Perhevapaiden uudistuksesta. Ainakin tämä perhe olisi kusessa!!
Meillä 4 lasta jotka on hoidettu kotona. Eli olen mennyt töihin kun vauva ollut 9 kk. Olen sopinut työmaalla että teen iltaa, kun mies tulee, minä lähden. Teen myös viikonloppuja. Minulla on osa-aikainen työsopimus. Pahimpina aikoina työmaalla on työtä joitakin tunteja viikossa.
Tarhasta saa sopimuksen 12 päivälle kuussa. En tarvitse edes sitä ja se maksaisi 4. lle lapselle yli 600€ kk meidän "hurjilla" bruttotuloilla.
Ei meillä olisi varaa luopua 400€. n kht.sta ja maksaa tuota hoitomaksua kun nyt jo rahat riittää jotenkuten.
Jos tällä uudistuksella ajetaan naisia töihin niin metsään menee..
Toisekseen jos mies joutuisi olemaan 6 kk kotonsa ja me menetettäis sen 4000 € bruttopalkka ja mä saisin sen mun osarin 1400 kk palkka niin loppuisi leipä pöydästä, paitti jos se sais ansiosidonnaista niin loppuisi rahat valtiolta. En usko että oltaisiin ainoita..
Ja sekin että entä ne äidit jotka imettää?
Kommentit (280)
Me myös hävittäisiin. Mies tienaa 20 000 €/kk ja minä 800 € 😀
Ihan nyt ei auennut tuo sun viesti...
Vierailija kirjoitti:
Ja teidän perhe onkin hyvä esimerkki siitä, kun tehdään liikaa lapsia tuloihin nähden.
No hyvin ollaan pärjätty näin. Koita nyt ymmärtää.
Aika moni uudistusta ehdottanut taho esittää omassa vaihtoehdossaan 6+6+6 tai 5+5+5 mallia. Silloin toinen vanhempi voi olla halutessaan kotona 12/10kk, joka on jo aika hyvin.
Mun mielestä siinä iässä lapsi harvoin enää tarvitsee ainakaan täysimetystä, joten työpäivän verran poissaolo lapsen luota ei pitäisi olla normitapauksessa ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ihan nyt ei auennut tuo sun viesti...
Mikä siinä ei auennut?
Jos monella perheellä ei ole "varaa" pitää miesti 6+6+6 mallissa sitä yhtä 6 kk kotona on yhteiskunnassa ja erityisesti miesten ja naisten palkkauksessa vinoutumaa. Ehkäpä perhevapaiden tasaisempi jaukautuminen tasaa myös palkkaeroja?
Niin siis tehän (tai sinä) olet nyt juuri siinä loukussa, josta kotihoidon tuen yhteydessä puhutaan. Jos lasten kotihoidosta ei olisi koskaan maksettu teille mitään, teidän olisi ollut pakko järjestellä taloutenne jotenkin toisin ettekä olisi nyt tuossa. Parhaitenhan tuohon auttaisi se, että sulla olisi täysipäiväinen työ.
En itsekään toivo että lapset pitäisi alle vuoden iässä viedä nykyisen kaltaiseen päivähoitoon, mutta ei tuo kuvaamasi tilanne myöskään hyvältä kuulosta. Jotenkin tätä järjestelmää siis pitäisi uudistaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni uudistusta ehdottanut taho esittää omassa vaihtoehdossaan 6+6+6 tai 5+5+5 mallia. Silloin toinen vanhempi voi olla halutessaan kotona 12/10kk, joka on jo aika hyvin.
Mun mielestä siinä iässä lapsi harvoin enää tarvitsee ainakaan täysimetystä, joten työpäivän verran poissaolo lapsen luota ei pitäisi olla normitapauksessa ongelma.
No joo mut sinä et sitä päätä. Meillä tuonut isäntä vauvaa ja neljää lasta 20 km eestaas syömään ruokkikselle kun mulla ollut 8 h työpäivä viikonloppuna, onko se reilua???
Ei kai lapsia ole liikaa tuloihin nähden, jos pärjää ilman sossutukia? Tuo uudistus taitaa vähentää syntyvyyttä entisestään. Meillä ainakin tuollainen kuvio olisi ollut mahdoton, mies on yrittäjä, eikä tosiaan olisi voinut jäädä kotiin lapsia hoitamaan, siinä olisi samalla tullut muutama työtönkin. En ole kyllä kovin tarkkaan ehdotukseen perehtynyt, koska pikkulapsiaika on meiltä jo ohi. Eiköhän tuo tarkoita vaan lisää vastuuta vanhemmille naisille; alkavat hoitaa ikääntyneiden vanhempiensa lisäksi lapsenlapsia.
Miten niin neljännestä lapsesta joutuisi maksamaa päivähoitomaksua yli 600 e/kk? Korkein päivähoitomaksu on kuukaudessa 300 euron luokkaa.
Tai ainakin kirjoitit, että "se maksaisi 4. lle lapselle yli 600€ kk"
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tehän (tai sinä) olet nyt juuri siinä loukussa, josta kotihoidon tuen yhteydessä puhutaan. Jos lasten kotihoidosta ei olisi koskaan maksettu teille mitään, teidän olisi ollut pakko järjestellä taloutenne jotenkin toisin ettekä olisi nyt tuossa. Parhaitenhan tuohon auttaisi se, että sulla olisi täysipäiväinen työ.
