Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”

Vierailija
22.10.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html

Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."

Kommentit (368)

Vierailija
41/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden huonontunut laatu. En viitsi laittaa rahaa huonolaatuisiin vaatteisiin. En sitten laita niihin rahaa lainkaan. Vielä 15 vuotta sitten ostelin vaatteita surutta, koska tiesin, että vaatteet kestää. En ostanut niitä siksi, että tarvitsisin niitä, vaan ihan vain vaihtelun vuoksi.

Nyt tilanne ajautunut siihen, että en osta vaihtelun vuoksi, koska ne vaihtelun vuoksi ostetut vaatteet eivät kestä edes puolta vuotta käyttöä. 

Eli pärjään vanhoillakin.

Vierailija
42/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS:n artikkelissa on sellainen kummallisuus, ettei se ole ottanut alan laskusuhdannetta huomioon. Vaatekaupan myynti on supistunut n. -5 % maailmanlaajuisesti eli nuo miljoonat eivät ole kadonneet pelkästään Suomesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa harhaanjohtava juttu. Eihän naiset mitään ostamista lopettanut ole. Nyt vain ostetaan verkosta ja vertaisverkoista, kuten jutustakin ilmeni. Lama toki varmaan vaikuttanut juu, mutta hyvin vähän.

Jos isolle aukiolle kerättäisiin kaikki naisten ostamat vaatteet viimeisen kymmenen vuoden ajalta joka vuosi omiin läjiinsä, niin ne läjät olisivat melkolailla saman kokoiset. Erona olisi se, että viimeisten vuosien läjissä olisi huomattavasti enemmän verkkokaupasta ostettuja rättejä.

Ja että ne rätit olisivat huomattavasti huonompilaatuisia.

Vierailija
44/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettikauppa ei näy missään tilastoissa.

Miksi ei?

No miten sitä tilastoidaan? Nyt Pihtiputaalle toimitettiin kolme  pakettia joiden pahvilaatikoissa oli zalandon merkit? Tuskin voidaan mitenkään maailmanlaajuisesti kerätä tietoa vaatekaupoista jotka on lähettäneet vaatteita Suomeen tilauksesta.

Yleensä niissä paketeissa lukee vaatteita ja sitten vaatteiden arvo.

Vierailija
45/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siirtynyt nettikauppoihin ja lisäksi haluan kestävää ja laadukasta.  Ketjuliikkeissä laatu on usein aika surkeaa. Hinnat on halvat, mutta sitten vaatteet eivät kestä. Esim. minulla oli yksi neule päällä yhden kerra, jonka jälkeen siinä oli kamalasti nyppyjä. Ei kiitos kertakäyttövaatteille!

Ostan paljon ulkomaisista nettikaupoista, koska niistä saa vähemmällä rahalla parempaa laatua kuin Suomesta. Katson tarkkaan vaatteen materiaalin, enää en osta polyesteriä tai akryyliä. Laukuissa ja kengissä valitsen vain aitoa nahkaa.

Vierailija
46/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kyse on puhtaasti siitä, että ulkomainen nettikauppa on vienyt kotimaisten kauppojen rahat. En niele ollenkaan ajatusta, että ihmiset ovat lopettaneet vaateiden ostamista. Jos joku aikuinen ostaakin harvemmin vaatteita kuin ennen siis laatu ja pitkäaikaisuus mielessään, se tuskin on muuta kuin ikäkysymys ja rahaa käytetään silloin huomattavasti enemmän kerralla kuin halpiskamaan. Mutta entistä useamman rahat menevät ulkomaille, kun vaikka valikoimat ovat huomattavan paljon runsaammat netissä. 

Varsinkin nuoret ostavat hirveän paljon enemmän vaatteita kuin vaikka 15 vuotta, ja väitän että jopa 10 vuotta sitten, puhumattakaan vaikka 90-luvulla. Vaatteista on tullut nuoremmalle polvelle kertakäyttöisiä, enkä todellakaan usko nykyisen blogikulttuurin valossa, että nuoret ostaisivat vähemmän vaatteita. Päin vastoin. 

Aika marginaalisia ilmiöitä ovat konmari-tyyppiset "vähemmän on enemmän" -ihmiset vaikuttaakseen tilastoihin.  Ja siinähän on kyse pääasiassa siitä, että käyttämättä jäänyt kama heitetään pois. Uusia kuitenkin ostetaan tilalle, jos on tarvetta.

Jos verrataan vaikka 20 vuoden takaiseen tilanteeseen, väitän, että suomalaiset kuluttavat lähes mitä tahansa huomattavan paljon enemmän.

