Stressi ja kastelu
Hei
Olen 19v nuori nainen, perusterve, eikä minulla ole aiemmin ollut mitään kasteluongelmaa. Nyt viime aikoina minulla on kuitenkin opiskelustressin takia ollut pahoja univaikeuksia. Nukahtamisongelmat vielä kestäisin, mutta muutamana yönä on kastunut sänky. Olen syönyt melatoniinia nukahtamisen helpottamiseksi, mutta ei sen pitäisi tällaista aiheuttaa. Olen varannut ajna lääkärille, mutta jonoa on jonkin verran. Voiko tällainen johtua pelkästä stressistä? Muita fyysisiä oireita ei ole, viimeisen kuukauden aikana olen kastellut sängyn muistaakseni 5 kertaa. Kenelläkään neuvoja tai vastaavia kokemuksia?
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
Ota oikeasti vähemmän kursseja tai ihan lomaa koulusta. Jätä vaipat pois pikkuhiljaa, kun alat tuntemaan että stressi lievittyy. Käy vessassa juuri ennen nukkumaanmenoa ja nuku 7-7,5 h maksimissaan kerralla. Kyllä se siitä helpottaa hiljalleen. Tsemppiä! :)
Tässä on asiaa. Ja yritä vaikka käyttää ohuempia vaippoja, viestiesi perusteella käytät teippareita joihin tottuu varmaan vielä helpommin ja kohta ei osaakaan olla enää ilman
En kyllä ymmärrä miten vaippoihin voi jäädä koukkuun...aikuinen ihminen :O
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten vaippoihin voi jäädä koukkuun...aikuinen ihminen :O
Märästä vaipasta on paljon mukavampi herätä kuin märästä sängystä. Aika äkkiä niistä tuli jotenkin symboli turvallisuudelle ja enää en oikein osaisi nukahtaa ilman. En halua loppuelämääni nukkua vaipoissa eli pakko noista on päästä kohta irti
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota oikeasti vähemmän kursseja tai ihan lomaa koulusta. Jätä vaipat pois pikkuhiljaa, kun alat tuntemaan että stressi lievittyy. Käy vessassa juuri ennen nukkumaanmenoa ja nuku 7-7,5 h maksimissaan kerralla. Kyllä se siitä helpottaa hiljalleen. Tsemppiä! :)
Tässä on asiaa. Ja yritä vaikka käyttää ohuempia vaippoja, viestiesi perusteella käytät teippareita joihin tottuu varmaan vielä helpommin ja kohta ei osaakaan olla enää ilman
Teippivaippoja suositeltiin, ja niitä olen käyttänyt. Kokeilin aluksi ohuempaa housuvaippaa mutta siitä tuli pissaa ohi. Se huono noissa teippivaipoissa on että ne päällä kyllä muistaa koko ajan olevansa vaipoissa mikä varmaan lisää pelkoa nukkua ilman
-aloittaja
Tuossahan voi käydä niinkin että kun koittaa nukkua ilman vaippaa niin se stressaa ja aiheuttaa vahinkoja. se pakottaa taas palaamaan vaippoihin ja saa ne tuntumaan entistä turvallisemmilta. ei ole tarkoitus masentaa, vaipoista voi vain olla yllättävän vaikea päästää irti
Kokeile tuttia, bodya ja pinnasänkyä :) Tai sitten äitin tissi yöksi suuhun. Varmasti helpottuu stressi
Kuulostaa jotenkin hassulta, kun ihmiset toivottaa 19v naiselle tsemppiä kuivaksi oppimiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teippivaippoja suositeltiin, ja niitä olen käyttänyt. Kokeilin aluksi ohuempaa housuvaippaa mutta siitä tuli pissaa ohi. Se huono noissa teippivaipoissa on että ne päällä kyllä muistaa koko ajan olevansa vaipoissa mikä varmaan lisää pelkoa nukkua ilman
-aloittaja
Siis nukuks oikeesti paksuissa teippareissa?? :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei
Olen 19v nuori nainen, perusterve, eikä minulla ole aiemmin ollut mitään kasteluongelmaa. Nyt viime aikoina minulla on kuitenkin opiskelustressin takia ollut pahoja univaikeuksia. Nukahtamisongelmat vielä kestäisin, mutta muutamana yönä on kastunut sänky. Olen syönyt melatoniinia nukahtamisen helpottamiseksi, mutta ei sen pitäisi tällaista aiheuttaa. Olen varannut ajna lääkärille, mutta jonoa on jonkin verran. Voiko tällainen johtua pelkästä stressistä? Muita fyysisiä oireita ei ole, viimeisen kuukauden aikana olen kastellut sängyn muistaakseni 5 kertaa. Kenelläkään neuvoja tai vastaavia kokemuksia?
Melatoniinin ei pitäis tollasta aiheuttaa. Mites alkoholin ja tupakan käyttö?
Miksipä ei? Jos tarpeeksi sikeästi nukkuu niin ei herää vessahätään.
Näinpä. Jos olisin ap, heräisin 2 tunnin välein joka yö kuselle vaikka kellon avulla. Ap:n kastelu on mukavuuden halua, miksi herätä vessaan kun voi pissata vaippaan kuin mikäkin pikkutaapero.
Jep, vaippaan on kai aika helppoa ja mukavaa pissata kesken unien... :) siis miksipäs ei
Pitäisiköhän minunkin ruveta yökastelijaksi. Tykkääkö yrtit?
Sinkkumies
Koita olla juomatta klo 18 jälkeen illalla. Ja yritä oikeasti päästä irti noista vaipoista ennenkuin oot liian riippuvainen niistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja
Siis nukuks oikeesti paksuissa teippareissa?? :DD
No kyllä nukun! Onko se oikeesti niin jännä juttu että sitä pitää monessa viestissä ihmetellä? Vaipat 19v:n päällä ei oo ehkä ihan tavallista, mutta ei sen pitäisi ketään noin paljoa kiinnostaa. Voit käydä ostamassa itsellesi vaippoja kun näköjään et osaa olla ajattelematta niitä!
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Koita olla juomatta klo 18 jälkeen illalla. Ja yritä oikeasti päästä irti noista vaipoista ennenkuin oot liian riippuvainen niistä
Harrastan urheilua, joten treenipäivinä on pakko juoda iltaisin :( Se lisää kyllä aika paljon märän yön todennäköisyyttä, mutta en tahdo luopua harrastuksestani.
-aloittaja
Jos ihmisellä on vaiva ja hänellä on tavallista kovempaa tai pitkittynyttä stressiä, niin lähtisin ensimmäisenä epäilemään stressiä syyksi. Stressi voi aiheuttaa todella monenlaisia oireita. Stressi aiheuttaa ikäviä kierteitä, jolloin oireet vain stressaavat lisää ja stressi pahentaa oireita. Ainoa keino parantua on poistaa stressi tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan urheilua, joten treenipäivinä on pakko juoda iltaisin :( Se lisää kyllä aika paljon märän yön todennäköisyyttä, mutta en tahdo luopua harrastuksestani.
-aloittaja
Treenaa aikaisemmin? Luulisi että haluat tehdä kaikkesi pysyäksesi kuivana, ei tuo vaipoissa nukkuminen ole mikään ratkaisu
Onpas ilkeitä kommentteja, eikö teitä hävetä?
Olin yökastelija siihen asti kun yläaste alkoi. N. 18-vuotiaana vahinko sattui muutaman kerran lyhyen ajan sisällä mutta en tiedä johtuiko stressistä vai mistä. Olin kyllä usein todella stressaantunut ja masentunut joten saattui johtua siitä.
Käytin silloin nuorempana myös yhdessä vaihteessa vaippoja ja kyllä, se toi turvaa. En uskaltanut nukkua ilman kun pelkäsin vahinkoa ja tiesin kuinka epämukavaa on herätä märästä sängystä.
Tsemppiä sinulle ap, toivottavasti menee ohi!
Vierailija kirjoitti:
Onpas ilkeitä kommentteja, eikö teitä hävetä?
Olin yökastelija siihen asti kun yläaste alkoi. N. 18-vuotiaana vahinko sattui muutaman kerran lyhyen ajan sisällä mutta en tiedä johtuiko stressistä vai mistä. Olin kyllä usein todella stressaantunut ja masentunut joten saattui johtua siitä.
Käytin silloin nuorempana myös yhdessä vaihteessa vaippoja ja kyllä, se toi turvaa. En uskaltanut nukkua ilman kun pelkäsin vahinkoa ja tiesin kuinka epämukavaa on herätä märästä sängystä.
Tsemppiä sinulle ap, toivottavasti menee ohi!
Kiitos kivasta vastauksesta :) Joo, kaikki ei näköjään tajua kuinka herkkä paikka tämä on kun ilkeilevät noin. Hienoa, että sinulla tuo vaiva kuitenkin lopulta helpotti. Ja juuri noin se vaipan kanssa menee, märät lakanat on tosi ikävä juttu ja vaippa tuntuu sitten tosi turvalliselta kun pitää sängyn kuivana. Miten sä pääsit sitten vaipoista irti?
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Mahtoi tuntua nöyryyttävältä pukea vaipat ekaa kertaa lapsuuden jälkeen? Tai herätä aamulla pissavaipasta?
Tuntuihan se. Kyllä siinä itku pääsi kun ekaa kertaa vedin teipit kiinni. Tuntui just sellaiselta isolta vauvalta joka oli joutunut takaisin vaippoihin. Mutta äkkiä niihin tottui, eikä märkä vaippa aamulla hävetä yhtään jos sitä vertaa märkiin lakanoihin.
-aloittaja
Viime yönä yritin nukkua ilman vaippaa tämän keskustelun innoittamana, mutta ahdisti ihan liikaa enkä saanut unta. Pakko oli siis pukea lopulta vaippa päälle. Nyt on ollut neljä märkää yötä peräkkäin. En jaksaisi enää stressata tätä, tekisi mieli luovuttaa ja hyväksyä vain koko yökasteluasia. Alkaa tuntua siltä että musta tulee tätä menoa vaippanainen loppuiäksi
-aloittaja
TÄMÄ!
Varmasti monella näistä dissaajistakin on ongelmia joskus ainakin ollut pidätellä. On se sitten ollut yksi tippa pikkareissa tai housut märkänä niin tietää sen häpeän ja sen ettei voinut asialle mitään.