Kunto nollassa, liikunnan aloittaminen pelottaa
Tähän on tultu :( Ylipainoa on reilusti (45kg) ja jotain pitäisi tehdä. Elämäntapoja syömisen suhteen olen jo pistänyt kuntoon ja haluaisin aloittaa liikunnan, mutta jostain syystä se pelottaa. Inhoan hikoilua ja hengästymistä. Haluaisin mennä ryhmäliikuntatunnille, mutta en uskalla. Mitä jos en jaksa, pärjää, vointi muuttuu huonoksi tms. Onko kukaan kokenut samaa ja miten olet (jos olet) asiasta päässyt yli. Muuttuuko liikunta mukavaksi jossain vaiheessa? Nyt kaipaan oikeasti tsemppiä ja kannustavia sanoja :)
Kommentit (32)
Aloita kävelemällä. Pysähdy vetämään henkeä tarpeen mukaan. Kuntosi nousee kyllä nollasta nopeasti, puhun kokemuksesta. Kotona voit nostella käsipainoja tai heilutella kahvakuulaa. Vähän myöhemmin voitkin mennä sitten ryhmäliikuntoihin mukaan, jos haluat.
Uintia suosittelee moni, mutta kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti myös vesijuoksua. Se ei edes tunnu liikunnalta, mutta on oikeasti erittäin tehokasta. Harva jaksaa uida tunnin putkeen, mutta vesijuosten se ei ole suoritus eikä mikään. Bonuksena on se mielettömän rento tunne, mikä uima-altaassa huhkimisesta tulee.
Toiseksi suosittelen hankkimaan kotiin kahvakuulan. Sitten lupaat itsellesi, että saat katsoa jotain hömppää (tai vaikka uutisia, jos se on enemmän sun juttu), kunhan teet samalla lihaskuntoa kuulan kanssa. Kun on riittävän mielenkiintoinen ohjelma, tulee äkkiä jumpattua tuntikin ettei edes huomaa... :)
Onpas ihania viestejä, missä on kaikki haukkujat :) :-o
Yhtenä ongelmana on tuossa liikkumisessa myös tylsyys. Olen aika vauhdikas luonteeltani ja esim. vesijuoksu, kävely ja salilla käynti on mielestäni armottoman tylsiä. Siksikin noita ryhmäliikuntatunteja ajattelin etten pääse niiltä sitten kesken pois :D Toisaalta, kai se on vaan hyväksyttävä että liikuntaa tarvitsen ja kaikki ei aina ole kivaa.
-AP
Mun mielestä salilla käynti ja välillä kävelykin on kamalan tylsää :D Siksi tykkään käydä tanssitunneilla, koska siellä ei ole ideana laskea toistoja tai painoja, vaan oppia koreografia, ja kunnon kohotus tulee siinä sivussa vähän puolivahingossa. Se myös innostaa tekemään niitä tylsiä lenkkejäkin, koska haluaa jaksaa tehdä koreografian täysillä. Aerobic tuntui myös päämäärättömältä, kun askelluksia vaan toistettiin toiston ilosta. En tarkoita tätä millään pahalla, varmasti moni nauttii salilla käynnistä tai aerobicistä! Minulle vaan käy paremmin lajit, joissa tavallaan huijataan itsensä liikkumaan siten, että fyysinen suoritus auttaa saavuttamaan jonkin muun tavoitteen ja tanssilliset tunnit sopivat siihen mainiosti.
Itse en ole ollut koskaan kovin innokas liikkuja, eikä ylipainoa yhtään mutta kunto oli huono. Löysin 2v sitten tankotanssin johon hurahduin täysin, kuntokin koheni ja lihakset ovat vahvistuneet. Kyllä sinäkin uskallat jotain kokeilla
Voisiko joku linkata tänne noita aloittelijoille sopivia youtube-linkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Onpas ihania viestejä, missä on kaikki haukkujat :) :-o
Yhtenä ongelmana on tuossa liikkumisessa myös tylsyys. Olen aika vauhdikas luonteeltani ja esim. vesijuoksu, kävely ja salilla käynti on mielestäni armottoman tylsiä. Siksikin noita ryhmäliikuntatunteja ajattelin etten pääse niiltä sitten kesken pois :D Toisaalta, kai se on vaan hyväksyttävä että liikuntaa tarvitsen ja kaikki ei aina ole kivaa.
-AP
Jos kuitenkin löytäisit sellaisen lajin, joka on kivaa. Tykkäätkö tanssia tai olisiko kamppailulajit sellaisia, joissa viihtyisit?
Onpas tosiaan tullut fiksua kommenttia kaikilta! :)
Itse en ole aikuisiällä ollut ylipainoinen, mutta säännöllisen liikkumisen aloitin vasta vuonna 2008. Jännitin kuntosalia sekä ryhmäliikuntaa, koska en ikinä tykkää tehdä mitään, mitä en heti kunnolla osaa! Pelkään, että nolaan itseni ja muut nauraa, vaikka muutoin en mitenkään ujo olekaan. Menin siis kuntosalille kokeilumielessä ja ajattelin, että ainakin kuntopyörää ja crosstraineria osaan käyttää. :D Poljin siis pari ekaa kertaa pelkästään niillä, ja tutkailin samalla mitä muita laitteita siellä on ja miten niillä ihmiset tekee liikkeitä. Sitten yhtenä kertana rohkaistuin ja kokeilin jotain laitetta. Ja aina kun uskallusta ja varmuutta tuli lisää, kokeilin seuraavaa. Ryhmäliikuntaan tutustuin sitten vuonna 2010, kun silloiset työkaverit houkuttelivat mukaan bodypump-tunnille (ei muuten menny putkeen ekalla kertaa, mutta ei mennä nyt siihen...:D). Mutta jatkoin ryhmäliikuntaa siitä huolimatta, ja pidän siitä edelleen. :)
Nyt, 8 vuotta myöhemmin, käyn aktiivisesti salilla, teen omat kuntosaliohjelmani ja kiitos ryhmäliikuntatuntien osaan tekniikat. Aloita pikkuhiljaa, mutta määrätietoisesti. Äläkä pelkää muiden tuijotuksia tai naureskeluja: ne ovat vain omassa päässäsi! Ketään todellista saleilijaa ei ihan oikeasti kiinnosta, mitä muut siellä tekee, vaan keskittyvät omaan treeniinsä. Jos jollakulla on aikaa katsoa muiden äheltämistä, niin omapa on häpeänsä, kun itse treenaavat silloin puolitehoilla... ;) Tsempit! :)
Musta sovellukset on kivoja.
Niissä on monissa ihan nollataso. Motivoi katsoa omaa kehitystään! Esim Freeleticsillä on vaikka mitä!
Jollain voi toimia se, että vain opettelee sietämään inhottavan tuntuista liikuntaa, mutta mulla ei. 25 kg olen pudottanut, 15 kg haluan vielä pois, jäljelle jää kymppi liikaa ja se saa olla. Mulla säännöllisen liikunnan avain on ollut just se että se tuntuu mielekkäältä silloin eikä vuoden päästä. Alussa ei mitään vaatimuksia tehon, keston, monipuolisuuden suhteen. Sääntö on: neljästi viikossa poistun ovesta liikkuakseni. Kaikki sen jälkeen on plussaa. Jos oikein tympii, vartin kävely riittää! Mut niin ei vielä ole koskaan käynyt, aina on viitsinyt enemmän. Käyn kävelyillä yksin (musiikkia, äänikirjaa tai keskusteluohjelmaa/dokkaria kuulokkeista) tai kaverin kanssa, uimassa (loppuun kunnon hemmottelulöylyt), pyöräilemässä, suunnistamassa... liikunnan määrä on kasvanut valtavasti kun lakkasin tuijottamasta sykemittarista milloin liikun riittävän tehokkaasti tai laskemaan suoritusminuutteja voinko nyt olla tyytyväinen vai podenko syyllisyyttä.
Onnea matkaan!
Moi kaikki, suosittelen testaamaan www.treenaakotona.com On tosi monipuolinen ja ihan huippu liikunta/ treenipalvelu. Löytyy laidasta laitaan erilaisia kotona tehtäviä treenejä ja joka viikko tulee uusia :) Itse oon tosi huono lähtemään mihinkään ja varsinkin pienten kanssa nykyään on tosi vaikeakin järjestää aikaa omiin treeneihin. Oon kesästä asti tehnyt ja ollut ainakin itse tosi tyytyväinen :)!
Salilta varmaan helpoin aloittaa.
Niissä saa nykyään hyvät ohjeet alkuun. Tekevät sinulle sopivan treeniohjelman ja opettavat sen sinulle. Ainakin useimmilla kuntosaleilla toimitaan nykyään näin.
Monilla on myös ryhmäliikuntatunteja.