Siis mitä? Käteen jää vain 2800€ kuussa vuokran jälkeen ja nää on köyhiä?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001939850.html
Meillä ei jää puoliakaan tuosta ja 5 hlö perhe.
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Hienoja kakkuja toi kyllä tekee, eikö noilla taidoilla pääsis johonkin leipomoon töihin?
Ei varmaan jaksa kun pitäisi mennä 04-06 töihin aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on soveltuva lähihoitajaksi olisi varmasti soveltuva myös lastensa omaishoitajaksi. Mitäs jos perheen rouva hakisi joitain töitä (esim. koulunkäyntiavustajana) ja mies jäisi lastensa omaishoitajaksi. Jäisi jo muutama satanen enemmän rahaa käteen? Ai niin, kun ei kannata, kun asumistuet pienenisi heti ja on ihan sama olla kotona...
Meitä koulun käyneitä koulunkäynninohjaajia on työttöminä Oulussa melko paljon. Ei sitä nyt noin vaan lähdetä hommiin eikä kuka tahansa voi tätä työtä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi rouvalle on riittänyt ruokaa.
Meillä on vanha omakotitalo, just maksoin sähkölaksun 112 euroa. Kesällä alle satasen. Miten saavat kulutettua sähköä noin paljon.Varmaa jos sossu maksaa aina sähköt ei heillä itsellään oikeasti ole mitään käsitystä sähkölaskun määrästä. Toisaalta voivat olla niitä, jotka lähtevät vaikka viikoksi jonnekin ja jättävät kaikki valot palamaan, koska koskaan ei ole tarvinnut sähkölaskua maksaa...
just tää; sossuhan sen sähkön maksaa jos muutenkin saa toimeentulotukea. Meillä sähkölämmitteinen ok-talo ja jo eskari-ikäinen tietää että SÄHKÖ MAKSAA ja valoja ym käytetään vaan silloin kun tarvitaan. En tajua minäkään tuota sähkölaskun määrää, varmaan kaikki viihdelaitteet päällä 24/7 kun siellä kotona kykkivät.
Kukaan noista ei taida koskaan maksaa omaa elämistään, rouva vaikuttaa jo nyt sen verran huonokuntoiselta eikä taida lapsistakaan veronmaksajia tulla.
Me olemme "hyväosasia". Miehellä hyvä palkka, josta maksaa erittäin paljon veroja, minä hoitovapaalla. Asuntolainan ja vastikkeen jälkeen meillä jää myös suunnilleen tuo 2800e kuussa käteen. Lapsia meillä on kolme, kaksi koululaista, yksi taapero. Hyvin pärjäämme taloudellisesti, vaatteet ostan kaikille yleensä uusina ja ruoka on laadukasta. Pystymme jopa hieman säästämään joka kuukausi. Eläimiä meillä ei ole, autoja yksi. Isoilla lapsilla paljon harrastuksia, joihin kyllä menee turhan paljon rahaa.
Jep jep, kun näin tuon uutisen niin naureskelin vaan kuinka avutonta porukka osaa olla rahanhallinnan kanssa. Jos ei 2800 euroa riitä tuon kokoiselle perheelle niin ei riitä mikään. Taatusti onnistuisivat tuhlaamaan isommatkin tulot osaamattomuuttaan ja taas valitetaan. Antavat huonon kuvan tuilla elävistä ihmisistä valituksellaan. Moni on ihan tyytyväinen saamiinsa tukiin ja niiden määrään sekä käyttää tarmonsa siihen että venyttää sen määrän riittämään eikä siitä valittamiseen.
This is how I roll. A natural twenty every time.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä agenda mustamaalata oikeita köyhiä, ties missä hyvävelikabineteissa sovittu juttu etsiä joku älyvapaa valittajapariskunta lehtien palstoille ärsyttämään ihmisiä.
