Mies lähti eilen ja haluaa erota
Eli olemme alle 30 - vuotias pariskunta ja asuneet saman katon alla nyt muutaman vuoden ajan, josta yhdessä olemme olleet melkein saman verran. Hiljattain muutimme vieraalle paikkakunnalle lähemmäs miehen vanhempia ja tiesin jo silloin, ettei meillä mene kovin hyvin. Suhde oli kuitenkin jo paranemaan päin, kunnes mies päätti eilen lähteä riidan jälkeen ja erota estämällä minut kaikin mahdollisin tavoin elämästään. Riita alkoi kotitöistä ja paisui niin isoksi, että mies puki vaatteet päälle ja lähti autollaan pois yöksi vanhemmilleen. Itselle ei tulisi mieleenkään lähteä kesken selvittämätöntä riitaa ja yritinkin soittaa miehelle perään, sekä laittaa lukuisia viestejä. Tänään aamulla mies ilmoitti, ettei yhä halua tehdä sovintoa, vaan ero on hänen mielestään ainoa vaihtoehto. Olimme tehneet riitaa edeltävänä päivänä yhteiset pelisäännöt perustuen aikaisempiin riitoihin, jotta samaa ei enää toistuisi. Mies kuitenkin päätti rikkoa sääntöjä ensin, jonka seurauksena menin pettämään aiemmat lupaukseni. Mielestäni,jos yhteiset säännöt sovitaan, niin molempien osapuolten tulee noudattaa niitä. Yksityiskohtiin en pysty menemään tätä tarkemmin, jotta minua ei tunnisteta. Sama on toistunut aiemminkin ja mies on oleillut silloin useita päiviä vanhempiensa luona, kunnes olen lopulta saanut hänet tulemaan takaisin. Tällä kertaa riita sai alkunsa samoin, kuin viime kerralla eli huusin hänelle, jonka seurauksena hän otti tavaransa ja lähti. Rakastan miestäni eikä ero ole mielestäni ratkaisu. Olen yrittänyt kertoa miehelleni, kuinka paljon ajattelen yhteistä tulevaisuuttamme ja hän myös itse suunnitteli tulevaisuuden suunnitelmia kanssani vielä samana päivänä ennen riitaa. Tänään hän lähti yhdessä suunnitellulle päivämatkalle toiseen kaupunkiin, jonne ei ottanut minua mukaan aamulla. Olen henkisesti aivan rikki ja en tiedä mitä pystyn enää tekemään pelastaakseni suhteeni. Mieheni ei ole koskaan halunnut tuoda asioitamme muille julki ja sen takia terapia ei ole ollut ratkaisu. Miten ihmeessä saisin miehen ymmärtämään, ettei lähteminen ja ero ole ratkaisu. Koen olevani tässä maailmassa niin yksin ja mieheni on ollut aina tukeni, sekä turvani. Minulla ei ole ketään kenen kanssa puhua tästä ja pelkään miehen perheen myös hylkäävän minut täysin tämän myötä. Meillä ei ole yhteisiä lapsia, eikä yhteistä asuntolainaa, mutta olemme puhuneet yhteisestä tulevaisuudesta ja tulevaisuuden suunnitelmat olivat niin hyviä ennen miehen pois lähtemistä. Tätä kirjoittaessa yritän pidätellä itkua ja toivoa vain parasta, että mies tajuaisi kuinka paljon oikeasti välitän hänestä ja tulisi takaisin kotiin.
Kommentit (405)
Ap. . Voi Vittu miten tyhmä nimimerkki
SInä välität miehestä, mutta miehesi ei välitä sinusta. Käyttää sinua hyväkseen. Ei kyllä kovin unelma mieheltä kuulosta. Hanki itsetunto ap.
Näin käytännössä suhteemme toimii: mies kertoo mitä haluaa minun tekevän ja sanovan, tekee itse mitä lystää ja kun huudan niin lähtee pois ja uhkaa erolla. Joka kerta estää yhteydenpidon kaikkialta ja pakenee vanhemmilleen. Olen henkisesti niin rikki. Oma työttömyys ja miehen masennus ei ole parantanut suhdettamme. Mies tietää ettei minulla ole muita sosiaalisia suhteita, kuin hän ja hänen kauttaan luodut harvat verkostot. Ei hyväksy anteeksi pyyntöä, ei kuuntele mitä minulla on sanottavaa. Mies väittää olevansa kiinnostunut (huom väitti eilen ennen riitaa) yhteisestä tulevaisuudesta ja mainitsi siitä myös vanhemmilleen eli en mitenkään voi uskoa hänen hautoneen eroa. Olen yrittänyt antaa miehelle vapautta mennä ja tulla silloin kun haluaa, mutta hän on halunnut viettää vapaa - aikansa aina minun kanssa. Onneksi talossamme on useampi huone niin olen päivittäin antanut hänelle myös omaa tilaa oleilemalla toisessa huoneessa ja suhteemme on näin pysynyt kasassa jo yli 2 vuotta. En vain ymmärrä tätä pakoilua ja uhkailua erolla. Miksi miehen pitää käyttää tällaista henkistä väkivaltaa. Tunnen olevani niin rikki, mutta uskon avun löytyvän terapiasta jos vain saan miehen jatkamaan suhdetta kanssani siihen asti. - AP
Kun kaksi vapaata ihmistä menee kimppaan EI sääntöjä voi sanelemalla sopia. PISTE.
Kumpikaan ei voi lyödä toista päähän omalla mallillaan.
Sopimukset tulee tehdä siten että molemmat ovat omasta halustaan niiden takana.
Jos ei tätä käsitä on paras lähteä pois.
Vierailija kirjoitti:
Kun kaksi vapaata ihmistä menee kimppaan EI sääntöjä voi sanelemalla sopia. PISTE.
Kumpikaan ei voi lyödä toista päähän omalla mallillaan.
Sopimukset tulee tehdä siten että molemmat ovat omasta halustaan niiden takana.
Jos ei tätä käsitä on paras lähteä pois.
Näin minäkin olin käsittänyt, mutta mies niin vartavasten halusi listata yhteiset pelisäännöt ja laatia ne häntä miellyttäväksi. Minä tietenkin suostuin, kun kuvittelin miehen noudattavan niitä ja riitoja ei näin syntyisi. Mahdottomaltahan tuo listaaminen kuulostaa, ei ketään voi pakottaa toimimaan haluamallaan tavalla. - AP
Sanoit että riidat jäävät aina miehen puolelta selvittämättä? Noinko todella haluat jatka? Sinä mahdollistat alistumisellasi tuon roolijaon,eikä mies tule ikinä muuttumaan. Todennäköisesti pelkäät vaan yksin olemista etkä niinkään suhteen päättymistä. Miehesi ei arvosta sinua koska et arvosta itseäsi. Itse olin vastaavassa tilanteessa ja vasta sitten kun todellakin sain tarpeekseni ja ajattelin että antaa olla niin mies meni ihan tolaltaan ja ryhtyi itse itkemään ja anelemaan minua jäämään.
Vierailija kirjoitti:
Sanoit että riidat jäävät aina miehen puolelta selvittämättä? Noinko todella haluat jatka? Sinä mahdollistat alistumisellasi tuon roolijaon,eikä mies tule ikinä muuttumaan. Todennäköisesti pelkäät vaan yksin olemista etkä niinkään suhteen päättymistä. Miehesi ei arvosta sinua koska et arvosta itseäsi. Itse olin vastaavassa tilanteessa ja vasta sitten kun todellakin sain tarpeekseni ja ajattelin että antaa olla niin mies meni ihan tolaltaan ja ryhtyi itse itkemään ja anelemaan minua jäämään.
Haluan jatkaa parisuhdettani, koska meillä on mennyt muuten niin hyvin ja tulevaisuus näytti valoisalta vielä ennen riitaa. Uskon ammattiauttajasta olevan hyötyä mutta sinne on vain niin hirveän pitkät jonot. Mitä kautta kannattaisi lähteä hakemaan apua? Työttömänä ei ole varaa maksaa yksin terapian kuluja, jos mies ei moiseen touhuun suostu. Koen tarvitsevani ammattiapua myös mikäli mieheni on päättänyt lähteä lopullisesti selvitäkseni tästä tuskasta. Mieheni kokoajan vaikuuttaa ettei eroaminen tunnu hänessä missään, mutta osoittaa aina riidan jälkeen rakastavansa minua. En ymmärrä, pitäisikö minun vain sanoa että en jaksa enää ja mies itkisi perääni? En usko. Itse en ikinä ota ero korttia esiin, jos en sitä oikeasti 100% tarkoita. Mies taas tekee niin aina ja hänen yksilö terapiassakin huomautettiin sen olevan väärin. -AP
Vierailija kirjoitti:
Millainen mies pakenee vanhemmilleen, kun tulee riitaa kotona kumppanin kanssa?
Sellainen, joka on kurkkua myöten täynnä riitaa ja aikoo erota. Monet naiset toimivat samalla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka on kurkkua myöten täynnä riitaa ja aikoo erota. Monet naiset toimivat samalla tavoin.
Mutta en silti ymmärrä miksi siellä pitää nukkua? Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi tulla sopimaan asiat kotiin illaksi ja voisin ihan hyvin nukkua myös sohvalla sen ajan kunnes kaikki on taas ok. En ymmärrä miten miehen vanhemmat hyväksyvät tällaista ja majoittavat häntä siellä. - AP.
Onneton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta en silti ymmärrä miksi siellä pitää nukkua? Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi tulla sopimaan asiat kotiin illaksi ja voisin ihan hyvin nukkua myös sohvalla sen ajan kunnes kaikki on taas ok. En ymmärrä miten miehen vanhemmat hyväksyvät tällaista ja majoittavat häntä siellä. - AP.
Kyllä minäkin majoittaisin lastani, joka ei kestä kumppaniaan. Saisi olla luonani niin pitkään kuin siltä tuntuu. Ymmärrät sitten, kun sinulla itselläsi on lapsia.
Taas sinä yrität pakottaa mieheesi sinun omia näkemyksiäsi sanomalla, että asiat pitää kotona sopia illaksi. Se on sinun näkemyksesi, saat olla tietysti tuota mieltä, mutta miehesi ei tarvitse nähdä asiaa noin ja se sinun täytyy hyväksyä.
Kuten monet muutkin tässä ketjussa, olen sitä mieltä että olette kumpikin kypsymättömiä omilla tavoillanne ja teidän kummankin on parempi erota. Miehesi ei tarvitse kaltaistasi huutavaa ja nyyhkyttävää ripustautuja-marttyyriä ja sinä et tarvitse miestä, joka ajaa suhteenne kuilun partaalle ja palaa takaisin. Teidän elämänne yhdessä ei koskaan tule olemaan parempaa. Kumpikaan teistä ei muutu ja terapia ei ole mikään taikasauva, joka korjaa luonnevirheenne. Anna miehesi rauhassa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Onneton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin majoittaisin lastani, joka ei kestä kumppaniaan. Saisi olla luonani niin pitkään kuin siltä tuntuu. Ymmärrät sitten, kun sinulla itselläsi on lapsia.
Taas sinä yrität pakottaa mieheesi sinun omia näkemyksiäsi sanomalla, että asiat pitää kotona sopia illaksi. Se on sinun näkemyksesi, saat olla tietysti tuota mieltä, mutta miehesi ei tarvitse nähdä asiaa noin ja se sinun täytyy hyväksyä.
Kuten monet muutkin tässä ketjussa, olen sitä mieltä että olette kumpikin kypsymättömiä omilla tavoillanne ja teidän kummankin on parempi erota. Miehesi ei tarvitse kaltaistasi huutavaa ja nyyhkyttävää ripustautuja-marttyyriä ja sinä et tarvitse miestä, joka ajaa suhteenne kuilun partaalle ja palaa takaisin. Teidän elämänne yhdessä ei koskaan tule olemaan parempaa. Kumpikaan teistä ei muutu ja terapia ei ole mikään taikasauva, joka korjaa luonnevirheenne. Anna miehesi rauhassa mennä.
Meillä on ollut hyvä elämä yhdessä ja olemme niin monta kertaa yrittäneet uudelleen ja se on toiminut hyvin. Nyt viimeaikoina ei vain ole mennyt hyvin johtuen osittain myös työttömyydestäni, sekä miehen masennuksesta. Mielestäni suhteen eteen voi silti tehdä töitä.
Onneton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta en silti ymmärrä miksi siellä pitää nukkua? Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi tulla sopimaan asiat kotiin illaksi ja voisin ihan hyvin nukkua myös sohvalla sen ajanse kunnes kaikki on taas ok. En ymmärrä miten miehen vanhemmat hyväksyvät tällaista ja majoittavat häntä siellä. - AP.
Se mies on heidän lapsensa, mutta aikuinen. Minulla on aikuinen lapsi ja miehelläni useampiakin. Jos joku heistä haluaisi tulla meille rauhoittumasn riidan takia, ovi on sina auki. Meille saa tulla ja olla niin kauan kuin lapsesta hyvältä tuntuu. Mutta missään tapauksessa emme lähde lasta käskemään lasta toimimaan jollain tavalla suhteensa kanssa. Ei se meille kuulu. Kuuntelemme kyllä ja esitämme mielipiteemme, jos se halutaan kuulla. Mutta lapsen suhteeseen ei puututa missään tapauksessa. (Paitsi jos tietäisimme, että joku harrastaa fyysistä väkivaltaa, se on toki eri asia.) Ei se olemitään "hyväksymistä", jos antaa oman lapsensa nukkua lapsuuden kodissaan.
Nyt, ap, oikeasti lue mitä sulle on kirjoitettu tuosta eroamisesta. Älä anele miestä takaisin, älä kyynelehdi ja pyytele anteeksi. Kun mies tulee takaisin hakemaan tavaroitaan, sano hänelle rauhallisesti, että sinun puoleltasi olet valmis vielä jatkamaan ja rakastat häntä, mutta puhua täytyy. Jos mies ei reagoi, anna olla. Et voi väkisin pitää miestä itselläsi, jos häntä ei kiinnosta puhuminen tai sopiminen, niin anna mennä. Voithan miettiä, josko muuttaisit itse muualle, etsi töitä muiltakin paikkakunnilta. Ainakin seurakunnissa on olemassa ihan maksutonta keskusteluapua, ja luulisi että esim. terveyskeskuksen kautta saisit ajan vaikka psykologille tai he osaisivat neuvoa siellä, mistä saisi keskusteluapua.
Vierailija kirjoitti:
Onneton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kyllä apn on nyt aika ymmärtää, että tuo suhde on loppuun kaluttu. Jos kaksi vuotta on vasta oltu ja elämä on tuollaista, niin ei se siitä enää kummene.
Onneton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan jatkaa parisuhdettani, koska meillä on mennyt muuten niin hyvin ja tulevaisuus näytti valoisalta vielä ennen riitaa. Uskon ammattiauttajasta olevan hyötyä mutta sinne on vain niin hirveän pitkät jonot. Mitä kautta kannattaisi lähteä hakemaan apua? Työttömänä ei ole varaa maksaa yksin terapian kuluja, jos mies ei moiseen touhuun suostu. Koen tarvitsevani ammattiapua myös mikäli mieheni on päättänyt lähteä lopullisesti selvitäkseni tästä tuskasta. Mieheni kokoajan vaikuuttaa ettei eroaminen tunnu hänessä missään, mutta osoittaa aina riidan jälkeen rakastavansa minua. En ymmärrä, pitäisikö minun vain sanoa että en jaksa enää ja mies itkisi perääni? En usko. Itse en ikinä ota ero korttia esiin, jos en sitä oikeasti 100% tarkoita. Mies taas tekee niin aina ja hänen yksilö terapiassakin huomautettiin sen olevan väärin. -AP
Ei tarvitse itse ehdottaa eroa mutta lopeta se aneleminen. Tilanne on valitettavasti sellainen että sinä ja mies teette päätöksenne omilla tahoillanne ja jos ne eivät käy yksiin niin ei mahda mitään. Kyllä molempien on haluttava jatkaa kun parisuhteesta on kyse. Olisi vähän enemmän toivoa jos mies havahtuisi ja kokisi itsekin toimineensa väärin. Eikö sinua vituta se että mies kohtelee sinua noin huonosti kerta toisensa jälkeen?
Itse olen kyllä myös sitä mieltä että riidat pitäisi selvittää,eikä lähteä heti karkuun. Tai korkeintaan yhden yön yli miettiä jossain muualla. Ammattiauttajalle pääset nopeasti vain yksityisen tai jonkun kriisiavun kautta.
Ongelmaa pahentaa vain se, että mikäli mies tullessaan on yhä päättänyt lähteä niin asuntoamme emme pysty irtisanomaan vielä melkein vuoteen. Mies pystyy lähteä ja jättämään minut vastaamaan täysin yksin taloudestamme. Minä jos lähden, saan sopimuksen rikkomis sakot niskaani mitä ei ole työttömänä varaa maksaa. Onko mies tässä tapauksessa velvollinen yhä maksamaan puolet vuokrasta mikäli päättää lähteä vai kaatuuko koko taloutemme minun niskaani? Koen olevani niin yksin ja henkisesti rikki jo pelkästään rahahuolien vuoksi ja nyt vielä tämä miehen uhkaama ero mahdollisesti tiedossa. Asumme niin pienessä kylässä, jossa jokainen tuntee toisensa että jo pelkästään sen vuoksi en täällä koe pystyväni elämääni tarvittaessa jatkamaan yksin. -AP
Mies kerto laulaen että eroaa ja olin todella kypsä ja hain jätesäkit ja aloin pakkaamaan miehen tavaroita. Ero leijui ilmassa monia kuukausia. Itse en voinut lähteä koska omistin kodin.
Vierailija kirjoitti:
Mies kerto laulaen että eroaa ja olin todella kypsä ja hain jätesäkit ja aloin pakkaamaan miehen tavaroita. Ero leijui ilmassa monia kuukausia. Itse en voinut lähteä koska omistin kodin.
Meillä taas kyse vuokra - asunnosta. Itse en voi lähteä, koska ei ole paikkaa mihin mennä. Täytyisi ensin etsiä asunto muualta ja mahdollisesti maksaa siitä vielä enemmän yksin mitä tästä nykyisestä. Lisäksi olemme tehneet vuoden yhteis sopimuksen asuntoomme ja mietinkin minun oikeuksia sen suhteen että voiko mies vain oikeasti häipyä ja minun tulee maksaa vuokraa tästä niin kuin olisin asunnossa vankina kun yhteiseen sopimukseen ollaan vuodeksi sitouduttu. Sopimussakko on melkein 2000 euroa, johon minulla ei tule olemaan varaa yksin. - AP
Millainen mies pakenee vanhemmilleen, kun tulee riitaa kotona kumppanin kanssa? Tarvitseeko sanoa ääneen, vastaus lienee useimmille naisille ilmiselvä. Kukaan nainen ei halua tällaista miestä itselleen, joka vielä aikuisenakin lähtee vanhemmilleen piileskelemään, eikä pysty ratkomaan riitoja kasvokkain (oli lopputulos mikä hyvänsä)