Nordea lopettaa tunnuslukukortit?!
Verkkopankkiini oli tullut tämmöinen viesti:
"Tiesithän, että tunnuslukukortin käyttö loppuu vuoden 2017 aikana?
Helpota arkeasi uuden tunnuslukusovelluksen avulla! Tunnuslukukortin korvaavaa sovellusta voit käyttää kaikissa palveluissa, joissa olet tottunut käyttämään tunnuslukukorttia."
Siis mitä ihmettä?! Ei minulla ole älypuhelinta. Ei ole ollut sellaiselle tarvetta eikä ole myöskään suunnitelmissa hankkia.
Enkö pääse sitten kirjautumaan verkkopankkiini enää mitenkään?!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on älypuhelin, joka ei ole, joka ei ole Windows, Anderoid tai iOs. Tähän ei Nordean tunnuslukusovellusta ole siis saatavilla. Meille, joilla ei ole älypuhelinta tai on älypuhelin, mutta väärä käyttöjärjestelmä, Nordea lähettää laitteen, josta saa kertakäyttöisen tunnusluvun. Tuo laite on luottokortin kokoinen ja melko ohut, näitä on ollut yrityksillä salasanakäytössä jo vuosia.
Miten tuollaisen laitteen saa ja maksaako se jotakin?
Pitääkö se tilata erikseen ja meneeköhän siitä lisämaksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on älypuhelin, joka ei ole, joka ei ole Windows, Anderoid tai iOs. Tähän ei Nordean tunnuslukusovellusta ole siis saatavilla. Meille, joilla ei ole älypuhelinta tai on älypuhelin, mutta väärä käyttöjärjestelmä, Nordea lähettää laitteen, josta saa kertakäyttöisen tunnusluvun. Tuo laite on luottokortin kokoinen ja melko ohut, näitä on ollut yrityksillä salasanakäytössä jo vuosia.
Pankinvaihto on aivan ilmaista.
Nordea julkaisee tämän vuoden puolella sellaisille käyttäjille joilla ei ole älypuhelinta, tunnuslukulaitteen.
"....Nordea lähettää laitteen, josta saa kertakäyttöisen tunnusluvun. Tuo laite on luottokortin kokoinen ja melko ohut, näitä on ollut yrityksillä salasanakäytössä jo vuosia." - lähettää vai pakko myy? - Ei tällainenkään härveli" varmaan montaa euroa maksa, mutta kyse on periaatteesta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankinvaihto on aivan ilmaista.
Tämän uutisen jälkeen aloinkin vakaasti harkitsemaan pankin vaihtoa.
-Ap
Selvittelin juuri asiaa vanhan äitini puolesta, joka juuri ja juuri osaa pankkiasiat verkkopankissa hoitaa, muttei todellakaan omista älyluuria vaan ikäihmisten isojen numeroiden näppäinpuhelimen. Ensimmäinen tunnuslukulaite on maksuton, sen jälkeen maksaa jotain, jos ekan hävittää. Vielä eivät osanneet sanoa sille hintaa. Laitteen käyttö ei maksa.
Jos ei ole ensi vuoden syksyyn mennessä ladannut sitä tunnuslukusovellusta puhelimeen, ottaa Nordeasta pankkineuvoja yhteyttä ja laitteen voi joko hakea Nordeasta tai se postitetaan asiakkaalle. Laite on tosi simppeli. Joten ei hätää.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo laiteko sitten tulee Nordealle jotenkin halvemmaksi kuin paperinen tunnuslukukortti? No tietysti kun asiakas laitetaan se maksamaan, mutta eikö nyt kuitenkin olisi yksinkertaisempaa vain lähettää se tunnuslukukortti niille harvoille joilla ei ole älypuhelinta.
Mä vaihdoin just pankkia tän takia. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo laiteko sitten tulee Nordealle jotenkin halvemmaksi kuin paperinen tunnuslukukortti? No tietysti kun asiakas laitetaan se maksamaan, mutta eikö nyt kuitenkin olisi yksinkertaisempaa vain lähettää se tunnuslukukortti niille harvoille joilla ei ole älypuhelinta.
Kalliiksi tulee ylläpitää kahta eri kirjautumissysteemiä tietojärjestelmineen.
Tietoturva ottaa takapakkia kun paperilappusen numerot siirretään kännykkään tms mihin häkkeri saattaa päästä. Paperilappua on hankala häkkeröidä.
Tiedotteet tosiaan kannattaa aina lukea loppuun asti. Tuossa samaisessa tiedotteessa mistä ap mainitsi ensimmäisessä viestissään niin luki myös lopussa "ohjeet" jos ei omista älypuhelinta. Onko kyse lukutaidon puutteesta vai laiskuudesta? Tilalle tulee siis tunnuslukulaite. Ensimmäinen laite on ilmainen, uusinta 5e. Näitähän Eurooppalaiset pankit ovat käyttäneet jo vuosia ja Pohjoismaat vain laahaavat jäljessä. Ihmiset jotka kapinoivat ja valittavat tätä vastaan ennen kuin ovat edes kokeilleet sitä, ovat näitä perinteisiä "minkään ei tarvitse koskaan muuttua"-tyyppisiä henkilöitä. Omasta kokemuksesta myös väittäisin, että he monesti sitten jälkeenpäin häntä koipien välissä myöntävät että ok ei tää ollukaan niin paha. Olen myös omakohtaisesti huomannut, että heillä ei myöskään monesti ole ylpeyttä myöntää asioita tai taipua periaatteistaan.
Eniveis, EU:han tuota muutosta tuputtaa, että sähköiset tunnistautumistavat tulisivat käyttöön tehokkaammin. En usko, että on Nordean keksintö. Siltihän näitä pankinvaihtajia aina riittää kun pitäähän sitä nyt uhriutua. Elämä muuttuu dramaattisesti huonommaksi jos ei saa kirjautua pankkiin pahvisella läpyskällä.
jooh kirjoitti:
Tiedotteet tosiaan kannattaa aina lukea loppuun asti. Tuossa samaisessa tiedotteessa mistä ap mainitsi ensimmäisessä viestissään niin luki myös lopussa "ohjeet" jos ei omista älypuhelinta. Onko kyse lukutaidon puutteesta vai laiskuudesta? Tilalle tulee siis tunnuslukulaite. Ensimmäinen laite on ilmainen, uusinta 5e. Näitähän Eurooppalaiset pankit ovat käyttäneet jo vuosia ja Pohjoismaat vain laahaavat jäljessä. Ihmiset jotka kapinoivat ja valittavat tätä vastaan ennen kuin ovat edes kokeilleet sitä, ovat näitä perinteisiä "minkään ei tarvitse koskaan muuttua"-tyyppisiä henkilöitä. Omasta kokemuksesta myös väittäisin, että he monesti sitten jälkeenpäin häntä koipien välissä myöntävät että ok ei tää ollukaan niin paha. Olen myös omakohtaisesti huomannut, että heillä ei myöskään monesti ole ylpeyttä myöntää asioita tai taipua periaatteistaan.
Eniveis, EU:han tuota muutosta tuputtaa, että sähköiset tunnistautumistavat tulisivat käyttöön tehokkaammin. En usko, että on Nordean keksintö. Siltihän näitä pankinvaihtajia aina riittää kun pitäähän sitä nyt uhriutua. Elämä muuttuu dramaattisesti huonommaksi jos ei saa kirjautua pankkiin pahvisella läpyskällä.
No, minä en ymmärrä miksi kaikkea pitäisi olla koko ajan muuttamassa ihan vaan muutoksen itsensä vuoksi ja mitä etua sillä saavutetaan. Olen vasta 30 v. ja minusta on ihan helvetin rasittavaa koko ajan olla opettelemassa uusia muutoksia, kun harvoin ne ovat edes olennaisesti parempia ja toimivampia kuin vanhatkaan. Omistan kyllä älypuhelimen, mutta en ole tähän mennessä halunnut käyttää sillä verkkopankkia enkä käytä jatkossakaan. Tunnuslukukortti on ollut hyvin toimiva, yksinkertainen systeemi, ja kuten joku jo sanoi, sitä ei voi hakkeroida.
En kyllä ymmärrä eläkeläisiä nuorempia ihmisiä joilla ei ole tänä päivänä älypuhelinta. Ei ne edes ole kovin kalliitakaan.
Vierailija kirjoitti:
jooh kirjoitti:
No, minä en ymmärrä miksi kaikkea pitäisi olla koko ajan muuttamassa ihan vaan muutoksen itsensä vuoksi ja mitä etua sillä saavutetaan. Olen vasta 30 v. ja minusta on ihan helvetin rasittavaa koko ajan olla opettelemassa uusia muutoksia, kun harvoin ne ovat edes olennaisesti parempia ja toimivampia kuin vanhatkaan. Omistan kyllä älypuhelimen, mutta en ole tähän mennessä halunnut käyttää sillä verkkopankkia enkä käytä jatkossakaan. Tunnuslukukortti on ollut hyvin toimiva, yksinkertainen systeemi, ja kuten joku jo sanoi, sitä ei voi hakkeroida.
Täysin samaa mieltä!
-Ap
Vitun Nalle voi vitun vitun vitun vittu!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä eläkeläisiä nuorempia ihmisiä joilla ei ole tänä päivänä älypuhelinta. Ei ne edes ole kovin kalliitakaan.
Tietokoneella saa hoidettua kätevästi kaiken. Puhelut ja tekstarit riittävät minulle mainiosti. Informaatiotulvaa tulee muutenkin ihan liikaa joka tuutista.
"En kyllä ymmärrä eläkeläisiä nuorempia ihmisiä joilla ei ole tänä päivänä älypuhelinta. Ei ne edes ole kovin kalliitakaan"
No minä olen yksi, näistä mainitsimistasi nuorista, joita et ymmärrä. - Minulle taas tuottaa vaikeuksia ymmärtää, että miksi hankkisin, jotain sellaista, mitä einoikeastaan koe tarvitsevani. Älypuhelimessa on kovin vähän ominaisuuksia, joita oikeasti puhelimessani tarvitsen. - Verkkopankkiako varten minun nyt pitäisi hankkia tällainen laite. Ehkä. Hieman kyllä käy sääliksi niitä esimerkiksi vanhuksia, joille pelkästään nettimaailma on edelleen aivan vieras. - Heitä, jotka vähistä tuloistaan joutuvat maksamaan jokaisesta pankkiasiastaan, oli kyse sitten laskun maksamisesta kuin rahan nostamisesta omalta nollakorkoiselta tililtä.