Vähän medialukutaitoa, ettette olisi noin tyhmiä. Teitä viedään kuin pässejä narussa kaiken uskotte ja otatte itseenne, suu vaahdossa täällä möykkäätte ja haluatte rapauttaa loputkin hyvinvointiyhteiskunnasta.
Eikö tuo 466€/kk (2800€/kk) per nuppi mikä perheelle jää käyttörahaa joka kuukausi, ole juurikin toimeentulotuen verran? Eli ei kyseinen perhe saa enempää rahaa kuin perussossuilijaperhekään, ts. ei perussossuilijaperhekään absoluuttisesta rahapulasta kärsi. Sehän on semantiikkaa, millä verukkeilla ne rahat tilille tulevat, ja mistä. Rahaa siis on, mutta sitä ei vaan osta käyttää.
Ei ole noin isot "käyttörahat"! Lasten perusosa on sitä pienempi, mitä nuoremmasta lapsesta kysymys. Saavat vammaistukia, joita eilasketa tuloiksi.
Tukia on rajusti pienennettävä!
En halua elättää tuollaisia enää päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tollasista elämäntapana köyhyys-tyypeistä kannattaisi lehtijuttuja tehdä.
Minä olen yliopustotutkinnon jo 18 vuotta sitten suorittanut hyvin pienituloinen yht.kunta tieteellisestä valmistunut yhden teinin yh.
Tulot n.2200 kk. Siitä as.lainaa ja yhtiövastiketta maksan 1200kk. Eli kaikkiin muihin laskuihin ja elämiseen jää 1000e kuukaudessa.
Summa summarum; pienituloisen , koulutetunkaan ei rahallisesti kannattaisi käydä töissä. Toisaalta haluan kuitenkin osallistua yhteiskuntaan ja sen toimintaan.Vuokralla asuvan ei periaatteessa kannata käydä töissä, mitään ei jää itselle. Omaa asuntoa maksavan kannattaa, sinullahan omaisuus karttuu samalla. Harmi ettei siellä yliopistossa opeteta omaa ajattelua.
Yritin juuri tuota yhtälöä selittää: Jos asuisimme vuokralla ja olisin työtön, olisimme oikeutettuja sosiaalietuuksiin, nyt emme ole. Asuminen, omankin maksaminen vie valtaosan palkasta täällä pk-seudulla. Ja muualta suomesta minulla ei olisi mahdollisuuksia työllistyä.
Tämä yhtälö siis mielestäni on aika nurinkurinen, mutta kuten sanottua, minusta kannattaa kuitenkin pysytellä työelämässä pienelläkin palkalla. Työttömänä syrjäytyy monelta eri elämänalueelta, surullista mutta totta.
No lopussa kiitos seisoo. Olet kaikilta osin hyväosainen ja etuoikeutettu, näistä seikoista huolimatta.
Heh joo, Suomessa on nykyään etuoikeutettu ja hyväosainen kun käy töissä tienaamassa rahaa Mäkisen perheen tarpeisiin. Vaan entä se oma perhe, ansaitsisiko sekin jokus jotain extraa äiskän aherruksesta? Sori, ei ole varaa, noi Mäkiset ensin. Voi v#### että onkin rima laskenut alas armaassa sossulandiassamme.
Touche!
huoh mulla jää tällä hetkellä vähän yli parisataa koska olen opiskelija..missä mättää ku ei tuu toimee?
Heh, täällä jää vuokran jälkeen käteen 30e!
Äitin on 82-vuotias, ollut oli työelämässä 65 -vuotiaaksi, ei juurikaan saikuttanut ja äitiyslomakin oli tuolloin 3 kuukautta. Mitään verovaroin rahoitettua lastenhoitoa ei ollut, meille palkattiin nuoria tyttöjä hoitamaan meitä. Äiti asuu yksin, tarvitsee kotiapua. Ihan itse maksaa 800 euroa kuussa kotiavusta kunnna palveluseteleiden (70 euroa kuussa)jälkeen. Joutui olemaan sairaalassa 10 pv, maksaa 49,50/vuorokausi. Nettoeläke 1700 e kuussa. Ihan itse maksaa kaiken, joskus me omaiset tietysti joudutaan auttamaan jos tulle hammaslääkäriä. silmälasien ostoa tai sairaalakeikkaa.
Suomessa työtätekemättömät vääntää penskoja jatkuvalla syötöllä ja veronmaksajat kustantavat koko huvin. Mieluummin maksan veroja jos ne käytettäisiin koko elämänsä töitä tehneisiin vanhuksiin että saisivat mukamamman loppuelämän ilma rahahuolia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää vuokran jälkeen 200e. Siis 9kk vuodesta. Loput kolme kuukautta elän lainalla koska kesätöitä ei ole pahemmin ollut tarjolla vaikka hakenut olen joka vuosi.
Enkä edes asu kalliisti, vaan ihan solussa.Opiskelija
Opiskelijat, jotka eivät saa kesätöitä, saavat hakea toimeentulotukea kesän ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi rouvalle on riittänyt ruokaa.
Meillä on vanha omakotitalo, just maksoin sähkölaksun 112 euroa. Kesällä alle satasen. Miten saavat kulutettua sähköä noin paljon.Varmaa jos sossu maksaa aina sähköt ei heillä itsellään oikeasti ole mitään käsitystä sähkölaskun määrästä. Toisaalta voivat olla niitä, jotka lähtevät vaikka viikoksi jonnekin ja jättävät kaikki valot palamaan, koska koskaan ei ole tarvinnut sähkölaskua maksaa...
Saiko ne edes sossusta mitään? Ei se sossu maksa jollei jää vajetta hyväksyttävien menojen jälkeen, ja niitä eivät ole kaikki menot.
Ja minulla ainakin talvella sähkölaskut voivat olla esim. 500 kuussa kun on sähkölämmitys.
Ei 200€/kk sähkölaskua saa aikaiseksi kovin helposti ilman sähkölämmitystä jota tuossa vuokra-asunnossa ei ole koska kuvassa näkyy vesipatteri. Todennäköisesti 200€ on joku 3kk sähkölasku, ainakin minulla sähkö laskutetaan 3kk välein.
Kävin myös stalkkaamassa rouvan Facea ja eihän tuo äitikään ihan täysillä käy, sehän on jo varmaan kaikille selvää. Onhan siellä retkiä Lintsille ja äidin hemmottelumatka Tallinnaan ja mitä vielä, että aika puppua koko tarina. Huomasin myös, että kaikki lapset ovat myös pulleita, kuten äitinsä, että niih..mitenhän sen ruokavalion laita on? Hiukset oli käyty leikkauttamassa ja värjäämässä kampaamossa lahjakortilla.
Yllätyin, että facen kansikuvassa isukki on ihan ok:n näköinen, joten mitähän on tapahtunut, kun Iltasanomien kuvassa näyttää lähinnä pultsarilta?
Hienoja kakkuja äiti tekee ja kuten joku mainitsi, niin miksi ei voisi mennä leipomoon töihin, kun kuitenkin sitä silmää koristelulle on ja pienellä harjoittelulla olisi varmaan vielä parempi. Kannattaisi miettiä asiaa, kun kuitenkin vasta 36-vuotias on.
Vierailija kirjoitti:
Ei 200€/kk sähkölaskua saa aikaiseksi kovin helposti ilman sähkölämmitystä jota tuossa vuokra-asunnossa ei ole koska kuvassa näkyy vesipatteri. Todennäköisesti 200€ on joku 3kk sähkölasku, ainakin minulla sähkö laskutetaan 3kk välein.
Näinpä, yleensä sähkölasku tulee kahden-kolmen kuukauden välein, tuskin tosiaan yhden kuukauden lasku on. Sossulla on sähkölaskuissakin rajat summissa minkä verran saa mennä yhdellä hengellä (Vantaalla 30e/kk) tai esim. ko. 6:den hengen perheellä kuukaudessa, jos sen ylittää, niin joutuu maksamaan ylimenevän osan itse. Että eipä sitä sähköä kannata turhaan kuluttaa, ainakaan oletuksella, että joku muu maksaa, ei maksa.
Tunnen suurta myötätuntoa perhettä kohtaan enkä vähiten heidän sairauksiensa ja tilojensa vuoksi. Sen sijaan rahan suhteen ymmärrystä ei heru.
Mieheni saa kuukaudessa käteen aika tasan 2200 euroa. Meillä on kolme lasta, kuusivuotias ja neljävuotiaat kaksoset. Lapsista vanhimmalla on aivosyöpä, ja olen hänen omaishoitajansa. Minun tuloni (jotka periaatteessa kuuluvat lapselleni) ovat omaishoidon tuki (600 euroa) ja alle 16-vuotiaan vammaistuki (220 euroa), käteen jää ylöspäin pyöristäen 700 euroa kuukaudessa. Lapsilisää kolmesta lapsesta saa vähän yli 300 euroa, eli helppouden vuoksi leikkikäämme, että saan 1000 euroa kuukaudessa. Asumme vuokralla, mutta emme saa asumistukea.
Meillä jää käteen kuukaudessa vuokran jälkeen 2200 euroa, josta maksamme mm. särkylääkkeet ja desinfiointiaineet syöpälapsellemme maksukattoon saakka (osan hän saa ilmaiseksi sairaalasta ja siitä olen kiitollinen!), auton ylläpidon (jotta pystymme kulkemaan sairaalan ja kodin väliä), kahden lapsen päivähoitomaksut (vaikkakaan flunssa-aikoina he eivät siellä juuri olekaan) ja muut normaalit kulut. Muuhun elämiseen meillä jää kuukaudesta riippuen 600-800 euroa, enkä ole tajunnut pitää meitä köyhinä, vaikka kaupassa pitääkin lähes aina miettiä ostoksia hinnan mukaan ja lemmikkieläimet ovat vain kaukainen haave. Säästöön saamme muutaman kympin kuukaudessa, joilla vietetään joulua ja kesällä yritetään tehdä jotain kivaa esikoisen rajoitteet (fyysiset, psyykkiset ja lääketieteelliset) huomioiden. En itse pidä meitä millään muotoa köyhinä, ehkä rahallisesti alempaan keskiluokkaan kuuluvina.
Luulisi, että esimerkkitapauksessakin luulisi esimerkiksi lääkkeiden vuosiomavastuun paukkuvan täyteen aika nopeasti, jos kuukaudessa tuollainen määrä pätäkkää kannetaan apteekkiin. Mutta joo. En saisi edes lukea näitä juttuja, kun alkaa näin kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää vuokran jälkeen 200e. Siis 9kk vuodesta. Loput kolme kuukautta elän lainalla koska kesätöitä ei ole pahemmin ollut tarjolla vaikka hakenut olen joka vuosi.
Enkä edes asu kalliisti, vaan ihan solussa.Opiskelija
Opiskelijat, jotka eivät saa kesätöitä, saavat hakea toimeentulotukea kesän ajaksi.
Laina pitää olla nostettu eka.
Asumme ruotsissa, minulla ei minkäänlaisia tuloja..( olen raskaana) Miehen palkka n.2000e
Heh joo, Suomessa on nykyään etuoikeutettu ja hyväosainen kun käy töissä tienaamassa rahaa Mäkisen perheen tarpeisiin. Vaan entä se oma perhe, ansaitsisiko sekin jokus jotain extraa äiskän aherruksesta? Sori, ei ole varaa, noi Mäkiset ensin. Voi v#### että onkin rima laskenut alas armaassa sossulandiassamme.