Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html
Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."
Kommentit (368)
No vittu kai nyt kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa. :D
Lisää valikoimaa kauppoihin. Samat valikoimat joka kaupoissa. Siksi tulee tilattua ulkomailta. Ja tietty kiva, kun paketintuojapoika tuo paketin kotiin, vähän silmäniloa.
Henkilökohtaisesti mulla menee rahaa enemmän kuin aiemmin vaatteisiin, mutta ostan kotimyynnin ja verkkokauppojen kautta.
Jostakin täytyy luopua, kun hallitus vain kurjistaa veronmaksajien elämää. En tarvitse uutta juhlapuseroa, vaan vanha kelpaa, ja kas, kauppa jäi ilman 50 euroa. Edellisestä vaateostoksesta on varmaan puoli vuotta, jolloin ostin uimapuvun, jota minulla ei ole ollut moneen vuoteen. Sukkia ja alusvaatteita on tietysti tullut ostettua, mutta ei muuta.
Ei kai kukaan tosissaan odottanut, että ihmiset eivät alkaisi kiristää kulutuksestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettikauppa ei näy missään tilastoissa.
Miksi ei?
No miten sitä tilastoidaan? Nyt Pihtiputaalle toimitettiin kolme pakettia joiden pahvilaatikoissa oli zalandon merkit? Tuskin voidaan mitenkään maailmanlaajuisesti kerätä tietoa vaatekaupoista jotka on lähettäneet vaatteita Suomeen tilauksesta.
Miksei voisi? Kyllähän esimerkiksi tullissa seurataan, millaista tavaraa maahan tulee ja maahantuoduista tavaroista maksetaan verot.
Vierailija kirjoitti:
Ennen saatoin ostaa kivan puseron tuosta vain, nyt voi mennä 3-4 viikkoa siihen, että etsin täydellistä talvitakkia (en toki käy kiertelemässä kaupoissa kuin kerran viikossa). Ennen en osannut katsoa, miten vaate on tehty, mutta nyt tajuan kurkkia nurjalle ja tarkistaa. miten saumat on ommeltu.
Ostan vaatteita, joiden tarkoitus on kestää 1-10 vuotta.
Luin tuon mielessäni nyökytellen viimeiseen lauseeseen asti, mutta sen kohdalla heräsi kummastus - jos ostaa edes kohtuullista laatua niin vähimmäiskesto alkaa mielestäni kolmesta vuodesta. Vaate, joka on vuodessa loppu on lähtökohtaisesti roskaa.
Esimerkki: olen yrittänyt jo yli kuukauden löytää neuletta seuraavilla vaatimuksilla: kirkas väri, tyköistuva, lämmin. Ei ole löytynyt yhden yhtä, vaan kaikki kaupat ovat täynnä säkkimallisia, läpinäkyviä, ruman harmaan/jonkun muun murretun värisiä kauhtanoita. Pakko oli tilata ulkomailta, koska noita rumia hirvityksiä en suostu ostamaan, olkoot kuinka halpoja tahansa. Tilaamani neuleet maksoivat 60e/kpl ja se on taas suomesta pois - mutta mitäpä teet kun täältä ei vaihtoehtoja löydy, ja jotain on pakko päälleen pukea?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
No miten sitä tilastoidaan? Nyt Pihtiputaalle toimitettiin kolme pakettia joiden pahvilaatikoissa oli zalandon merkit? Tuskin voidaan mitenkään maailmanlaajuisesti kerätä tietoa vaatekaupoista jotka on lähettäneet vaatteita Suomeen tilauksesta.
Miksei voisi? Kyllähän esimerkiksi tullissa seurataan, millaista tavaraa maahan tulee ja maahantuoduista tavaroista maksetaan verot.
Ei EU:n sisällä liikkuvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.
Oot tosi syvällinen ajattelija, kiitos tästä pohdinnasta.Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D
Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.
Eli mitä siinä pitäisi pohtia? Että ihmiset ovat aiemmin ostaneet tavaraa turhaan, vaikka vähemmälläkin olisi varmasti pärjännyt? En ole mielestäni kovin nuori (36 v), mutta en ole silti koskaan tajunnut, miten kukaan voi esimerkiksi kuluttaa merkkilaukkuihin tuhansia euroja. Ei ole tähänastinen elämänkokemus minulle vielä tällaista suoranaista tyhmyyttä selittänyt. Jos sinä olet pohdinnoissasi päässyt pidemmälle, niin kerro toki minulle tyhmälle.
Minä säästän ne vähätkin rahat matkusteluun ja siellä sitten ulkomailla saatan ostaa halvemmalla ja paremmasta valikoimasta jotain, jos on tarpeen. Suomessa ainoat vaateostot ovat niitä "pakollisia", esim.talvitakki, juoksulenkkarit, pipo, alusvaatteet, sukkia... Nämä on niitä, joita ei oikein käytettynä kirpparilta voi ostaa, sillä niiden pitää olla laadukkaita ja uudenveroisia. Ei ole siis aina rahasta kiinni, vaan haluaa vain panostaa siihen laatuun ja kestävyyteen - ettei sitten tarvi ihan heti ostaa uutta.
