En pääse yliopiston tenteistä läpi
Pääsin tänä vuonna yliopistoon alalle jonne on vaikea päästä (noin 5% pyrkijöistä), enkä tehnyt sitä edes rimaa hipoen vaan reilusti sisään. Luin muutaman viikon, en kertaakaan yli kahta tuntia putkeen vaan silloin tällöin. Mutta en osaa opiskella, istun luennot, siis kaikki luennot alusta loppuun, teen laajat muistiinpanot mutta lukiessani tenttiin, rivit vaan vaihtuu silmissä eikä mitään jää päähän. On todella noloa kuulua niihin viiteen tai kymmeneen jotka eivät pääse läpi siinä missä 170 pääsi. Pelkään että joku vaatii kohta todisteita olenko valeopiskelija, itsekin mietin jo, oliko pääsykoesuoritus ylipäätään minun vai sotkiko joku paperit. Eihän tämä muuten voi olla mahdollista, että olen näin tyhmä.
Olen opiskellut viimeksi kymmenisen vuotta sitten, lukio meni lukematta läpi. Multa puuttuu varmasti taidot opiskella ja etenkin kaikki rutiini kun aiemmista opinnoista niin kauan. Essee yliopistossa ei tarkoita samaa lukiossa ja ilmeisesti luentomuistiinpanot ovat toisarvoisia ja diat ym. on opeteltava ulkoa? Ekan hylätyn sain siitä kun pohdiskelin esseeseen luennoilla puhuttuja asioita, muuta syytä en keksi. Olisi pitänyt osata esityksen kirjallinen materiaali todella hyvin, kirjoittaa vain siitä ja luennot ovat ainoastaan taustahöpinää? Onko siellä edes kovin tärkeää käydä?
Tarvitsen tsemppiä, jotain vinkkejä. Opiskelukaverini ovat kymmenen vuotta nuorempia, jutut bile-viina-krapula -akselilla, minä yritän pyörittää neljän lapsen perhettä ja selvitä jotenkin eteenpäin. Puoliso onneksi löytyy ja tukee mutta tuntuu että itseluottamus romahti täysin, koko yliopisto vain ahdistaa enkä halua enää mennä sinne. Olen hukassa. Oma äitini sanoo ettei minusta ole pärjäämään isoissa kuvioissa ja kannattaisi luovuttaa ajoissa, kukaan meistä ei ole korkeasti koulutettu (mikä on ihan totta, suvussani ei ole yhtäkään edes amk-tasoista) ja pään sisällä ajattelen olevani luuseri. Ja olen todellisuudessakin kun en selvitä edes ensimmäisiä tenttejä. Mitä teen, suututtaa ja itkettää, hirveä pettymyksen tunne.
Hanki vanhoja kokeita vaikka opiskelijajärjestön tai laitoksen kanslian kautta.
Katso mitkä kysymykset toistuvat uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.
Opettele vastaukset näihin "vakiokysymyksiin" sen verran, että pääset tenteistä läpi.
Ei sinun arvosanoista ole kukaan työelämässä kiinnostunut.