Nordea lopettaa tunnuslukukortit?!
Verkkopankkiini oli tullut tämmöinen viesti:
"Tiesithän, että tunnuslukukortin käyttö loppuu vuoden 2017 aikana?
Helpota arkeasi uuden tunnuslukusovelluksen avulla! Tunnuslukukortin korvaavaa sovellusta voit käyttää kaikissa palveluissa, joissa olet tottunut käyttämään tunnuslukukorttia."
Siis mitä ihmettä?! Ei minulla ole älypuhelinta. Ei ole ollut sellaiselle tarvetta eikä ole myöskään suunnitelmissa hankkia.
Enkö pääse sitten kirjautumaan verkkopankkiini enää mitenkään?!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä eläkeläisiä nuorempia ihmisiä joilla ei ole tänä päivänä älypuhelinta. Ei ne edes ole kovin kalliitakaan.
Kyse ei ole kaikilla siitä, ettei olisi älypuhelinta. On minullakin, ollut 9 vuotta kaksi kappaletta yhtä aikaa käytössä koko sen ajan. Oma ja työnantajan luuri. Mutta nettipankkia en käytä puhelimella, koska se ei ole turvallista, ei vaikka pankki sitä omahyväisesti omista lähtökohdistaan yrittää vakuuttaa meille. Pankeille mobiilisovellus käyttäjän kustantamassa laitteessa on halvempi kuin ne numerolistat.
Pankkisovellus mobiililaitteissa ja sillä asiointi pankkiin on yhtä turvallista kuin on se mobiilialusta, ja se ei ole paljon se, koska niiden laitteiden päivitykset Applea ja Googlen omaa Nexusta ja uutta Pixeliä lukuunottamatta on todella surkeassa jamassa. Päivityksiä muilta saa odotella vuosia tai sitten niitä ei edes tule saataville, josta seuraa se että laitekannasta vain pieni osa on tietoturvaltaan kunnossa.
Pankkisovelluksen käyttö tietoturvaltaan heikolla mobililaittella on todellista ääliön hommaa.
t. tietoturvan parissa jo parisenkymmentä vuotta työtä isossa organisaatiossa tehnyt ja alan tunnetuimmilla sertifikaateilla sertifioitu tietoturva-asiantuntija.
Ja ilman muutahan sitä asiaa kannattaa täällä äimistellä! Itselle olisi ekana varmaan tullut mieleen kysellä pankista, että mitäs teen kun mulla ei ole älypuhelinta.
Nordea nyt on ihan pyllystä muutenkin. Ja Nallen mukaan yksityisasiakas ei tuo muuta kuin kuraa pankin lattialle. Joten jos vaihdat pankkia, se on win-win-tilanne: saat parempaa palvelua ja Nallen ei tarvitse palkata siivoojaa.
Minä hankin perheen painostuksesta älypuhelimen. En tee sillä mitään muuta kuin soittelen ja laitan tekstiviestejä (niitäkin harvemmin kun on niin vaivalloista verrattuna näppäinpuhelimeen). Laskinta ja kalenteria käytän myös, mutta ne oli vanhassakin puhelimessa. Tietokoneella hoidan nettiasiat.
jooh kirjoitti:
Tiedotteet tosiaan kannattaa aina lukea loppuun asti. Tuossa samaisessa tiedotteessa mistä ap mainitsi ensimmäisessä viestissään niin luki myös lopussa "ohjeet" jos ei omista älypuhelinta. Onko kyse lukutaidon puutteesta vai laiskuudesta? Tilalle tulee siis tunnuslukulaite. Ensimmäinen laite on ilmainen, uusinta 5e. Näitähän Eurooppalaiset pankit ovat käyttäneet jo vuosia ja Pohjoismaat vain laahaavat jäljessä. Ihmiset jotka kapinoivat ja valittavat tätä vastaan ennen kuin ovat edes kokeilleet sitä, ovat näitä perinteisiä "minkään ei tarvitse koskaan muuttua"-tyyppisiä henkilöitä. Omasta kokemuksesta myös väittäisin, että he monesti sitten jälkeenpäin häntä koipien välissä myöntävät että ok ei tää ollukaan niin paha. Olen myös omakohtaisesti huomannut, että heillä ei myöskään monesti ole ylpeyttä myöntää asioita tai taipua periaatteistaan.
Eniveis, EU:han tuota muutosta tuputtaa, että sähköiset tunnistautumistavat tulisivat käyttöön tehokkaammin. En usko, että on Nordean keksintö. Siltihän näitä pankinvaihtajia aina riittää kun pitäähän sitä nyt uhriutua. Elämä muuttuu dramaattisesti huonommaksi jos ei saa kirjautua pankkiin pahvisella läpyskällä.
Kumpiki on täyttä humpuukkia. Sinänsä turha vaihtaa yhdestä paskasta toiseen paskaan.
Ärsyttävä uudistus. En tykkää hoitaa pankkijuttuja puhelimella. Eli kun tietokoneella haluan kirjautua nettipankkiin, tarvitsen myös puhelimen? Kiva kun puhelin hajoaa tai akku on loppumassa, ja pitäisi kuitenkin kirjautua nettipankkiin. Ärsyttää siis olla riippuvainen puhelimesta yhä enemmän.
Nettipankkia kun tarvitsee hirveän moneen nykyään - ei vaan laskujen maksamiseen. Nettipankkitunnuksilla kirjaudutaan Kelaan ja tunnistaudutaan monille sivuille. Ja jos puhelin ei suostu toimimaan niin ei onnistu sitten mikään, vaikka tietokoneella haluaisi nämä jutut joka tapauksessa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä hankin perheen painostuksesta älypuhelimen. En tee sillä mitään muuta kuin soittelen ja laitan tekstiviestejä (niitäkin harvemmin kun on niin vaivalloista verrattuna näppäinpuhelimeen). Laskinta ja kalenteria käytän myös, mutta ne oli vanhassakin puhelimessa. Tietokoneella hoidan nettiasiat.
Mä en viitsi maksaa 20e kuussa tyhjästä. Jos tarvitsisin jonkun laitteen, jolla pitää mennä kaupungilla nettiin, niin ostaisin läppärin.
Vierailija kirjoitti:
Verkkopankkiini oli tullut tämmöinen viesti:
"Tiesithän, että tunnuslukukortin käyttö loppuu vuoden 2017 aikana?
Helpota arkeasi uuden tunnuslukusovelluksen avulla! Tunnuslukukortin korvaavaa sovellusta voit käyttää kaikissa palveluissa, joissa olet tottunut käyttämään tunnuslukukorttia."Siis mitä ihmettä?! Ei minulla ole älypuhelinta. Ei ole ollut sellaiselle tarvetta eikä ole myöskään suunnitelmissa hankkia.
Enkö pääse sitten kirjautumaan verkkopankkiini enää mitenkään?!
Pääset jatkossakin verkkopankkiin ilman puhelinta. Sulle tulee kotiin sellainen erillinen laite millä kirjaudut, luottokorttikokoa. Aiheesta oli taannoin täällä pitkä ketju missä tämäkin vaihtoehto selostettiin muutamaan otteeseen. Vastaava laite on jo yrityspuolella käytössä, on ihan kätevä. Ei siis tarvitse ostaa älypuhelinta tuota varten.
Toinen pölöluurissa pysyttelevä
Vuodessa ylimääräistä kulua minulle tulisi 170e, 5 vuodessa 850 euroa taivaan tuuliin. Sillä liittymän hinnallahan ostaa 5 vuoden välein uuden läppärin!
Pienistäkin puroista kertyy isoja summia, kun niitä maksetaan joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on älypuhelin, joka ei ole, joka ei ole Windows, Anderoid tai iOs. Tähän ei Nordean tunnuslukusovellusta ole siis saatavilla. Meille, joilla ei ole älypuhelinta tai on älypuhelin, mutta väärä käyttöjärjestelmä, Nordea lähettää laitteen, josta saa kertakäyttöisen tunnusluvun. Tuo laite on luottokortin kokoinen ja melko ohut, näitä on ollut yrityksillä salasanakäytössä jo vuosia.
Ja tuo laiteko sitten tulee Nordealle jotenkin halvemmaksi kuin paperinen tunnuslukukortti? No tietysti kun asiakas laitetaan se maksamaan, mutta eikö nyt kuitenkin olisi yksinkertaisempaa vain lähettää se tunnuslukukortti niille harvoille joilla ei ole älypuhelinta.
Postimaksut paperisten tunnuslukukorttien lähettämisestä jäävät pois, onhan se jo kk-tasollakin melkoinen säästö pankille. Laite lähetetään älyluurittomille vain kerran maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä eläkeläisiä nuorempia ihmisiä joilla ei ole tänä päivänä älypuhelinta. Ei ne edes ole kovin kalliitakaan.
Kyse ei ole kaikilla siitä, ettei olisi älypuhelinta. On minullakin, ollut 9 vuotta kaksi kappaletta yhtä aikaa käytössä koko sen ajan. Oma ja työnantajan luuri. Mutta nettipankkia en käytä puhelimella, koska se ei ole turvallista, ei vaikka pankki sitä omahyväisesti omista lähtökohdistaan yrittää vakuuttaa meille. Pankeille mobiilisovellus käyttäjän kustantamassa laitteessa on halvempi kuin ne numerolistat.
Pankkisovellus mobiililaitteissa ja sillä asiointi pankkiin on yhtä turvallista kuin on se mobiilialusta, ja se ei ole paljon se, koska niiden laitteiden päivitykset Applea ja Googlen omaa Nexusta ja uutta Pixeliä lukuunottamatta on todella surkeassa jamassa. Päivityksiä muilta saa odotella vuosia tai sitten niitä ei edes tule saataville, josta seuraa se että laitekannasta vain pieni osa on tietoturvaltaan kunnossa.
