4v taidot?
Kertokaapa mammat mitä normaalin 4v ikäisen lapsen pitäisi osata? Käden taitoja ym. Ihan perusasioita.
vasu keskustelusta jäi jotenkin paskanmaku suuhun kun asioita olen tässä märehtinyt.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö osaa leikata saksilla, piirtää ihmisiä (kasvot ja ruumiinosat), hyppiä yhdellä jalalla ja tasajalkaa, laskea kymmeneen ja hieman virheellisesti kahteenkymmeneen, on päiväkuiva (yökuiva ei ole, ja se on suvussa että siinä kestää pitkään -kysehän on hormonituotannosta eikä taidosta), puhuu hyvin ja sanavarasto on rikas, hänellä on monta kaveria ja hyvät sosiaaliset taidot. Mitäs muuta.. Nukahtaa itse ja nukkuu koko yön itse. On välillä tottelematon ja tarvitsisi tiukkoja rajoja, toisaalta taas ihana aurinkoinen ja kiltti tyttö.
Ja hän siis täyttää pian 4v eli on vielä 3v.
Linkistä löytyy aika hyvä lista: http://www.ebm-guidelines.com/dtk/lno/avaa?p_artikkeli=lno00069
Lisäyksenä vielä, että nuo pitäisi hallita 4v neuvolassa eli juuri 4v täyttäneenä, lähellä 5v päivää on sitten jo lisää taitoja. Jonkun yksittäisen taidon puute ei tee lapsesta "huolen aihetta", mutta jos usemmassa taidossa on sanomista, niin vanhemmat saa ohjeita kotiin miten taitoja tulisi harjoitella tai lähetteen lääkärille/terapeutille, jotta mietitään miten lapsen kanssa voisi harjoitella ja toisaalta varmistetaan, että kyse ei ole mistään vammasta/sairaudesta, johon tarvitaan erityistä apua.
Miten tuo piirtäminen,onko kunnon kynäote ja saako selvän mitä on piirtänyt?
entäs tuo saksilla leikkaaminen,osaako viivaa pitkin suurinpiirtein saksia?
leikkiikö pienillä leluilla,legoilla?
Ensimmäisen vastaajan kanssa muuten ihan samat taidot,mutta piirtäminen on sitä että kynä nyrkkiin ja sotketaan menemään,tosin selittää mitä on piirtävinään,piirtäminen ei kiinnosta muutenkaan yhtään.
saksilla leikkelee sotkua,pitää jotenkin hassusti niitä muutenkin.
nyt ollaan harjoiteltu niin että piirrän jonkun yksinkertaisen kuvan,lapsi tussilla piirtää viivoja pitkin ja sitten leikkaa saksilla kuvion irti.
leikkii kuitenkin pienillä legoilla ja muilla,sormi näppäryyttä kuitenkin löytyy ja erittäin vilkas mielikuvitus.
kuinka tarkkoja tuon ikäisen piirrustukset pitäisi olla?
itse olen todella huono piirtäjä ihan aikuisenakin.
4-vuotiaan ajattelua luonnehtii vahvat mielikuvat ja fantasia. Poika saattaa samaistua vahvasti supersankareihin ja olla "machoimmillaan". Tytöt löytävät parhaita kavereita ja leikkivät naisen maailmaa (omaksumiensa roolimallien kautta). Pojat hakeutuvat mielellään "laumoihin" ja liikkuvat ja juoksevat tutussa porukassa ulkona, kokeilevat voimiaan ja rajojaan. 4-vuotias on vielä epävarma ja hieman kömpelö, vaikka liikunnan perusasiat ovatkin hallussa: pallon heitto ja kiinniottaminen, potkut, hypyt ja suunnanvaihdot, liikkuminen ketterästi ryömien ja kiiveten. Voimaa pitäisi löytyä keskivartalosta (makuulta istumaan nousu) ja käsistä (roikkuminen). 4-vuotias osaa leikata saksilla suuret linjat ja värittää rajojen sisäpuolella.
4-vuotiaan ajattelua luonnehtii vahvat mielikuvat ja fantasia. Poika saattaa samaistua vahvasti supersankareihin ja olla "machoimmillaan". Tytöt löytävät parhaita kavereita ja leikkivät naisen maailmaa (omaksumiensa roolimallien kautta). Pojat hakeutuvat mielellään "laumoihin" ja liikkuvat ja juoksevat tutussa porukassa ulkona, kokeilevat voimiaan ja rajojaan. 4-vuotias on vielä epävarma ja hieman kömpelö, vaikka liikunnan perusasiat ovatkin hallussa: pallon heitto ja kiinniottaminen, potkut, hypyt ja suunnanvaihdot, liikkuminen ketterästi ryömien ja kiiveten. Voimaa pitäisi löytyä keskivartalosta (makuulta istumaan nousu) ja käsistä (roikkuminen). 4-vuotias osaa leikata saksilla suuret linjat ja värittää rajojen sisäpuolella.
Väiti kirjoitti:
No mitä se poika ei sitten osannut? ;)
tuntui vähän siltä ettei mitään.
4-vuotiaa osaa leikkiä legoilla ja palikoilla. Muovailu tai savityöskentely vahvistaa sormien voimaa ja motoriikkaa. Kynäotteen onnistuminen riippuu osittain voimankäytön säätelyn vaikeudesta. Ei kannata turhauttaa lasta väkinäisillä kynäoteharjoituksilla. Pensseliä käyttämällä voi treenata kevyttä kosketusta ja kontrollointia.
4-vuotias pukee itse kenkiä ja nappeja lukuun ottamatta. Hän syö veitsellä ja haarukalla ja voitelee leivän.
Kannattaa lukea lapselle mahdollisimman paljon. Sanavarasto on jo kehittynyt lähes aikuisen tasolle, samoin kielioppi on jo hallussa. Satujen kautta lapsi oppii sosiaalisia taitoja, empatiakykyä ja luo mielikuvia mahdollisuuksista. 4-vuotiaan tulisi saada harjoittaa tahtoaan voimakkaasti eli osallistua moniin käytännön askareisiin ja kerätä siten itseluottamusta, "minä pystyn".
En tiedä,mutta tarhassa tuntuu ihan perusasioidenkin kanssa tulevan ongelmia,kotona kuitenkin syö sotkematta,pukeutuu itse,käy itsenäisesti vessassa,leikkii ja touhuaa paljon itsenäisesti,näprää pienillä legoilla,tietää hyvin paljon asioita,ajanut potkupyörällä jo 2 kesää,potkii jalkapalloa,pelataan sählyä,heittelee kiviä läheiseen järveen rannalta,ajaa sähköautolla ympäri pihaa törmäilemättä mihinkään,hyppii trampoliinilla.
on kyllä kova kiukuttelemaan,oma ehtoinen ja itsepäinen.
puhuu hyvin,monipuolisesti ja ymmärrettävästi.
lapsi on keskonen ja vauva aikana meitä peloteltiin hyvinkin tehokkaasti mitä kaikkia ongelmia lapsella tulee varmaan olemaan vanhempana,mutta tähän asti ainakin on ollut ihan normaali ja terve.
helposti tönii,tuuppii ja muksii muita lapsia.
Tussaus harjoituksissa kun laittaa kynän käteen oikealla tavalla pitää sitä ihan hyvin,saksetkin kun laittaa käteen oikealla tavalla leikkaa sitten niillä,mutta jälki ei ole erityisen hyvää.
lapsi on myös vissiin vasenkätinen? Ihan täyttä varmuutta ei ole,voiko olla molempi käsinen?
Ihan normaalilta kuulostaa. Eri lapsilla on erilaiset kiinnostuskohteet ja kehittyvät niissä paremmin. Meillä ihan kohta 4v täyttävä poika ei pue itse, syö itse siististi, leikkaa kohtuullisesti saksilla, kynäote yleensä hukassa, toisinaan onnistuu. Ei piirrä ihmistä, vain robotteja (=sotkua). Ei pysy viivojen sisällä väritystehtävissä, mutta osaa laskea supmensi ja englanniksi sataan. Osaa myös kirjoittaa monia kirjaimia (ABCDEFGILMNOPRSTÖ) ja lukee yksinkertaisia sanoja. Jupksee kovempaa kuin kukaan päiväkodin vuotta vanhempien ryhmässä, hyppii yhdellä jalalla, kiipeiele puissa, åelaa sählyä,ottaa koppeja pallolla... Ei pelaa pelejä (muistipeliä, noppapelejä tms) mutta rakentaa paljon legoilla ja rakentaa junaradat yhtenäisiksi lenkeiksi.
Kukin kehittyy omaa tahtiaan.
Omasta mielestä lapsi on ihan normaali ei kai tuo piirtäminen niin tärkeää ole?
Ja sitä ihmettelen että miksi vessassakin käymisestä piti valittaa vaikka lapsella ei ole pissat ollut housussa ainakaan vuoteen, tarhassa oli kakkinut joku aika sitten vähän housuun.
Tabletistakin osaa etsiä kiinnostavia videoita.
Juokseekin niin kovaa että saa ihan oikeasti painella perään että saa kiinni.
Penska on meidän ainut ja kavereillakaan ei ole saman ikäisiä niin ei ole oikein mihin verrata ja lapsi on pääasiallisesti tekemisissä aikuisten kanssa.
Meidän 4,5-v kuulostaa ihan samanlaiselta kuin teidän, ap. Muut hommat menee ok mutta piirtää vaan suttua ja ei osaa leikata kunnolla. Pitäisi ostaa vasenkätisen sakset kun tuntuu, että saattaa olla vasuri mutta se ei oikein ole vielä täysin selvää. Hän oli myöskin keskonen mutta terve ja kehittynyt näitä lukuun ottamatta normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 4,5-v kuulostaa ihan samanlaiselta kuin teidän, ap. Muut hommat menee ok mutta piirtää vaan suttua ja ei osaa leikata kunnolla. Pitäisi ostaa vasenkätisen sakset kun tuntuu, että saattaa olla vasuri mutta se ei oikein ole vielä täysin selvää. Hän oli myöskin keskonen mutta terve ja kehittynyt näitä lukuun ottamatta normaalisti.
Teidän lapsi on melko saman ikäinen, millä viikolla syntyi?
Täällä myös pian nelivuotias. Muuten aika samoja juttuja kuin edellä tuli, mutta piirtämistä jotenkin arkailee. Kokee ilmeisesti, että ei osaa tarpeeksi hyvin, joten sen takia ei edes yritä, vaan suttaa. En tiedä, millaista palautetta on päiväkodista saanut, mutta pph siitä aiemmin huomautti. Itse en ole huolissani. Ihan normaali, reipas nelivuotias on.
Älä huoli ap! Vasun tarkoitus on kertoa lapsen kehityksestä kohti koulukypsyyttä suhteessa ikätasoon, ihan jokaisella lapsella on vahvuutensa ja haasteensa ja nämä on vanhemmille kerrottava. joidenkin lt-opettajien on vain hyvin vaikea kertoa näistä rakentavasti, ja muistuttaa että tämä on näkemys lapsesta vain päiväkodin puolelta, esim. kotona ja kerhoissa voi sitten käyttäytä/toimia hyvinkin eri tavoin.
Mä tein 4,5 -vuotiaana tällaisen hienon vohveliliinan.
Sisko toi kirjastosta Mary Oljen vohvelityöt -kirjan ja sulkeuduin neljäksi tunniksi putkeen yksin huoneeseeni väkertämään tämän. Katsoin vaan tiiviisti kirjan kuvista mallia ja laskeskelin kankaan ruutuja.
En kyllä varmaan edes osaisi enää tehdä samanlaista. Keskellä liinaa on mun itse suunnittelema pyramidikuvio (ei mallista), joka kyllä näyttääkin ihan 4-vuotiaan designilta :)
Hauskaa, kun mun silloinen naapurin poikakaveri yritti kanssa vastaavaa, kun kaikki päivittelivät ja ihastelivat tätä mun liinaa. Sen mummi oli ostanut pyyhkeiksi vohvelikangasta, niin Juha kirjoi kaikki ristiin rastiin menevillä viivoilla.
Kun kysyin siltä, että mitä tämä oikein esittää, niin Juha selvitti, että "tämä on televisio" :DD
ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän lapsi on melko saman ikäinen, millä viikolla syntyi?
Hän syntyi rv 34.
Eniten minua mietityttää tuo kynäotteen puuttuminen ja se, ettei kätisyys ole vieläkään vakiintunut. Mutta kai ne jossain vaiheessa löytyy.
Meidän tyttö osaa leikata saksilla, piirtää ihmisiä (kasvot ja ruumiinosat), hyppiä yhdellä jalalla ja tasajalkaa, laskea kymmeneen ja hieman virheellisesti kahteenkymmeneen, on päiväkuiva (yökuiva ei ole, ja se on suvussa että siinä kestää pitkään -kysehän on hormonituotannosta eikä taidosta), puhuu hyvin ja sanavarasto on rikas, hänellä on monta kaveria ja hyvät sosiaaliset taidot. Mitäs muuta.. Nukahtaa itse ja nukkuu koko yön itse. On välillä tottelematon ja tarvitsisi tiukkoja rajoja, toisaalta taas ihana aurinkoinen ja kiltti tyttö.