3kk vauva osa-aikaiseen päivähoitoon?
Olen kampaamo-yrittäjä (oma liike) ja pystyn pitämään vain 3kk äitiyslomaa (palkkaan sijaisen pankkilainalla tälle ajalle) jonka jälkeen pitää palata töihin, ainakin osa-aikaiseksi 5h/päivä * 4pv viikossa. Mitkä hoitopaikat vastaanottavat näin nuoren vauvan osa-aikaiseksi? Toivon ettei tule ilkeitä kommentteja, vaan toivoisin ystävällisiä neuvoja. Olen itkenyt silmät päästä sen takia että joudun jättämään vauvan näin nuorena hoitoon.
Isovanhemmat asuu kaukana, mies on lentäjä ja ei voi jäädä pois töistä koska pitää elättää meidät (olen maksanut minimi YEL:iä joten saan minimi äitiysrahan)
Kommentit (24)
Itse olen yhdistänyt opinnot, työnteon ja vauvanhoidon ihan niin, että kun mies tulee töistä, niin minä lähden. Ja vauvan päiväuniaikaan teen opintoja kotoa käsin. Satunnaisesti olemme palkanneet hoitajan kotiin, jos olen joutunut olemaan koko päivän töissä/opinnoissa. Ja vauva on 4kk. Mutta ymmärtääkseni pääsääntöisesti vauvan vanhemmat ovat vastuussa hoidosta/hoidon järjestämisestä.
Nyt täytyy kyllä kysyä, että miksi olet tuollaisen kanssa vauvan tehnyt? Isähän hän ei ole tuollaisella käytöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2990 kirjoitti:
Ap tässä. Muuttelin tietenkin totuutta ettei kukaan tunnista minua. Kylläpäs täällä puututaan yksityiskohtiin. Pyysin asiallisia vastauksia aiheeseen liittyen. Kyllä kaikki vaihtoehdot on mietitty ja osa-aikainen päivähoito on nyt ainoa ratkaisu. Kiitos asiallisesti vastanneille.
ja ei ole provo. Kysymykseni kuuluu edelleen ja se liittyy ainoastaan pienokaisen päivähoitopaikkaan, joka on niin vain osa-aikainen 20 tuntia viikossa, että saan edes vähän töitä tehtyä!! Mies ei ajo osallistua vauvan hoitoon, kuluihin kyllä. Valitettavasti suomen verotus pitää huolen, että kenelläkään ei ole varaa palkata hoitajaa 2000€/kk.
Ja joku kyseli YEL:istä:
YEL:iä ei kannata maksaa, ellei ajo pitää maksimi tai pitkiä perhevapaita. Esim. kolmen kuukauden äitiyslomaa suunnittelevalle yel maksut (6kk korotettuna) eivät ole kannattavia. Laskettu on..
Jos muuntelet totuutta, kuinka kuvittelet saavasi vastauksia todelliseen tilanteeseen.
Mutta siis, yksityinen hoitopaikka lienee ainoa mahdollisuus. Yksityinen perhepäivähoitaja tai hoitaja kotiin. Jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, saat kotihoidontuen, joka vähän jeesaa hoitomaksuissa.
Tuskin kukaan yksityinen pph ottaa 3kk ikäistä hoitoon. Tai sitten hänen pitäisi periä todella korkeaa maksua, koska ei noin pienen vauvan kanssa pysty ottamaan ryhmää täyteen (4 lasta). Hoitaja kotiin on parempi ratkaisu, tosin koulutettua hoitajaa voi olla hankala saada, jos töitä on tarjota vain 20h/vko. Yksityisen hoitajan kanssa on toki aina se ongelma, että mistä saa sijaisen, jos hän yllättäen sairastuu? Vai onko ap:lla varaa perua samalle päivälle varatut asiakkaat, jos hoitaja aamulla ilmoittaa olevansa sairaana?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2990 kirjoitti:
Ap tässä. Muuttelin tietenkin totuutta ettei kukaan tunnista minua. Kylläpäs täällä puututaan yksityiskohtiin. Pyysin asiallisia vastauksia aiheeseen liittyen. Kyllä kaikki vaihtoehdot on mietitty ja osa-aikainen päivähoito on nyt ainoa ratkaisu. Kiitos asiallisesti vastanneille.
ja ei ole provo. Kysymykseni kuuluu edelleen ja se liittyy ainoastaan pienokaisen päivähoitopaikkaan, joka on niin vain osa-aikainen 20 tuntia viikossa, että saan edes vähän töitä tehtyä!! Mies ei ajo osallistua vauvan hoitoon, kuluihin kyllä. Valitettavasti suomen verotus pitää huolen, että kenelläkään ei ole varaa palkata hoitajaa 2000€/kk.
Ja joku kyseli YEL:istä:
YEL:iä ei kannata maksaa, ellei ajo pitää maksimi tai pitkiä perhevapaita. Esim. kolmen kuukauden äitiyslomaa suunnittelevalle yel maksut (6kk korotettuna) eivät ole kannattavia. Laskettu on..
Jos muuntelet totuutta, kuinka kuvittelet saavasi vastauksia todelliseen tilanteeseen.
Mutta siis, yksityinen hoitopaikka lienee ainoa mahdollisuus. Yksityinen perhepäivähoitaja tai hoitaja kotiin. Jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, saat kotihoidontuen, joka vähän jeesaa hoitomaksuissa.
Jos lapsi on ykdityisellä hoidossa siihen saa yksityisenhoidon tukea. Jos lasta hoidetaan kotona vanhempien tms toimesta saa kotihoidontukea. En tiedä kumpaa tukea saa jos palkkaa hoitajan kotiin. Siis yksityisen ammatinharjoittajan jolla ei ole y-tunnusta. Mut paljon saa tukkaa leikata jotta tuo kannattavaa on. Jos meinaa tehdä töit 20h viikos (miinus työmatkat yms) ja hoito maksaa yksityisel helposti 800-1000€ kuussa jos kunta ei hoitopaikkaa sielt lapselle osta. Itse kysyin aikoinaan työskentelykunnasta hoitopaikkaa lapselle kun oma kunta antaa paikan vain oman kunnan alueelta. Ja eivät ota osa-aikasia ja hinta oli ton 800€/kk