Burn out -opettajan haukkujat tuntuvat olevan näiden perseilijäteinien vanhempia
Sivistys- ja ÄO-taso sitä luokkaa argumenteissaan, että huh. Kuten joku fiksu jossain keskustelussa kommentoi, BURN OUT on nimenomaan LOPPUUNPALAMINEN! Totaalinen romahdus, jossa ei perkele toimi kuten normaalisti ja normaalilla arvostelukyvyllään.
Mulla vaan on niin paha mieli opettajan puolesta ja raivostuttaa nämä muka-kaikestakaiken tietävät besser wisserit, jotka on niin hyviä sanomaan tylyt tuomionsa, vaikka ei varmasti ole samanlaista helvettiä läpikäyneet kuin tämä opettaja.
Että päänpaijausta vaan näille teidän kullanmurupulleroisille, jotka haistattelee vittua ja käskee opettajan imeä munaa raukkaparkoina siellä aiphoniensa kanssa ihan v***n kärsivinä uhreina.
Kommentit (282)
Katsoin minäkin tuon videon. Aikamoista, menihän opettajalla yli, mutta niin meni teineilläkin. Järkyttävää käytöstä ja naureskelua.
Mistä tämä tilanne lähti? Tuskin ope nyt tyhjästä alkoi huutamaan? Kuinka paljon perseilijäteinit "me ollaan lapsia" provosoivat ennen tätä opettajan romahtamista?
Vituttaa nykyiset Jessicat ja Micot. Kyllähän yleiset käytöstavat lähtevät kotoa ja näiden vanhemmat todennäköisesti edustavat kivipestyissä farkuissa ja tennareissa, mustaksi tai kahdella värillä värjätyillä hiuksissa mitkä on kiepsutettu suttuiselle ponnarille. Löysähkö huppari missä lukee jotain junttia ja röökit hupparin taskussa. Jostain pilkahtaa haalistunut tatuointi. Hyi yrjö.
Minäkin olin vaikea teini. Minulle laitettiin törkeän kovat rajat ja nyt myöhemmin olen tyytyväinen siihen. Osaan sentään käyttäytyä. Järkyttävää paskaa noi oppilaat.
Olen vahvasti opettajan puolella. Ei ole muuten rehtorikaan kivassa asemassa tällä hetkellä.
Onhan opettajilla ihan kestämätön tilanne - ei saa torua, ei saa rankaista, ei saa antaa arestia eikä ainakaan korottaa ääntä ja komentaa. Ja samalla vanhemmat haluaa siirtää kasvatusvastuun koululle?? Eihän tästä voi tulla muuta kuin sutta ja sekundaa!
Jos lapset olisi huippuhyvin kasvatettuja, kuuliaisia ja tottelisivat pelkästä hymyillen sanotusta pyynnöstä tämä toimisi. Monenko lapsi on sellainen?
Olen itse perinteisen koulun kasvatti ja kyllä meidät sai hiljaisiksi kun korotti sopivasti ääntään ja paiskasi karttakepin kateederiin. Sitä ei tarvinnut tehdä kuin kerran, sen verran että me tajusimme opettajan olevan tosissaan ja pystyvän nousemaan meidän yläpuolelle. Nyhveröopet sai sitten meiltä ihan toisenlaisen vastaanoton, hymistelijöille vain naurettiin.
Rakkaudella muistan niitä opettajia joiden pelkkä läsnäolo sai 42 päisen luokan hiljenemään:) Ja erityisesti sen naisopettajan joka - erään pojan supistessa toiselle vittu sitä ja vittu tätä - sanoi: Minulla on mutta sinulla ei! Kääntyi sitten takaisin taululle ja jatkoi ihan pokkana kemiantuntia.
Tietenkään tuollainen äärimmäinen raivari ei ole hyväksyttävää mutta ymmärrän tilanteen. En kadehdi yhtään opettajien työtä tänäpäivänä!
Kasvattakaa lapsenne kunnolla niin tällaista ei tapahdu!
4. äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p.s. teinini ei ole perseilijä
Kuuluu taas niihin vanhempiin, joilla ei ole haisuakaan, mitä se nuori oikeasti touhuaa ja käyttäytyy muualla ollessaan. Itse olin niitä kympin oppilaita. Silti sujuvasti narutettiin vanhempia, kun oli tarve. Meni läpi enemmän kuin helposti.
ei
Toisin sanoen sinäkin olit perseilijä. Itse varmaan väität, ettet ollut ja vanhempasi väittävät myös samaa, mutta koska teini osaa aina valehdella, olit perseilijä.
No senhän lainaamasi kirjoittaja juuri itse kertoi! Että vanhemmat saattavat pitää teiniään todella kilttinä kympin oppilaana, mutta samainen teini voi kavereiden mukana hyvinkin perseillä siellä koulussa.
Itse sain aina ilman mitään vaivaa hyviä numeroita, joten tunnit olivat tylsiä ja aikaa jäi pölistä ja "häiriköidä" tuntia. Silti mitään tuollaisia haistatteluja ei olisi tullut mieleenkään päästää suustaan edes yläasteella opettajalle.
Mutta jos muistelette omaa kahdeksatta luokkaanne, niin ihan hirviöitähän puolet 14-vuotiaista on, en ikinä lähtisi opettajaksi yläasteelle.
Olen itse kaupassa töissä opintojeni ohella, ja siellä näkee näitä "et sä mulle mitään voi" -mukuloita. Eihän meillä oo mitään valtuuksia niihin, ei saada koskea eikä ees pahasti sanoa. Kyllä meilläkin meni yhdellä vanhemmalla työntekijällä hermot, kun ne teinit oikein tuli sille vittuilemaan, että minkäs teet, me tehdään mitä halutaan. Ovat tehneet ilkivaltaa ja näpistäneet ja sotkeneet, mutta kun ei voida asialle mitään. Jotkut asiakkaat jopa koettaa komentaa ja se toimii parhaiten.
Oma äitini sanoi mulle, kun olin teini-ikäinen: "mä rakastan teitä mun lapsia tietysti, mutta tyhmäksi en ala. Ei kukaan lapsi ole aina kullannuppu, vähiten silloin kun vanhemmat ei ole paikalla". Ei mulla riitä ymmärrys niille vanhemmille, jotka on jotenkin niin sokaistuneista oman lapsen hyvyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään paha mieli open takia. Aikuinen osaa, tai pitäisi osata hakea apua ennen kuin tilanne on noin tulehtunut ja paha. Onko hän kertaakaan ilmoittanut rehtorille mitä hänen tunneillaan tapahtuu. Lehden mukaan hän on ollut ko. koulussa töissä elokuusta saakka eli n. kaksi kuukautta. Ajatteliko hän jaksaa toukokuun loppuun asti samoilla opetusmetodeilla mitä videolla nähtiin? Kuten syyttämällä oppilasta valehtelijaksi tai kehitysvammaiseksi tai tolvanaksi?
Tiedätkö millaisen helvetin opettaja on käynyt läpi kun siitä puhut? Sitähän emme tiedä millasta helvettiä oppilailla on ollut elokuusta saakka, voimme vain arvailla.
Jos meistä perkele jokainen olisi niin täydellinen, että osaa tunnistaa loppuunpalamisen merkit hyvissä ajoin niin EIHÄN SITÄ SITTEN TAPAHTUISI!!! Juuri sinun kaltaisten itseään ylentävien paremmin tietävien ääliöiden takia olen itse kohta burnoutissa.
Onkos sillain et sie et itse koskaan mitään mokaa ole tehnyt? Kun p.s. teinisikään ei ole perseilijä?
En ole ylempi mutta eiköhän noita burnoutteja tapahtuisi moninkertaisesti enemmän jos kukaan ei osaisi arvioida omaa jaksamistaan ja hakea apua ajoissa. Tuollaiset jotka eivät osaa, tekevät sitten työyhteisöissään hallaa kun olevinaan jaksavat ja antavat ymmärtää ettei ongelmia ole mutta sitten kilahtelevat esim. suljettujen ovien takana luokalleen. Ilman noita oppilaiden videoita kukaan ei olisi tuota uskonut ja opettaja olisi vaan jatkanut samaan malliin.
On se hyvä, että oppilaat kuvaavat ongelmatilanteita luokassa. Tulee myös esiin suljettujen ovien takaa, miten törkeätä on joidenkin oppilaiden suullinen anti. Pikku koulukiusaajat. Siitä kun kasvavat, valmistuvat työpaikkakiusaajiksi.
Olin hiljan kirjastossa ja siellä yksi teinipoika sähelsi ja sotki. Kukaan ei puuttunut. Minä käskin viedä kirjat paikoilleen ja nostaa kaatamansa roskiksen ja panna roskat siihen takaisin. Tyyppi katsoi hetken täysin ällistyneenä ja totteli sitten mukisematta. Kiitin lopuksi.
Ihmettelen että miksei esim kirjastovirkailija vaan kasvata sitä teiniasiakasta. Nyt pälyili ja häipyi.
Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että tuo opettajan räjähdys tapahtui ilman mitään syytä tai taustatekijöitä? Olen itsekin teinien äiti, mutta kyllä kauhistuin tuota videota. Otin asian puheeksi myös omien teinien kanssa, erityisesti siitä näkökulmasta, että jos ei ole tyytyväinen opetukseen niin mitä asialle voi tehdä muutakin kuin huutaa vittua ja munaa ja pelata kännykällä, sekä siitä - jälleen kerran - mitä voi julkaista netissä ja mitä ei.
Valitettavasti tuli ihan mieleen omat ahdistavat yläasteajat. Teinit osaavat olla julmia. Osalla ehkä on oman elämänhallinnan kanssa ongelmia ja kotona vaikeaa, mutta silti. Itse olin hyvä oppilas ja kärsin suunnattomasti koko yläasteen siitä, että luokallamme oli tuollaisia vitunhuutelijoita jo silloin. Minä ja muut kaltaiseni istuimme hiljaa ja odotimme että tunti loppuisi, kun nuo häiriköt pitivät omaa showtaan. Opetus kärsi ja sitä kautta nämä pikkuhitlerit saivat tilaisuuden vaikuttaa koko luokkaan. Eikä siihen pystytty puuttumaan eikä näköjään pystytä edelleenkään. Silloin vain ei tuutattu kaikkea nettiin. Ei tämä nykyajan ilmiö ole pelkästään, mutta selvästi on mennyt pahemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään paha mieli open takia. Aikuinen osaa, tai pitäisi osata hakea apua ennen kuin tilanne on noin tulehtunut ja paha. Onko hän kertaakaan ilmoittanut rehtorille mitä hänen tunneillaan tapahtuu. Lehden mukaan hän on ollut ko. koulussa töissä elokuusta saakka eli n. kaksi kuukautta. Ajatteliko hän jaksaa toukokuun loppuun asti samoilla opetusmetodeilla mitä videolla nähtiin? Kuten syyttämällä oppilasta valehtelijaksi tai kehitysvammaiseksi tai tolvanaksi?
Tiedätkö millaisen helvetin opettaja on käynyt läpi kun siitä puhut? Sitähän emme tiedä millasta helvettiä oppilailla on ollut elokuusta saakka, voimme vain arvailla.
Jos meistä perkele jokainen olisi niin täydellinen, että osaa tunnistaa loppuunpalamisen merkit hyvissä ajoin niin EIHÄN SITÄ SITTEN TAPAHTUISI!!! Juuri sinun kaltaisten itseään ylentävien paremmin tietävien ääliöiden takia olen itse kohta burnoutissa.
Onkos sillain et sie et itse koskaan mitään mokaa ole tehnyt? Kun p.s. teinisikään ei ole perseilijä?
En ole ylempi mutta eiköhän noita burnoutteja tapahtuisi moninkertaisesti enemmän jos kukaan ei osaisi arvioida omaa jaksamistaan ja hakea apua ajoissa. Tuollaiset jotka eivät osaa, tekevät sitten työyhteisöissään hallaa kun olevinaan jaksavat ja antavat ymmärtää ettei ongelmia ole mutta sitten kilahtelevat esim. suljettujen ovien takana luokalleen. Ilman noita oppilaiden videoita kukaan ei olisi tuota uskonut ja opettaja olisi vaan jatkanut samaan malliin.
Höpö höpö, koko maa on täynnä ylitunnollisia ihmisiä, jotka raatavat päivästä toiseen epäkiitollisessa työssä pienellä palkalla niin kauan kunnes kamelin selkä katkeaa ja päädytään tällaiseen hermoromahdukseen kuten ko. opettaja. Voin kuvitella, että tämäkin ihminen on puurtanut koko ikänsä ensin maisterin paperit ja vielä lisensiaatin tutkinnon (samalla käyden määräaikaisissa pienipalkkaisissa töissä), päässyt lopulta opettamaan lukioon, josta jälleen määräaikaisuuden päätyttyä joutunut yläasteelle opettamaan. Ja mitä kaikesta tästä useiden kymmenien vuosien aherruksesta ja kouluttautumisesta saa palkaksi? Päivästä toiseen haistattelua ja arvostelua, opetus menee kuin kuuroille korville ja lopulta ei ole mikään ihme, että haluaa vain iskeä päätään seinään.
Vierailija kirjoitti:
Kyseisiä teinejä puolustavilla viiraa päästä. Pahasti. Ei voi olla ok ja sallittavaa, että kakarat huutelee aikuiselle "ime munaa" ynnä muuta sontaa. Ajatelkaas, näiden mölyapinoiden pitäisi muutaman vuoden päästä alkaa pyörittää omaa taloutta, kantaa vastuu omista opinnoista ja hankkia omaa rahaa. Ei tule onnistumaan.
Minusta on outoa että teineja syytellään huonosta käytöksesta ja heidän vaadittaisiin käyttäytyvän tuollaisessa tilanteessa asiallisesti kun opettaja kirkuu ja rääkyy kurkku suorana haukkuen oppilaat, oppilaiden vanhemmat ja muut opettajatkin. Oppilaiden tosiaan pitäisi muutaman vuoden päästä alkaa pyörittämään omaa taloutta, mutta tosiaan vasta muutaman vuoden päästä, ei siis vielä. Kuten ess:n jutussa kerrotiin, niin seuraava tunti ko. luokan kanssa oli sujunut oikein leppoisasti. En ole lainkaan huolissani nuorten tulevaisuudesta. Tämä opettaja sen siijaan on jo sen ikäinen että hänen olisi jo kauan sitten pitänyt osata pyrittää taloutta sekä kantaa vastuuta itsestään, muista ihmisistä ja omista tekemisistään. Jos tuossa tilanteessa joku on se mölyapina, niin tuo opettaja. Opettaja tuossa sairastaa jotain jumalsyndroomaa ja kuvittelee lisurintutkintoineen olevansa kaikkien muiden yläpuolella ja kaikki muut on vaan tomppeleita ja maistereita kun ei tajua mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, koko maa on täynnä ylitunnollisia ihmisiä, jotka raatavat päivästä toiseen epäkiitollisessa työssä pienellä palkalla niin kauan kunnes kamelin selkä katkeaa ja päädytään tällaiseen hermoromahdukseen kuten ko. opettaja. Voin kuvitella, että tämäkin ihminen on puurtanut koko ikänsä ensin maisterin paperit ja vielä lisensiaatin tutkinnon (samalla käyden määräaikaisissa pienipalkkaisissa töissä), päässyt lopulta opettamaan lukioon, josta jälleen määräaikaisuuden päätyttyä joutunut yläasteelle opettamaan. Ja mitä kaikesta tästä useiden kymmenien vuosien aherruksesta ja kouluttautumisesta saa palkaksi? Päivästä toiseen haistattelua ja arvostelua, opetus menee kuin kuuroille korville ja lopulta ei ole mikään ihme, että haluaa vain iskeä päätään seinään.
Jos itse hakeutuu väärälle alalle niin ei voi syyttää kuin itseään. Kun ottaa jonkun työ vastaan, niin se hoidetaan ammattimaisesti eikä purnata että vittu kun mä jouduin tänne.
Mua ahdistaa kun koulussa on näitä alemman yhteiskuntaluokan wt-pissiksiä, koska me, jotka oikeesti halutaan oppia jotain, unohdetaan. Noita komentaessa menee kauheesti aikaa, eikä opettajilla oo aikaa auttaa muita. :(
Oon kasilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseisiä teinejä puolustavilla viiraa päästä. Pahasti. Ei voi olla ok ja sallittavaa, että kakarat huutelee aikuiselle "ime munaa" ynnä muuta sontaa. Ajatelkaas, näiden mölyapinoiden pitäisi muutaman vuoden päästä alkaa pyörittää omaa taloutta, kantaa vastuu omista opinnoista ja hankkia omaa rahaa. Ei tule onnistumaan.
Minusta on outoa että teineja syytellään huonosta käytöksesta ja heidän vaadittaisiin käyttäytyvän tuollaisessa tilanteessa asiallisesti kun opettaja kirkuu ja rääkyy kurkku suorana haukkuen oppilaat, oppilaiden vanhemmat ja muut opettajatkin. Oppilaiden tosiaan pitäisi muutaman vuoden päästä alkaa pyörittämään omaa taloutta, mutta tosiaan vasta muutaman vuoden päästä, ei siis vielä. Kuten ess:n jutussa kerrotiin, niin seuraava tunti ko. luokan kanssa oli sujunut oikein leppoisasti. En ole lainkaan huolissani nuorten tulevaisuudesta. Tämä opettaja sen siijaan on jo sen ikäinen että hänen olisi jo kauan sitten pitänyt osata pyrittää taloutta sekä kantaa vastuuta itsestään, muista ihmisistä ja omista tekemisistään. Jos tuossa tilanteessa joku on se mölyapina, niin tuo opettaja. Opettaja tuossa sairastaa jotain jumalsyndroomaa ja kuvittelee lisurintutkintoineen olevansa kaikkien muiden yläpuolella ja kaikki muut on vaan tomppeleita ja maistereita kun ei tajua mitään.
Se leppoisuus riippuu kovasti oppiaineesta. Itselläni on ruotsin open paperit ja ruotsi on monelle punainen vaate (sivistymätön koti...) Toinen ongelma on sijaisuus. Sijaisten kiusaaminen on perinne.
Ja ei, en ole opettajana, vaikka pätevyys löytyykin. Kotona on pari teiniä ja useampi vaihtari on meillä asunut. Heissä näkee myös ihan saman ilmiön - osa tulee kodeista, joissa ei käytöstä osata opettaa ollenkaan, meillä yksi avioerolapsi sekoili täysin. Näki kilsojen päähän ettei ollut ollut kunnollisra aikuista elämässä ikinä.
Luultavasti tuo perseily on jatkunut jo pitkään. Muistan omalta yläasteajalta, että nuo wt-porukan lapset ottivat silmätikukseen jotkut tietyt opettajat, joita sitten kiusattiin. Muiden opettajien tunneilla oltiin kunnolla. Ihme ettei näitä opettajien sekoamisia tapahdu enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän olisi, kun näiden hemmoperseiden vanhemmat jotuisivat vetämään yhden päivän ajan oppitunnit sen luokan edessä. :D Voisi muuttua käsitys työstä ja saada miettimään omia vaatimuksia koulun suhteen.
Mä voisin vetääkin. Vedän samanikäisille nuorille urheilutreenejä.
Meillä oli lukion eka vuonna yksi opettaja, joka ei osannut kummoisesti opettaa. Totta kai se ärsytti ja turhautti. Mutta alettiinko häiriköimään? Ei. Miksiköhän ei? Ehkä siksi, että lukiossa porukka oli jo sen verran valikoitunutta, että tuo tyhmempi aines oli tipahtanut pois ja meillä oli ymmärrystä lähteä ratkaisemaan asiaan muilla keinoilla ja asiaan saatiinkin kaikkia osapuolia miellyttävä ratkaisu. Ikää oli kuitenkin vain 2 vuotta enemmän kuin noilla videon pissiksillä.
Ymmärrän täysin opettajaa. Onhan hän sentään lisensiaatti, että respect my authority. Miten voikin olla, että tuolla asenteella ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lukion eka vuonna yksi opettaja, joka ei osannut kummoisesti opettaa. Totta kai se ärsytti ja turhautti. Mutta alettiinko häiriköimään? Ei. Miksiköhän ei? Ehkä siksi, että lukiossa porukka oli jo sen verran valikoitunutta, että tuo tyhmempi aines oli tipahtanut pois ja meillä oli ymmärrystä lähteä ratkaisemaan asiaan muilla keinoilla ja asiaan saatiinkin kaikkia osapuolia miellyttävä ratkaisu. Ikää oli kuitenkin vain 2 vuotta enemmän kuin noilla videon pissiksillä.
Kasiluokka on se pahin. Siis murrosiän kannalta. Tuo ope ei kyllä kuulunut yläkouluun. Lukiossa olisi varmaan pärjännytkin.
Just. Minusta opettajan epäammattimaista ja epäasiallista käyttäytymistä on ihan aiheellista kritisoida, vaikka sen taustalla on selvästi mielenterveydellisiä ongelmia. Äänekäs enemmistö tuntuu rummuttavan raivo-open puolesta, ja minua huolettaa se miten kommenteissa yritetään oikeuttaa ja normalisoida sellaista käytöstä. Ratkaisetteko te omat ongelmanne samalla tavalla perheen kesken ja työpaikalla, ettekä siksi näe siinä mitään väärää?
Olen myös huolissani siitä miten rumasti täällä ja muilla kommenttipalstoilla on näistä oppilaista ja nuorisosta yleensäkin kirjoitettu. Haukuttu ilkein sanankääntein, todettu että turpaan pitäisi vetää, ja että eivät muka ansaitse samoja ihmisoikeuksia. Siinäpä vasta hyvää esimerkkiä. Ei ihme että nuoriso voi huonosti, kun aikuisetkaan ei osaa käyttäytyä ihmisiksi.
Niin ja 1-vuotias tyttäreni ei ole tuolla luokalla. Obviously.
Vierailija kirjoitti:
... ja kun nämä kullannuput siirtyvät työelämään, niin ai että!