Itsetehdyt joululahjat, VINKIT KASAAN
Haluaisin tänä vuonna tehdä itse osan lahjoista, koska siinä säästäisi vähän rahaa, tykkään näperrellä ja itsetehtyä arvostetaan (ilmeisesti) paljon :)
Joten vinkit kehiin, mieluiten ohjeiden kanssa! Itse olen nyt tehnyt/tekemässä villasukkia, lapasia ja muotokuvia (harrastan piirtämistä).
Kommentit (513)
Olemme sopineet kaveriporukalla, ettemme anna joululahjoja.
Sensijaan toimimme näin:
Meitä on 6 ystäväperhettä, jotka kaikki tunnemme toisemme.
Jokainen perhe tekee yhden seuraavista:
-lanttulaatikko
-rosolli
-imelletty perunalaatikko
-porkkanalaatikko
-waldorffin salaatti
-italiansalaatti
Tehdään suuri määrä kerralla, niin, että riittää muille joululahjaksi. Tuotekierto vuosittain.
Olemme olleet erittäin tyytyväisiä, ja jouluvalmistelut sujuvat hetkessä.
Suosittelen !
https://www.vauva.fi/keskustelu/3327054/mammapalstan-suuri-joulukysely#…
Näköjään moni vähentää lahjojen antamista ilmastosyistä.
Oikein.
Vierailija kirjoitti:
Minä annoin viimejouluna lahjaksi itsesäilöttyjä sieniä (suolarouskuja ja kuivattuja suppilovahveroita). Lisäksi vielä pikkelöin sieniä ja kasviksia. Kasvispikkelsi oli kauniin värinen kun laittoi porkkanaa, punasipulia ja kesäkurpitsaa. Lorautin vielä punajuuriversiosta aavistuksen väriä tuohon :)
Ihania lahjoja, olisin noista ikionnellinen! Arvostaisin paljon enemmän kuin sitä kaupallista krääsää jota yleensä saa.
Pienten lasten vanhemmille voi antaa lapsenvahtilupauksen jollekin tietylle päivälle (tulee varmasti pidettyä, ei jää kiinni muistamisesta tai kehtaamisesta) joko pikkujouluille, jouluvalmisteluille (lapset päiväksi hoitoon muualle: siivous, kokkaus, jouluverhojen vaihto jne. joululauluja rauhassa kuunnellen ilman lapsia jaloissa voi pikkulapsiaikana olla harvinaista herkkua), uudeksivuodeksi, ystävänpäiväksi, hääpäiväksi...
Jos tämä tuntuu liian pieneltä lahjalta tai muutenkin vahtii usein, voi lupauslahjakorttin kaveriksi lisätä myös oikean lahjakortin, esim. ravintolaan, hierontaan, leffaan, teatteriin tms. Näissähän on usein 12kk aikaa käyttää, eli voivat sitten hyvissä ajoin ilmoittaa, että nyt oltaisiin menossa.
Uskoisin, että on mieluinen lahja. Ei jää krääsää pyörimään ja kunhan lahjakortin valitsee parin mieltymysten mukaisesti, luulisi tulevan käytettyä.
Isommille lapsille tähän voi yhdistää myös heidän lahjansa: lupauslahjakortti viedä heidät elokuviin/huvipuistoon/eläintarhaan/rannalle/mökille/luistelemaan (ja tietty tarjota liput, varusteet ja ruuat, pelkkä oma aika ei ole se lahja) sillä välin, kun vanhemmat ovat käyttämässä omaa lahjakorttiaan.
Helppo mitoittaa opiskelijabudjetille, ilahduttaa koko ystävä/sukulaisperhettä eikä sitouta maksamaan välttämättä mitään heti, mikäli joulun alla on rahasta tiukkaa (lahjakortinkin voi antaa myöhemmin, kirjoittaa vain lupaukseen, että ilmoittakaa valitsemanne ravintola/aktiviteetti, niin teille saapuu myöhemmin postissa xx€ lahjakortti). Lahjakortinhan ei tarvi kattaa koko summaa, ystävät osaavat varmasti arvostaa elettä ja näkevät, että heidän mieltymyksiään on mietitty.
Vierailija kirjoitti:
Tein veitikasta savimallin. Ajattelin antaa rouvalle joululahjaksi. Tuli halvaksi kun sitä saveakin meni niin vähän.
Muovailuvahasta saa aidomman. Lerpahtaa samalla lailla.
Itse tykkään kokkailusta, joten olen suunnitellut antaa sukulaisille joulusinappia, hedelmäkakun tai itse leivottuja piparkakkuja. Minulla on suppilovahveroita pakastimessa, ehkä kokkaan sienisalaattia sukulaisille joulupöytään. - Mielelläni itsekin haluaisin lahjaksi säilöttyjä sieniä.
Itse piirretty tai askarreltu joulukortti on persoonallinen.
Lintulauta on kiva saada, jos asuu omakotitalossa.
Itsekudotut villasukat on kiva saada. Itsellä kun ei ole kiinnostusta kutomiseen, niin siksi mieluisa lahja.
Sisaruksille annan lahjaksi lastenhoitoapua.
Mites teillä on lahjojenteko edistynyt? Olen tuolla aiemmin kommentoinut ettei ole rahaa eikä aikaa laittaa lahjoihin, mutta olen tenttiin lukemisen lomassa tehtyä kahdet villasukat (no toisesta vielä 2. sukka puolessavälissä jalkaterää), kaulahuivin ja kaulurin siskontytölle. Lisäksi ostin muutamia "luksus"elintarvikkeita vanhemmille sukulaisille.
Itsetehdyt lahjat ovat hyvä ajatus silloin jos tietää mitä itsetehtyä kelpaa sille lahjansaajalle. ja jos on taitava ja osaava tekijä.
Vierailija kirjoitti:
litra mansikkaa ja kossupullo. Siten sauvasekottimella ne yhteen ja pulloon kypsymään. Kolme tai neljä viikkoa ja siivilöi mansikanmoskat pois. Yksi ruokalusikallinen sokeria sekaan. Siinä on sulla itse valmistettu mansikkalikööri. Teet oman etiketin ja annat lahjana "Markon Makea Mansikkalikööri", tai mikä sun nimesi nyt onkaan. Keksit siitä.
Hei! Kiitos vinkistä! Teen tuota likööriä varmasti kotiini. Toinen mitä aion valmistaa on pyykkietikka. En ikinä käytä huuhteluaineita pyykinpesussa, mutta pyykkietikkaa olen pitkään miettinyt ja tosiaan myös laimeampana versiona silityssuihkeena.
Rakkain kotityöni on pyykinpesu ja silittäminen. Ja toisaalta kun kierrätän paljon lastenvaatteita kirpparin kautta, niin sappisaippua tahranpoistoon, väriliinat jotka pitävät värit kirkkaina ja miellyttävät todella miedontuoksuiset pesuaineet ovat olleet käytössä. Siis käytännössä pesen yleensä hajustamattomalla pyykinpesuaineella, mutta jotkin hajusteelliset ovat välillä hyviä (Serto ja yllättäen Rainbow:n hajusteellinen ovat miedontuoksuisia).
Ja siis kirpputoreilla oikeasti haistaa kuka on pessyt vaatteet hajustetulla Omolla! Järkky päänsärky on taattu.
Tämähän oli ketju itsetehtyihin joululahjoihin, mutta löysin tästä vinkkejä ihan omaan käyttööni.
Mistä muuten löytää hyviä eteerisiä öljyjä?Sitruunaverbena kiinnostaisi eniten!
Entä ruokasooda siivouksessa? Miten käytätte sitä? Itse olen käyttänyt paksun olohuoneenmaton raikastamiseen. Kotona on koira! Hinkkaan kaksi purkkia ruokasoodaa mattoon ja annan vaikuttaa siinä ehkä koko päivän ja sitten imuroin maton.
Vierailija kirjoitti:
Minä annoin viimejouluna lahjaksi itsesäilöttyjä sieniä (suolarouskuja ja kuivattuja suppilovahveroita). Lisäksi vielä pikkelöin sieniä ja kasviksia. Kasvispikkelsi oli kauniin värinen kun laittoi porkkanaa, punasipulia ja kesäkurpitsaa. Lorautin vielä punajuuriversiosta aavistuksen väriä tuohon :)
Tämä on aivan huippu. Olisin varmasti onnesta sykkyrällä jos joku olisi nähnyt näin vaivaa lahjani eteen.
Annan ässä-arvat ja toivon että arvoissa olisi voitto. Kirjoitan sen korttiinkin. Toivon että kaikki saisivat ison voiton.
Niillä on jo rahaa, mutta haluan toivoa niille hyvää, ei-katkeraa mieltä.
Osoittaa että on mahdollista iloita toisen puolesta.
No, paskaa sataa, koska aito hyväntahtoisuus on vihattu ominaisuus, tämän olen huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen paljo käsitöitä; mm tehny villasukkia, säärystimiä, pipoja, lorupusseja lapsille ja kaulahuiveja. Nyt on vaan huomattavasti rajoitetummin aikaa nii pitäis keksiä jotain nopeesti tehtävää mikä ois suht edullista.
Nopeasti tehtävää ja edullista? Kyllä nyt lahjan saa varmasti tietää että arvostat häntä, kun et ole valmis uhraamaan aikaa ETKÄ rahaa.
Oikeasti on parempi antaa ihan vaan suklaarasia tai viinipullo jos ei oikeasti kiinnosta. Itse ottaisin kyllä suklaata tai viiniä tuhat kertaa mieluummin kuin nopeaa ja edullista askartelua. Jokainen meistä voi askarrella helppoja juttuja jos sattuu sellaista arvostamaan.
Ymmärrän että erikoisen hyvä kutoja voi tehdä hyviä sukkia niille, jotka eivät kutoa osaa. Mutta tämmöiset "valmiina alle puolen tunnin" -askartelut aikuisen ihmisen antamana lahjana ovat naurettavia.
Jos ette osaa tehdä sellaista, mitä vastaanottaja ei osaa, ÄLKÄÄ antako itsetehtyjä lahjoja. Me kaikki osaamme tehdä ne piparit ja sinapit luultavasti vähintään yhtä hyvin kuin se antaja. Ja jonkun valmiin keksimixpurkin antaminen on selvä merkki siitä että antaja ei usko saajan selviävän edes aineiden mittaamisesta.
Ymmärrän hyvin tämän pointin. Olen opiskelija ja juuri ennen joulua on kasa tenttejä joihin on pakko valmistautua. Ja siis olen jo aloittanut tentteihin lukemisen. Minulle jää noin viikko ennen joulua aikaa, eikä valitettavasti siinä ajassa ehdi tehdä niin hienoja töitä kuin haluaisin. Rahaa ei ole jaettavaksi ja lahja pitäisi hommata 5 aikuiselle ja 6 lapselle. Siksi joutuu miettimään sekä aikaa että rahaa. Suklaa on kiellettyjen listalla perheen osalta ja lapset niin pieniä etteivät syö karkkia. Ovat kuitenkin sen ikäisiä että huomaavat jos joku saa enemmän lahjoja tai parempia lahjoja tms. Lapsille vielä saa kivoja juttuja pienellä rahalla, mutta aikuisille vaikeampi keksiä mitään järkevää tällä budjetilla..
Lainaamasi
Hyvä opiskelija, miksi sinun pitäisi antaa lahjoja noin suurelle joukolle? Jokainen tietää, että opiskelijat ovat vähävaraisia. Aikasi pitäisikin kulua opiskeluun, ei lahjojen väkertelyyn.
Minä teen kestomeikinpoistolappuja, kuulostaa hassulta, mutta ovat siis kuin pumpuliset, mutta tehty kestävästä matskusta ja voi vain virauttaa/pestä koneessa eivätkä lopu kesken. Nätit paketit ympärille vielä ja kortit myös😊
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kestomeikinpoistolappuja, kuulostaa hassulta, mutta ovat siis kuin pumpuliset, mutta tehty kestävästä matskusta ja voi vain virauttaa/pestä koneessa eivätkä lopu kesken. Nätit paketit ympärille vielä ja kortit myös😊
Mun mielestä kuulostaa hyvältä idealta ja heti tulee mieleen, että voisikohan niitä käyttää myös imetyksen alussa liiveissä suojuksina, kun sitä maitoa tihkuu. Itse ostin puuvillaisia kestolappuja. Olivat hirveän kalliita.
Taottu kynttilänjalka. Jaan nitä joka joulu lähipiiriini.
