Itsetehdyt joululahjat, VINKIT KASAAN
Haluaisin tänä vuonna tehdä itse osan lahjoista, koska siinä säästäisi vähän rahaa, tykkään näperrellä ja itsetehtyä arvostetaan (ilmeisesti) paljon :)
Joten vinkit kehiin, mieluiten ohjeiden kanssa! Itse olen nyt tehnyt/tekemässä villasukkia, lapasia ja muotokuvia (harrastan piirtämistä).
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Itsetehty sinappi
Tämä on tapahtunut oikeasti: yksi tyyppi haki terveysasemalta niitä paskanäytteelle tarkoitettuja muovipurkkeja, joiden kannessa on kiinni lasta, ja lahjoitti niissä itsetehtyä sinappia.
Vierailija kirjoitti:
Ota sukkahousut jalasta, leikkaa kahtia, piirrä punasella tussulla niihin joulu tonttu
Ilmeisesti tarkoitettu toteutettavaksi menkkojen aikaan?
Itse stryrox-mötistä vuoltu aromipesä
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen kohtuuhintainen "elämys", saajan toiveiden mukaisesti.
Yksineläjämummille vaikka eläkeläisten päivätanssit. Uskonnolliselle yhdessä joulukonserttiin kirkkoon.
Teinille vaikka hohtokeilailua. Historiasta kiinnostuneelle merkittävä museokäynti. Hyvän ruoan ystävälle joku ei vielä tuttu ravintola. Lapselle joulutapahtuma, jne.
Mutta saajan toiveiden ja oman kukkaron mukaisesti, niin, että molemmille jää hyvä mieli!
Se historiasta kiinnostunut on ehkä käynyt museoissa jo muutenkin, tai olisi menemässä. Ehkä omistaa museokortinkin. Joten ei niin iso bonus. Vähän ankea joululahja on myös luvata lähteä mukaan melkein vuoden päästä(!) ilmaiseen joulukonserttiin. Tai vaikka maksulliseenkin. Ellet sitten meinannut antaa joululahjan jo reilusti etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse stryrox-mötistä vuoltu aromipesä
Saatana jos olet Jukka, niin tiedoksi jos sellainen jouluna kuusen alle paiskataan niin saat pakata tavarasi stryrox laatikoihin ja häipyä
Tilkkupeitto vanhoista lakanoista.
Ihana joulukakku. Paljon mieluummin ottaisin kuin jotakin väkisin mietityn kosmetiikka- tms. lahjan. Voi pakastaakin, jos ei jaksa kaikkea syödä.
Toki villasukat ovat myös hyvä lahja, jos vastaanottaja ei osaa itse kutoa. Samoin lapaset yms. neuleet.
Meillä aikuisten lasten ja lastenlasten listalla on aina unisukat, eli pehmeät villasukat.
Itse vien lahjaksi itsetehtyä saaristolaisleipää ja sinappia, joskus jonkun kuivakakun jos tiedän vastaanottajan pitävän.
Meillekin kelpaa itsetehdyt lahjat, joku silli tai silakkahässäkkä joulupöytään, joulumakeiset tai vaikka omista marjoista tehty granola tai mysli. Tai yhden ystävämme omista päärynöistä tekemä päärynä-rosmariinihillo juustoille, nam! Itse olen tehnyt esim omena-pihlajanmarjahilloa juustonystävälle
Tämmöiset ekologiset vaihtoehdot muovikelmulle https://www.mutsimedia.fi/lifestyle/joululahjavinkki-tee-itse-kestavat-… ! Nättejä, edullisia ja kestäviä, joka kotiin sopivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikuisten lasten ja lastenlasten listalla on aina unisukat, eli pehmeät villasukat.
Itse vien lahjaksi itsetehtyä saaristolaisleipää ja sinappia, joskus jonkun kuivakakun jos tiedän vastaanottajan pitävän.
Meillekin kelpaa itsetehdyt lahjat, joku silli tai silakkahässäkkä joulupöytään, joulumakeiset tai vaikka omista marjoista tehty granola tai mysli. Tai yhden ystävämme omista päärynöistä tekemä päärynä-rosmariinihillo juustoille, nam! Itse olen tehnyt esim omena-pihlajanmarjahilloa juustonystävälle
jotenkin ällöttää nämä itse tehdyt ruokalahjat. Niitä on petseiset kädet lääppineet pitkin valmistusprosessia. Sinapit ja kakut täynnä ulostebaakteereita, vaikkua, räkää ja ties mitä töhnää. Hyi olkoon!
Vinkkinä: piparit, jos et tosiaan voi syödä, ripusta joulukuusenkoristeiksi.
Voitko ylipäätään syödä jonkun muun tekemää ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tänä vuonna tehdä itse osan lahjoista, koska siinä säästäisi vähän rahaa, tykkään näperrellä ja itsetehtyä arvostetaan (ilmeisesti) paljon :)
Joten vinkit kehiin, mieluiten ohjeiden kanssa! Itse olen nyt tehnyt/tekemässä villasukkia, lapasia ja muotokuvia (harrastan piirtämistä).
Harkitse tarkkaan. Lahjakortti (edes pieni summa) voi olla monelle mieluisampi kuin joku itse tehty väkerrys. Kaikki eivät arvosta edes niitä villasukkia tai lapasia.
Valeampiaispesistä tuli mieleen et mä oon tehnyt tänä vuonna kuusenkoristeita samalla kaavalla, vaihtaa vaan harmaan langan värikkäisiin niin tulee kivoja joulupalloja:)
[/quote]jotenkin ällöttää nämä itse tehdyt ruokalahjat. Niitä on petseiset kädet lääppineet pitkin valmistusprosessia. Sinapit ja kakut täynnä ulostebaakteereita, vaikkua, räkää ja ties mitä töhnää. Hyi olkoon![/quote]
Taidat hengailla väärien tyyppien kanssa jos lähipiirisi ihmisillä on kädet jatkuvasti paskassa, vaikussa ja räässä. Jos tämä ei ole faktatietoa vaan pelkkä olettamus, aika törkeästi sanottu. En haluaisi kaverin suusta kuulla vastaavaa.
Syön omia ruokianikin joten en nää syytä epäillä etteivät hyvin tuntemani läheiset pitäisi yllä vähintään samanlaista hygieniatasoa. Koskaan ei ole mitään käynyt.
Eihän sitä ravintoloistakaan tiedä, että mitä siellä keittiössä oikeasti tapahtuu vaikka standardit olisivat minkälaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Lisää vaan :) minulla on hankaluuksia keksiä esim. Isälleni mitä annan... +60 vuotias möröttäjä, ei harrasta mitään. Ennen olen antanut hienon pullon alkoholia ja arpoja läjän, mutta nyt pitäisi keksiä jotain edullisempaa.
- ap
Sytykeruusuja munakennoista ja vanhoista kynttilän jämistä.
https://kotiliesi.fi/fruttidimutsi/sytykeruusujen-teko-aluksi-youtuben/
Vanhoista kirjoista hylly
https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/kirjallisuus/diy-vanhoista-kirjo…
Tunkekaa jo ne sytykeruusut sinne, minne päivä ei paista. Revittyjä munakennon palasia steariini sotkulla.
Vierailija kirjoitti:
jotenkin ällöttää nämä itse tehdyt ruokalahjat. Niitä on petseiset kädet lääppineet pitkin valmistusprosessia. Sinapit ja kakut täynnä ulostebaakteereita, vaikkua, räkää ja ties mitä töhnää. Hyi olkoon!
Taidat hengailla väärien tyyppien kanssa jos lähipiirisi ihmisillä on kädet jatkuvasti paskassa, vaikussa ja räässä. Jos tämä ei ole faktatietoa vaan pelkkä olettamus, aika törkeästi sanottu. En haluaisi kaverin suusta kuulla vastaavaa.
Syön omia ruokianikin joten en nää syytä epäillä etteivät hyvin tuntemani läheiset pitäisi yllä vähintään samanlaista hygieniatasoa. Koskaan ei ole mitään käynyt.
Eihän sitä ravintoloistakaan tiedä, että mitä siellä keittiössä oikeasti tapahtuu vaikka standardit olisivat minkälaiset.
Asianmukaiset tilat ja koulutus, valvonta ja työyhteisö. Siinä muutamia ravintolan etuja verrattuna omassa keittiössä tuhertaviin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei onneksi enää perheen parissa lahjoja juuri jaella kun ollaan kaikki aikuisia ihmisiä eikä muutenkaan ole jouluun meidän perheessä enää vuosikymmeneen ns panostettu. Lahjaksi annan nykyään jotain irtoteetä pakattuna mahdollisimman kauniiseen purnukkaan. Purkkeja löytyy pitkin vuotta esim. kirppareilta ja ne voi koristella parhaaksi näkemällään tavalla esimerkiksi paperinarulla tai jollain muulla mitä nyt keksiikään ja missä on hyvä. Tyhjään irtoteet purkkiin ja kirjoitan pussin sisällön itse uudelleen joko purkin kylkeen liimatakseni tai ihan vaan kortiksi joka on narussa kiinni.
Budjettia ei tarvitse paljon jos kotona on valmiiksi purkkeja joita ei tarvi ja tee ei ole hirveän kallista. Yhteen purnukkaan menee se yksi/kaksi paketillista irtoteetä tai sitten voi ostaa suoraan kilotavarana jos sellaisen paikan löytää.. Jos haluaa oikein panostaa, voi tuohon ostaa vielä mukaan kivan teenhaudutuspalluran(tai kaksi jos menee pariskunnalle).
Väljähtynyttä bulkkiteetä! Ajattelepa, jos saisit kahvia samalla periaatteella: joku jättisäkki halpaa Rainbow-kahvia kaadeltuna vanhoihin Pilttipurkkeihin. Aromit haihtuneet taivaantuuliin. Samat kriteerit ne on teelläkin. Eli tuo lahja on täyttä roskaa, jota ei kaunis nauha pelasta.
Itsetehdyt kylpypallot? Kuinka monella nykyaikana edes on kylpyamme.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen paljo käsitöitä; mm tehny villasukkia, säärystimiä, pipoja, lorupusseja lapsille ja kaulahuiveja. Nyt on vaan huomattavasti rajoitetummin aikaa nii pitäis keksiä jotain nopeesti tehtävää mikä ois suht edullista.
Nopeasti tehtävää ja edullista? Kyllä nyt lahjan saa varmasti tietää että arvostat häntä, kun et ole valmis uhraamaan aikaa ETKÄ rahaa.
Oikeasti on parempi antaa ihan vaan suklaarasia tai viinipullo jos ei oikeasti kiinnosta. Itse ottaisin kyllä suklaata tai viiniä tuhat kertaa mieluummin kuin nopeaa ja edullista askartelua. Jokainen meistä voi askarrella helppoja juttuja jos sattuu sellaista arvostamaan.
Ymmärrän että erikoisen hyvä kutoja voi tehdä hyviä sukkia niille, jotka eivät kutoa osaa. Mutta tämmöiset "valmiina alle puolen tunnin" -askartelut aikuisen ihmisen antamana lahjana ovat naurettavia.
Jos ette osaa tehdä sellaista, mitä vastaanottaja ei osaa, ÄLKÄÄ antako itsetehtyjä lahjoja. Me kaikki osaamme tehdä ne piparit ja sinapit luultavasti vähintään yhtä hyvin kuin se antaja. Ja jonkun valmiin keksimixpurkin antaminen on selvä merkki siitä että antaja ei usko saajan selviävän edes aineiden mittaamisesta.
Anna teen olla alkuperäispakkauksessaan ennemmin kuin laitat sen KIRPPISpurkkiin, yäk!!!