Mies lähti eilen ja haluaa erota
Eli olemme alle 30 - vuotias pariskunta ja asuneet saman katon alla nyt muutaman vuoden ajan, josta yhdessä olemme olleet melkein saman verran. Hiljattain muutimme vieraalle paikkakunnalle lähemmäs miehen vanhempia ja tiesin jo silloin, ettei meillä mene kovin hyvin. Suhde oli kuitenkin jo paranemaan päin, kunnes mies päätti eilen lähteä riidan jälkeen ja erota estämällä minut kaikin mahdollisin tavoin elämästään. Riita alkoi kotitöistä ja paisui niin isoksi, että mies puki vaatteet päälle ja lähti autollaan pois yöksi vanhemmilleen. Itselle ei tulisi mieleenkään lähteä kesken selvittämätöntä riitaa ja yritinkin soittaa miehelle perään, sekä laittaa lukuisia viestejä. Tänään aamulla mies ilmoitti, ettei yhä halua tehdä sovintoa, vaan ero on hänen mielestään ainoa vaihtoehto. Olimme tehneet riitaa edeltävänä päivänä yhteiset pelisäännöt perustuen aikaisempiin riitoihin, jotta samaa ei enää toistuisi. Mies kuitenkin päätti rikkoa sääntöjä ensin, jonka seurauksena menin pettämään aiemmat lupaukseni. Mielestäni,jos yhteiset säännöt sovitaan, niin molempien osapuolten tulee noudattaa niitä. Yksityiskohtiin en pysty menemään tätä tarkemmin, jotta minua ei tunnisteta. Sama on toistunut aiemminkin ja mies on oleillut silloin useita päiviä vanhempiensa luona, kunnes olen lopulta saanut hänet tulemaan takaisin. Tällä kertaa riita sai alkunsa samoin, kuin viime kerralla eli huusin hänelle, jonka seurauksena hän otti tavaransa ja lähti. Rakastan miestäni eikä ero ole mielestäni ratkaisu. Olen yrittänyt kertoa miehelleni, kuinka paljon ajattelen yhteistä tulevaisuuttamme ja hän myös itse suunnitteli tulevaisuuden suunnitelmia kanssani vielä samana päivänä ennen riitaa. Tänään hän lähti yhdessä suunnitellulle päivämatkalle toiseen kaupunkiin, jonne ei ottanut minua mukaan aamulla. Olen henkisesti aivan rikki ja en tiedä mitä pystyn enää tekemään pelastaakseni suhteeni. Mieheni ei ole koskaan halunnut tuoda asioitamme muille julki ja sen takia terapia ei ole ollut ratkaisu. Miten ihmeessä saisin miehen ymmärtämään, ettei lähteminen ja ero ole ratkaisu. Koen olevani tässä maailmassa niin yksin ja mieheni on ollut aina tukeni, sekä turvani. Minulla ei ole ketään kenen kanssa puhua tästä ja pelkään miehen perheen myös hylkäävän minut täysin tämän myötä. Meillä ei ole yhteisiä lapsia, eikä yhteistä asuntolainaa, mutta olemme puhuneet yhteisestä tulevaisuudesta ja tulevaisuuden suunnitelmat olivat niin hyviä ennen miehen pois lähtemistä. Tätä kirjoittaessa yritän pidätellä itkua ja toivoa vain parasta, että mies tajuaisi kuinka paljon oikeasti välitän hänestä ja tulisi takaisin kotiin.
Kommentit (405)
Hei ap, ei tossa suhteessa ole mitään järkeä. Nyt vaan suosiolla ero ja kaikki voivat jatkossa paremmin.
Kokemusta on erilaisista riitelytottumuksista, siis juuri niin että minä haluan selvittää erimielisyydet heti ja mies taas on lähtenyt riitatilanteessa ovet paukkuen ja paluuta on saanut odotella päiviä. Se epätietoisuus on kamalaa kun toinen ei edes vastaa yhteydenottoihin. En kestä sellaista yhtään. Ja kun toinen osapuoli tietää kuinka paha paikka se minulle on, se tekee tilanteesta vielä kamalemman.