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten vanhemmille voi antaa lapsenvahtilupauksen jollekin tietylle päivälle (tulee varmasti pidettyä, ei jää kiinni muistamisesta tai kehtaamisesta) joko pikkujouluille, jouluvalmisteluille (lapset päiväksi hoitoon muualle: siivous, kokkaus, jouluverhojen vaihto jne. joululauluja rauhassa kuunnellen ilman lapsia jaloissa voi pikkulapsiaikana olla harvinaista herkkua), uudeksivuodeksi, ystävänpäiväksi, hääpäiväksi...
Jos tämä tuntuu liian pieneltä lahjalta tai muutenkin vahtii usein, voi lupauslahjakorttin kaveriksi lisätä myös oikean lahjakortin, esim. ravintolaan, hierontaan, leffaan, teatteriin tms. Näissähän on usein 12kk aikaa käyttää, eli voivat sitten hyvissä ajoin ilmoittaa, että nyt oltaisiin menossa.
Uskoisin, että on mieluinen lahja. Ei jää krääsää pyörimään ja kunhan lahjakortin valitsee parin mieltymysten mukaisesti, luulisi tulevan käytettyä.
Isommille lapsille tähän voi yhdistää myös heidän lahjansa: lupauslahjakortti viedä heidät elokuviin/huvipuistoon/eläintarhaan/rannalle/mökille/luistelemaan (ja tietty tarjota liput, varusteet ja ruuat, pelkkä oma aika ei ole se lahja) sillä välin, kun vanhemmat ovat käyttämässä omaa lahjakorttiaan.
Helppo mitoittaa opiskelijabudjetille, ilahduttaa koko ystävä/sukulaisperhettä eikä sitouta maksamaan välttämättä mitään heti, mikäli joulun alla on rahasta tiukkaa (lahjakortinkin voi antaa myöhemmin, kirjoittaa vain lupaukseen, että ilmoittakaa valitsemanne ravintola/aktiviteetti, niin teille saapuu myöhemmin postissa xx€ lahjakortti). Lahjakortinhan ei tarvi kattaa koko summaa, ystävät osaavat varmasti arvostaa elettä ja näkevät, että heidän mieltymyksiään on mietitty.
Hyviä ideoita!
Kannattaa aina selvittää, mistä lahjansaaja pitää ja mitä itse oikeasti osaa tehdä. Itse en osaa askarrella ja leipomuksetkin onnistuvat vaihtelevasti, mutta tykättyjä aineettomia lahjoja ovat olleet mm. parisuhdeaikaa vanhemmille= lastenvahtipalvelu/ retket isompien lasten kanssa (miksei aikuistenkin, jos kiinnostava kohde), lemmikkien hoito, kasvohoito, jalkahoito, hieronta, vyöhyketerapia (miesystävälle extreme hieronta)
Yleensä lisäksi ostan jotain pientä, tarpeellista/ hauskaa lahjansaajaa ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuulostaa hyvältä idealta ja heti tulee mieleen, että voisikohan niitä käyttää myös imetyksen alussa liiveissä suojuksina, kun sitä maitoa tihkuu. Itse ostin puuvillaisia kestolappuja. Olivat hirveän kalliita.
Siinäpä hyvä joululahjaidea. Liivinsuojuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin antaa itsetehtyjä takapuolenpyyhintä lappuja. Vähän niin kuin vessapaperi, mutta voi vain virauttaa tai pestä. Nättiin pakettiin vaan. 😊
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä on lahjojenteko edistynyt? Olen tuolla aiemmin kommentoinut ettei ole rahaa eikä aikaa laittaa lahjoihin, mutta olen tenttiin lukemisen lomassa tehtyä kahdet villasukat (no toisesta vielä 2. sukka puolessavälissä jalkaterää), kaulahuivin ja kaulurin siskontytölle. Lisäksi ostin muutamia "luksus"elintarvikkeita vanhemmille sukulaisille.
Pitkin vuotta tehtyjä villasukkia, yksi muukin paketti, yritän muistaa viedä joulupata-keräykseen, no onhan aikaakin mummoiässä täällä.
Ruokalahjat ovat ilmaston kannalta paras, jos ei nyt lihaa anna lahjaksi.
Esim. Siemennäkkäri itsetehtynä tosi hyvä. Pahvirasiaan.