Pankkisovelluksen käyttö tietoturvaltaan heikolla mobililaittella on todellista ääliön hommaa.
t. tietoturvan parissa jo parisenkymmentä vuotta työtä isossa organisaatiossa tehnyt ja alan tunnetuimmilla sertifikaateilla sertifioitu tietoturva-asiantuntija.
Anteeksi, mutta kirjoittamasi perusteella on vaikea uskoa "asiantuntijuuteesi". Mobiililaitteellahan ei ole tässä tapauksessa mikään pakko "asioida pankkiin" vaan voi käyttää verkkopankkia, niin kuin ennenkin. Jos se tietoturva sitten on niin voittamaton...Tunnuslukusovellus mobiililaitteessa generoi kertakäyttöisen tunnusluvun. Isona etuna tässä on se, että loppukäyttäjä ei voi itse nähdä seuraavaa tunnuslukuaan, koska järjestelmän heikoin lenkki on tässä kohtaa se käyttäjä.
Itse käytän Tunnuslukusovellusta, ja onhan se ihan mielettömän kätevä. Tunnusluvut ovat aina saatavilla, ei tarvita yliviivauksia, ei tarvitse tihrustaa kortista seuraavaa lukua....
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on arvoasteikosta. Sitten kun mulla on 300 000 löysää, niin ostan älyluurin.
Sitä ennen on kaikkea parempaakin hankittavaa.
Toivottavasti muut pankit eivät seuraa perässä. Nordeakin voi vielä pyörtää päätöksensä kun asiakkaat alkavat vaihtamaan pankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on älypuhelin, joka ei ole, joka ei ole Windows, Anderoid tai iOs. Tähän ei Nordean tunnuslukusovellusta ole siis saatavilla. Meille, joilla ei ole älypuhelinta tai on älypuhelin, mutta väärä käyttöjärjestelmä, Nordea lähettää laitteen, josta saa kertakäyttöisen tunnusluvun. Tuo laite on luottokortin kokoinen ja melko ohut, näitä on ollut yrityksillä salasanakäytössä jo vuosia.
Ja tuo laiteko sitten tulee Nordealle jotenkin halvemmaksi kuin paperinen tunnuslukukortti? No tietysti kun asiakas laitetaan se maksamaan, mutta eikö nyt kuitenkin olisi yksinkertaisempaa vain lähettää se tunnuslukukortti niille harvoille joilla ei ole älypuhelinta.
Postimaksut paperisten tunnuslukukorttien lähettämisestä jäävät pois, onhan se jo kk-tasollakin melkoinen säästö pankille. Laite lähetetään älyluurittomille vain kerran maksutta.
Kerran vuodessa kai tarkoitit vai tuleeko sulle 60 laskua kuussa?
Siriina2 kirjoitti:
Toivottavasti muut pankit eivät seuraa perässä. Nordeakin voi vielä pyörtää päätöksensä kun asiakkaat alkavat vaihtamaan pankkia.
Miksi vaihtaisit pankkia tämän vuoksi? Haloo, nyt vähän järkeä näihin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta kirjoittamasi perusteella on vaikea uskoa "asiantuntijuuteesi". Mobiililaitteellahan ei ole tässä tapauksessa mikään pakko "asioida pankkiin" vaan voi käyttää verkkopankkia, niin kuin ennenkin. Jos se tietoturva sitten on niin voittamaton...Tunnuslukusovellus mobiililaitteessa generoi kertakäyttöisen tunnusluvun. Isona etuna tässä on se, että loppukäyttäjä ei voi itse nähdä seuraavaa tunnuslukuaan, koska järjestelmän heikoin lenkki on tässä kohtaa se käyttäjä.
Itse käytän Tunnuslukusovellusta, ja onhan se ihan mielettömän kätevä. Tunnusluvut ovat aina saatavilla, ei tarvita yliviivauksia, ei tarvitse tihrustaa kortista seuraavaa lukua....
Mun tunnusluvut on nytkin lähempänä kuin puhelimeni. Yliviivaustakaan ei tarvita, jos vain katsoo minkä luvun on käyttänyt viimeksi.
Tää homma on tarkoitettu niille, joilla puhelin on liimattuna räpylään tuolla ulkonakin. Todella surullista touhua katsoa jo kaduilla menetettyjä tapauksia. Baarissakin kun menee juttelemaan sellaiselle tytölle, niin se tuijottaa sitä räpylöihin liimattua puhelintansa.
1984 näyttää edelleen jatkavan toteutumistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tunnusluvut on nytkin lähempänä kuin puhelimeni. Yliviivaustakaan ei tarvita, jos vain katsoo minkä luvun on käyttänyt viimeksi.
Ei sitä nyt voi kukaan muistaa, kun täytyy räpeltää 16 tuntia päivässä sitä puhelinta ja käydä tsekkaamassa 1259 saittia, pyöräili, käveli, busseili, junaili, satoi tai paistoi.
Se tunnuslukuapp on todella kätsy. Jos ei ole sopivaa puhelinta niin saa sen koodilaitteen - mikä oli se ongelma? Paperilaput postissa on historiaa.
Jos lukutaito on tuota luokkaa niin tuskin on kovin hyödyllinen asiakaskaan.