Miksi koulussa vain ekstrovertit voivat (nykyään) saada käytöksestä kympin, "kiltti introvertti" voi saada korkeintaan ysin?
Onko joku yleispätevä totuus että ekstroverttinen käytös on parempaa? Liittyykö kaikki siihen että opettajat ovat itse pääasiassa ekstroverttejä ja arvostavat itsensä kaltaisia enemmän?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Introvertti ei kyllä ole hyvien tapojen mukaista käytöstä.
Sehän se juuri on hyvää käytöstä. Huonoa käytöstä on se että ei pidä turpaansa kiinni ja on tukemassa joka paikassa eteen esittelemään itseään.
Sellaisia ei siedä kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo arvioinnin kriteerit nykyään erilaisia. Kympin käytösnumero vaatii tosiaan aktiivista myönteistä roolia luokassa, kuten luokkahengen nostatusta, kiusattua puolustavaa käytöstä, vastuunkantoa esim luokkaretkikassan rahankeruusta jne. Sinänsä ymmärrän kyllä uusia arviointikriteerejä. Jos on hiljainen, kiltti mutta passiivinen möllöttäjä, ei sen pitäisi vielä riittää kymppiin asti. Kympin käytös saakin pitää sisällään aktiivista hyvää toimintaa ja käytöstä. Esim tyyppi, joka ottaa toiset kivasti huomioon ryhmätöissä, puolustaa heikompaa, tuomitsee kiusaamisen, auttaa muita jne.
Puuttuu muiden ihmisten asioihin, lässyttää kooko ajan kaikkea paskaa ja yrittää olla maailman napa.
Tuollaisia ihmisiä ei mihinkään tarvita.
Mitä väliä jollain käytösarvosanalla? Sitä ei lasketa mukaan keskiarvoon, eikä se ylipäänsäkään vaikuta mihinkään.
Sain kasin, olin yksi niistä, jotka istui hiljaa, toisinaan pelasin kännykällä tylsyyttäni.
Pääsin haluamaani lukioon kun reaaliaineiden KA oli 9,8. Käytösarvosanaa ei koskaan kysytty missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo arvioinnin kriteerit nykyään erilaisia. Kympin käytösnumero vaatii tosiaan aktiivista myönteistä roolia luokassa, kuten luokkahengen nostatusta, kiusattua puolustavaa käytöstä, vastuunkantoa esim luokkaretkikassan rahankeruusta jne. Sinänsä ymmärrän kyllä uusia arviointikriteerejä. Jos on hiljainen, kiltti mutta passiivinen möllöttäjä, ei sen pitäisi vielä riittää kymppiin asti. Kympin käytös saakin pitää sisällään aktiivista hyvää toimintaa ja käytöstä. Esim tyyppi, joka ottaa toiset kivasti huomioon ryhmätöissä, puolustaa heikompaa, tuomitsee kiusaamisen, auttaa muita jne.
Mutta edelleen, tuollainen luokassa suunapäänä oleva ei välttämättä ole ollenkaan kiva kaveri muuten, ja taas se luokkatilanteessa ujompi voikin olla se luokan empaattisin kiusattujen puolustaja. Ei tuo ryhmätilanteissa näkyvä temperamenttiero kerro mitään siitä kumpi on oikeasti parempikäytöksinen.
Juuri noi suuna päänä olevat on niitä jotka niitä ongelmia siellä aiheuttaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue arviointiperusteet. Joskus vuonna kuokka ja kirves kympin sai, kun istui koko lukuvuoden hiirenhiljaa pulpetissaan. Nykyisin vaaditaan enemmän, mm luokan yhteishengen nostattamista.
Äh, arvointiperusteissahan se nimenomaan on että ektroverttiyttä arvostetaan. Mutta kysymys olikin siitä että miksi? Onko se joku jumalan sana että ekstrovertti on parempikäytöksinen kuin introvertti? Kuitenkin monet tutkimukset osoittavat että introverteillä on mm. paremmat taidot ihmistuntemuksessa ja ovat usein empaattisempia kuin ekstrovertit.
Ekstovertti tykkää olle esillä ja äänessä, tuo on varmasti hyvä ominaisuus monessa ammatissa mutta miksi se on oppilaan kohdalla palkittavampaa käytöstä?
Suurin osa ihmisistä ei edes pidä ektroverteistä. Ne on juuri näitä pälä pälä ihmisiä jotka ovat vielä niin itsekeskeisiä kun ihminen voi olla.
Heti suututaan jos kaikki huomio ei ole heissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin ei todellakaan riitä kymppiin että ei kiusaa muita eikä ole häiriöksi. Introvertti ei lähtökohtaisesti osaa käyttäytyä.Ennen kaikesta aktiivisuudesta rangaistiin, olin vaihdossa Amerikassa ja siellä asiat oli päinvasstoin.
