En käsitä tätä äitien merkkivaatehysteriaa!!
Asumme vantaalla aivan normaalilähiössä, omakotitaloalueella. 3 alle kouluikäistä lasta. kaikki äitikaveri miehineen ovat aivan tavan duunareita. Rekkakuskeja, hoitajia, sähköasentajia, sihteerejä. Suurin osa äideistä pukee lapsensa näihin todella kalliisiin merkkivaatteisiin, niistä puhutaan aina ja niistä kilpaillaan. En ymmärrä. Millä rahalla ensinnäkään ostelevat 50e kaulahuiveja jne, jne?! Meillä lapset kulkevat ihan tavallisissa vaatteissa. Tulot meillä on korkeammat kuin näillä merkkivaateperheillä, enkä silti halua/raaski ostaa esim legginsejä mitkä maksaa 40e ja niitä tietenkin joka värissä.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap edes tunnistaa kalliit lastenvaatemerkit? Olet kai tutustunut erikseen asiaan vai tuovatko muut äidit lastensa vaatteita esille puheissaan?
Kyllä äidit tuovat korostaen esille, että tätä ja tätä merkkiä ostin nyt lapselle. sitä ihmettelenkin miksi niistä vaatteista puhutaan niin paljon. Ap
Juuri tätä samaa merkkien ylikorostusta olen ihmetellyt itsekin tuttavapiirissä. Aloittanut aiheenkin joskus täällä palstalla siitä. Sama aikuisilla omissa vaatteissa jne. Naurettavaa rahanhaaskausta ja pellenä toisten perässä juoksua, siis ostetaan sitä millä sen ns. statusarvon nyt saisi parhaaseen nousuun. Hulluutta!
Onneksi on näitä tuhlareita, niin yritykset pysyvät pystyssä ja maamme saa verotuloja.
Mäkään en pysty käsittämään! Ymmärrän tämän laatunäkökulman kyllä, mutta siis miksi ostaa kalliita lastenvaatteita, jotka kuitenkin jäävät pieneksi ja mahdollisesti myös likaantuvat??? Yhtä lailla ne pikkuruiset collegehousut voi hakea hm:ltä viitosella kun merkkihousut 50 eurolla.
Satsaa sitten niihin laadukkaisiin vaatteisiin esimerkiksi kun lapsi on jo isompi eikä kasva enää niin hurjaa vauhtia, että tarvisi koko ajan olla ostamassa uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen vastaus: Koska ovat hölmöläisiä.
Makuasioita.
Minusta hölmöläisiä on ne, jotka eivät vaivaudu vilkaisemaan mitä lasten päällä on, saatika tekemään asialle mitään. Mitä siistimmin lapsi on puettu, sitä suopeammin häneen usein suhtaudutaan, valitettavasti. Merkkiä ei tietenkään tarvitse olla, mutta ei ne rähjäiset ja keskenään epäsopivat vaatteet yhtäkään ihmistä kaunista. Lapsi ei ole siinä mikään poikkeus.
Ja sanon tämän, vaikka onkin tabu. Kaikki lapset eivät ole suloisia, saatika kauniita. Mutta paljon tekee se miten on vaatetettu, istuuko vaatteet, onko hiukset kammattu/puhtaat/laitettu, vaatteet ehjiä, puhtaita ja hyväkuntoisia, onko naama pyyhitty, kynnet leikattu jne. Eli onko huolitellun, puhtaan ja siistin näköinen. Harvassa on ne merkkivaatteissa kulkevat, joilla vain vaatteet olisi kunnossa edellä mainituista asioista. Kyllä se aika paljon käsikädessä kulkee myös sen muun siisteyden kanssa. Yleensä nämä lapset ovat kaikin puolin puhtaan ja siistin, huolehditun näköisiä.
Ja en tarkoita, että KAIKKI merkkivaatteettomat olisivat automaattisesti hoitamattomia lapsia. En todellakaan! Mutta kyllä se silmään pistää, että ne yleisilmeeltään rähnäiset (siis likaiset, kampaamattomat, ruoat rinnuksilla, polvet tummuneet housuissa, liian isot tai pienet vaatteet) lapset suurimmalti osin ovat kyllä muita kuin "merkeissä" kulkevia.
Ja tämä se on kaiken huippu! Tulevien tai jo nykyisten koulukiusaajien puolestapuhuja, hohhoijjaa!
Rumat ne vaatteilla koreilee vai miten se meni?!
Mikään nykymaailmassa naurata kohta enempää kun nämä merkkipellet, se epävarmuus oikeen loistaa pinnan alta kun paniikissa luetellaan mitä merkkivaatetta nyt tuli lapselle ostettua, ja perustellaan se laadulla ja jälleenmyyntihinnalla. Vmp!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset kasvavat aika nopeasti vaatteista "ulos". Merkkivaatteet menevät helpommin kaupaksi kuin joku Lindex. Omansa voi saada helposti takaisin, jos on siisti lapsi eli käytännössä ilmaiset vaatteet, jos myyntirumbaa ei huomioida.
Käytännössä ilmaiset?! Kaikenlaisia tekosyitä sitä ihminen merkkihuumalleen keksiikin. :D
Ostin Gugguun paidan (alessa 22€) ja myn kirppiksellä 20€. Käytetty 2 vuotta kahdella lapsella.
Ostin Gugguun pipon, käytin akhdella ja myin pois hyväkuntoisena 25€. Harva akryylipipo menee edes ilmaiseksi enää käyttöön kenellekään kahden jälkeen.
Otin Molon haalarin alesta (maksoi n. 100€, +/- 5€ kun en tarkkaa hintaa muista). Myin yhden talven käytön jälkeen (ei sopinut malli toiselle) 80€.
Mutta osta sinä tyytyväisenä jatkossakin Remua ja Lottaa ja Lassia, maksa niistä 50-90€ ja toivo josko saisit 10€ kirppiksellä. Tuskin saat. Tai anna pois. Mutta typerämmät kaupat sinä minusta teit.
Jälleenmyyntiarvo! Just keep tellin' yourself that! Ha ha! :D Voihan sitä tuolla selitellä itselleen miksi maksaa ylihintaa samasta kurasta. Nimittäin samalta linjalta se tulee silti sieltä samalta tehtaalta, merkki eri ja hintalappu moninkertainen. Sori että murskaan sun unelmat. ;)
Parempia vanhempia? Meidän päiväkodissa ne joilla on 10v. vanhat kirppispuvut/lottaa ja lassia, on niitä , joissa lapsi/lapset käy tukiperheessä säännöllisesti tai ovat joutuneet sijaisperheeseen.
Ei koskaan ne joilla
on Ticketiä päällä :)
t.hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Parempia vanhempia? Meidän päiväkodissa ne joilla on 10v. vanhat kirppispuvut/lottaa ja lassia, on niitä , joissa lapsi/lapset käy tukiperheessä säännöllisesti tai ovat joutuneet sijaisperheeseen.
Ei koskaan ne joilla
on Ticketiä päällä :)
t.hoitaja
T. Äippyli, jonka elämän tähtihetki oli Ticket-haalarin ostaminen
Ekaa sivua pidemmälle en lukenut, mutta aloitus oli täyttä asiaa.
Minua mietityttää, että kuka niitä merkkivaatteita muka ostaa käytettynä? Jos minä esim. ostaisin uutena jonkun 200€:n talvihaalarin ja myisin eteenpäin, niin millä hinnalla nuo merkkikiimaiset niitä ostaa? Ei kai niin hölmöjä ole että 80€ maksavat käytetystä. Taitaa niitä olla.
Leikki-ikäisen ulkovaatteet kuluu ja niitä täytyy joskus myös pestä. En voi ymmärtää, että ennemmin joku ostaa kuluneen ja kalliin käytetyn kuin samanhintaisen uuden, mutta ei niin "hienon".
Rikas jos on niin sitten ihan sama.
Itsekin tykkäsin älyttömästi käyttää merkkivaatteita lapsilla. Kunnes lapset tulivat päiväkoti-ikään. Nyt ne rakkaimmat paidat ovat printtihirvityksiä henkkamaukalta :) Lapset vaan ilahtuvat niistä niin paljon. Gugguun paita on kuulemma"sikatylsä" :D Ja tottahan se on, jos 5-vuotiaan aivoilla ajattelee :)
Eli muistetaan myös se lapsen ilo, eikös niin äidit? ;)
Ei ole vähään aikaan ollutkaan aloitusta tästä aiheesta. :D Mitä mulle tulee tästä mieleen, niin taitaa hysteria vaivata joitakin muitakin kuin merkkimammoja...
Hassua. Käyn lasten kanssa kolme kertaa viikossa kerhoissa, siellä on vilkkunut näitä paheksuttuja, kamalia merkkejä... ja olen käynyt tänä syksynä tasan yhden lastenvaatekeskustelun, kun yksi äiti kysyi mun kokemuksia popin ulkovaatteista. Mielelläni kyllä kehuin haalaria, jonka olen ostanut esikoiselleni 2010 ja on nyt jo kolmannella lapsella päällä. Vaikka mua lastenvaatteet kiinnostaakin, niin en silti ole erityisen kiinnostunut puhumaan niistä. Mulla on omat arvoni, joiden perusteella teen kulutusvalintojani, tästä aiheesta voisin mielelläni keskustellakin, mutta en jaksa tuputtaa niitä muille. Enkä nyt muuten ihan hirveästi keksi jutun juurta jostain tunikasta tai hupparista... Se on vaate. Että missä ne hysteeriset merkkimammat oikein on?
Antaisitte nyt jo olla.
Päiväkodissa harjottelina olleena voin sanoa, että kyllä niitä lapsia kohdellaan paremmin, joilla on merkkivaatteet...
Tästä aikaa jo 10v. Nyt kun,itsellä lapsia, niin katson kyllä tarkkaan että mitä laitan pk:hon päälle.
Itse meinasin mennä mukaan tähän mini rodini-hysteriaan hoitovapaan aikana. Onneksi mies sai taottua järkeä ennen kuin yhtäkään vaatekappaletta ostin.
Olen ajatellut, että tuolloin hoitovapaalla koki elämänsä jotenkin tyhjäksi kun oli vain kotona lasten kanssa (älkää käsittäkö väärin, minusta se on tärkeää työtä, mutta itselläni sisältö elämässä oli kovin suppeaa tuolloin). Tyhjyyttä yritti sitten kanavoida noinkin hölmöön kohteeseen ja näyttää että näin hyvin meillä menee. Nykyään käyn töissä eikä mini rodinit ole käynyt mielessäkään, vaikka edelleen ne minun mielestäni on ihan kivan näköisiä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset kasvavat aika nopeasti vaatteista "ulos". Merkkivaatteet menevät helpommin kaupaksi kuin joku Lindex. Omansa voi saada helposti takaisin, jos on siisti lapsi eli käytännössä ilmaiset vaatteet, jos myyntirumbaa ei huomioida.
Käytännössä ilmaiset?! Kaikenlaisia tekosyitä sitä ihminen merkkihuumalleen keksiikin. :D
Ostin Gugguun paidan (alessa 22€) ja myn kirppiksellä 20€. Käytetty 2 vuotta kahdella lapsella.
Ostin Gugguun pipon, käytin akhdella ja myin pois hyväkuntoisena 25€. Harva akryylipipo menee edes ilmaiseksi enää käyttöön kenellekään kahden jälkeen.
Otin Molon haalarin alesta (maksoi n. 100€, +/- 5€ kun en tarkkaa hintaa muista). Myin yhden talven käytön jälkeen (ei sopinut malli toiselle) 80€.
Mutta osta sinä tyytyväisenä jatkossakin Remua ja Lottaa ja Lassia, maksa niistä 50-90€ ja toivo josko saisit 10€ kirppiksellä. Tuskin saat. Tai anna pois. Mutta typerämmät kaupat sinä minusta teit.
Hahhaa, joopa joo. :D Ja vaikka sulla kerran pari olisi oikeastikin käynyt munkki (eettisesti hieman arvelluttavaa muuten tuo hinnoittelusi), niin et todellakaan saa jokaisesta merkkirytkystä, et edes suurimmasta osasta tai puolista ostamistamistasi, samaa hintaa takaisin kun myyt pois. Kyllä ihmiset tietävät, mitä kamat kaupassa maksaisivat.
Ja en itse osta mitään lastenvaatteita, olen lapseton.
Mitä arveluttavaa kirjoittajan hinnoittelussa on? Pitäisi antaa ilmaiseksi vaate jollekin, joka haluaa merkkivaatteita, mutta ei suostu itse ostamaan edes alesta? Ei kai kenenkään ole pakko tehdä hyväntekeväisyyttä omilla vaatteillaan? Kai ne, joilla ei ole varaa voivat ostaa niitä hienoiksi ja kelvolliseksi määriteltyjä markettivaatteitakin? Niissähän kuulemma ei mitään vikaa ole. Luulisi kelpaavan. Merkkitietoiset maksavat kyllä hyväkuntoisesta kelvollisen hinnan, joka kerta. Koska ymmärtävät, että kenenkään kaappiin ne eivät ilmaiseksi ilmaannu.
Minä olen myös myynyt kirppareilla ja fb-kirpuilla käytettyjä merkkivaatteita. Kyllä niistä vaan todella hyvin saa rahansa takaisin. Yleensä vähintään puolet ostohinnasta, useimmiten enemmän. Koitapa myydä Lindexin bodya, saat ehkä 1,5€. Loppujen lopuksi käyttöhinnoissa ei ole paljon eroa marketti/ketjuvaatteella ja merkkivaatteella. Tottakai jonkun verran. Mutta se onkin hinta siitä, että on saanut käyttöajan nauttia kivasta vaatteesta.
En ymmärrä miksi nämä lastenvaatteet ovat niin järkyttävä ongelma isolle osalle ihmisiä. Väitätte ettei kiinnosta ja koske teitä, ette ole kateellisiakaan ja ei kuulemma voisi vähempää kiinnistaa. Silti käytätte energianne niiden kyttäämiseen ja haukkumiseen. Ihme porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa harjottelina olleena voin sanoa, että kyllä niitä lapsia kohdellaan paremmin, joilla on merkkivaatteet...
Tästä aikaa jo 10v. Nyt kun,itsellä lapsia, niin katson kyllä tarkkaan että mitä laitan pk:hon päälle.
Anteeksi, mutta mitä vittua? Kohdellaan paremmin? Kuten esim? Teit varmasti asiasta valituksen ylemmälle taholle?
On se kumma että toisten ihmisten lasten päällä olevat vaatteet herättävät viikosta toiseen näin paljon närästystä. Niiden perusteella tehdään päätelmiä jopa vanhempien älykkyydestä; vaatteista piittaamaton (mutta muita kovin sanoin arvosteleva) sen sijaan on tietenkin fiksu, empaattinen ja tiedostava ja ylipäätään parempi ihminen ja kasvattaja...
Me ollaan opettaja+DI pari, nettotulot kuussa + 5000e. Ainoan lapsemme vaatteisiin on varaa laittaa muutama satanen per sesonki, ja miettiä vaatteiden suhteen vähän muutakin kuin sitä mistä mahdollisimman halvalla saa. Silti kierrän ensin kirpputorit ja fb-kirpuilta olen ostanut mm. sitä parjattua Gugguuta ihan siksi, että se nyt sattuu miellyttämään sekä väreiltään, leikkauksiltaan että materiaaleiltaan + istuu hoikalle lapselle todella hyvin. Lisäksi tiedän että niitä ei ole mitkään pikkukätöset kiinassa kursineet kokoon 20sentin tuntipalkalla.
Minusta on aivan ihanaa katsoa suloista lastani omaa silmää miellyttävissä vaatteissa. Minulla ei ole ketään kelle tarvitsisi vaatteilla päteä, ihan yhtä hyvin voin ostaa (ja olen ostanutkin) Lidlistä jonkun vaatteen jos se sattuu kaikin tavoin miellyttämään. Gugguut ym on meillä lapsella ihan arkivaatteina päiväkodissa, ja ovat mielestäni mitä käytännöllisimpiä ja mukavia vaatteita liikkuvalle ja leikkivälle lapselle.
Ja jälleenmyyntiarvo näissä ei ole mitään itsepetosta tai tekosyy, sen voi esim. Gugguun fb-kirpulla ihan itse todeta.
Siskoni tytär on 17v yksivuotiaan tytön äiti. Taitaa olla hyvät tuet hänellä, kun on varaa ostella uutena kalliita merkkivaatteita ja Emmaljungan vaunuja.. Mitenköhän riittää rahaa perustarpeisiin :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleenmyyntiarvo! Just keep tellin' yourself that! Ha ha! :D Voihan sitä tuolla selitellä itselleen miksi maksaa ylihintaa samasta kurasta. Nimittäin samalta linjalta se tulee silti sieltä samalta tehtaalta, merkki eri ja hintalappu moninkertainen. Sori että murskaan sun unelmat. ;)
Aivan sama jos tulevat samalta linjastolta. Jotain niissä Gugguun trikoissa on erilaista kun kerran kestävät. Muut ei kovin hyvänä ole kestäneet meillä. Ostan sitä, mikä omasta kokemuksestani toimii ja on ollut laadukas. Ylihintaa en koe maksavani jos vaate kestää leikki-ikäiseltä toiselle pari kolme vuotta priimakuntoisena.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Ei liikuta sinua pätkääkään, mutta silti kiinnität jatkuvasti huomiota, kuinka suurin osa lapsista näyttää rähjäisiltä eivätkä ole söpöjä riitelevissä vaatteissaan?
Minä en IKINÄ ole sellaiseen kiinnittänyt huomiota, en muutenkaan katso toisten lasten pukeutumista aliarvioivasti. Meiltä löytyy gugguuta, henkkamaukkaa ja kaikkea siltä väliltä ja arvaa mitä? Lapselle kaikkein rakkaimmat vaatteet ovat juurikin halveksimasi printtipaidat. Gugguusta hän ei ole yhtään mitään mieltä, tai mistään muustakaan merkkivaatteesta, mutta jokin animaatiohahmo-printtipaita saa silmät säihkymään.
Juuri sinunlaistesi takia näitä aloituksia syntyy kuin sieniä sateella.