Sossutantta (ehkä vihatuin virkanimike Suomessa) vastailee kysymyksiin
Muistathan, etten voi antaa mitään yksityiskohtaista tietoa. En itse asiassa mitään tietoja itsestäni tai asiakkaista. En paljasta edes maantieteellistä sijaintani.
Toimin lastensuojelun puolella ja yleisluonteisiin epäselvyyksiin voin vastata. Korostan vielä, että yksittäisiin tapauksiin en ota kantaa muuten kuin lain ja periaatteiden tasolla.
Mutta jos toimintatavoissa on jokin jäänyt kaihertamaan, niin nyt on tilaisuus kysyä.
Kommentit (59)
Otsikosta: vihatuimmat taitavat olla pysäköinninvalvoja ja lipuntarkastaja, joskus jossain oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun perhetyöntekijä käy ja menee "pesemään kädet" ettei tartuta vauvaa, käykö hän 1.sijaisesti tarkistaan vessan siisteyden? Vessa ja asunto oli siistit ja myöhemmällä kerralla ei enää käynyt vessassa. Ei tarvetta enää tarkistuksille?
Kyllä kädet pitäisi pestä tullessa joka tapauksessa.
Mutta tilannetta tarkemmin tietämättä vaikea sanoa tarkistuksen osuutta asiaan. Emme periaatteessa salassa tee mitään ja vakoile ihmisten koteja.
Normaalia pestä kätensä semminkin, jos on liikkunut julkislla ja tulee vauvaperheeseen.
Ilman mitään vakoilua, onko lastensuojelun asiakkaiden kodit ihan normaaleja siisteyden osalta? Ja mikä on ollut kauhein koti jossa asuu lapsi?
Tiedätkö toimeentulotukiasioista? Aikuinen lapseni joutui lyhyen ajan kääntymään sossun puoleen. Kaikki paperit ja tiliotteet piti tietysti toimittaa. Aina pyydettiin jotakin lisäselvennyksiä. Hän kertoi, että siellä oli yleensä jonottamassa nuoria narkomaaneja päihtyneenä ja sitten sitä kaapukansaa lapsineen. Tuskin ovat yhtä säntillisiä dokumenttien suhteen.
Miten ihmeessä jotkut voivat saada jonkin automaation pelaamaan tuossa, kun hänen piti joka ikinen kuukausi käydä siellä sen paperinivaskan kanssa? Miten siihen putkeen on edes mahdollista päästä? Tulee mieleen kotiinsa kuolleet vanhukset, joiden maksut on sossu hoitanut kuukaudesta toiseen, ennen kuin kalmo löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Onko se mukavaa kun saa köyhää vähän kyykytettyä?
Kun olen opiskellut toimeentulotuella silloin kun en ole ollut oikeutettu Kelan opintotukeen, ja nostanut toimeentulotukea kesälomalla, en voi muuta sanoa kuin että Suomella on oikeasti aivan mahtavat palvelut ja turvaverkko! Onnistuukohan sama alle vai yli 5 maassa? Voimia ap:lle kun hän joutuu työssään olemaan sitten tällaisten asiakkaiden kanssa tekemisissä.
Saatko usein asiakkailtasi hyvää palautetta työstäsi? Miten käsittelet huonoa palautetta?
Tuttava perheen koti on kuin sikolätti homehtuneineen tuttipulloineen.Voiko tämmösestä tehä ilmotusta? Lapsesta pidetään huolta mutta asumus on karmee.
Voiko toimeentulotuella muka tosiaan opiskella? Ei minun aikana.
Oletko tekemisissä teini-ikäisten huostaanottojen kanssa? Onko teillä joku tietty sijoituspaikka (perhekoti) johon yleensä laitatte teiniasiakkaat? Onko kyseessä useammin vanhemmat ja kotiolosuhteet vai teinin käytös, ja kuinka huonosti asioiden pitää olla? Sijoitatteko samaan "tuttuun ja luotettuun" esim. perhekotiin tilanteesta riippumatta?
Kyselen tuota siksi, kun yhdessä perhekodissa oli muinoin jo ihan läppä se, että yhdestä kunnasta sijoitettiin kaikki sinne. Eivätkä kaikki nuoret olisi ollenkaan tarvineet niin kovan kurin paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olen opiskellut toimeentulotuella silloin kun en ole ollut oikeutettu Kelan opintotukeen, ja nostanut toimeentulotukea kesälomalla, en voi muuta sanoa kuin että Suomella on oikeasti aivan mahtavat palvelut ja turvaverkko! Onnistuukohan sama alle vai yli 5 maassa? Voimia ap:lle kun hän joutuu työssään olemaan sitten tällaisten asiakkaiden kanssa tekemisissä.
Minulle nuo sossutantat sanoivat että lopeta opiskeleminen, mene työkkäriin. Eli siirretään vaan luukulta toiselle. Ei suomessa voi kukaan opiskella toimeentulotuella. Ja se turvaverkko, se ei toimi. Olen vaikka kuinka monta kertaa poistunut itkien ja nöyryytettynä lääkärilaskupinon kanssa. En ole siis sairastunut vapaaehtoisesti. Suomessa yhdellä tantalla on aivan kohtuuton valta, hän voi täysin mielivaltansa mukaisesti päättää kuka saa tukea kuka ei, koska toimeentulotuki on harkinnanvarainen etuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muuten ei pidä paikkaansa. Älä levitä valheellista tietoa. Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto, jos ihminen voi saada jotain muuta etuutta hänet työnnetään toiselle luukulle. Opiskelijat eivät myöskään saa kesäajalta toimeentulotukea vaan kuin aivan erittäin poikkeustapauksessa (ja silloinkin syynätään että olet varmasti kaikki opintolainat nostanut ja yritetään painostaa että muuta kesäksi vanhempiesi nurkkiin).
Saadakseen toimeentulotukea, pitää olla se vihoviimeinen reppana, joka ei kelpaa edes muodollisesti työttömyysjonoon.
Täältä poistui kommenttini ja kysymykseni Lastensuojelun uhrit-fbryhmästä, ja sen jäsenten surkeasta ulosannista sekä keskustelun tasosta.
Miksi kommenttini oli asiaton?
Ryhmä on julkinen facebookissa, joten eiköhän siitä keskustelu ole ihan sallittua!!
Älkää olko julkisessa ryhmässä jos sen keskustelujen puiminen niin ärsyttää!
Miten niin vihatuin? Itse ainakin arvostan työtänne. Minulla oli Kallion sossussa aivan ihana virkailija (Helmi ? muistaakseni) kun olin nuori.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava perheen koti on kuin sikolätti homehtuneineen tuttipulloineen.Voiko tämmösestä tehä ilmotusta? Lapsesta pidetään huolta mutta asumus on karmee.
En ole ap mutta vastaan silti. Kyllä voi tehdä, jos kokee, että ympäristön epäsiisteys on lapsen terveydelle (ja kehitykselle) vaaraksi.
Tuon tason epäsiisteys on yleensä merkki vanhempien väsymyksestä/mt-ongelmasta tms. (Toisaalta joidenkin ihmisten käsitys perussiisteydestä voi olla hieman erikoinen). Perhe voi saada tukea/opastusta siisteyden opetteluun ja ylläpitämiseen. Mutta jos siis asunto on siinä kunnossa, että oikeasti kämppä on täynnä roskiksia, hometta ja kusta/paskaa voi olla tuloksena huostaanotto. Näissä tapauksissa kannattaa miettiä omaa tunnetta siitä, että onko lapsi turvassa siinä ympäristössä vaikka itse hoidon taso olisikin hyvä.
Miksi aina epäilette että asiakas valehtelee?
Olipa tylsä ap kun vastasi vain pariin kysymykseen!
onks vientii paljon?opiskelen ite sossuksi ja kiinnostaa onks miehet ihan kuumana ;)
Mistä lähtien virkanimikkeesi on ollut sossutantta? Halveksitko vai häpeätkö työtäsi niin paljon, ettet edes osaa tai halua käyttää oikeaa nimitystä?
Vastaan ap:n puolesta, samoissa hommissa olevana.
Pelkkä köyhyys ei ole huostaanoton/ls-asiakkuuden peruste. Vähävarainen saa kyllä harkinnanvataista tukea esimerkiksi lasten haalareihin jos sitä tarvitsee.
Toimeentulotuen eivät ole suuria, mutta pelkästään toimeentulotuen saamisen takia ei kukaan joudu lastensuojelun asiakkaaksi. Se on sitten eri asia, jos niitä tukia ei osata käyttää, ja ostetaan rahoilla kaljaa tms, vaikka lapselta puuttuu vaatteita.
Kyllä yhteiskunnalle tulee halvemmaksi pitää lapsesta taloudellisesti tukemalla huolta omassa perheessään, kuin sijoittaa tämä kodin ulkopuolelle vain aineellisen köyhyyden vuoksi. Ja tähän myös pyritään, jos perheen ainoa ongelma tosiaan on se toimeentulo.
Suomessa on hirvittävä määrä vähävaraisia lapsiperheitä, joista suurin osa ei suinkaan ole lastensuojelun asiakkaina. Yhtälailla Suomessa on hyvätuloisia ihmisiä, joista pieni osa on lastensuojelun piirissä.
Pahoittelut sinulle jos koet lastensuojelun sortavan sinua "köyhyyden vuoksi", kun olet itse sössinyt asiasi.
Joku kirjoittikin tuosta Ls-uhrit Facebook -ryhmästä. Täälläkin huomaa saman denialismin, mitä siellä ryhmässä on. Mikään ei ole omaa syytä, kaikki ovat täydellisiä vanhempia, vaan aina viranomaiset vainoaa köyhyyden tai muun syyn varjolla. Aivan kuin joku joukkopsykoosi. Vaikka yleensä, jos naapureilta ja tutuilta kysyttäisiin, olisivat perheen ongelmat ihan yleistä tietoa. Vanhemmat vain ovat joskus sokeita itselleen.