Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myönnän! Meillä menee ruokaa roskiin ihan järkyttävä määrä!

Vierailija
16.10.2016 |

Jos saisin tämän hallintaan, säästäisin varmaan 100€ kuussa.
Kaikki johtuu siitä, etten ole tarpeeksi suunnitellut syömisiä, vaan ostan aina vähän fiiliksen mukaan.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Meitä on vain minä ja lapsi 4v. Joku makaronilaatikko on sellainen, mitä syödään kolme päivää ja silti jää yli. Sama juttu on oikeastaan kaikissa liharuoissa, koska pakkauskoot ovat niin suuria. Pakastinta ei ole. Hedelmät ja vihannekset menee kyllä lähes aina, samoin maitotuotteet. Leipää toivon jäävän, niin päästään syöttämään sorsia :)

42/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Onko Helsingissä mitään paikkaa, minne voi lahjoittaa vanhaksi menevät ruoat? Meillä heitetään myös suuret määrät ruokaa roskiin. Ennemmin lahjoittaisin ne tarpeeseen.

Opettele taloudenpitoa! Miten voi mennä suuret määrät roskiin? Luonnonvarojen tuhlausta, ällöttävää.

Miksi minun pitäisi "opetella taloudenpitoa"? Toisessa kodissani vien kaikki vanhentuvat ruoat tarpeeseen  ja mitään ei tuhlaannu. Miksen voisi tehdä samoin täällä Helsingissä? Saisivat tarpeessa olijatkin joskus muuta kuin valkoista höttöleipää tai lihaa joka ei ole lihaa nähnytkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten voi "unohtua" jääkaappiin. Mitkä hehtaarijääkaapit teillä on? Tai onko ne ääriään täyteen sullottuna, jos sinne voi jotain hukkua tai unohtua? Meillä ainakin kun avaa jääkaapin oven, näkee heti kaiken mitä siellä on, ihan penkomatta. Ei sinne voi mitään unohtua. Aamulla ennen töihinlähtöä vilkaisen jääkaappiin, ja jos siellä on ruokatarvikkeita, en käy töiden jälkeen kaupassa, vaan teen ja syön niitä mitä löytyy. Sitten vasta menen kauppaan kun jääkaapissa ei oikeasti ole mitään mistä valmistaa ruokaa.

Enpä tahtoisi olla teini teidän perheessä. Karsea nälkä ja jääkaappi kroonisesti tyhjä!

Meidän teinit onkin oppineet syömään ruoka-aikoina, tai tekemään välipalansa niistä aineksista mitä kotona on. Ei ronklata ruualla eikä vaadita että pitää olla kaapit herkkuja täynnä. 

Vierailija
44/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin lentää tomaattimurskaa, salsaa yms. Ei ne avattuna säily kuin paripäivää-kuukauden. Jos haluan tortilloja, niin en mä salsaa käytä minkään muun kanssa. Mihin sen jämän voisi hyödyntää? Tai jotain unohtuneita vihanneksia ja juureksia jää joskus.

Liha- ja maitotuotteet kyllä tulee käytettyä. Ellei valmisruoka sitten päädy lopuksi roskiin, kun ei kukaan oo jämiä syönyt.

No sen loppusalsan voi pakastaa. Unohtuneet vihannekset ja juurekset uuniin lisäkkeeksi.

Osaan kyllä hyödyntää vaikka juuri nuo vihannekset, mutta meillä niitä lisäkkeitäkin vaan jää yli.

Vierailija
45/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin lentää tomaattimurskaa, salsaa yms. Ei ne avattuna säily kuin paripäivää-kuukauden. Jos haluan tortilloja, niin en mä salsaa käytä minkään muun kanssa. Mihin sen jämän voisi hyödyntää? Tai jotain unohtuneita vihanneksia ja juureksia jää joskus.

Liha- ja maitotuotteet kyllä tulee käytettyä. Ellei valmisruoka sitten päädy lopuksi roskiin, kun ei kukaan oo jämiä syönyt.

Pitsapohjaan, pataruokaan, wokkiin, pastakastikkeeseen.

Salsa sopii näihin kaikkiin.

Vierailija
46/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te muut muka niin täydellisiä, ettei ruoka pilaannu kaappeihin?

😩

Ei kai se ole täydellisyyttä jos osaa hyödyntää ruuat niin ettei ne pilaannu?

Meillä menee nykyään tosi vähän ruokaa hukkaan: teen edelleenkin isoja satseja ruokaa vaikka meitä on enää 3 kotona mutta pakastan loput tulevia tarpeita varten tai opiskelijatytön haettavaksi. Mutta 9/10 ateriaa on 2 päivän ruokia. Monet ruuat vain paranee lämmitettäessä eikä tarvitse olla niin usein keittiössä. 

Jos näyttää että leipää menee vanhaksi laitan osan pakkaseen. Paahtimen kautta lautaselle eikä kukaan huomaa oliko päiväntuoretta vai ei.

Leikkeleiden ja juustojen jämät käytän munakkaaseen. Juustonkannikat raastan/pilkon pakkaseen ja otan sieltä tarvittaessa (Jamielta opittu idea) esim lasagnen kastikkeeseen tms.

Jos uunijuureksia jää aterialta yli teen niistä seuraavana päivänä sosekeiton. Samoin jos kaappiin jää nahistumaan vaikka porkkanaa, perunaa ja sipulia - niistäkin saa yrteillä maustettuna hyvän lounaskeiton.

Meillä menee jääkaappi käytännöllisesti katsoen kerran viikossa tyhjäksi joten ei tosiaan unohdu mitään sen perille vanhenemaan.

Tällähetkellä pilaantumisen riski on viinirypäleillä joita teini halusi  mutta ei ole syönyt. Jos ei tänään syö  niitä niin pakastan ne smoothieita varten (samaan pussiin mahtunee pari mandariinia ja 1 banaanikin tuosta kulhosta). On sitten valmiina annospusseissa kun tarvitaan aamulla.

Kauppalasku on pudonnut 600€ > 400€/kk ja tuossa on 2 viikonlopun ruokavieraiden tarjoilut mukana.

Ohis mutta pakastettu banaani, yäks! Siitä tulee sellainen limainen sulaneena, eikä kelpaa edes smoothieen.

Enpä ole huomannutkaan. Pakastetusta banaanistahan tehdään "jäätelöäkin" joten useimpien suussa maistuu ihan ok:lle.

Vierailija
47/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön aina kaikki vanhentumassa olevat ruuat. Toimin siis jätemyllynä. Teinit ei koskekaan.

Vierailija
48/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Onko Helsingissä mitään paikkaa, minne voi lahjoittaa vanhaksi menevät ruoat? Meillä heitetään myös suuret määrät ruokaa roskiin. Ennemmin lahjoittaisin ne tarpeeseen.

Opettele taloudenpitoa! Miten voi mennä suuret määrät roskiin? Luonnonvarojen tuhlausta, ällöttävää.

Miksi minun pitäisi "opetella taloudenpitoa"? Toisessa kodissani vien kaikki vanhentuvat ruoat tarpeeseen  ja mitään ei tuhlaannu. Miksen voisi tehdä samoin täällä Helsingissä? Saisivat tarpeessa olijatkin joskus muuta kuin valkoista höttöleipää tai lihaa joka ei ole lihaa nähnytkään. 

Ihan siksi, että meidän jälkeenkin täällä on eläviä olentoja ja länsimainen elämäntyyli on muutenkin luonnonvaroja kuluttava ja vieläpä kun on kaltaisiasi, jotka surutta tuhlaavat ja saastuttavat, niin armoton lasku lankeaa jälkipolville. Se sinun lihasi, jonka heität Helsingin kodissasi roskiin, kun olet kykenemätön hahmottamaan kuinka paljon ravintoa sinä perheinesi todella tarvitset, maksaa aina luonnolle. Jos oikeasti haluat tehdä hyväntekeväisyyttä, niin kohdista sen lihaklöntin hinta oikein. Käytät avuntarvitsijoita jätteenhävityslaitoksina ja kuvittelet vielä olevasi jalokin, vai?

49/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä paljon mene. Myönnän, kaikki tähteet menee koiralle. Jääkaapista roskiin menee vain vanhaksi menneet valmiskastikkeet.

50/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Ihan siksi, että meidän jälkeenkin täällä on eläviä olentoja ja länsimainen elämäntyyli on muutenkin luonnonvaroja kuluttava ja vieläpä kun on kaltaisiasi, jotka surutta tuhlaavat ja saastuttavat, niin armoton lasku lankeaa jälkipolville. Se sinun lihasi, jonka heität Helsingin kodissasi roskiin, kun olet kykenemätön hahmottamaan kuinka paljon ravintoa sinä perheinesi todella tarvitset, maksaa aina luonnolle. Jos oikeasti haluat tehdä hyväntekeväisyyttä, niin kohdista sen lihaklöntin hinta oikein. Käytät avuntarvitsijoita jätteenhävityslaitoksina ja kuvittelet vielä olevasi jalokin, vai?

En kuvittele olevani jalo, vaan käytännöllinen. Jos joku ihminen tarvitsee ruokaa ja minulla on ylimääräistä, niin miksi käytät sanaa jätteenhävityslaitos?

Kaikkea ei saa ostettua erikseen tiskiltä juuri sitä määrää kuin tarvitsee. Joitain asioita tarvitsee ostaa paketeissa ja niistä jää monesti ylimääräistä. 

Katson olevani kuitenkin hyvinkin ekologinen - en kuvittelekaan ostavani palmuöljyä, en edes sertifioitua, en osta edes antiikkista norsuunluuta, en osta tuotteita joissa on valaanrasvaa. Suosin luomua ja lähiruokaa. Ostan äärimmäisen harvoin maitotuotteita ja aika harvoin lihaa. 

Se, että lennämme melko usein tai ajamme joskus (harvoin) autolla, on aika pientä verrattuna normaalin Suomalaisen maidon- ja lihankulutuksen, sekä palmuöljyn aiheuttamiin ympäristöhaittoihin.

Minä katsoisin olevani melko perehtynyt ympäristöasioihin, näin kotiäidiksi.

Vierailija
51/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös fiiliskokkaaja, eli en suunnittele esim. viikon ruokalistaa etukäteen. Silti ruokahävikki on pieni koska

-ylijäänyt valmis ruoka syödään eväinä seuraavana päivänä, tai käytetään seuraavan aterian pohjana. Jos laitetaan pakkaseen, kirjoitetaan listaan mitä ja milloin on pakastettu niin tulee helpommin käytettyä.

-pidän huolen että jos esim. kermaa tai tomaattimurskaa jää yli, käytän sen viimeistään 2 päivän sisällä

-olen oppinut hyödyntämään jämiä, esim. tortilloista ylijäänyt salsa menee papukastikkeeseen tai keittoon

-jääkaapissa on yksi hylly varattu kokonaan "käytä nämä mahdollisimman pian"-tuotteille, eli esim. just avattu kermapurkki

-moniin ruokiin on helppo laittaa "mitä vaan", esim. kasvissosekeitto ja pizza. Katson säännöllisesti (=vähintään kerran viikossa) onko jääkaappiin kertynyt jotain ja mietin mitä niistä voisi tehdä.

-kaupassa käydään vaan listan kanssa, niin inspiraatio-ostokset vähenee

Vierailija
52/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten vasta menen kauppaan kun jääkaapissa ei oikeasti ole mitään mistä valmistaa ruokaa."

