 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa että lapsille opetetaan mikä on sopivaa ja mikä ei sillä on aikuisillakin lakeja, sääntöjä ja käyttäytymismalleja joita tulee noudattaa. Mitään älyttömiä sääntöjä tyyylliin tytöt eivät voi tykätä spidermanista tai pojat eivät voi tykätä prinsessa elokuvista en tietenkään aio luoda sillä ihmisillä voi olla hyvinkin erilaisia kiinnostuksen kohteita. Itse pidin lapsena autoista vaikka olen aina ollut girly girl eikä vanhempiani tämä haitannut yhtään pikemminkin päinvastoin. Lapsen tulee olla ylpeä sukupuolestaan ja se asettaa lapset tietyllä tavalla erilaiseen asemaan halusimme sitä tai emme esimerkiksi tytöt ovat yleisestiottaen alttiimpia seksuaaliselle hyväksikäytölle kun pojat ja tämän takia heitä tulee valistaa asiasta enemmän.

Miksi sukupuolesta tulee olla ylpeä? Eihän se ole mikään saavutus vaan synnynnäinen fakta.

Miksi tyttöjä pitäisi valistaa seksuaalisesta hyväksikäytöstä enemmän? Tekeekö poika tiedolla vähemmän kun tilanne on päällä? Onko vähemmän paha jos poika joutuu sen kohteeksi?