Miksi koulussa vain ekstrovertit voivat (nykyään) saada käytöksestä kympin, "kiltti introvertti" voi saada korkeintaan ysin?
Onko joku yleispätevä totuus että ekstroverttinen käytös on parempaa? Liittyykö kaikki siihen että opettajat ovat itse pääasiassa ekstroverttejä ja arvostavat itsensä kaltaisia enemmän?
Kommentit (110)
Toi on kyllä niin väärin. Yritetään kannustaa yhä enemmän sellaiseen amerikkalaiseen sosiaaliseen muottiin huomioimatta ollenkaan persoonallisuuden eroja. Ei lapselle saa opettaa, että hänen luonnollinen luonteensa on jollain tapaa väärä ja epähaluttava. Introverteissä on paljon todella fiksuja ihmisiä ja on ihan käsittämätöntä, ettei heitä kannusteta oppimaan omalle luonteelle sopivalla tavalla. Se varsinkin on kohtuutonta, jos ujouden takia laskee paitsi käytösnumero, myös erillisten aineiden numerot. Muutos arviointiin tuli meillä oman ala-asteen loppupuolella ja muistan edelleen että olin tosi pettynyt, kun käytösnumero laski kympistä ysiin, sillä ujoudestani huolimatta halusin aina tehdä kaiken oikein ja nimenomaan olin ollut ylpeä siitä, että käyttäydyin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noi on aika utopistiset tavoitteet lapsille. Nostattaa luokkahenkeä, puolustaa heikompia jne. jne. Enpä ole elämässäni tavannut tuollaista aikuista, joka yltäisi käytökseeltään kymppiin. Normaaleja mukavia ihmisiä oon kyllä tavannut paljon. Miksi lapsilta vaaditaan jotain kummallista yli-ihmisen käytöstä?
No tässähän se pointti kai onkin. KASI = HYVÄ. Kuka lapsilta sitten vaatii sitä yli-ihmisyyttä; kymppiä? Vanhemmatko? Miksei oltaisi tyytyväisiä, jos joku käyttäytyy hyvin (/osaa hyvin)? Ja jos jollain on siihen asiaan sitten erityislahjakkuutta, se näkyy kymppinä.
Mutta kun toisten asioihin puuttuminen on huonoa käytöstä.
Joku luokkahengen nostattaminen on täyttä roskaa. Yleensä tuollaiset ihmiset vain ärsyttää kaikkia
Mun lapsi oli opettajien kauhu, ekstrovertti. Vilkkaus alensi kaikkia numeroita. Nyt kouluttaa muita työkseen. Tekee työtään nimenomaan omalla persoonallaan, jota on ulkopuolisetkin kehuneet selän takana. Eli ei se koulu - kivakoulukaan - kaikkea tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin oppilaat ovat oma-aloitteisia organisaattoreita, luokan kantavia voimia. He löytävät kehuttavaa kaikkien luokkakavereiden töistä, he pystyvät työskentelemään kaikkien kanssa, esimerkiksi myös luokan häiriköiden kanssa, he hyväksyvät erilaisuuden, eivätkä säiky poikia/tyttöjä/heikkoja/lahjakkaita/äänekkäitä/hiljaisia. Heidän toimintansa auttaa kaikkia eteenpäin. He saattavat ohimennen korjata kaverilta unohtuneet roskat tai huomata. milloin joku on jäämässä yksin ja kutsua hänet oma-aloitteisesti mukaan.
Moni huoltaja voisi hämmästyä, millainen heidän kympin oppilaaksi kuvittelevansa nuori oikeasti on. Hän saattaa itse olla itse "kiltti" ja katsoa luokan hulttiota pitkin nenänvartta. Hän haluaa aina työskennellä vain parhaan kaverin kanssa. Hän korjaa omat jälkensä ja menee sitten nartsimaan opelle, että Simppa taas sotki. Hän ei löydä kehumista heikon oppilaan esitelmästä.
Kympin käytös on harvinaista. Minusta on hyvä, että nykyään käytöksessäkin kymppi tarkoittaa jotain hienoa! On mahtavaa, että nyt on tapa palkita myös sosiaalisesti erityisen taitavaa oppilasta.
Itse opena yritän tarkkailla nimenomaan oppilaan suhtautumista muihin oppilaisiin. Monesti muuten ne oppiaineessa kutosen pojat ovat paljon suvaitsevaisempia ja reilumpia kavereita kuin ne ysin tytöt, joille muuten on aika tyypillistä se, että he esim. eivät tervehdi opettajaa koulun ulkopuolella. Nuo pojat taas tervehtivät reippaasti vielä vuosien päästäkin ja jäävät rupattelemaan mukavia. Nämä kiltit tytöt taas painavat eteenpäin nokka pystyssä, koska enäähän ei tarvitse esittää kohteliasta.
Kuvailit juuri suurimmat kusipäät mitä kouluissa on.
Tekopyhiä, itseään täynnä olevia narsisteja jotka puuttuvat toisten asioihin ja luulevat olevansa jotain johtajia.
Minä itse koulussa aina haistatin paskat tuollaisille ihmisille. En voi sietää heitä lähelläni.
Hän ei kuvaillut tekopyhiä narsisteja, vaan oppilaita, joilla on vahvat sosiaaliset taidot ja kyky huomioida muut ihmiset. Sinä vain haluat asian nähdä niin, että kyse olisi kusipäistä ja narsisteista.
Ilmeisesti henkilökohtaiset kokemuksesi estävät asiasta keskustelun neutraalisti ja sinulle ei ole kuin yksi totuus, se omasi.
Jos oppilas puuttuu muiden oppilaiden tekemisiin niin hän on koulukiusaaja ja päälle päsmäri.
Jos oppilas ei ole hiljaa tunnilla ja anna toisille opiskelurauhaa niin hän on koulukiusaaja.
Jos oppilas leikkii jotain pkkupomoa ja yrittää "organisoida" yhteisiä asioita niin hän on koulukiusaaja.
Oppilas on oppilas jonka ainoa tehtävä on opiskella koulussa. Opettaja määrää kuka tekee ja mitä tekee ja opettaja on se joka asioihin puuttuu.
Mistähän tuon toisten asioihin puuttumisen keksit (se, jolle kommentoit, ei niin sanonut) ja mitä sillä edes tarkoitat? Tottakai kysellään toisen kuulumisia ja pyydetään mukaan, jos välitetään toisesta. Uteliaisuuttakin on hyväntahtoista ja pahantahtoista. On aivan luonnollista ja positiivista olla kiinnostunut luokkakavereistaan ja pitää heistä. Luokka ei ole mikään paikka, jossa kukin oppilas on omassa umpiossaan ja toimii ainoastaan ja vain opettajan ohjaamana.
Jos et ole jonkun kaveri niin hänen kuulumiset ei sinulle kuulu mitenkään
Mä sain muutama vuosi sitten yläasteella kasin käytökseksi, koska "en viitannut tarpeeksi". Se tuntui silloin tosi pahalta, koska oli mun huonoin numero.
Vierailija kirjoitti:
Lue arviointiperusteet. Joskus vuonna kuokka ja kirves kympin sai, kun istui koko lukuvuoden hiirenhiljaa pulpetissaan. Nykyisin vaaditaan enemmän, mm luokan yhteishengen nostattamista.
Aivan naurettavaa. EI ihmiset ja heidän persoonansa ole muuksi muuttuneet. Järkyttävää, että opettajat ovat näin avoimen rasistisia jotakin ominaisuutta kohtaan oppilaassa. Ja rankaisevat huonommalla arvosanalla siitä. Aivan pöyristyttävää. 2016 ja tätä tapahtuu. Et voi mitään jos olet luonteeltasi ujo...
Vierailija kirjoitti:
Kympin oppilaat ovat oma-aloitteisia organisaattoreita, luokan kantavia voimia. He löytävät kehuttavaa kaikkien luokkakavereiden töistä, he pystyvät työskentelemään kaikkien kanssa, esimerkiksi myös luokan häiriköiden kanssa, he hyväksyvät erilaisuuden, eivätkä säiky poikia/tyttöjä/heikkoja/lahjakkaita/äänekkäitä/hiljaisia. Heidän toimintansa auttaa kaikkia eteenpäin. He saattavat ohimennen korjata kaverilta unohtuneet roskat tai huomata. milloin joku on jäämässä yksin ja kutsua hänet oma-aloitteisesti mukaan.
Moni huoltaja voisi hämmästyä, millainen heidän kympin oppilaaksi kuvittelevansa nuori oikeasti on. Hän saattaa itse olla itse "kiltti" ja katsoa luokan hulttiota pitkin nenänvartta. Hän haluaa aina työskennellä vain parhaan kaverin kanssa. Hän korjaa omat jälkensä ja menee sitten nartsimaan opelle, että Simppa taas sotki. Hän ei löydä kehumista heikon oppilaan esitelmästä.
Kympin käytös on harvinaista. Minusta on hyvä, että nykyään käytöksessäkin kymppi tarkoittaa jotain hienoa! On mahtavaa, että nyt on tapa palkita myös sosiaalisesti erityisen taitavaa oppilasta.
Itse opena yritän tarkkailla nimenomaan oppilaan suhtautumista muihin oppilaisiin. Monesti muuten ne oppiaineessa kutosen pojat ovat paljon suvaitsevaisempia ja reilumpia kavereita kuin ne ysin tytöt, joille muuten on aika tyypillistä se, että he esim. eivät tervehdi opettajaa koulun ulkopuolella. Nuo pojat taas tervehtivät reippaasti vielä vuosien päästäkin ja jäävät rupattelemaan mukavia. Nämä kiltit tytöt taas painavat eteenpäin nokka pystyssä, koska enäähän ei tarvitse esittää kohteliasta.
Kuutosen pojat ottavat elämän rennosti. Siksi he eivät jännitä opettajaakaan. Säntilliset tytöt stressaavat ja toivovat hiljaa itsekseen, etteivät tapaisi ahdistavia opettajia koulun jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noi on aika utopistiset tavoitteet lapsille. Nostattaa luokkahenkeä, puolustaa heikompia jne. jne. Enpä ole elämässäni tavannut tuollaista aikuista, joka yltäisi käytökseeltään kymppiin. Normaaleja mukavia ihmisiä oon kyllä tavannut paljon. Miksi lapsilta vaaditaan jotain kummallista yli-ihmisen käytöstä?
No tässähän se pointti kai onkin. KASI = HYVÄ. Kuka lapsilta sitten vaatii sitä yli-ihmisyyttä; kymppiä? Vanhemmatko? Miksei oltaisi tyytyväisiä, jos joku käyttäytyy hyvin (/osaa hyvin)? Ja jos jollain on siihen asiaan sitten erityislahjakkuutta, se näkyy kymppinä.
Mutta kun toisten asioihin puuttuminen on huonoa käytöstä.
Joku luokkahengen nostattaminen on täyttä roskaa. Yleensä tuollaiset ihmiset vain ärsyttää kaikkia
Opettajat vierittävät omaa vastuutaan luokasta ekstroverttien hyvin käyttäytyviennoppilaiden hartioille.
Oikeasti luulen, että Opetushallituksen linjaus johtuu pyrkimyksestä nostaa suomalaisten kilpailukykyä, yrittäjähenkisyyttä, jotta pärjäisimme kansainvälisessä talouskilpailussa. Opettajat toimivat sen mukaan, miten heitä ohjeistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä tänä syksynä aika paljon, kun omat lapset on oikein suoraan oppikirjaesimerkkejä: tyttö on kiltti, hiljainen ja avulias. Ujo myös, eikä saa helposti suutaan auki. Poika on rohkeampi avaamaan suunsa, mutta on myös vilkas (minusta ylivilkas jopa) ja häiritsee muita joskus. Hän on myös avulias, ja varmasti osaa ottaa sen open auttajan roolin sitä ujompaa lasta nopeammin ja helpommin. Mutta onko se palkitsemisen arvoinen suoritus? Eikö se olisi, että poika muistaisi jotakin hiljaisempaa oppilasta ja ehdottaisi tätä auttajaksi? Joo, ehkä ihan utopiaa Suomessa tällainen...
Ja miten sitten isoissa kouluryhmissä tuetaan hiljaisempia oppilaita ottamaan se oma paikka, jos se kerran on tavoittelemisen arvoista? Tai miksi rauhallista lasta ei nähdä hyvänä asiana, että hän ehkä rauhoittaa sen vierustoverinsakin. Voi myös auttaa läksyissä, tukea oppimaan, kannustaa, mutta jos ei tee sitä kuuluvasti ja näkyvästi, siitä ei palkita?
Juuri noi moottoriturvat aiheuttaa sen kaaoksen mikä nykykouluissa on. Kuin eläintarhassa olisi. Ei hetkeäkään hiljaa.
Totta.
Sosiaallisuus joka kohdistuu niihin ihmisiin jotka ei halua olla sosiaallisia sen sosiaallisen kanssa on koulukiusaamista. Ihmisten pitää saada olla rauhassakin