Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko kuvitella jatkavasi työelämässä yli 63-vuotiaaksi?

Vierailija
14.10.2016 |

Jos voisit, niin olisiko syynä ensisijaisesti työn mielekkyys vai se, että haluat isomman eläkkeen? Kummasta syystä tuntemanne yli 63-vuotiaat ovat jatkaneet töissä?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vähän niin kuin pakko kuvitella jatkavani noin 67-vuotiaaksi. Se on laskettu tuleva eläkeikä. MIllä kuvittelet, että eläkkeet maksetaan? Romanien ja maahanmuuttajien asumistuilla?

Vierailija
2/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne kuin yrittäjinä olleita, jotka ovat tehneet töitä tuossa iässä. Ei kun tunnenhan yhden vuosikymmeniä Suomeen muuttaneen henkilön, joka yli 65-vuotiaana teki vielä keikkaluonteisesti käännöshommia, hänen alansa työelämässä oli sellainen, ettei sitä erikoissanastoa ollut monen hallussa. 

Ja minä en tekisi missään nimessä työtäni edes yli 60-vuotiaana ja luulen, että ihan kaikki muutkin toivovat, etten siinä iässä ole enää siinä asemassa, että tekisin työtäni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ykkönen ehti vastata, niin 63 vuoden eläkeikä on pian historiaa. Itse olen nyt 53 ja uskon jatkavani työelämässä vielä 15 vuotta molemmista syistä: mielekkään tekemisen takia ja tulevan eläkkeen takia. En kuitenkaan aio tehdä nykyistä työtäni vaan palaan yrittäjäksi parin vuoden sisällä.

Vierailija
4/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. superkertymä poistuu tämän vuoden jälkeen. Kyllä jos terveys antaa myöten nin voisin olla 68-vuotiaaksi

Vierailija
5/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole töissä edes nyt. Irtisanouduin 53-vuotiaana ja jäin oloneuvokseksi ja nautin nyt elämästä. Olen muuten lähtenyt nollasta liikkeelle ja kaiken tehnyt itse. Elämä on suunnittelua.

Vierailija
6/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ainoastaan valtion ja kunnan virkamiehiä, jotka ovat työskennelleet tappiin saakka. Lääkärit usein työskentelevät myös eläkkeelläkin. Harvemmin tavan pienipalkkainen duunari jaksaa tehdä fyysisesti raskasta vuorotyötä työn kuluttamalla kropallaan seitsemänkymppiseen saakka. Itse lopetan työt viimeistään 55-vuotiaana.

Vierailija
7/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Siisti kiva helppo sisäduuni. Eläkeikäni on 65 vee, ja taatusti tulee nousemaan. Saatan kyllä sitä ennen vaihtaa maata jos täällä meno vielä ankeutuu. Muissa Pohjoismaissa kaikki ovat ylipäätään kuusvitoseksi töissä ja omalla alallani Euroopan monissa maissa vähän lyhennetyllä työviikolla seitsenkymppiseksi.

Eläkeikä on aikoinaan asetettu siihen kohtaan, missä iässä puolet ihmisistä oli jo kuolleita. Tietenkään moni nykysuomalaisista ei jaksa käydä vanhempana töissä - mutta eivät he yleensä ole jaksaneet nuorempinakaan. Siihenhän tää maa on kaatumassa, kun liian moni ei vaan jaksa, halua tai voi tehdä juttuja.

Vierailija
8/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä olisi voinut päästä eläkkeelle muisaakseni jo 58 vuotiaana, mutta jatkoi töissä 63 vuotiaaksi asti.

Itse ei kannata edes haaveilla että pääsisi tuon ikäisenä eläkkeelle, nythän se on jo 65 vuotta ja varmasti nousee vielä ennen kuin itse olen eläkeiässä.

Vierailija
9/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Luuletko että nykyiset kolmekymppinen pääsee eläkkeelle ennen kuin on 70v ???

Vierailija
10/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Siisti kiva helppo sisäduuni. Eläkeikäni on 65 vee, ja taatusti tulee nousemaan. Saatan kyllä sitä ennen vaihtaa maata jos täällä meno vielä ankeutuu. Muissa Pohjoismaissa kaikki ovat ylipäätään kuusvitoseksi töissä ja omalla alallani Euroopan monissa maissa vähän lyhennetyllä työviikolla seitsenkymppiseksi.

Eläkeikä on aikoinaan asetettu siihen kohtaan, missä iässä puolet ihmisistä oli jo kuolleita. Tietenkään moni nykysuomalaisista ei jaksa käydä vanhempana töissä - mutta eivät he yleensä ole jaksaneet nuorempinakaan. Siihenhän tää maa on kaatumassa, kun liian moni ei vaan jaksa, halua tai voi tehdä juttuja.

Jatkan vielä että varmaan tää on riippuvaista sosiaaliluokasta ja koulutustasosta. Isäni oli useamman vuoden töissä eläkeiän jälkeen, sen jälkeen äitini, työpaikkani kolmesta kollegasta kaksi olisi jo päässyt eläkkeelle jne. Itse asiassa lähipiirissäni ei ole ketään, joka olisi jäänyt eläkkeelle alimman mahdollisen eläkeiän mukaan. Nyt kun muistelen, niin molemmat isoisänikin olivat aikoinaan ylimääräistä töissä. :D

Vierailija
11/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta on ihan sama mikä eläkeikä tulee olemaan, olkoon vaikka 100 vuotta, mutta aion lopettaa työt 55-60 ikävuoden välillä. Taloudellisesti on mahdollista. Tietenkin toivon yt neuvotteluja silloin missä tarjotaan vuoden paketteja täydellä palkalla.

Vierailija
12/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi. Kyllä siinä iässä tulisi jo antaa paikkansa nuoremmille ja nauttia elämästä. Aikansa kutakin.

13/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Isoäitini, pian 64v, työskentelee vieläkin. En tajua, miten se jaksaa! Sanoo, että jos ei olis töissä niin tod.näk. olis puunaamassa mökkiä tai keksis jonkun uuden projektin. Relais välillä.

Vierailija
14/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi. Kyllä siinä iässä tulisi jo antaa paikkansa nuoremmille ja nauttia elämästä. Aikansa kutakin.

Tähän!

Vierailija
15/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ensin pääsisi edes töihin.

N27

Vierailija
16/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suinkin mahdollista, niin EN jatka. En edes usko että olen fyysisesti enää tuon ikäinen ammattiini, jossa on aikamoiset terveysvaatimukset. (ilmailuala). Rakastan kyllä työtäni, mutta kyllä huomaa jo säännöllisen epäsäännöllisen elämän vaikuttaneen terveyteen, tässä työssä jo terveellisesti syöminen on aikamoinen haaste. Olen nyt siis 46 vuotias, ja jännittää jo tuleva lääkärintarkastus vuoden päästä, että pääsenkö enää niistäkään läpi (sokeriarvot koholla). Siinä vaiheessa kun joskus pääsen eläkkeelle, ostan pienen mökin jostain korvesta ja elelen loppuelämäni rauhassa luonnon keskellä ja nautin vain olostani, matkustelut on työn puolesta kyllä siinä vaiheessa matkusteltu. =)

Vierailija
17/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen yrittäjä ja rakastan työtäni. Enkä vie työtä nuoremmilta, sillä työn luon ihan itse. Jos lapsiakin joskus kiinnostaa jatkaa tätä, niin heidän vuokseen voin väistyä. muuten Jatkan niin kauan kuin terveys ja kunto sallii. Isäni on jo 70 ja edelleen painaa raskasta duunia. Yrittäjä hänkin.

Vierailija
18/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliniänodotus nousee jatkuvasti, joten eläkeiänkin pitää nousta. Joten kyllä voin kuvitella.

Vierailija
19/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suinkin mahdollista, niin EN jatka. En edes usko että olen fyysisesti enää tuon ikäinen ammattiini, jossa on aikamoiset terveysvaatimukset. (ilmailuala). Rakastan kyllä työtäni, mutta kyllä huomaa jo säännöllisen epäsäännöllisen elämän vaikuttaneen terveyteen, tässä työssä jo terveellisesti syöminen on aikamoinen haaste. Olen nyt siis 46 vuotias, ja jännittää jo tuleva lääkärintarkastus vuoden päästä, että pääsenkö enää niistäkään läpi (sokeriarvot koholla). Siinä vaiheessa kun joskus pääsen eläkkeelle, ostan pienen mökin jostain korvesta ja elelen loppuelämäni rauhassa luonnon keskellä ja nautin vain olostani, matkustelut on työn puolesta kyllä siinä vaiheessa matkusteltu. =)

Sama minulla, medikaali voi mennä milloin vain. Se onkin outo juttu, että sitä pelkää, mutta toisaalta myös sitä, että joutuisi tekemään työtä vielä siinä vaiheessa, kun ne "loiston päivät" on ohitse. Ymmärrät varmasti mitä tarkoitan.

2

Vierailija
20/53 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole töissä edes nyt. Irtisanouduin 53-vuotiaana ja jäin oloneuvokseksi ja nautin nyt elämästä. Olen muuten lähtenyt nollasta liikkeelle ja kaiken tehnyt itse. Elämä on suunnittelua.

Minä en ole ollu koskaan kunnon töissä enkä haluakaan enää mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi