Miksi koulussa vain ekstrovertit voivat (nykyään) saada käytöksestä kympin, "kiltti introvertti" voi saada korkeintaan ysin?
Onko joku yleispätevä totuus että ekstroverttinen käytös on parempaa? Liittyykö kaikki siihen että opettajat ovat itse pääasiassa ekstroverttejä ja arvostavat itsensä kaltaisia enemmän?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue arviointiperusteet. Joskus vuonna kuokka ja kirves kympin sai, kun istui koko lukuvuoden hiirenhiljaa pulpetissaan. Nykyisin vaaditaan enemmän, mm luokan yhteishengen nostattamista.
Äh, arvointiperusteissahan se nimenomaan on että ektroverttiyttä arvostetaan. Mutta kysymys olikin siitä että miksi? Onko se joku jumalan sana että ekstrovertti on parempikäytöksinen kuin introvertti? Kuitenkin monet tutkimukset osoittavat että introverteillä on mm. paremmat taidot ihmistuntemuksessa ja ovat usein empaattisempia kuin ekstrovertit.
Ekstovertti tykkää olle esillä ja äänessä, tuo on varmasti hyvä ominaisuus monessa ammatissa mutta miksi se on oppilaan kohdalla palkittavampaa käytöstä?
On aikamoinen vale että ihmiset voidaan jotenkin jakaa introvertteihin ja ekstrovertteihin. Aika harvat ihmiset kuuluvat kumpaankaan porukkaan. Suurin osa on ääripäiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo arvioinnin kriteerit nykyään erilaisia. Kympin käytösnumero vaatii tosiaan aktiivista myönteistä roolia luokassa, kuten luokkahengen nostatusta, kiusattua puolustavaa käytöstä, vastuunkantoa esim luokkaretkikassan rahankeruusta jne. Sinänsä ymmärrän kyllä uusia arviointikriteerejä. Jos on hiljainen, kiltti mutta passiivinen möllöttäjä, ei sen pitäisi vielä riittää kymppiin asti. Kympin käytös saakin pitää sisällään aktiivista hyvää toimintaa ja käytöstä. Esim tyyppi, joka ottaa toiset kivasti huomioon ryhmätöissä, puolustaa heikompaa, tuomitsee kiusaamisen, auttaa muita jne.
Mutta edelleen, tuollainen luokassa suunapäänä oleva ei välttämättä ole ollenkaan kiva kaveri muuten, ja taas se luokkatilanteessa ujompi voikin olla se luokan empaattisin kiusattujen puolustaja. Ei tuo ryhmätilanteissa näkyvä temperamenttiero kerro mitään siitä kumpi on oikeasti parempikäytöksinen.
Suuna päänä oleminen ei ole hyvää käytöstä ja kyllä luokkatilanteessa voi ja usein näkyykin oppilaan empaattisuus toisia kohtaan. Kympin saadakseen pitää kriteerien mukaan edistää hyvää henkeä ja oppimista luokassa. Minusta tätä edistetään niin, että osallistutaan tuntiin hyvällä tavalla, ollaan reiluja kavereita, ryhmätöissä pitää tietysti osallistua homman tekemiseen hyvällä hengellä, ei muita kritisoimalla. Sitten niissä kriteereissä mainitaan myös opiskeluun suhtautuminen ja esim tehtävien palautukset pitäisi tapahtua aikataulussa
Mun introvertillä tytöllä on kymppi. Hän on hiljainen mutta todella taitava sosiaalisesti ja pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Mun introvertillä tytöllä on kymppi. Hän on hiljainen mutta todella taitava sosiaalisesti ja pidetty.
Eli tyttö ei siis ole introvertti
Kympin saanut oppilas minun näkemykseni mukaan
- puuttuu kiusaamiseen ja muuhun ikävään, toista loukkaavaan kommentointiin
- toimii tavalla, joka kohottaa luokan yhteishenkeä ja positiivista ilmapiiriä luokassa
- on oma-aloitteisesti auttavainen
- on oma-aloitteisesti kohtelias.
HYVIN, hyvin harva oppilas yltää kymppiin. Tavallisesti luokasta löytyy yksi, korkeintaa kaksi. Monesti ei löydy yhtäkään.
Kun saavun aamulla avaamaan luokan ovea ja tervehdin penkillä istuvia, luokkaan pian valuvia oppilaita, saan hyvin harvoin kunnon vastausta keneltäkään. Viidestä oppilaasta yksi tai kaksi ynähtää vastaukseksi jotain, mistä ei saa selvää. Ihan tällaisiä perusasioita mietin, kun annan käytösarvosanoja.
-Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tyttö ei siis ole introvertti
?? Kyllä on niin introvertti kuin olla voi.
Vierailija kirjoitti:
Kympin saanut oppilas minun näkemykseni mukaan
- puuttuu kiusaamiseen ja muuhun ikävään, toista loukkaavaan kommentointiin
- toimii tavalla, joka kohottaa luokan yhteishenkeä ja positiivista ilmapiiriä luokassa
- on oma-aloitteisesti auttavainen
- on oma-aloitteisesti kohtelias.HYVIN, hyvin harva oppilas yltää kymppiin. Tavallisesti luokasta löytyy yksi, korkeintaa kaksi. Monesti ei löydy yhtäkään.
Kun saavun aamulla avaamaan luokan ovea ja tervehdin penkillä istuvia, luokkaan pian valuvia oppilaita, saan hyvin harvoin kunnon vastausta keneltäkään. Viidestä oppilaasta yksi tai kaksi ynähtää vastaukseksi jotain, mistä ei saa selvää. Ihan tällaisiä perusasioita mietin, kun annan käytösarvosanoja.
-Yläkoulun ope
Mun tytöllä on kymppi. Hän tulee auttamaan sinua siinä ovien avaamisessa...
Vierailija kirjoitti:
Introvertti ei kyllä ole hyvien tapojen mukaista käytöstä.
Miksei olisi? Introverttiys on akkujen lataamista yksin sosiaalisen kuormituksen jälkeen. Eli koulussa käydään ja osallistutaan, koulun jälkeen riittää lennokkien kokoaminen ja akuankan lukeminen. Introvertti ei kaipaa kavereita häsläämään harrastuksiinsa, koulussa käyminen on sosiaalisesti riittävän uuvuttavaa. Ihan hyvin voi olla koulussa se hyväkäytöksinen kaikki huomioiva luokan liima. Sellaisena olemine vaan on uuvuttavaa sille introvertille, ei se uupumus käyttäytymisnumerron vaikuta.
Nooh toi käytösnumerohan on sellainen, että jos on "vähän huono" vaikka matematiikassa, niin vanhemmat voivat olla iloisia, että edes joku numero on hyvä. Mitään muuta virkaahan sillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Lue arviointiperusteet. Joskus vuonna kuokka ja kirves kympin sai, kun istui koko lukuvuoden hiirenhiljaa pulpetissaan. Nykyisin vaaditaan enemmän, mm luokan yhteishengen nostattamista.
No ne äänekkään pälättäjäthän ne yleensä yhteishenkeä luokkaan tuovat ( omalta kokemukselta ne olivat pahimpia koulukiusaajia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mun lapsen luokalla ainoa kympin saaja oli luokan pahin kiusaaja, mutta ei ope sitä nähnyt koska se kiusaaminen tapahtui välitunneilla ja vapaa-ajalla. Samainen tyttö sai toki myös kiva kaveri -stipendin... Hohhoijaa.
Juuri samoin kävi tyttäreni luokalla. Ja tämä samainen kiusaaja sai myös hymytyttöpatsaan.
Minulla meni usko koko touhuun siinä samalla. Oma tyttäreni on ollut juuri tuon kaverin törkeän kiusaamisen kohteena.
Minun luokallani oli juuri sama homma. Lainasin kyseiselle henkilölle luokkanäyttelyyn erästä esinettä, ei ainakaan minun korville näyttelystä mitään kuulunut ja esinekkin jäi sille tielle. Oli yksi koulun parhaimpia oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, arvointiperusteissahan se nimenomaan on että ektroverttiyttä arvostetaan. Mutta kysymys olikin siitä että miksi? Onko se joku jumalan sana että ekstrovertti on parempikäytöksinen kuin introvertti? Kuitenkin monet tutkimukset osoittavat että introverteillä on mm. paremmat taidot ihmistuntemuksessa ja ovat usein empaattisempia kuin ekstrovertit.
Ekstovertti tykkää olle esillä ja äänessä, tuo on varmasti hyvä ominaisuus monessa ammatissa mutta miksi se on oppilaan kohdalla palkittavampaa käytöstä?
Haista nyt jo kukka. Introvertit vetävät aina tämän "ekstrovertti ei voi olla kiltti ja empaattinen", kun taas introvertit tarkoittaa automaattisesti sitä, että henkilö on humaani ja empaattinen.
Ei, introverttiys vs ekstroverttiys ei millään tavalla kuvaa näitä asioita. Introverttejä ei selvästikään puolestaan kiinnosta tutustua pintaa tarkemmin ekstrovertteihin. Itse olen ekstrovertti, mutta usein myös lempeäksi ja empaattiseksi kuvattu. Pidän ihmisistä enkä kestä kärsimystä tai hätää. Teen paljon vapaaehtoistöitä.
Palstalla esiintyy jatkuvasti tämä introverttien joukolla truuppaama ajatus, kuinka ekstrovertit ovat pinnallisia, huonoja yms ja tässäkin ketjussa rinnastetaan kiusaajiski. Ekstroverttiys ominaisuutena ei millään tavalla tarkoita, että ihminen olisi kiusaaja!
Pahoittelen ot:tä, rupesi vaan taas kerran ärsyttämään. Omana aikanani peruskoulussa sai käytöksestä kympin sillä että oli hiljaa paikallaan.
33 jatkaa vielä, että ekstroverttiydestä huolimatta jouduin kiusatuksi. Ala-asteella taas puolustin muutamaa ujoa kiusattua. Tähän käytin keinona sitä "pälättämistäni".
Olen miettinyt tätä tänä syksynä aika paljon, kun omat lapset on oikein suoraan oppikirjaesimerkkejä: tyttö on kiltti, hiljainen ja avulias. Ujo myös, eikä saa helposti suutaan auki. Poika on rohkeampi avaamaan suunsa, mutta on myös vilkas (minusta ylivilkas jopa) ja häiritsee muita joskus. Hän on myös avulias, ja varmasti osaa ottaa sen open auttajan roolin sitä ujompaa lasta nopeammin ja helpommin. Mutta onko se palkitsemisen arvoinen suoritus? Eikö se olisi, että poika muistaisi jotakin hiljaisempaa oppilasta ja ehdottaisi tätä auttajaksi? Joo, ehkä ihan utopiaa Suomessa tällainen...
Ja miten sitten isoissa kouluryhmissä tuetaan hiljaisempia oppilaita ottamaan se oma paikka, jos se kerran on tavoittelemisen arvoista? Tai miksi rauhallista lasta ei nähdä hyvänä asiana, että hän ehkä rauhoittaa sen vierustoverinsakin. Voi myös auttaa läksyissä, tukea oppimaan, kannustaa, mutta jos ei tee sitä kuuluvasti ja näkyvästi, siitä ei palkita?
Kymppiin pitää myös antaa itse jotakin eli juuri esim. tuo luokkahengen parantaminen. Kasi on nykyään normaali käytösnumero.
Kympin oppilaat ovat oma-aloitteisia organisaattoreita, luokan kantavia voimia. He löytävät kehuttavaa kaikkien luokkakavereiden töistä, he pystyvät työskentelemään kaikkien kanssa, esimerkiksi myös luokan häiriköiden kanssa, he hyväksyvät erilaisuuden, eivätkä säiky poikia/tyttöjä/heikkoja/lahjakkaita/äänekkäitä/hiljaisia. Heidän toimintansa auttaa kaikkia eteenpäin. He saattavat ohimennen korjata kaverilta unohtuneet roskat tai huomata. milloin joku on jäämässä yksin ja kutsua hänet oma-aloitteisesti mukaan.
Moni huoltaja voisi hämmästyä, millainen heidän kympin oppilaaksi kuvittelevansa nuori oikeasti on. Hän saattaa itse olla itse "kiltti" ja katsoa luokan hulttiota pitkin nenänvartta. Hän haluaa aina työskennellä vain parhaan kaverin kanssa. Hän korjaa omat jälkensä ja menee sitten nartsimaan opelle, että Simppa taas sotki. Hän ei löydä kehumista heikon oppilaan esitelmästä.
Kympin käytös on harvinaista. Minusta on hyvä, että nykyään käytöksessäkin kymppi tarkoittaa jotain hienoa! On mahtavaa, että nyt on tapa palkita myös sosiaalisesti erityisen taitavaa oppilasta.
Itse opena yritän tarkkailla nimenomaan oppilaan suhtautumista muihin oppilaisiin. Monesti muuten ne oppiaineessa kutosen pojat ovat paljon suvaitsevaisempia ja reilumpia kavereita kuin ne ysin tytöt, joille muuten on aika tyypillistä se, että he esim. eivät tervehdi opettajaa koulun ulkopuolella. Nuo pojat taas tervehtivät reippaasti vielä vuosien päästäkin ja jäävät rupattelemaan mukavia. Nämä kiltit tytöt taas painavat eteenpäin nokka pystyssä, koska enäähän ei tarvitse esittää kohteliasta.
Mun mielestä noi on aika utopistiset tavoitteet lapsille. Nostattaa luokkahenkeä, puolustaa heikompia jne. jne. Enpä ole elämässäni tavannut tuollaista aikuista, joka yltäisi käytökseeltään kymppiin. Normaaleja mukavia ihmisiä oon kyllä tavannut paljon. Miksi lapsilta vaaditaan jotain kummallista yli-ihmisen käytöstä?
Jos vaadittaisiin kaikilta ihan normaaleja käytöstapoja, niin siitä vois olla kokonaisuutena enemmän hyötyä. Nyt osa käyttäytyy kuin perseet ja osalta vaaditaan jotain yliluonnollisia keinoja nostaa luokkahenkeä ja parantaa ilmapiiriä, että voisi saada kympin. Mikä ihmeen järki?
Introvertit ei pääsääntöisesti tee töitä sen eteen, että luokassa olisi parempi yhteishenki, järjestä aktiviisesti jotain yhteisjuttuja tms. Ennen kympin sai kun oli hiljaa, nykyään sen eteen pitää olla aktiivinen. Ja se on ihan oikein. Ei hyvää käytöstä aikuisillakaan ole pelkkä tuppisuuna möllöttäminen. Itse olen introvertti, mutta en ujo, ja osaan kyllä pelata sosiaalisten sääntöjen mukaan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noi on aika utopistiset tavoitteet lapsille. Nostattaa luokkahenkeä, puolustaa heikompia jne. jne. Enpä ole elämässäni tavannut tuollaista aikuista, joka yltäisi käytökseeltään kymppiin. Normaaleja mukavia ihmisiä oon kyllä tavannut paljon. Miksi lapsilta vaaditaan jotain kummallista yli-ihmisen käytöstä?
Jos vaadittaisiin kaikilta ihan normaaleja käytöstapoja, niin siitä vois olla kokonaisuutena enemmän hyötyä. Nyt osa käyttäytyy kuin perseet ja osalta vaaditaan jotain yliluonnollisia keinoja nostaa luokkahenkeä ja parantaa ilmapiiriä, että voisi saada kympin. Mikä ihmeen järki?
Onhan kymppi joka aineessa melkein utopistinen! Nykyään käytöksestä tulee monessa koulussa saman verran kymppejä kuin vaikka äikästä tai matikasta eli muutamia kappaleita. Tämä siksi, koska kymppi on kymppi ja siihen todellakin vaaditaan poikkeuksellista osaamista.
Juuri samoin kävi tyttäreni luokalla. Ja tämä samainen kiusaaja sai myös hymytyttöpatsaan.
Minulla meni usko koko touhuun siinä samalla. Oma tyttäreni on ollut juuri tuon kaverin törkeän kiusaamisen kohteena.