Toisten asioihin puuttuminen on kiusaamista. Samoin on tunnilla puhuminen.
Minä sain jo 90-luvulla kasin käytöksestä varmaan ainoana tyttönä ja häirikköjen lisäksi, koska olin todella hiljainen, minulla ei ollut yhtään ystävää ja minua kiusattiin. Opettajan mielestä se oli varmaan oma vikani, että olin liian ujo.
Vierailija kirjoitti:
Kympin saanut oppilas minun näkemykseni mukaan
- puuttuu kiusaamiseen ja muuhun ikävään, toista loukkaavaan kommentointiin
- toimii tavalla, joka kohottaa luokan yhteishenkeä ja positiivista ilmapiiriä luokassa
- on oma-aloitteisesti auttavainen
- on oma-aloitteisesti kohtelias.HYVIN, hyvin harva oppilas yltää kymppiin. Tavallisesti luokasta löytyy yksi, korkeintaa kaksi. Monesti ei löydy yhtäkään.
Kun saavun aamulla avaamaan luokan ovea ja tervehdin penkillä istuvia, luokkaan pian valuvia oppilaita, saan hyvin harvoin kunnon vastausta keneltäkään. Viidestä oppilaasta yksi tai kaksi ynähtää vastaukseksi jotain, mistä ei saa selvää. Ihan tällaisiä perusasioita mietin, kun annan käytösarvosanoja.
-Yläkoulun ope
Kohtelias ihminen ei puutu toisten asioihin eikä ikinä lässytä omia mielipiteitään toisille jotka ei niitä kaipaa.
Koulussa ei ole tarkoitus miellyttää opettajaa millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain jo 90-luvulla kasin käytöksestä varmaan ainoana tyttönä ja häirikköjen lisäksi, koska olin todella hiljainen, minulla ei ollut yhtään ystävää ja minua kiusattiin. Opettajan mielestä se oli varmaan oma vikani, että olin liian ujo.
Opettajaa kiinnostaa vain se että häntä nuoleskellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun introvertillä tytöllä on kymppi. Hän on hiljainen mutta todella taitava sosiaalisesti ja pidetty.
Eli tyttö ei siis ole introvertti
?? Kyllä on niin introvertti kuin olla voi.
Ei todellakaan ole. Muuten hän ei voisi olla hyvä sosiaallisissa suhteissa.
Tiedän tämän tunteen täysin. Luokan äänekkäimmällä pellellä, joka kuitenkin viittasi kysymyksiin ja sai kokeista hyviä numeroita, sai käytöksestä 10. Hän sai myös stipendin, keskiarvo 9.7. Minä en ole kovin äänekäs, viittaan kyllä, mutta en niin aktiivisesti. Numerot kokeista 9-10. Keskiarvo 9.2, käytös 9...
Tämä stipendin saanut on kuitenkin pitänyt monta kertaa ottaa jälki-istuntoon, sekä hän on mennyt käytävään räjäyttelemään tulitikkuja tunneilla.
t. ysiluokkalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue arviointiperusteet. Joskus vuonna kuokka ja kirves kympin sai, kun istui koko lukuvuoden hiirenhiljaa pulpetissaan. Nykyisin vaaditaan enemmän, mm luokan yhteishengen nostattamista.
No ne äänekkään pälättäjäthän ne yleensä yhteishenkeä luokkaan tuovat ( omalta kokemukselta ne olivat pahimpia koulukiusaajia).
Aina ne koulukiusaajat on niitä jotka on eniten äänessä
Ei tässä nyt ole kyse mistään nuoleskelusta.. Tällä tavalla halutaan aktivoida lapsia viittaamaan ja vastaamaan kysyttäessä. Tällainen aktivointi parantaa oppimistuloksia usein ja introverttienkin pitäisi oppia rohkeasti viittaamaan..
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä tänä syksynä aika paljon, kun omat lapset on oikein suoraan oppikirjaesimerkkejä: tyttö on kiltti, hiljainen ja avulias. Ujo myös, eikä saa helposti suutaan auki. Poika on rohkeampi avaamaan suunsa, mutta on myös vilkas (minusta ylivilkas jopa) ja häiritsee muita joskus. Hän on myös avulias, ja varmasti osaa ottaa sen open auttajan roolin sitä ujompaa lasta nopeammin ja helpommin. Mutta onko se palkitsemisen arvoinen suoritus? Eikö se olisi, että poika muistaisi jotakin hiljaisempaa oppilasta ja ehdottaisi tätä auttajaksi? Joo, ehkä ihan utopiaa Suomessa tällainen...
Ja miten sitten isoissa kouluryhmissä tuetaan hiljaisempia oppilaita ottamaan se oma paikka, jos se kerran on tavoittelemisen arvoista? Tai miksi rauhallista lasta ei nähdä hyvänä asiana, että hän ehkä rauhoittaa sen vierustoverinsakin. Voi myös auttaa läksyissä, tukea oppimaan, kannustaa, mutta jos ei tee sitä kuuluvasti ja näkyvästi, siitä ei palkita?
Juuri noi moottoriturvat aiheuttaa sen kaaoksen mikä nykykouluissa on. Kuin eläintarhassa olisi. Ei hetkeäkään hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt ole kyse mistään nuoleskelusta.. Tällä tavalla halutaan aktivoida lapsia viittaamaan ja vastaamaan kysyttäessä. Tällainen aktivointi parantaa oppimistuloksia usein ja introverttienkin pitäisi oppia rohkeasti viittaamaan..
Viitata pitäisi vain jos OSAA sen asian. Mutta kun nämä idiootit viittaa koko ajan vaikka ne ei osaa yhtään mitään.
Koulussa vain ja ainoastaan osaamisella pitäisi olla merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos oppilas on itse kiusattu? Silloin on hankala "puolustaa kiusattua", ottaa toisia huomioon ryhmätöissä (koska kukaan ei halua edes tehdä ryhmätyötä kiusatun kanssa), puolustaa heikompaa kun on itse luokan heikoimmassa asemassa oleva tai auttaa muita, koska kukaan ei kaipaa hänen apuaan. Luokkahenkeä on myös vaikea nostaa kiusattuna.
On meitä introverttejäkin opettajia olemassa, jotka tykkäävät myös introverteistä lapsista/nuorista ja ymmärtävät heitä. Minä en ainakaan arvioi tuntiaktiivisuutta ainoastaan sen mukaan, kuinka paljon on äänessä. Mielestäni hyvä opettaja näkee hiljaisesta ja ujosta oppilaastakin, onko hän oppimisen suhteen aktiivinen ja innostunut vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kympin oppilaat ovat oma-aloitteisia organisaattoreita, luokan kantavia voimia. He löytävät kehuttavaa kaikkien luokkakavereiden töistä, he pystyvät työskentelemään kaikkien kanssa, esimerkiksi myös luokan häiriköiden kanssa, he hyväksyvät erilaisuuden, eivätkä säiky poikia/tyttöjä/heikkoja/lahjakkaita/äänekkäitä/hiljaisia. Heidän toimintansa auttaa kaikkia eteenpäin. He saattavat ohimennen korjata kaverilta unohtuneet roskat tai huomata. milloin joku on jäämässä yksin ja kutsua hänet oma-aloitteisesti mukaan.
Moni huoltaja voisi hämmästyä, millainen heidän kympin oppilaaksi kuvittelevansa nuori oikeasti on. Hän saattaa itse olla itse "kiltti" ja katsoa luokan hulttiota pitkin nenänvartta. Hän haluaa aina työskennellä vain parhaan kaverin kanssa. Hän korjaa omat jälkensä ja menee sitten nartsimaan opelle, että Simppa taas sotki. Hän ei löydä kehumista heikon oppilaan esitelmästä.
Kympin käytös on harvinaista. Minusta on hyvä, että nykyään käytöksessäkin kymppi tarkoittaa jotain hienoa! On mahtavaa, että nyt on tapa palkita myös sosiaalisesti erityisen taitavaa oppilasta.
Itse opena yritän tarkkailla nimenomaan oppilaan suhtautumista muihin oppilaisiin. Monesti muuten ne oppiaineessa kutosen pojat ovat paljon suvaitsevaisempia ja reilumpia kavereita kuin ne ysin tytöt, joille muuten on aika tyypillistä se, että he esim. eivät tervehdi opettajaa koulun ulkopuolella. Nuo pojat taas tervehtivät reippaasti vielä vuosien päästäkin ja jäävät rupattelemaan mukavia. Nämä kiltit tytöt taas painavat eteenpäin nokka pystyssä, koska enäähän ei tarvitse esittää kohteliasta.
Kuvailit juuri suurimmat kusipäät mitä kouluissa on.
Tekopyhiä, itseään täynnä olevia narsisteja jotka puuttuvat toisten asioihin ja luulevat olevansa jotain johtajia.
Minä itse koulussa aina haistatin paskat tuollaisille ihmisille. En voi sietää heitä lähelläni.
Kamila kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos oppilas on itse kiusattu? Silloin on hankala "puolustaa kiusattua", ottaa toisia huomioon ryhmätöissä (koska kukaan ei halua edes tehdä ryhmätyötä kiusatun kanssa), puolustaa heikompaa kun on itse luokan heikoimmassa asemassa oleva tai auttaa muita, koska kukaan ei kaipaa hänen apuaan. Luokkahenkeä on myös vaikea nostaa kiusattuna.
Opettajat pitää koulukiusaajista
Käytösnumero pitäisi poistaa ihan kokonaan. Se on vain opettajan miellyttämistä ei mitään muuta.