Vierailija
47/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ostan vaatteita. Ulkomaisista nettikaupoista.

Vierailija
48/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä olen kyllä kateellinen naisille, jotka ostavat niin paljon vaatteita, että heitä varten on kunnollinen vaateosasto joka kaupassa. Miehenä joutuu ensin muistelemaan, myykö kyseinen kauppa lainkaan miesten vaatteita ennen sisään astumista, ja jos myy, esimerkiksi Seppälästä saa kivoja hanskoja ja sukkia ja muuten siellä on ehkä 15 tuotetta miehille.

Vierailija
49/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuesta riittää vaateostoksiin silloin tällöin joko minulle tai teinille, helppo valinta, tarvitsen itse siistejä vaatteita vain harvoin.

Vierailija
50/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä, ihan oikeasti, kun katsoo mitä rekeissä on...näkee, että on halvalla tehtyä riepua ja hintaa on kuitenkin monta kymppiä. Joku ihmispolo on ommellut niitä 100 kappaletta päivässä 1e päiväpalkalla. Alkaa ahdistaa ja haluan vain kaupasta pois. Mulla on vaatteita, en tarvitse enempää. Mulla on jo kaikkea.

Vierailija
51/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että kyse on puhtaasti siitä, että ulkomainen nettikauppa on vienyt kotimaisten kauppojen rahat. En niele ollenkaan ajatusta, että ihmiset ovat lopettaneet vaateiden ostamista. Jos joku aikuinen ostaakin harvemmin vaatteita kuin ennen siis laatu ja pitkäaikaisuus mielessään, se tuskin on muuta kuin ikäkysymys ja rahaa käytetään silloin huomattavasti enemmän kerralla kuin halpiskamaan. Mutta entistä useamman rahat menevät ulkomaille, kun vaikka valikoimat ovat huomattavan paljon runsaammat netissä. 

Varsinkin nuoret ostavat hirveän paljon enemmän vaatteita kuin vaikka 15 vuotta, ja väitän että jopa 10 vuotta sitten, puhumattakaan vaikka 90-luvulla. Vaatteista on tullut nuoremmalle polvelle kertakäyttöisiä, enkä todellakaan usko nykyisen blogikulttuurin valossa, että nuoret ostaisivat vähemmän vaatteita. Päin vastoin. 

Aika marginaalisia ilmiöitä ovat konmari-tyyppiset "vähemmän on enemmän" -ihmiset vaikuttaakseen tilastoihin.  Ja siinähän on kyse pääasiassa siitä, että käyttämättä jäänyt kama heitetään pois. Uusia kuitenkin ostetaan tilalle, jos on tarvetta.

Jos verrataan vaikka 20 vuoden takaiseen tilanteeseen, väitän, että suomalaiset kuluttavat lähes mitä tahansa huomattavan paljon enemmän.

Mäkin uskon, että ostaminen on vain siirtynyt nettiin yhä enenevissä määrin. Itsekin ostan tosi harvoin kaupoista vaatteita. Ei vain yhtään kiinnosta kierrellä kaupoissa.

Vierailija
52/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun juuri näihin ihmisiin. En ole koskaan ostellut paljon vaatteita, mutta nykyisin vielä vähemmän. Kauppojen tarjonta on niin surkeaa, että ei vain löydy sopivia. Jos ostan, tilaan mieluummin nettikaupasta, jossa laaja valikoima. En ihmetteli Lindexin menestystä. Sieltä sentään joskus löytää jotain kivaakin vaatetta.

Vierailija
53/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkkokauppa maksaa alvinsa siihen maahan missä toimii, ei sen tarvi kenellekkään toimittaa mitään tietoja minne on myynyt.

Ei nyt ihan näinkään. Jos joku ulkomainen verkkokauppa myy paljon Suomeen, niin se on myös Suomeen alv-velvollinen. Jos jostain Amazonista vaikka tilaat tavaraa, niin alvit menee Suomen alv-verokannan mukaan ja tilitetään Suomeen. Vain pienet verkkokaupat pystyvät myymään paikallisella alvilla.

Vierailija
54/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi vuodelta ostan yhä vähemmän vaatteita ja panostan laatuun, egollisuuteen ja eettisyyteen.

Uskon, kun elintaso tai henkinen taso saavuttaa tietyn tason, tavaran arvostus laskee ja muut arvot tulevat elämässä tärkeimmäksi.

Vaikka ostan vähemmän ja tavaraa on paljon vähemmän, mutta vieläkin sitä on aivan liikaa ja ennen kaikkea tarpeetonta.

Vierailija
55/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.

Oot tosi syvällinen ajattelija, kiitos tästä pohdinnasta. 

Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D 

Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.

Eli mitä siinä pitäisi pohtia? Että ihmiset ovat aiemmin ostaneet tavaraa turhaan, vaikka vähemmälläkin olisi varmasti pärjännyt? En ole mielestäni kovin nuori (36 v), mutta en ole silti koskaan tajunnut, miten kukaan voi esimerkiksi kuluttaa merkkilaukkuihin tuhansia euroja. Ei ole tähänastinen elämänkokemus minulle vielä tällaista suoranaista tyhmyyttä selittänyt. Jos sinä olet pohdinnoissasi päässyt pidemmälle, niin kerro toki minulle tyhmälle.

Sitä, MIKSI ihmiset käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät ja miksi tekevät sellaisia valintoja kuin tekevät. Olen samanikäinen kuin sinä, mutta mulla kyllä tähänastinen elämänkokemus riittää siihen, että ymmärrän, miksi ihmiset tekevät erilaisia valintoja kuin minä (tämä on ilmeisesti se, mitä kutsut "tyhmyydeksi"). Ensin muuten puhuttiin vaatteiden jatkuvasta ostelemisesta, nyt siirryit kalliisiin kertahankintoihin (luksuslaukut).

Jos nyt muutamalla sanalla selittäisin tuota ostamista, niin ehkä muistatkin, kun joskus 90-luvun loppupuolella Suomeen avattiin ensimmäiset Henkkamaukat. Siihen aikaan Suomeen alkoi tulla noita halvalla Aasiassa valmistettuja vaatteita, sitä ennenhän vaatteet olivat kalliimpia. Inhimilliseen kulttuuriin taas on koko sen historian ajan kuuluneet erilaiset muodit, niin vaatteissa kuin muissakin tavaroissa. Se, että niitä hienoja vaatteita nyt sitten sai niin halvalla, oli tietenkin monen mielestä aivan mahtavaa! Nyt oli mahdollisuus ilmentää sitä omaa muodikkuutta paljon halvemmalla.

Nuo merkkilaukut, jotka äsken otit esille, on tietenkin jonkinlainen vastareaktio sille, että nopeasti vaihtuva pintamuoti olikin yhtäkkiä kaikkien saatavilla (esim. mun lapsuudessani köyhien perheiden lapset saattoivat käyttää epämuodikkaita ja lapsen näkökulmasta hirmu noloja 70-luvun vaatteita, kun varaa ei ollut ostaa uusia, nyt tuo ongelma käytännössä poistui), piti oikeasti muotiin panostavien keksiä joku tapa erottua. Koska ihmiset haluavat erottua ja ilmentää persoonaansa pukeutumisen kautta, vaikka se ei sun juttu olisikaan! Merkkilaukut ja muut vastaavat kalliit ja oikeasti satsausta vaativat jutut olivat hyvä keino tähän.

Totta kai tämän on ovelien markkinamiesten hieno kikka ja totta kai he nauravat matkalla pankkiin. Mutta jos nyt kysyy "miksi", niin kyllä se vastauskin löytyy. Ja sen voi löytää myös halveksimatta muita ihmisiä, vain toteamalla faktat.

No ei tuo nyt silti selitä sitä, miten tähän asiaan yhtäkkiä olisi erityisesti pitänyt havahtua. Vaikka vaatteita saisi miten paljon ja halvalla, kaikilla on silti ollut koko ajan tiedossa, että niitä ei ole mikään pakko hankkia enemmän, kuin oikeasti tarvitsee. Jos kokee jotenkin pakottavaa tarvetta ostaa koko ajan vaatteita enemmän kuin tarvitsee tai on varaa, vain pysyäkseen muodikkaana, niin mitä ihmettä se on jos ei tyhmyyttä. Joo, ei ole korrektia sanoa niin, mutta tottahan se on. Jos taas olet valmis ja kykenevä maksamaan siitä persoonan ilmentämisestä, niin ei kai siitä kulutuksestakaan luovuta, joten sekään ei nyt oikein selitä tätä havahtumista. Minä ihmettelin aluksi tätä havahtumista, en sitä, miksi toiset käyttävät rahaa enemmän kuin toiset. Tuo merkkilaukkuesimerkki oli vain rinnasteinen esimerkki, että on monenlaisia asioita, joita minä en vain ymmärrä, vaikka elämänkokemusta vähän onkin.