Mies ei tule tuosta muuttumaan. Ja mieti tulevaisuutta vielä pidemmälle. Jos hankitte lapsia, niin mieti sitä odotusaikaa. Sinä raskaana, ja mies häipyy taas ovet paukkuen ja jättää raskaana olevan puolison kamalaan tilanteeseen. Turha luulla, että naisen raskaus muuttaisi yhtään mitään miehen käytöksessä. Samalla tavalla tekisi noita lähtöjä ja sinä stressaisit itsesi puolikuoliaaksi.
Nyt vaan ero. Pääset kyllä yli aikanaan ja opit olemaan yksinkin. Ja joskus sitten löydät uuden jonka kanssa kaikki sujuukin paljon yksinkertaisemmin ja ongelmia riitelyn suhteen ei synny.
Ongelma on nimenomaan se, että muutimme ensimmäiseen asuntoon yhteisestä päätöksestä ja molempien omasta tahdosta. Asuimme vähän aikaan mieheni vanhemmilla ja koimme tarvitsevan enemmän omaa kahdenkeskeistä rauhaa. Vuokra oli kuitenkin todella suuri, joten aloimme noin vuoden asumisen jälkeen etsimään yhdessä uutta asuntoa ja mieheni ehdotuksesta muutin lähemmäs hänen vanhempiaan minulle täysin vieraaseen kaupunkiin. Tuntuu jotenkin loogiselta, että mieheni halusi nähdä selvästi yhä tulevaisuuden kanssani täällä. Ei hän minun kanssa olisi muuten tänne muuttanut ja järjestänyt vierailuja puolin toisin meidän ja hänen vanhempiensa välillä. Miehellä ei ole omassa elämässään mennyt viimeaikoina kovin hyvin ja olen yrittänyt olla tukena, mutta hän tuntuu vain hakeutuvan etäisemmäksi minusta. Juuri eilen kysyin häneltä haluaako hän minua enää, kun läheisyyttä ei ole ollut vähään aikaan mutta vakuutti haluavansa ja sanoi läheisyyden puutteen johtuneen vain hänen omasta stressistä.
Sinä rikoit yhteisen sopimuksen turvautumalla henkiseen väkivaltaa, eli rupesit huutamaan. Mitä mies teki, että sai sinut huutamaan? Miten hän rikkoi sitä yhteistä sopimusta? Sen olet jättänyt kokonaan kertomatta. Anna kun arvaan, syy on jotain todella pientä...
Onneton kirjoitti:
Itse haluaisin keskustella ja sopia asiat heti riidan päätteeksi, mutta mies ei kykene sopimaan riitoja kanssani keskustelemalla. Riidan jälkeen seuraa aina tämä pois lähteminen, jonka seurauksena menen paniikkiin ja yritän saada mieheni palaamaan takaisin vanhemmiltaan yhteiseen kotiimme. Usein mies lopulta leppyy ja tulee takaisin parin päivän sisällä, mutta riidat jäävät aina selvittämättä, eikä mies myönnä olevansa myös syyllinen riidan alkuun. Olimme nuoria ja erittäin rakastuneita, kun muutimme yhteen joten en kokenut sitä liian aikaiseksi. Mies myös on sanonut muuton olleen hyvä ratkaisu, mutta silti riitamme saavat aina alkunsa samoista asioista, kun ne jäävät edellisellä kerralla miehen käytöksen vuoksi selvittämättä.
- AP
Sinä haluat keskustella ja sopia heti, mutta sinun täytyy ymmrätää, etteivät kaikki ole samanlaisia. Itse en halua hetkeen keskustella, vaan selvitellä asioita itsekseni, että saan kokonaiskuvan. Meitä on siis erilaisia!
Vaikka mies tulee parin päivän päästä takaisin, älä painosta häntä heti, vaan asiaan voi palata myöhemmin, kun molemmat ovat jo rauhoittuneet.
Ja riitaan tarvitaan aina kaksi henkilöä, joten tuo "kun ne jäävät edellisellä kerralla miehen käytöksen vuoksi selvittämättä" ei pidä paikkansa. Sinä haluat, että asiat menevät haluamallasi tavalla, mies omalla tavalla. Ei pelkästään mies ole syyllinen, vaan molemmat (jos syyllisiä halutaan hakea). Antoisampaa olisi puhua siitä, miten tästä eteenpäin mennään, ei siitä, kuka on syyllinen!
Riitamme saavat aina alkunsa niin, että mies alkaa valittamaan ja väittämään vastaan, jonka jälkeen hänen kunnioitus minua kohtaan menee täysin nollille. Itse lupasin olla viime kerralla enää huutamatta koskaan, koska tiesin miten paljon se miestäni satuttaa. Mies kuitenkin rikkoi yhteistä sopimusta, jonka mukaan meidän tulee auttaa ja kunnioittaa toisiamme. Sopimuksessa oli monta muutakin kohtaa, mutta näitä rikottiin riidan yhteydessä. Tein virheen, että rikoin sopimusta ja petin lupaukseni mutta en tiennyt miten muutenkaan olisin voinut puolustautua kun mies ei kunnioittanut minua siinä vaiheessa enää yhtään, vaikka oli niin luvannut. - AP
Onneton kirjoitti:
Itse haluaisin keskustella ja sopia asiat heti riidan päätteeksi, mutta mies ei kykene sopimaan riitoja kanssani keskustelemalla. Riidan jälkeen seuraa aina tämä pois lähteminen, jonka seurauksena menen paniikkiin ja yritän saada mieheni palaamaan takaisin vanhemmiltaan yhteiseen kotiimme. Usein mies lopulta leppyy ja tulee takaisin parin päivän sisällä, mutta riidat jäävät aina selvittämättä, eikä mies myönnä olevansa myös syyllinen riidan alkuun. Olimme nuoria ja erittäin rakastuneita, kun muutimme yhteen joten en kokenut sitä liian aikaiseksi. Mies myös on sanonut muuton olleen hyvä ratkaisu, mutta silti riitamme saavat aina alkunsa samoista asioista, kun ne jäävät edellisellä kerralla miehen käytöksen vuoksi selvittämättä.
- AP
Mies pettää lupauksen ja sinä kosta, siinä on jo riidan kierre valmiina. Selkeästi mies ei kestä huutamista, joten sitä nyt ainakin kannattaisi välttää.
Riidan jälkeen mies poistuu kotoaan ja menee vanhemmilleen muutamaksi päiväksi ja sinä maanittelet hänet pois.
Ihan oikeasti kannattaa miettiä vaihtoehtona ero, sillä jos kumpikin ei halua tehdä töitä suhteen takia, niin nyt on vielä helppo erota, kun ei ole yhteisiä lapsia ja lainoja.
Olen ollut 20 vuotta naimisissa ja aina välillä jompi kumpi rikkoo yhdessä sovittuja sääntöjä. Mutta pahinta, mitä voi tehdä on jatkaa kierrettä kostamalla. Mies on mies. Häntä ei voi muuttaa ja häntä ei voi pakottaa mihinkään muottiin. Yhteiset sopimukset eivät voi olla toisen pakolla sanelemia sopimuksia. Ei niitä kukaan kestä.
Toinen juttu joka häiritsee on palaamaan pyytäminen. Kuulostaa siltä, että mies on jo pidemmällä erossa ja sinä roikut hänessä. Nyt kun mies on vanhemmillaan, niin on parempi ettet kerjää häntä takaisin. Hän tulee takaisin, jos on tullakseen. Tai ei tule. Kerjäämällä nöyryytät itseäsi ja miehesi alkaa halveksia sinua.
Varaa aika parisuhdeterapeutille, sillä sinne voi mennä yksinkin. Olette yhdessä tai yksin, niin tuntuu että kaipaat apua.
Eilen mieheni uhkasi hakea tavaransa pois tänään, aamulla sanoi ettei mikään ole muuttunut. Jos mies hakee tavaransa niin takaisin ei ole enää tulemassa :( Kerran aiemmin on hakenut osan tavaroitaan, mutta tullut lopulta kuitenkin takaisin. Silloin ei myöskään halunnut keskustella seuraavana päivänä hakureissullaan mitään eli jouduin vain hyväksymään sen, että mies tekee muuttoa pois. - AP
Vierailija kirjoitti:
Onneton kirjoitti:
- AP
Voi tuota sinun asennettasi. Et voi laittaa toista pakkosopimaan omaan aikatauluusi sopivalla tavalla. Itse vaan ruokit riitaa tuollaisella. Jätä se mies rauhaan, ellei hänestä ole sopimaan. Turhaan häntä ahdistat siihen pisteeseen, että hänen täytyy lähteä. Jos teillä jatkuvasti tulee samoista aiheista riitaa, niin ette ehkä sovi yhteen.
Samaa mieltä. Sen lisäksi haluaisin kysyä, miksi pitää aina löytää syyllinen. Elämä jatkuu ilman sitäkin.
Syyllistä en halua löytää enkä syytä miestäni, mutta en voi myöskään hyväksyä sitä miten paljon vaivaa näen hänen eteensä ja hän menee rikkomaan itse laatimaansa osuutta yhteisistä säönnöistä. Lupasin olla huutamatta, mutta vihan tunne tuli siinä vaiheessa vain niin vahvana päähän, jota kadun tietenkin nyt kun mies on poissa. - AP
Onneton kirjoitti:
Riitamme saavat aina alkunsa niin, että mies alkaa valittamaan ja väittämään vastaan,
Koetas nyt olla paljon konkreettisempi selityksissäsi. Aivan liian abstraktisti nyt yrität. Mitä mies valitti? Mitä hän väitti vastaan? Miksi teillä ylipäätään on joku yhteinen sopimus, että toinen ei saa väittää vastaan? Oletko ihan varma, että sopimus todella on yhteinen? Miksi mies suostuisi tuollaiseen sopimukseen, joka vie häneltä sananvapauden ja tekee sinusta diktaattorin? Kyllähän mielipiteensä pitää saada ilmaista, ilman että toinen on kieltämässä vastaan väittämistä.
Eli mitä jos ihan konkreettisesti kertoisit miksi rupesit huutamaan.
Onneton kirjoitti:
- AP
Ei kannata riidellä eikä varsinkaan huutaa.
Onneton kirjoitti:
Eilen mieheni uhkasi hakea tavaransa pois tänään, aamulla sanoi ettei mikään ole muuttunut. Jos mies hakee tavaransa niin takaisin ei ole enää tulemassa :( Kerran aiemmin on hakenut osan tavaroitaan, mutta tullut lopulta kuitenkin takaisin. Silloin ei myöskään halunnut keskustella seuraavana päivänä hakureissullaan mitään eli jouduin vain hyväksymään sen, että mies tekee muuttoa pois. - AP
Ap. Kuulostaa pahasti siltä että olet läheisriippuvainen ja sellainen henkilö on ahdistava.
Jos mies haluaa erota, niin anna erota. Poista hänen numeronsa puhelimesta ja poista hänet facebookista yms. Missään nimessä älä ota häneen yhteyttä. Unohda hänet.
Ja yritä päästä terapiaan aiheesta.
Parisuhteen säännöt? Jos yhteinen elo ei onnistu ilman sääntöjä, niin tehkää niistä edes konkreettisempia kuin "kunnioita toista". Melkoisen ympäripyöreä ilmaus.
Kuulostaa siltä, että elät niissä tulevaisuudensuunnitelmissa. Eikö kannattaisi elää nyt? Onko teillä nyt hyvä olla yhdessä?
Onneton kirjoitti:
Syyllistä en halua löytää enkä syytä miestäni, mutta en voi myöskään hyväksyä sitä miten paljon vaivaa näen hänen eteensä ja hän menee rikkomaan itse laatimaansa osuutta yhteisistä säönnöistä. Lupasin olla huutamatta, mutta vihan tunne tuli siinä vaiheessa vain niin vahvana päähän, jota kadun tietenkin nyt kun mies on poissa. - AP
Et edelleenkään kerro konkreettisesti mitä mies teki. Mies ei ole huomioinut mitä vaivaa näet hänen eteensä, mies on valittanut ja mies on väittänyt vastaan ja hänen kunnioituksensa sinuun on pudonnut nollaan. Mitenköhän minusta tuntuu, ettet halua kertoa mikä se ihan konkreettinen syy huutamisellesi oli, koska se saisi sinut näyttämään pikkumaiselta.
Erota en halua vaan nimenomaan saada ratkaisun siihen, miten saisin mieheni jatkamaan elämää kanssani. Kaikki menee muuten niin hyvin, jos riitelyä arkipäiväisistä askareista ei lasketa. Mies itse ehdotti listaa, johon kirjattaisiin yhteiset pelisäännöt. Mielestäni vastaan väittäminen ei edes kuulu listalle, sillä olen monesti kokenut etten ole sen vuoksi pystynyt ilmaisemaan mielipiteitäni. Mies on vähät välittänyt siitä etten saa väittää hänelle vastaan ja tekee itse juuri päinvastaisesti kuin mitä toivoo minulta eli huutaa suutuspäissään ja väittää vastaan. Lupauksesta kiinni pitäminen on ollut helppoa aiemmin, kun olen vaan niellyt vihani. Eilen en voinut vain enää hyväksyä tätä kun kerta pelisäännöt oltiin juuri kirjattu vielä paperille miehen toimesta ja mies menee rikkomaan niitä. - AP
Te ette ole ollenkaan sopiva pari keskenänne. Kuulostatte molemmat henkisesti aika kakaroita. Ja luultavasti mies (poika, sillä eihän mies käyttäydy noin, että karkaa vanhempiensa luokse moneksi päivää.. ) ei halua olla tässä suhteessa ja riidat on hyvä tekosyy lähteä leivontaan. Sinä taas puolestasi vaikutat juuri tämän miehen suhteen epävarmalta ( joka saa sinut käyttäytymään ehkä hieman idioottimaisesti).
Joten erotkaa! Te ette tuo toisistanne parhaita puolianne esiin. Jossain on kummallekin paremmat puoliskot odottamassa.
Onneton kirjoitti:
Kaikki menee muuten niin hyvin, jos riitelyä arkipäiväisistä askareista ei lasketa.
etten saa väittää hänelle vastaan ja tekee itse juuri päinvastaisesti kuin mitä toivoo minulta eli huutaa suutuspäissään ja väittää vastaan.
Etkä vieläkään saa kakistettua ulos syytä miksi rupesit miehellesi huutamaan. :-) Missä asiassa hän väitti vastaan?
Jos riitelette arkipäiväisistä askarista, niin on parempi ettette yritä asua yhdessä. Ette sovi yhteen. Anna miehen mennä ja olla onnellisempi ilman sinua ja tee sinä samoin.
Ap. häipyi ketjusta, kun häneltä ruvettiin tiukkaamaan konkreettista syytä huutamiselleen. Ei halunnut sitä kertoa, koska syy olisi näyttänyt hänet epäimartelevassa valossa.
Kannattaa hakeutua terapiaan. Jos ei mies lähde, niin hakeudu itse ratkaisukeskeiseen yksilöterapiaan. Nuo teidän riidat ovat aivan turhia. Kun opit/opitte toimimaan tilanteissa eri tavalla kuin ennen, riidoista voi päästä eroon. Ja on omaa kokemusta.
Voi tuota sinun asennettasi. Et voi laittaa toista pakkosopimaan omaan aikatauluusi sopivalla tavalla. Itse vaan ruokit riitaa tuollaisella. Jätä se mies rauhaan, ellei hänestä ole sopimaan. Turhaan häntä ahdistat siihen pisteeseen, että hänen täytyy lähteä. Jos teillä jatkuvasti tulee samoista aiheista riitaa, niin ette ehkä sovi yhteen.