Usein teen myös niin, että jos tarvitsen jonkun uuden vaatteen, kysyn ensin kavereiltani olisiko heillä jotain käyttämättömäksi jääneitä, joita sitten voisivat kierrättää tai myydä halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
No miten sitä tilastoidaan? Nyt Pihtiputaalle toimitettiin kolme pakettia joiden pahvilaatikoissa oli zalandon merkit? Tuskin voidaan mitenkään maailmanlaajuisesti kerätä tietoa vaatekaupoista jotka on lähettäneet vaatteita Suomeen tilauksesta.Miksei voisi? Kyllähän esimerkiksi tullissa seurataan, millaista tavaraa maahan tulee ja maahantuoduista tavaroista maksetaan verot.
Eu:n sisällä olevilla verkkokaupoilla on kyllä tiedossa, mihin maihin se tavaraa myy. Alv:tä vartenhan näitä tietoja kuitenkin tarvitaan.
Vaikea kuvitella naista joka ei ajattelisi pukeutumista. Tarvitaan muuhunkin kuin juhlintaan. Harkinta on lisääntynyt vuosien mittaan tietty, ja aina etusijalla välttämätön.
Jos jotain tarvitsen, ostan nykyisin käytettyinä (muutaman vuoden takainen tuotanto), kun melkein kaikkien brändien kohdalla kivijalkamyymälöiden tuotteiden laatu on laskenut kuin lehmän häntä.
En tiedä, tilataanko tänne tarkoituksella huonompaa laatua, kun suomalaiset eivät osaa vaatia tarpeeksi laadukkaita tuotteita (vrt. ranskalaisiin tai italialaisiin, missä artisaanit saavat aivan eri tasoista arvostusta).
Esimerkiksi tuli todistettua Lontoon reissun jälkeen, kun sieltä ostamani M&S:n neule on paljon laadukkaampaa kuin Sokoksella, vaikka täysin samasta mallista on kyse! Samoin myös T-paita on paksummasta kankaasta tehty kuin Sokoksella, vaikka onkin täsmälleen sama malli ja väri. Tänne dumpataan kakkoslaatua, kun ilmeisesti menee riittävän hyvin kaupaksi.
Alusvaatteet olen tilannut ulkomailta uutena jo vuosia, kun Suomesta ei löydy sopivia kokoja.
Vaatteista en tiedä ja itse tarvitsen niitä todella vähän,kuljen lähes aina työvaatteissa.
lähes kaikki harrastustarvikkeet,autojen osat,renkaat ja vastaavat ostan ulkomailta netistä tai käyn hakemassa virosta tai venäjältä.
palkasta jää niin vähän pakollisten kulujen jälkeen että on pakko etsiä aina halvinta ja se on lähes aina ulkomailla.
rahtikulut suomessa on päättömät,saman kaman saa kiinasta alle puoleen hintaan kuin suomesta 0€rahdilla ja saman tuotteen postimaksu stadista meille on n:10€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.
Oot tosi syvällinen ajattelija, kiitos tästä pohdinnasta.
Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D
Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.
Eli mitä siinä pitäisi pohtia? Että ihmiset ovat aiemmin ostaneet tavaraa turhaan, vaikka vähemmälläkin olisi varmasti pärjännyt? En ole mielestäni kovin nuori (36 v), mutta en ole silti koskaan tajunnut, miten kukaan voi esimerkiksi kuluttaa merkkilaukkuihin tuhansia euroja. Ei ole tähänastinen elämänkokemus minulle vielä tällaista suoranaista tyhmyyttä selittänyt. Jos sinä olet pohdinnoissasi päässyt pidemmälle, niin kerro toki minulle tyhmälle.
Sitä, MIKSI ihmiset käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät ja miksi tekevät sellaisia valintoja kuin tekevät. Olen samanikäinen kuin sinä, mutta mulla kyllä tähänastinen elämänkokemus riittää siihen, että ymmärrän, miksi ihmiset tekevät erilaisia valintoja kuin minä (tämä on ilmeisesti se, mitä kutsut "tyhmyydeksi"). Ensin muuten puhuttiin vaatteiden jatkuvasta ostelemisesta, nyt siirryit kalliisiin kertahankintoihin (luksuslaukut).
Jos nyt muutamalla sanalla selittäisin tuota ostamista, niin ehkä muistatkin, kun joskus 90-luvun loppupuolella Suomeen avattiin ensimmäiset Henkkamaukat. Siihen aikaan Suomeen alkoi tulla noita halvalla Aasiassa valmistettuja vaatteita, sitä ennenhän vaatteet olivat kalliimpia. Inhimilliseen kulttuuriin taas on koko sen historian ajan kuuluneet erilaiset muodit, niin vaatteissa kuin muissakin tavaroissa. Se, että niitä hienoja vaatteita nyt sitten sai niin halvalla, oli tietenkin monen mielestä aivan mahtavaa! Nyt oli mahdollisuus ilmentää sitä omaa muodikkuutta paljon halvemmalla.