Vierailija
56/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä olen kyllä kateellinen naisille, jotka ostavat niin paljon vaatteita, että heitä varten on kunnollinen vaateosasto joka kaupassa. Miehenä joutuu ensin muistelemaan, myykö kyseinen kauppa lainkaan miesten vaatteita ennen sisään astumista, ja jos myy, esimerkiksi Seppälästä saa kivoja hanskoja ja sukkia ja muuten siellä on ehkä 15 tuotetta miehille.

Olen se joka aiemmin kertoi etsineensä neuletta. Ei se tavaran paljous tarkoita, että meille naisille olisi "kunnollinen vaateosasto"! Joka ikisella ketjulla kun on ne ihan samat, samanväriset huonolaatuiset retkut myynnissä. 100 huonoa vaihtoehtoa ei ole yhtään sen parempi kuin 10 huonoa vaihtoehtoa. Melkein päinvastoin, kun nyt joutuu kuitenkin käymään ne 100 läpi...

Mikä ihme suomen liikkeiden sisäänostajia vaivaa, kun tässäkin niin moni on valikoiman huonoutta valittanut! Miksi he eivät hommaa kauppoihin oikeita vaihtoehtoja?? Ei se edes ole rahasta kiinni, kun silläkään ei saa yhtään parempaa.

Vierailija
57/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.

Oot tosi syvällinen ajattelija, kiitos tästä pohdinnasta. 

Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D 

Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.

Eli mitä siinä pitäisi pohtia? Että ihmiset ovat aiemmin ostaneet tavaraa turhaan, vaikka vähemmälläkin olisi varmasti pärjännyt? En ole mielestäni kovin nuori (36 v), mutta en ole silti koskaan tajunnut, miten kukaan voi esimerkiksi kuluttaa merkkilaukkuihin tuhansia euroja. Ei ole tähänastinen elämänkokemus minulle vielä tällaista suoranaista tyhmyyttä selittänyt. Jos sinä olet pohdinnoissasi päässyt pidemmälle, niin kerro toki minulle tyhmälle.

Sitä, MIKSI ihmiset käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät ja miksi tekevät sellaisia valintoja kuin tekevät. Olen samanikäinen kuin sinä, mutta mulla kyllä tähänastinen elämänkokemus riittää siihen, että ymmärrän, miksi ihmiset tekevät erilaisia valintoja kuin minä (tämä on ilmeisesti se, mitä kutsut "tyhmyydeksi"). Ensin muuten puhuttiin vaatteiden jatkuvasta ostelemisesta, nyt siirryit kalliisiin kertahankintoihin (luksuslaukut).

Jos nyt muutamalla sanalla selittäisin tuota ostamista, niin ehkä muistatkin, kun joskus 90-luvun loppupuolella Suomeen avattiin ensimmäiset Henkkamaukat. Siihen aikaan Suomeen alkoi tulla noita halvalla Aasiassa valmistettuja vaatteita, sitä ennenhän vaatteet olivat kalliimpia. Inhimilliseen kulttuuriin taas on koko sen historian ajan kuuluneet erilaiset muodit, niin vaatteissa kuin muissakin tavaroissa. Se, että niitä hienoja vaatteita nyt sitten sai niin halvalla, oli tietenkin monen mielestä aivan mahtavaa! Nyt oli mahdollisuus ilmentää sitä omaa muodikkuutta paljon halvemmalla.

Nuo merkkilaukut, jotka äsken otit esille, on tietenkin jonkinlainen vastareaktio sille, että nopeasti vaihtuva pintamuoti olikin yhtäkkiä kaikkien saatavilla (esim. mun lapsuudessani köyhien perheiden lapset saattoivat käyttää epämuodikkaita ja lapsen näkökulmasta hirmu noloja 70-luvun vaatteita, kun varaa ei ollut ostaa uusia, nyt tuo ongelma käytännössä poistui), piti oikeasti muotiin panostavien keksiä joku tapa erottua. Koska ihmiset haluavat erottua ja ilmentää persoonaansa pukeutumisen kautta, vaikka se ei sun juttu olisikaan! Merkkilaukut ja muut vastaavat kalliit ja oikeasti satsausta vaativat jutut olivat hyvä keino tähän.

Totta kai tämän on ovelien markkinamiesten hieno kikka ja totta kai he nauravat matkalla pankkiin. Mutta jos nyt kysyy "miksi", niin kyllä se vastauskin löytyy. Ja sen voi löytää myös halveksimatta muita ihmisiä, vain toteamalla faktat.

No ei tuo nyt silti selitä sitä, miten tähän asiaan yhtäkkiä olisi erityisesti pitänyt havahtua. Vaikka vaatteita saisi miten paljon ja halvalla, kaikilla on silti ollut koko ajan tiedossa, että niitä ei ole mikään pakko hankkia enemmän, kuin oikeasti tarvitsee. Jos kokee jotenkin pakottavaa tarvetta ostaa koko ajan vaatteita enemmän kuin tarvitsee tai on varaa, vain pysyäkseen muodikkaana, niin mitä ihmettä se on jos ei tyhmyyttä. Joo, ei ole korrektia sanoa niin, mutta tottahan se on. Jos taas olet valmis ja kykenevä maksamaan siitä persoonan ilmentämisestä, niin ei kai siitä kulutuksestakaan luovuta, joten sekään ei nyt oikein selitä tätä havahtumista. Minä ihmettelin aluksi tätä havahtumista, en sitä, miksi toiset käyttävät rahaa enemmän kuin toiset. Tuo merkkilaukkuesimerkki oli vain rinnasteinen esimerkki, että on monenlaisia asioita, joita minä en vain ymmärrä, vaikka elämänkokemusta vähän onkin.

Eikö selitä? Minusta taas selittää. Toki sitä voi kutsua tyhmyydeksikin, jos se tuntuu mukavammalta. Enkä mä osaa sanoa, onko se liialliseen ostelemiseen havahtuminen nyt sitten totta miten monen ihmisen kohdalla, vai onko vain niin, että tilastot näyttävät erilaiselta verkkokaupan takia.

Mun mielestä on paljon mielenkiintoisempaa pohtia, miksi ihmiset tekevät niin kuin tekevät, sun mielestä ilmeisesti on mielenkiintoisempaa leimata tyhmyydeksi se, jos tekee toisella tavalla kuin sinä. No, onhan sinulla siihen oikeus.

Vierailija
58/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tilaan netistä tai ostan ulkomailta.

Joskus käyn butiken på landet kaupassa katsomassa, ja ostamassa jotain.

Enimmäkseen tilailen uniqlosta ja sitten net a porterista vaatteita.

Vierailija
59/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu! Ihmiset alkavat vihdoin herätä tähän roskakulttuuriin. Itse olen jo vuosia ostanut vain tarpeellista, suosin käytettyä ja kotimaista / vähintään Euroopassa tuotettua ja valmistettua ja olen opetellut tekemään vaatteita myös itse. Astioissa olen siirtynyt Pentikkiin ja pienten savipajojen tuotteisiin, Arabiakin kun on nykyään thaimaalaista roskaa. Korut ostan käsityöläisiltä, huonekalut kirpparilta ja antiikkikaupoista, saa laatua, jota voi korjata ja tuunata, ei tavaraa, joka on 10 vuoden kuluttua kaatiskamaa. Kengissä suosin myös suomalaista, valikoima vain on aika pieni, onneksi on Sieviläiset kengät olemassa, löytyy laadukkaita ja kauniita kenkiä.

Mieluummin pistän rahani laatuun, luomuun, lähiruokaan, hierontaan, hemmotteluhoitoihin, käsityötarvikkeisiin kuin roskaan. Mieluummin käyn luontoretkellä, konserteissa, sienessä kuin shoppailemassa. Mieluummin luen, teen käsitöitä, hoidan kasvimaata ja vietän aikaa perheen ja ystävien kanssa kuin venyn kauppakeskuksissa tai vaikka baareissa, kuka niissäkään enää käy?

Vierailija
60/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tosi vaikea löytää hyvännäköisiä nahkakenkiä kaupoista. Kenkäkauppoja on kyllä enemmän kuin ennen, mutta tarjonta on sitä muovista roskaa lähes 100%. Siksi tilaan kengät netistä. En osta ikinä muita kuin nahkaisia tai mahdollisesti kankaisia kenkiä (tennarit), koska tekonahka on aivan luokattoman huono kenkämateriaali - halpahan se tosin on, joten sitä on hyvä myydä h&m-teineille.

Sama koskee vaatteitakin. Akryyliä on kaupat väärällään, mutta annas olla jos haluaisi kunnollisen villaisen vaatteen niin johan saa etsiä. Joten senkin tilaan netistä. 

En osta vaatteita paljoa, mutta nekin vähät netistä. Luultavasti aika moni muukin tekee nykyään samoin, joten kyllähän se näkyy kauppojen myynnissä, mutta katsokoot peiliin, ilmiö johtuu pääasiassa huonosta valikoimasta ja sen vähäisen valikoiman huonosta laadusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä