Kääk! Olen käyttänyt tänä vuonna vaatteisiin 1400 euroa.
Enkä ole ostanut edes mitään kauhean isoa. Mukana laskuissa kengät, laukut ja pesula.
Tässä on tilastot edessä. Kysyttävää?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käyttänyt 60 euroa. (Yksi uusi vaatekappale.) Ja hyvin pärjää. Ihmettelen, miten vaatteisiin voi kuluttaa noin paljon. Koetko saavasi rahoillesi täyden vastineen? Onko elämänlaatusi parempi kuin jos olisit käyttänyt rahaa puolet vähemmän?
Minua taas ihmetyttää, kuinka näissä keskusteluissa säännöllisesti tulee vastaan ihmisiä, jotka käyttävät vaatteisiin 0-60 euroa vuodessa. En ole mikään tuhlailija, päinvastoin pidän itseäni ihan järkevänä kuluttajana. Silti minulle tuo ei riittäisi alusvaatteisiinkaan. Monet oikein ylpeinä kertovat omistavansa yhdet rintsikat, jotka ovat vuodelta 2009.
Onko elämänlaatuni parempi näin? En osaa sanoa. Mutta minulla on vermeet, joilla selviän neljästä vuodenajasta ja er juhlatilanteista, pystyn esiintymään uskottavasti työssäni ja vapaa-ajalla ja saamaan vähän iloa ja vaihtelua pukeutuessani, ja se on nähdäkseni hyvä asia.
-Ap.
Ostatko joka vuodelle uudet vaatteet eri vuodenajoiksi? Minä en ole ostanut rintaliivejä varmaan kolmeen vuoteen, viime vuonna ostin uuden talvitakin, jonka odotan kestävän seuraavan 5-10v, en ostanut tänä vuonna uusia kenkiä, koska entiset kelpasivat aivan mainiosti. Talvikengätkin on odottamassa.
Lapsille on eri asia, koska he kasvavat ja kuluttavat vaatteita aivan eri tahtiin.
Kuten jo edellä kirjoitin, en todellakaan osta joka vuodelle uusia vaatteita, vaan ostan harvoin ja laadukasta. No, hanskoja pitää hankkia parit kaudessa, kun hukkaan niitä niin järjettömästi.
Mutta kuluvaa tavaraa vain pitää päivittää. Tilastoni mukaan hankin tänä vuonna esimerkiksi viidet sukkahousut, yhteensä 120 euroa.
Pointtini olikin, että tuon verran menee, vaikka ei olisi mitään isoa ostettavaakaan. Ja minulla sentään on 15 vuotta vanhoja vaatteita edelleen käytössä, Voin vain kuvitella, miten paljon rahaa menee vaikka jojolaihduttajilla.
Kuten edellä sanoit, kotiäidin ja töihin pukeutuvan ei ehkä kannata vertalla näitä yksi yhteen.
-Ap.
Olet ihan oikeassa, minulla on vaatteiden puolesta helppoa. Siksi minua kiinnostaakin, että mihin sinulla menee rahaa. Olen puhtaasti vain kiinnostunut, en missään nimessä tarkoita tuomita. Ymmärrän hyvin rahankiertokulun toiminnan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee vuodessa vaatteisiin n. 200e. Ostan siis vain halpisvaatteita. Ja rintsikoitakin on kyllä useammat kuin yhdet!
Tänä vuonna olen ostanut yhdet farkut, rintsikat, neuleen ja pari paitaa, rahaa on mennyt 120e.
Ei näköjään kyllä kannata tuo laatuun satsaaminen kun rahaa menee tuhottomasti joka tapauksessa(eli se 1000e menee joka tapauksessa vuosittain)
Niin, tonni enemmän minulla meni. Eikö sinulla ole oikeasti mennyt tänä vuonna mitään sukkiin? Hanskoihin, pipoihin, sukkahousuihin, pikkuhousuihin? Voitko käyttää töissä esim. farkkuja? Näyttävätkö paidat vuodesta toiseen siisteiltä?
Anteeksi uteluni, minua vilpittömästi kiinnostaa, miten jotkut selviävät niin edullisesti.
-Ap.
Kuka helvetti käyttää sukkahousuihin 120e/5kpl???? Itselläni menee sukkiksiin vuodessa max 20e ja sillä saa ne 4-6kpl. Yhdet kestää yleensä 2-3 käyttökertaa.
Vierailija kirjoitti:
Enkä ole ostanut edes mitään kauhean isoa. Mukana laskuissa kengät, laukut ja pesula.
Tässä on tilastot edessä. Kysyttävää?
Hyvä, reipas likka, säästökuurilla olet ollut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee vuodessa vaatteisiin n. 200e. Ostan siis vain halpisvaatteita. Ja rintsikoitakin on kyllä useammat kuin yhdet!
Tänä vuonna olen ostanut yhdet farkut, rintsikat, neuleen ja pari paitaa, rahaa on mennyt 120e.
Ei näköjään kyllä kannata tuo laatuun satsaaminen kun rahaa menee tuhottomasti joka tapauksessa(eli se 1000e menee joka tapauksessa vuosittain)
Niin, tonni enemmän minulla meni. Eikö sinulla ole oikeasti mennyt tänä vuonna mitään sukkiin? Hanskoihin, pipoihin, sukkahousuihin, pikkuhousuihin? Voitko käyttää töissä esim. farkkuja? Näyttävätkö paidat vuodesta toiseen siisteiltä?
Anteeksi uteluni, minua vilpittömästi kiinnostaa, miten jotkut selviävät niin edullisesti.
-Ap.
Joo sori unohdin sukat ja pikkuhousut, niihin on mennyt vajaa 20e. Farkkuja käytän niin arjessa kuin työssä, yhdet farkut kestää hyvin viisikin vuotta. Parit ns. suorat housut löytyy (vai miksikä niitä sanotaan?) olen ne ostanut joskus 6 vuotta sitten. Osa paidoista kestää vuodesta toiseen (vanhimmat 15v) osa on sitten ollut hukkaostoksia ja kestänyt max. puoli vuotta. Pääasiassa vuoden pari näyttää hyvältä.
Miten saisin itseni opetettua satsaamaan laatuun? Aina tulee ostettua niitä halpoja rättejä jotka on sitten pilalla alle puolessa vuodessa :/
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti käyttää sukkahousuihin 120e/5kpl???? Itselläni menee sukkiksiin vuodessa max 20e ja sillä saa ne 4-6kpl. Yhdet kestää yleensä 2-3 käyttökertaa.
Siis hetkinen. Sun sukkahoususi maksavat 1,5-2 euroa per käyttökerta. Tuo on jo tosi törsäystä!
- Ap.
Ostan halpisvaatteita koska en halua kulkea epämuodikkaissa vaatteissa. Ostan kuitenkin sellaisia vaatteita jotka ei purista tai istu huonosti ja ostan luonnonmateriaaleja jos mahdollista, poikkeuksena työhousut (polyesteri ei rypisty) ja sukkahousut. En tiedä paljonko vaatteisiin menee mutta viime 12kk aikana vähemmän kuin 300e arviolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen. Sun sukkahoususi maksavat 1,5-2 euroa per käyttökerta. Tuo on jo tosi törsäystä!
- Ap.
Mun mielestä on törsäystä käyttää 120e vuodessa sukkahousuihin! Yhdet sukkahousut 24e??? Tuskin kestää paria käyttökertaa pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Miten saisin itseni opetettua satsaamaan laatuun? Aina tulee ostettua niitä halpoja rättejä jotka on sitten pilalla alle puolessa vuodessa :/
Se auttaa, kun opiskelee ja hiplaa materiaaleja. Olen itse harrastanut käsitöitä, ja akryylistä tulee nykyään kylmät väreet. Tosin kalliitkin merkit käyttävät nykyään akryylia ja polyesteriä.
-Ap.
No ei tuo minusta kovin pahalta kuulosta jos tosiaan olet laadukaasta tuotetta ostanut. Esim. kyllä hyvälaatuiset takit ja neuleet maksavat enemmän kuin perusketjuliikkeiden muutaman kympin akryyliviritykset. Lisäksi vielä vaikka nahkakengät tai parit ja nahkalaukku. Niin kyllähän noihinkin jo useamman satasen saa uppoamaan. Ja vielä jos tarvii vaikka ulkoiluvatteitakin ostaa niin mielestäni ihan ymmärrettävä summa. Mutta jos tosiaan olet tuon 1400 kaiken hassannut menemään joihinkin huonolaatuisiin halpisrätteihin niin sitten kannattaa kyllä miettiä hieman kulutustottumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap.
Mun mielestä on törsäystä käyttää 120e vuodessa sukkahousuihin! Yhdet sukkahousut 24e??? Tuskin kestää paria käyttökertaa pidempään.
Itse käytän vain paksuja, vähintään 60 denierin (mieluummin enemmän) sukkiksia. Parempilaatuiset kestää pari vuotta jatkuvaa käyttöä, sitten alkaa tulla nyppyjä.
- ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap.
Oletetaan, että ostan tuollaisen sukkahoususatsin keskimäärin joka toinen vuosi ja käytän niitä 240 päivänä vuodessa. (älkää ottako kirjaimellisesti, mulla on eri hintaisia ja varmaan viisikin vuotta vanhoja sukkahousuja).
No, tällä laskuopilla mulla menee vuodessa 60 euroa sukkahousuihin. Kun taas sulla (halpissukkahousut 2 euroa käyttökerta) menee vuodessa 480 euroa.
-Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ostan halpisvaatteita koska en halua kulkea epämuodikkaissa vaatteissa. Ostan kuitenkin sellaisia vaatteita jotka ei purista tai istu huonosti ja ostan luonnonmateriaaleja jos mahdollista, poikkeuksena työhousut (polyesteri ei rypisty) ja sukkahousut. En tiedä paljonko vaatteisiin menee mutta viime 12kk aikana vähemmän kuin 300e arviolta.
Veikkaisin, että jokainen arvioi alakanttiin, kunnes alkaa oikeasti pitää kirjaa.
-Ap.
650 euroa, lasken kirpparikamat ja alusvaatteet mukaan, yleensä yli 1000 euroa vuosittain. Jollain tavoin on hyvä kun on tiukemmilla.
Vierailija kirjoitti:
650 euroa, lasken kirpparikamat ja alusvaatteet mukaan, yleensä yli 1000 euroa vuosittain. Jollain tavoin on hyvä kun on tiukemmilla.
Mä en ole asettanut mitään tavoitteita, kunhan olen kirjannut ylös ostokset. Ehkä ensi vuodeksi voisi yrittää tavoitebudjettia.
-Ap.
Omia rahojahan tässä käytetään. Ja säästöön menee minullakin moninkertainen summa vaatebudjettiin nähden. Silti yllätyin, kun laskin loppusumman. (Ei ole siis ajatus ostaa enää mitään tänä vuonna).
-Ap.