Stressi ja kastelu
Hei
Olen 19v nuori nainen, perusterve, eikä minulla ole aiemmin ollut mitään kasteluongelmaa. Nyt viime aikoina minulla on kuitenkin opiskelustressin takia ollut pahoja univaikeuksia. Nukahtamisongelmat vielä kestäisin, mutta muutamana yönä on kastunut sänky. Olen syönyt melatoniinia nukahtamisen helpottamiseksi, mutta ei sen pitäisi tällaista aiheuttaa. Olen varannut ajna lääkärille, mutta jonoa on jonkin verran. Voiko tällainen johtua pelkästä stressistä? Muita fyysisiä oireita ei ole, viimeisen kuukauden aikana olen kastellut sängyn muistaakseni 5 kertaa. Kenelläkään neuvoja tai vastaavia kokemuksia?
Kommentit (328)
Eikö tuo tuu kauhean kalliiksikin nukkua vaipoissa :o kun eikai sitä samaa voi enää seuraavana yönä käyttää vaikka pysyiskin kuivana
Tuskin siinä kohtaa on kauhean tarkka hygieniasta jos kusee muutenkin sänkyyn
Tuleehan se :( Kuivaa vaippaa ei tosiaan voi käyttää uudestaan, eipä se olisi kovin hygienistäkään ja teippikiinnityksen takia ei onnistuisi muutenkaan. Jos tämä vaiva pitkittyy (kuten nyt näyttää käyvän), niin KELA:lta saa kyllä tukea vaippojen ostoon kun lääkäri toteaa ne välttämättömiksi.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Hankit vaan ittelles lapsenvahdin, joka vaihtaa kuivan vaipan aina kun tulee unen aikana pissat alle.
Täällä yksi vapaaehtoinen ;)
Kyllä täytyy nukkua tosi sikeästi jos ei herää siihen että pissaa allensa. Kuulostaa tosi ikävältä että ihan vaippoihin olet joutunut takaisin, toiv. tuo normalisoituu äkkiä
Mahtoi tuntua nöyryyttävältä pukea vaipat ekaa kertaa lapsuuden jälkeen? Tai herätä aamulla pissavaipasta?
Tarkoitat kai kun äiti puki vaipat ekaa kertaa lapsuuden jälkeen? ;)
Tosi kypsää dissata nuorta naista yökastelun vuoksi...
Stressi tekee kyllä kaikkea ikävää. Koita saada stressi helpottamaan, niin etköhän ole kohta taas yökuiva :)
Jos vaikka joululomalla koulustressi lievittyisi sen verran että pystyisit taas kokeilemaan yöunia ilman vaippoja :) Tsemppiä sinulle ap, kyllä kaikki vielä järjestyy
Mä en kyllä pukis ikipäivänä vaippoja päälle vaikka maksettais... Joku ylpeys!
Olen kuullut että jos lantiopohjanlihaksia treenaa liikaa, voi tulla pidättely ongelmia. Tosin sitä sattuis hereilläkin ollessa. Mutta jos olet tähän asti treenannut ahkerasti lantiopohjan lihaksia nii suosittelen lopettamaan ainakin väliaikaisesti ihan varmuuden vuoksi. Lääkärihän sitten osaa paremmin sanoa et mistä ois kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että jos lantiopohjanlihaksia treenaa liikaa, voi tulla pidättely ongelmia. Tosin sitä sattuis hereilläkin ollessa. Mutta jos olet tähän asti treenannut ahkerasti lantiopohjan lihaksia nii suosittelen lopettamaan ainakin väliaikaisesti ihan varmuuden vuoksi. Lääkärihän sitten osaa paremmin sanoa et mistä ois kysymys.
Kuulostaa erikoiselta, mihinköhän tämä perustuu? Itse olen lantionpohjalihaksia treenannut ja päivällä meinaa käydä vahinkoja helpommin kuin ennen. Minulla ei öisin ole mitään ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Kiva että vauvat on löytäneet vauva.fi:n ;)
Meinasin itse sanoa juuri samaa. Mutta hei, nyt kun täällä on vauva paikalla niin saadaan varmasti uusia näkökulmia moniin vauvanhoitoon liittyviin kysymyksiin :)
Käynkin suihkimassa yrtit. Pari kastelua päivässä on poikaa!
Sinkkumies
Ota oikeasti vähemmän kursseja tai ihan lomaa koulusta. Jätä vaipat pois pikkuhiljaa, kun alat tuntemaan että stressi lievittyy. Käy vessassa juuri ennen nukkumaanmenoa ja nuku 7-7,5 h maksimissaan kerralla. Kyllä se siitä helpottaa hiljalleen. Tsemppiä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta, mihinköhän tämä perustuu? Itse olen lantionpohjalihaksia treenannut ja päivällä meinaa käydä vahinkoja helpommin kuin ennen. Minulla ei öisin ole mitään ongelmia
Olen muistaakseni lukenut artikkelin jossa asiasta mainittiin. En siis voi mennä takuuseen että olisi totta, mutta apn tilanteessa hän ei menetä mitään vaikka lopettaisikin lantiopohjanlihasten treenauksen. Parempi olla ylivarovainen kun huoleton.
Vierailija kirjoitti:
Ota oikeasti vähemmän kursseja tai ihan lomaa koulusta. Jätä vaipat pois pikkuhiljaa, kun alat tuntemaan että stressi lievittyy. Käy vessassa juuri ennen nukkumaanmenoa ja nuku 7-7,5 h maksimissaan kerralla. Kyllä se siitä helpottaa hiljalleen. Tsemppiä! :)
Kiitos tästä :) Otan keväällä kevyemmin ja vähennän kursseja. Joululomaan asti nukun kyllä vaipoissa, mutta sitten yritän pikkuhiljaa päästä niistä irti. Kiva että tulee tällaisia positiivisiakin viestejä eikä pelkkää dissausta :)
-aloittaja
Vaippaikä, paras ikä