Nuo merkkilaukut, jotka äsken otit esille, on tietenkin jonkinlainen vastareaktio sille, että nopeasti vaihtuva pintamuoti olikin yhtäkkiä kaikkien saatavilla (esim. mun lapsuudessani köyhien perheiden lapset saattoivat käyttää epämuodikkaita ja lapsen näkökulmasta hirmu noloja 70-luvun vaatteita, kun varaa ei ollut ostaa uusia, nyt tuo ongelma käytännössä poistui), piti oikeasti muotiin panostavien keksiä joku tapa erottua. Koska ihmiset haluavat erottua ja ilmentää persoonaansa pukeutumisen kautta, vaikka se ei sun juttu olisikaan! Merkkilaukut ja muut vastaavat kalliit ja oikeasti satsausta vaativat jutut olivat hyvä keino tähän.
Totta kai tämän on ovelien markkinamiesten hieno kikka ja totta kai he nauravat matkalla pankkiin. Mutta jos nyt kysyy "miksi", niin kyllä se vastauskin löytyy. Ja sen voi löytää myös halveksimatta muita ihmisiä, vain toteamalla faktat.
Tämä pudotus on varmasti totta, ja syy löytyy taloustilanteesta. Osa ihmisistä on kokonaan vailla töitä, ja ne loput, joilla on vielä työpaikka, pelkäävät menettävänsä työnsä ja ovat alkaneet säästöliekille.
Itselläni on menossa urani 15. Yt- neuvottelut ja minulla on aika suuri usko, että saan pitää työni. Edellisten, kahden vuoden takaisten yt:n jälkeen myin ok- taloni ja ostin velattoman rivarineliön, jota remontoin mieleisekseni. Edellisvuonna hiottiin lattiat ja laitettiin katot ja seinät, ihan talosta jääneillä rahoilla. Viime kesänä tein 17 000 euron rempat ja saan ne vuoden loppuun maksettua. Ensi kesänä on vessan ja sauna/ph vuoro. Eli vältän isoja lainoja ja säästän ensin osan summasta etukäteen. Autoni taidan vaihtaa vuoden kahden vanhaan, tähän asti ostin aina uutena. Tarvitsen siis työssä autoa.
Vaatteita olen ostanut koko ikäni surutta, tänä syksynä vain farkut, liikuntaan hupparin ja nyt villakangastakin. Saappaita ja kenkiä on vaatehuone täynnä, pikkumustia pari tusinaa. Alusvaatteita täytyy välillä hankkia. Muuten rahat laitan sisustukseen ja kodin kunnostukseen ja tyttärien sponsorointiin. Suunnittelen varman päälle talouden nykyisin, koska työelämä on nyt epävakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Eu:n sisällä olevilla verkkokaupoilla on kyllä tiedossa, mihin maihin se tavaraa myy. Alv:tä vartenhan näitä tietoja kuitenkin tarvitaan.
Verkkokauppa maksaa alvinsa siihen maahan missä toimii, ei sen tarvi kenellekkään toimittaa mitään tietoja minne on myynyt.
Vaatteita ostetaan tavaratalojen, erikoisliikkeiden ja verkkokaupan lisäksi myös isoista päivittäistavaraliikkeistä. Ja aina kun on kyse isoista muutoksista, kyse on siitä, miten suuret väkijoukot muuttavat käytöstään. Nyt muutoksen taustalla on kolme pääsyytä. Ensinnäkin vaatteita jätetään ostamatta, toiseksi rahaa menee ulkomaiseen verkkokauppaan ja kolmanneksi vertaisverkkokauppaan.
– Eihän me oikeasti juuri kukaan tarvita lisää vaatteita, nykyisillä pärjäisi aika pitkään. Ja kun tilanne on tämä, taloustilanne ohjaa rahankäyttöä muualle, Loikkanen sanoo.
– Ulkomaiset verkkokaupat ovat aika selkeä kokonaisuus, minne rahaa on siirtynyt. Ja sitten ovat vertaisverkkokaupat. Ne ovat nyt trendikkäitä ja tavallaan hyväksyttävää shoppaamista, Loikkanen sanoo.
Käykö lopulta niin, että muutumme ryysyläisiksi, jos vaatteisiin käytettävä rahamäärä vähenee?
– Emme me ryysyläisiksi muutu. Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita.
Prismassa, Cittarissa, Ikeassa näkee mihin ryysyihin naiset pukeutuu. Katsokaa ympärillenne.
Kyllähän ne nettikaupat pitävät omia tilastojaan.