Itsetehdyt joululahjat, VINKIT KASAAN
Haluaisin tänä vuonna tehdä itse osan lahjoista, koska siinä säästäisi vähän rahaa, tykkään näperrellä ja itsetehtyä arvostetaan (ilmeisesti) paljon :)
Joten vinkit kehiin, mieluiten ohjeiden kanssa! Itse olen nyt tehnyt/tekemässä villasukkia, lapasia ja muotokuvia (harrastan piirtämistä).
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota sukkahousut jalasta, leikkaa kahtia, piirrä punasella tussulla niihin joulu tonttu
Ilmeisesti tarkoitettu toteutettavaksi menkkojen aikaan?
Tuo vinkki on ilmeisesti Maria Nordinilta.
Oon muutamana jouluna askarrellut kavereille ja työkavereille joulukorviksia. Ostanut Lidlistä niitä joulukoristepakkauksia, joissa muistaakseni 12 palloa, halkaisija jotain 2 cm. Ja sitten tilannut jostain netin korutarvikemyymälästä edullisen kasan hopeoituja korviskoukkuja ja yhdistänyt palloihin. Hopeiset on kalliita, mutta niitäkin ostan joskus ja sitten ostan kaikki kulahtaneet Aarikan korvisparit tai parittomatkin korvikset jos alle 50 senttiä /korvakoru. Niissä kun on aina hopeiset koukut. Joskus oon väännellyt koukkuja itsekin hopealangasta
Vierailija kirjoitti:
Oon muutamana jouluna askarrellut kavereille ja työkavereille joulukorviksia. Ostanut Lidlistä niitä joulukoristepakkauksia, joissa muistaakseni 12 palloa, halkaisija jotain 2 cm. Ja sitten tilannut jostain netin korutarvikemyymälästä edullisen kasan hopeoituja korviskoukkuja ja yhdistänyt palloihin. Hopeiset on kalliita, mutta niitäkin ostan joskus ja sitten ostan kaikki kulahtaneet Aarikan korvisparit tai parittomatkin korvikset jos alle 50 senttiä /korvakoru. Niissä kun on aina hopeiset koukut. Joskus oon väännellyt koukkuja itsekin hopealangasta
Oletko nähnyt kenenkään käyttävän niitä korvissaan? Kuulostaa juuri sellaiselta rihkamalta, jota kukaan ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nähnyt kenenkään käyttävän niitä korvissaan? Kuulostaa juuri sellaiselta rihkamalta, jota kukaan ei halua.
Juu olen, pikkujouluissa oli melkein kaikilla joille annoin korut ja joulun aikaan muutenkin työkavereilla.
Toki korutaiteentuntijana käytän itse arkena vain suomalaisia näyttäviä ja vähintään 150 euroa käytettynäkin maksavia, tuotannosta poistuneita ja erittäin harvinaisia design-korvakoruja. Mutta jouluisin korvissa joulupalloset ;)
10l ämpäri, multaa ja keinovalaisin ja salaatinsiemeniä
Tauluja canvaskankaalle. Vaikka sammakko joka täytetään pumpulilla tai vaahtomuovilla jonka liimaat ja ulpukankukka, joka voi laskeutua taulusta alas kukkineen! Siis roikutetaan ja siihen aurinkoa , lintuja ym huopa ym kankaasta ja helmistä!
Olen kuivattanut pihallani kasvattamia monivuotisia mausteyrttejä ja antanut lahjapurkeissa. Itse olen saanut jouluisin kuivattuja suppiksia, sienistä kun pidän.
Miten olisi -teeseitse- joululahjapaketti?
Laitat pakettiin erivärisiä paperi paloja,askartelusakset,liimaa,teippiä,langan pätkiä,pahvinpaloja, ym mistä lahjan saaja voi itse väkerrellä itselleen mieluisen lahjan. ?
Säästyy aikaa ja rahaa sekä lahjan saaja saa täysin itsensä näköisen lahjan.
Tukista käsihöylällä höylätty leikkuulauta. Aitoa tekemisen ja antamisen iloa! Jokin eksoottisempi, kaunis ja kova puulaji olisi hieno! Siis sellainen, joka ei heti vety, eli kosteitakin elintarvikkeita voisi sen päällä leikata ja pilkkoa huoletta, jälkeenpäin pyyhkäisee pinnan vain talouspaperilla. Saaja takuulla ilahtuisi! Jään odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kylpypallot ovat helppoja tehdäksesi itse. Tässä yksi ohje googlettamalla löytyy lisää ja ohjetta voi muokata ja tehdä haluamansa tuoksuisen/värisen ja lisätä vaikka kimalletta tai kuivattuja kukkien terälehtiä: http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/ruususuu_ja_huvikumpu/tee_itse_poreilevat_kylpypallot
Sitruunahappoa saa isommissa pusseissa ainakin ebaysta.
jeeeee! Anopille happokylpy hänen sydämensäkin sulaa 🤗
Vierailija kirjoitti:
Tukista käsihöylällä höylätty leikkuulauta. Aitoa tekemisen ja antamisen iloa! Jokin eksoottisempi, kaunis ja kova puulaji olisi hieno! Siis sellainen, joka ei heti vety, eli kosteitakin elintarvikkeita voisi sen päällä leikata ja pilkkoa huoletta, jälkeenpäin pyyhkäisee pinnan vain talouspaperilla. Saaja takuulla ilahtuisi! Jään odottamaan.
Miten olisi omastapäästä tehty linnunpönttö?
Itse en harrasta minkäänlaista lahjojen tekoa tai ostamista. Enkä halua keneltäkään mitään lahjoja. Ostan lahjoja itse niin jouluna kuin syntymäpäivänäkin. Ei tule pettymystä ja lahja on aina sellainen, kuin haluankin!
Oletteko te aikuisia ihmisiä ?
On todella hämmentävää kuinka moni teistä lapsista on saanut lapsen jos tämä ylipäätään edes on muuta kuin trollausketju???.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu olen, pikkujouluissa oli melkein kaikilla joille annoin korut ja joulun aikaan muutenkin työkavereilla.
Toki korutaiteentuntijana käytän itse arkena vain suomalaisia näyttäviä ja vähintään 150 euroa käytettynäkin maksavia, tuotannosta poistuneita ja erittäin harvinaisia design-korvakoruja. Mutta jouluisin korvissa joulupalloset ;)
Arvaan että olet lastentarhan opettaja
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te aikuisia ihmisiä ?
On todella hämmentävää kuinka moni teistä lapsista on saanut lapsen jos tämä ylipäätään edes on muuta kuin trollausketju???.
Höpö höpö ,tämä on toimeentulotuki asiakkaiden ketju.
Teen itse kukkakimppuja ja kukka-asetelmia sekä havu/eucaluptus -kransseja. Näyttää hetken kauniilta, mutta lopuksi voi heittää kompostiin eikä jää ylimääräistä romua nurkkiin.
Tänä jouluna teen soijavahakynttilöitä niin itselleni kuin kavereillekin. Netistä tilasin moderneja muotteja kuplakynttilöihin ym. Omiini laitan vähän hajustetta, lahjakynttilöihin en kun kaikki ei tykkää tuoksuvista jutuista. Tästäkään ei jää jätettä lopulta saajalle.
Takan omistajille teen sytykesipsejä, joihin tulee päälle Marimekon serveteistä graafisia kuoseja. Lasipurkissa kivan näköisiä. Kaveriksi pitkiä takkatikkuja, joiden rasian koristelen myös samoilla serveteillä decoupage-menetelmällä.
Lapsen kanssa tehdään linnuille ruokintajuttuja niin, että sulatetaan kookosrasvaa ja laitetaan sekaan siemeniä ja pähkinöitä. Massa levitetään pellille, ja jäähtyneestä massasta otetaan piparkakkumuoteilla nättejä paloja, joihin pistetään vielä reikä juuttinarulenkkiä varten. Näytä käymme ripustamassa yhdessä metsään puiden oksille.
Monena vuonna on ollut ajatus tehdä havuista kynnysmatto mökin oven eteen, ehkä tänä vuonna saan aikaiseksi.
Ihanaa kun tulee taas joulu!
Vastaan näihin "sukanvetimiin" päätyneihin keskusteluihin. Minä kudoin vuosia sitten miehen isoisälle ihan omanmalliset villasukat. Hänellä oli mieheksi pienet jalat, minkä otin huomioon, mutta ennenkaikkea hänellä oli sairaudesta johtuen hyvin turvonneet nilkat, ja tamän vuoksi mahdonta saada sukat jalkoihinsa. Ja jos ne joku muu laittoi jalkoihin, ne sattuivat. Minä siis kudoin hänelle sukat, joissa oli pieni jalkaterä ja hemmetin laaja varsi. Siis se varsi olisi käynyt mulle pipoksi! Hän rakasti niitä sukkia: ne olivat ainoat, jotka hän pystyi laittamaan jalkaansa itse ja olivat lisäksi mukavat ja lämpimät! Vielä kun hän dementian vuoksi ei enää tiennyt minun nimeäni, hän muisti aina "rouva, joka kutoi minulle maailman parhaat sukat" :-)
Itse tykkään sekä tehdä että saada ruokalahjoja. Oikeastaan tykkään saada kaikenlaisia lahjoja 😊
Äidin reseptillä tehty taatelikakku on ollut suosittu, samoin glögijuustokakut, hillot ja yrttiöljyt. Minulla on hygieniapassi, joten siitäkään ei tarvitse kenenkään huolestua 🤭
Minä en halua mitään itsetehtyä syötävää, koska monen keittiöhygieniassa on toivomisen varaa. Myöskin kaikki pidempään säilyväksi tarkoitetut tuotteet epäilyttävät, kun en tiedä onko purkit kuumennettu ja desinfioitu asianmukaisesti vai alkaako tuote pilaantua ennen aikojaan.
Osaan itse neuloa ja virkata ym. joten en tarvitse uusia villasukkia tai muitakaan vastaavia. Toki jos olisi jokin erikoisempi malli, niin sellaiset villasukat voisin ottaa.
Kaikki itsetehdyt koristeet on vähän hasardeja, vaikea kuvitella että osuisi oman maun kanssa niin hyvin yksiin että siitä olisi mitään iloa.
Paras olisi, jos halutessaan voisi tilata joltakin haluamansa mallin ja värin. Pyytämättä annetut lahjat menee yleensä pieleen.