En itsekään toivo että lapset pitäisi alle vuoden iässä viedä nykyisen kaltaiseen päivähoitoon, mutta ei tuo kuvaamasi tilanne myöskään hyvältä kuulosta. Jotenkin tätä järjestelmää siis pitäisi uudistaa.
Ja sitten takaisin mikä mikä- maasta todellisuuteen. Aika moni nainen on osa- aika työssä.
Minä en suostu yhteenkään sopimukseen, ennenkuin osa- aika työmaat lopetetaan!!
Meillä työmaalla 8 hengestä 2 on kk palkkalaisia---- kumpikin MIEHIÄ...
Vierailija kirjoitti:
En oo ap, enkä enää edes pienten lasten äiti, mutta kerro mistä niitä kokopäivätöitä riittää kaikille? Menisin mielelläni, mutta ei ole tarjolla kuin osa-aikaista työtä, josta toki siitäkin olen iloinen, vaikka rahaa tarvittaisiin enemmän. Olkaa kiitollisia te, joilla se kokopäivätyö on ja joiden elämä on mennyt tarkasti suunnitelmienne mukaan, kaikilla ei mene, vaikka kuinka yrittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin neljännestä lapsesta joutuisi maksamaa päivähoitomaksua yli 600 e/kk? Korkein päivähoitomaksu on kuukaudessa 300 euron luokkaa.
Joo, se on 4. lle lapselle 300 € kk. Sovitaan niin.
Harvalla on 4 tarhaikäistä lasta, joten olette aikamoinen erikoistapaus. 6+6+6 malli olisi jopa joustavampi kuin nykykäytäntö. Tosin käynee niin, että äiti on lähes aina poissa sen 12kk
Niistä tuloista. Vanhempainraha on ansiodonnaista, joten mun mielestä juuri niitä kannattaa pitää sen enemmän tienaavan.
Meidän perheessä minä olen breadwinner ja siitä syystä pitänyt suurimman osan vanhempainvapaasta. Mies piti kuopuksesta osan ja oli myös kotihoidontuella, kunnes tajuttiin että korvaus on surkea ja hän ilmoittautui työttömäksi.
Eli kyllä juu, on liki maksimoitu tukien käyttö, mutta oltaisiin myös selvitty ilman mitään. Toki yhteiskunta omistaan huolta pitää, ainakin jotenkin ja ainakin vielä, mutta en kyllä luottaisi että tuet pysyy samanlaisina tai saman tasoisina maailman tappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Jos monella perheellä ei ole "varaa" pitää miesti 6+6+6 mallissa sitä yhtä 6 kk kotona on yhteiskunnassa ja erityisesti miesten ja naisten palkkauksessa vinoutumaa. Ehkäpä perhevapaiden tasaisempi jaukautuminen tasaa myös palkkaeroja?
Käytännössä monessa perheessä tuo menisi niin, että äiti olisi 6 kk lapsen kanssa ja siihen perään toiset 6kk. Kun tulee isäkuukausien aika, olisi isä töissä ja äiti työttömänä lapsen kanssa (harva ottaa töihin naista, joka kertoo jäävänsä hoitovapaalle, kun lapsi on 1.5v) ja sen jälkeen äiti jatkaa hoitovapaalla, kunnes lapsi on 3v (sitä hoitovapaat kun ei olla poistamassa, vaikka malli on 6+6+6). Tai vielä pahempaa: äiti tulee 6 kk ajaksi töihin, on sairastelevan lapsen takia poissa vähintään 6 päivää/kk ja jää sitten hoitovapaalle.
Meillä mies jäi KOKO vanhempainrahakaudeksi kotiin eli lapsi oli n. 3kk kun kausi alkoi ja vajaan vuoden kun loppui.
Mies sai Kelan vanh.pvrahaa, vero pros putosi, ja muutenkin työkulut väheni.
Minä itse opiskelin tuolloin joten tulot oli aika pienet.
Hyvin pärjättiin taloudellisesti.
Lapsikin kasvoi enimmäkseen imetyksellä ja sillä maidolla minkä pumppasin koulussa. Onbeksi opinahjoni oli sellainen jossa pystyttiin ottamaan tämä asia huomioon.
Jos miehen palkka on se millä as.lainaa maksetaan ja sen varaan on muutenkin paljon laskettu niin kyllä, teillä on liikaa lapsia JOS kerta mies ei voi jäädä kotiin.
Työura onkin ihan toinen asia
Uudistuksenkin jälkeen jokainen saa edelleen olla kotona niin kauan kuin tahtoo, kunhan maksaa oleskelun itse. Valtio tukisi kotonaoloa maksimissaan 18kk. Mielestäni ihan reilua.
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, se on 4. lle lapselle 300 € kk. Sovitaan niin.
291 plus 120 plus 120 plus 120.. Jotain tuollaista.
Ja teidän perhe onkin hyvä esimerkki siitä, kun tehdään liikaa lapsia tuloihin nähden.