Tämä. Tämä lause minun täytyy muistaa! Menen väkipakolla kauppaan 1-2 kertaa viikossa ostamaan ruokaa. Ja ostan valtavat määrät. Vaikka puuttuisi vain maitoa, hedelmiä ja leipää niin ostan keksejä, juustoa, mehua, karkkia, suklaata, ihme maustetahnoja, pakasteita, ihan kaikkea. Vaikka olisi ensin voinut käyttää ne mitä kaapissa on. Ja hakea vain ainoastaan sen puuttuvan.

Vierailija
53/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten surullista, että minä saatan heittää pois ruokaa, joka ehtii pilaantua ja samalla tässä samassa kerrostalossa asuva ihminen voisi ottaa sen ruoan, kun ei vähäisen rahatilanteensa vuoksi voi ostaa tarpeeksi ruokaa. Pitäisi olla jokin ilmoitustaulu, mihin voisi kirjoittaa mitä ruokaa on ja että sen voi tulla hakemaan pois. Esim. 2 dl kuohukermaa, viim. käyttöpäivä 13.10., tule hakemaan pois!  Nahistunut paprika!

Vierailija
54/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jääkö käyttämättä paketeissaan vai jääkö valmistettua ruokaa yli, eikä sitä tule enää syötyä? Jotenkin vaikeaa ymmärtää, miten tällainen on edes mahdollista? :D Veikkaan myös samaa kuin #1, että säästäisit asian kuntoon laittamalla enemmän kuin arvaatkaan... Ruoka on kallista.

Kumpaakin käy. Vihannekset homehtuu, rahkat vanhenee, avatut tölkit homehtuu, ruuantähteet unohtuvat rasioihin viikoiksi. Kannen avaaminen on hirveää.

:(

Tähteet pakastimeen heti odottamaan tähdepäivää, rahkat jätät kauppaan, vihanneksista teet lämmintä lisäketta (esim. ratatouille) jonka voit pakastaa. Tölkeistä sisältö muovipurkkeihin.

Vierailija
55/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te muut muka niin täydellisiä, ettei ruoka pilaannu kaappeihin?

😩

Muut ovat suunnitelmallisempia. Tähdepäivät, yljääneen safkan pakastaminen, kauppalistan suunnittelu.Kurkku on joskus paleltunut jääkaapissa ja keväisin porkkanat pitää käyttää nopsaan etteivät ala puskea juuria.

Iso kauppareissu kerran viikossa tai kerran 10:ssä päivässä,  täydennysreissu jos maitotuotteet tai kasvikset loppuvat kesken. Biojätteisiin menee lähinnä kananmunan kuoria, kasvisten kuoret ja kahvinporot.

Vierailija
56/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin huvikseni niin olen ostanut pelkkää ruokaa kuussa 900€ edestä! Meitä on 3 teiniä/esiteiniä ja minä.

Ollaankohan syöty kaikki?

No ei.

Vierailija
57/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukan uusavutonta. Lopun tomppamurskan voi pakastaa pienissä rasioissa ja sen salsan voi  laittaa vaikka jauhelihasoosin jatkeeksi. Käytä mielikuvitusta!

Vierailija
58/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä ryhdistäydyn! Taidan kauppaan ottaa ensi kerralla vain rajoitetusti käteistä mukaan. Kortin jätän kotiin.

Ap

Vierailija
59/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tosiaan asuu pari teiniä ja minä. Rahaa kuussa ruokaan menee noin 500-550€. Syön töissä ja teinit syö arkena koulussa.

Ap

Ei tuo summa mitenkään iso ole. 160e henkilö kuukaudessa.

Vierailija
60/93 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei pilaannu ruuat kaappiin. Käyn ainakin parin päivän välein kaupassa. Meillä on jääkaapissa vain yksi valmis ruoka tai aineet siihen + perus maidot ym. Välipaloja ei juuri syödä. Ehkä joku hedelmä tai murokulhollinen silloin tällöin. Miksi jääkaappi pitää olla täynnä ruokaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä