Burn out -opettajan haukkujat tuntuvat olevan näiden perseilijäteinien vanhempia
Sivistys- ja ÄO-taso sitä luokkaa argumenteissaan, että huh. Kuten joku fiksu jossain keskustelussa kommentoi, BURN OUT on nimenomaan LOPPUUNPALAMINEN! Totaalinen romahdus, jossa ei perkele toimi kuten normaalisti ja normaalilla arvostelukyvyllään.
Mulla vaan on niin paha mieli opettajan puolesta ja raivostuttaa nämä muka-kaikestakaiken tietävät besser wisserit, jotka on niin hyviä sanomaan tylyt tuomionsa, vaikka ei varmasti ole samanlaista helvettiä läpikäyneet kuin tämä opettaja.
Että päänpaijausta vaan näille teidän kullanmurupulleroisille, jotka haistattelee vittua ja käskee opettajan imeä munaa raukkaparkoina siellä aiphoniensa kanssa ihan v***n kärsivinä uhreina.
Kommentit (282)
Olkoon vaikka kuinka kakaroita ja perseilijöitä, mutta toi opettaja ei oo terve. Jos on ammattitaitoa, tuossa tilanteessa pitäisi osata lähteä tai pyytää apua. Noin alas EI VOI VAJOTA, ne on kasiluokkalaisia ja opettaja kiljuu kun mikäkin hirviö. Ihmisellä pitää olla sen verran selkärankaa ja itsetuntoa että pysyy järjissään ja osaa käyttäytyä jos oppilaat ovat keskenkadvuisia. En puolusta noita kakaroita tippaakaan, opettajan vaan pitäisi olla se järjissään oleva joka pyytää apua tai hoitaa tilanteen ammattimaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään paha mieli open takia. Aikuinen osaa, tai pitäisi osata hakea apua ennen kuin tilanne on noin tulehtunut ja paha. Onko hän kertaakaan ilmoittanut rehtorille mitä hänen tunneillaan tapahtuu. Lehden mukaan hän on ollut ko. koulussa töissä elokuusta saakka eli n. kaksi kuukautta. Ajatteliko hän jaksaa toukokuun loppuun asti samoilla opetusmetodeilla mitä videolla nähtiin? Kuten syyttämällä oppilasta valehtelijaksi tai kehitysvammaiseksi tai tolvanaksi?
Tiedätkö millaisen helvetin opettaja on käynyt läpi kun siitä puhut? Sitähän emme tiedä millasta helvettiä oppilailla on ollut elokuusta saakka, voimme vain arvailla.
p.s. teinini ei ole perseilijä
Bussissa kun joka päivä seuraa teinien menoa niin onhan se ihan järkyttävää. Suurimmalla osalla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Itse kävin yläasteen 15 vuotta sitten ja vaikka omalla luokallanikin oli "villejä poikia" niin kyllä he tarpeen vaatiessa osasivat käyttäytyä.
Mun mielestä nuoret käyttäytyy busseissa ihan ok. Suurin osa näprää kännykkäänsä tai istuu luurit korvilla. Ei niistä mulle ole ollut mitään haittaa. Hyvin harva siellä huonosti käyttäytyy. Enemmän mä olen huonosti käyttäytyviin keski-ikäsiin naisiin tai mummoihin törmännyt. Ne vasta osaa olla karmeita, naamat nuorsunv...lla ilman minkäänlaisia käytöstapoja. Odottavat että muut käyttäytyy ja palvelee heitä ja itse ei tarvi tehdä mitään.
Mutta ainahan se on ollut niin että juuri se senhetkinen nuoriso on se kaikkein pahin ja kauhein. Ikinä ei ole pahempia ollut. Odotetaan vaan sitä seuraavan sukupolven esiin astumista, ne ne vasta onkin kauheita, ihan karmeita, nämä nykyiset on niihin verrattuna ihan kuoropoikia :)
Minusta sekä oppilaat että opettaja käyttäytyivät huonosti. Erityisesti korpeaa nimittäminen kehitysvammaiseksi. Ei kusipää ääliö ole sama asia kuin kehitysvammainen. Miksi pitää solvata täysin ulkopuolista ihmisryhmää? Tietty ne oppilaat tarvitsisi remmistä ja lujaa. Vaikea enää keskustellen korjata kun kakarat kasvatettu tuollaisiksi.
Luultavasti tuossa on käynyt niin, että tuo kyseinen päivä ja tunti oli se mikä katkaisi tuon opettajan selkärangan ja aiheutti "sekoamisen". Ehkä jo aiemmin on ahdistanut ja ärsyttänyt olla noiden sankareiden opettaja, mutta nyt vaan tuli vastaan se raja joka poltti ihan piippuun ja lopputulos oli tuo. Tuskin on aiemmin noin rääkynyt.
Olen vähän miettinyt tässä, että jos minä olisin koulussa sekoillut pahemmin niin olisiko yksikään naisopettaja saanut minua kuriin, tulin siihen tulokseen, että ehkä yksi kaikista naisista olisi siihen pystynyt. Isolla ehkällä. Eikä kovin moni muukaan poika olisi alkanut käyttäytyä paremmin jos naisopettaja olisi käyttäytymiseen puuttunut, eikä käyttäytyneet vaikka puuttuikin. Varmasti on sellaisiakin naisopettajia jotka saa kurin aikaan, mutta meikäläisen kohdalle sellaista ei ole sattunut. Se on vaan ihan eri asia kun aikuinen mies karjahtaa, että turpa kiinni, tai että nyt oli viimeinen kerta kun teit noin. Naisopettajat ovat mielestäni parempia opettamaan, mutta miehet taas saa paremmin kurin aikaan. Toisaalta taas jos jollain miesopettajalla on lyhyt pinna, niin moni häirikkö varmasti ihan kiusallaan ärsyttää siihen pisteeseen, että se opettaja sitten pimahtaa ja nostelee seinille tai vastaavaa.
Terveisin Naispelko23
Nykyisin huomaa et suurin osa nuorista on wt-perheistä lähtöisin.
Alakouluissa on rankempaa kuin yläkouluissa. Suuri osa teineistä ymmärtää puhetta ja hjumoria. Alakoulussa on tosi hankalia ja väkivaltaisia ressuja. T. yhtenäiskoulun ope.
Kyllä meilläkin yksi opettaja romahti yläasteella aikoinaan luokan edessä. Itki ja haukkui. Huono päivä? Onneksi silloin ei ollut älypuhelimia kuvaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyseisiä teinejä puolustavilla viiraa päästä. Pahasti. Ei voi olla ok ja sallittavaa, että kakarat huutelee aikuiselle "ime munaa" ynnä muuta sontaa. Ajatelkaas, näiden mölyapinoiden pitäisi muutaman vuoden päästä alkaa pyörittää omaa taloutta, kantaa vastuu omista opinnoista ja hankkia omaa rahaa. Ei tule onnistumaan.
Tämä!!! Olen itse opettaja ja kun katsoo meidänkin koulun oppilaita, niin jo nyt voi nähdä, että varmasti 20% on sellaisia, ettei niistä tule koskaan työtä tekeviä veronmaksajia tähän yhteiskuntaan. Kotiasiat on niin rempallaan, monenlaista diagnoosia, "pelkotiloja" ja ahdistuneisuutta yms. yms...
Opettajana näkee aika hyvin, kuka on sitä ainesta, mikä menee vankilaan tai alkaa käyttää päihteitä, ellei jo käytä. Kuka menestyy, vaikkei ehtisi kovin paljon tukea. Sitten se keskikasti ja joku satunnainen, joka onnistuu ryhdistäytymään suosta.
Itse olen käynyt yläasteen jo kohta 20 vuotta sitten ja jo silloin oli meininki luokassa sellaista, että ihmettelen miten siellä yksikään opettaja selvisi järjissään. No, kaikki eivät ihan järjissään olleetkaan. Itsekin kärsin ja olin ärsyyntynyt siellä, kun muutama jätkä pilasi kaiken riehumisella ja törkeydellä. Enkä ollut itse edes kiusan tai pilkan kohteena, niinkuin jotkut luokkakaverit. Oli ihanaa päästä lukioon, missä oli ihan erilainen meininki ja opettajatkin saivat tehdä omaa työtään rauhassa!
Vierailija kirjoitti:
No nuo videolla huudelleet oppilaat ovat kyllä yksiä kusipäitä, mutta ei tuo opettaja vaikuta auktoriteetilta. Itse olin kiltti yläasteella, mutta muistan että oli maikkoja joille oli helppo nauraa. Epävarmuus, tehottomuus ja sellainen yleinen häslääminen oli joillekin ihan ominaispiirre. Helposti kiihtyminen on pahinta mitä opettaja voi tehdä.
Olen sitä ikävuotta, joilla oli 3510-mustavalkonokiat. Ne oli kaikkilla luokassa esillä, varsinkin ruotsin tunnilla. Opettaja oli täysin tehoton, saattoi keskittyä yhden oppilaan tenttaamiseen ja muut alkoi puhumaan keskenään. Ei auktoriteettia, nariseva ääni eikä osannut improvisoida tehtäviä. Kasilla tuli uusi ruotsinmaikka: kuin yötä ja päivää olisi verrannut. Kappaleet käsiteltiin nopeammin, ihan erilaisia tehtäviä, enemmän mielenkiintoisia aihealueita, ei hermostunut ja osasi virittää porkkanoita opiskeluun. Puhui myös muuten opiskeluun kuulumatonta, osasi oikeasti "kasvattaa" ja sai syömään kädestä. Ja ihan tosi, meillä oli luokassa ihan hirveitä tappelijoita ja pissiksiä jotka rikkoi koulun tavaroita. Pointti on se, että pitää osata tulla vastaan ja oikeasti ymmärtää niitä teinejä. Saattaa käydä paska mäihä ja mikään ei auta, mutta se on jo puoli matkaa.
Mietippäs omalle kohdallesi. Mieti itsesi työhön, missä et voi olla oma itsesi koska jonkun huonosti kasvatettu kakara alkaa piinaamaan sinua. Sellaista on opettajan työ. En haluaisi olla päivääkään opettaja. Heidän pitää joko kovettaa itsensä tai sitten osata tehdä opetusaineestaan mielenkiintoinen. No, muistan itse, että ei se ruotsin kielioppi kiinnostanut pätkääkään, mutta mitä tekee hyvin kasvatettu lapsi? Istuu hiljaa ja vaikka piirtää. Ei ala vainoamaan opettajaa ja pakota opettajaa olemaan jotain mitä opettaja ei halua olla.
Jos ei ole ollut opettajan asemassa, ei voi tietää miten vaikeaa työ voi pahimmillaan olla. Käytöshäiriöisiä lapsia ja nuoria on lähes joka ryhmässä. Ryhmä nuoria kun hyökkää opettajaa vastaan ja iskee ihon alle, siitä on leikki kaukana. Nykyään ei voi edes käyttää perinteisempiä keinoja tilanteiden purkamiseen, ettei vaan loukata nuoren herkkää kehitystä ja koulu saa syytettä. Vanhemmat eivät aseta rajoja, empatia on täysin kadonnut.. vaikea siinä koulun yrittää koulia täysin tuuliajolla riehuvia teinejä. Älkää tuomitko opettajaa, vanhemmissa ja vapaassa kasvatuksessa syy. Olisiko aika palauttaa kuri ja kunnioitus. Kaikki sympatia opettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät vain tajua, että tuo käytös on ollut osa opettajan arkea jopa kymmeniä vuosia. Taustalla voi olla murheita tai sairauksia omassa elämässä. Jopa huonoati nukuttu yö vähentää kykyä säädellä tunteita. Kyllä joskus pinna varmasti palaa, kun yrittää opettaa videon kaltaisia apinalaumoja. En menisi ylä-asteen opettajaksi mistään hinnasta.
No mitäs me niiden teinien taustalta löydetään jos aletaan miettiä? Olisko nekin hormonimyrskyissä, nukkuneet huonosti, tulleet kiusatuiksi, kotona sairautta, työttömyyttä, väkivaltaa, vanhempien eroja, kuolemaa, huonoja opettajia jne. Ei voi olla, nämä (teko)syyt on varattu vaan aikuisille naisille, nuoret on vaan apinoita ja hirviöitä. Vain opettajalla on hyvä syy riehumiseensa. Eikö niin. Aikuinen joka ei osaa hillitä itseään on ihan ymmärrettävä, mutta teini joka ei osaa hillitä itseään on monsteri. Aikuinen saa anteeksi huonon käytöksensä, mutta nuoret ei. Aikuista pitää ymmärtää, teinejä ei saa koska ne on saatanasta.
Tää nuorten demonisointi ja opettajan päänsilittäminen on jo naurettavaa. Aikuinen on aikuinen. Aikuisella on aikuisen vastuu tekemisistään. Vaikka olis opettaja.
Siinähän olisi, kun näiden hemmoperseiden vanhemmat jotuisivat vetämään yhden päivän ajan oppitunnit sen luokan edessä. :D Voisi muuttua käsitys työstä ja saada miettimään omia vaatimuksia koulun suhteen.
Tuolla videolla opettaja huusi, kirkui, haukkui ja kiroili ensin eli aloitti koko riitelyn. Toki se että oppilaat ovat käyttäneet puhelinta tunnilla on väärin ja siitä pitäisi tulla rangaistus, jälki-istunto, luokasta poistaminen tai vähintään huomautus wilmaan. Ja jos oppilas oli häiriköinyt jatkuvasti tuntia niin opettajan olisi vain pitänyt käskeä kyseinen oppilas ulos luokasta ja jatkaa muiden opettamista. Ei alkaa kiljua hysteerisesti.
Tuo opettajan käytös oli täysin kohtuutonta ja järjetöntä, varmaan kyse oli burnoutista tai muusta mielenterveyden (hetkellisestä?) romahduksesta, jonka takia tunnen empatiaa kyseistä opettajaa kohtaan ja toivon että hän saa apua. Selkeästi hän ei ole työkykyinen ja mielestäni on aika paljon vaadittu 14 vuotiailta että he osaisivat reagoida oikein ihmiseen joka on noin sekavassa tilassa. Moni aikuinenkaan tuskin tietäisi mitä tehdä jos esim pomo tai työkaveri saisi vastaavan lähes psykoottisen raivokohtauksen. Oppilaiden reaktio oli tosin se huonoin mahdollinen kun he provosoituivat ja lähtivät siihen huutamiseen ja kiroiluun mukaan.
Katsokaa oikeasti se video, kyse ei ollut mistään normaalista kerran tai kaksi huutamisesta vaan minuutteja jatkuvasta hysteerisestä huutamisesta, lähin vertailu kohta olisi uhmaikäisen itkupotku raivarit. Henkisesti terve aikuinen EI käyttäydy noin. Kyseinen opettaja selvästi tarvitsee sairaslomaa ja apua tunteiden käsittelyyn. Oppilaiden kanssa tilanne pitää käsitellä ja jatkossa toisesta varoituksesta käytävään loppu tunnin ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ollut opettajan asemassa, ei voi tietää miten vaikeaa työ voi pahimmillaan olla. Käytöshäiriöisiä lapsia ja nuoria on lähes joka ryhmässä. Ryhmä nuoria kun hyökkää opettajaa vastaan ja iskee ihon alle, siitä on leikki kaukana. Nykyään ei voi edes käyttää perinteisempiä keinoja tilanteiden purkamiseen, ettei vaan loukata nuoren herkkää kehitystä ja koulu saa syytettä. Vanhemmat eivät aseta rajoja, empatia on täysin kadonnut.. vaikea siinä koulun yrittää koulia täysin tuuliajolla riehuvia teinejä. Älkää tuomitko opettajaa, vanhemmissa ja vapaassa kasvatuksessa syy. Olisiko aika palauttaa kuri ja kunnioitus. Kaikki sympatia opettajalle.
Kunnioitus ei tule tuosta vaan, se ansaitaan omalla käyttäytymisellä. Ja sitä ei saa haukkumalla oppilaita idiooteiksi ja kehitysvammaisiksi. Tuskinpa suakaan työpaikalla kiiteltäis jos saisit tuollaisen kohtauksen ja haukkuisit työkaverisi. Aikuisella on vastuu omista teoista, ihan kaikesta ei voi syyttää teinejä. Vaikka se onkin se helpoin tapa livetä vastuusta. Tässä maassa on satoja opettajia jotka osaa pitää kuria ja joita kunnioitetaan, eikä sen saavuttamiseen ole tarvinnut riehua ja kiljua kuin heikkopäinen.
Nyt jään odottamaan, onko tällä episodilla mitään vaikutusta valtakunnallisella tasolla. Kännykät ovat olleet jo pitkään ongelma luokissa. Olen lukuisia kertoja ehdottanut kieltämistä koulupäivän ajaksi, mutta ei. Ensimmäisten tullessa ei ollut käytävälle komentaminen enää rangaistus, kun saattoi pelata matopeliä siellä sen ajan, jos ei tyhjentänyt kavereiden takintaskuja. Sitten tulivat älypuhelimet ja some. Ehdoton kielto päivän ajaksi ja keräys esimerkiksi koriin. Tosin teknologian kehittyessä tarvitsee varmaan kohta jonkun signaalipaljastimen, ettei ole toista takataskussa...
Vierailija kirjoitti:
Joo, käy kyllä opettajaa sääliksi. Ja aatelkaa, ei mee kuin muutama hassu vuosi ja joku näistä perseilijäteineistä on jonkun meistä työkaveri. Eikä ne kaikki tuosta mihinkään aikuistu.
Ja muutaman vuoden päästä nämä kyseiset kasvatuksen kukkaset ovat arvostelemassa sen ajan teinien käytöstä.
Luin juuri facebookissa kun vanha koulukaveri oli viemässä kyseisiä oppilaita saunan taakse ja kauhisteli näiden käytöstä. Ennen vanhaan kun nuoret osasivat käyttäytyä.. Hyvin on vain aika kullannut muistot, sillä 10v. sitten hän oli itse juurikin se häirikkö, joka aukoi päätään sekä opettajille että muille oppilaille.
Mielestäni tuo opettaja vaikuttaa perus femakkoräksyttäjältä, joka on vieraantunut todellisuudesta. Vaikuttaa hankalalta ihmiseltä ja siihen oppilaat iskevät, koska eivät siedä erilaisuutta. Todennäköisesti sopisi paremmin ihan muihin työtehtäviin tai jos on oikeasti hyvä opettaja, niin sitten yliopistoon luennoimaan, koska siellä ei opettajan kimppuun hyökätä tuolla tavoin.
Ihmiset eivät vain tajua, että tuo käytös on ollut osa opettajan arkea jopa kymmeniä vuosia. Taustalla voi olla murheita tai sairauksia omassa elämässä. Jopa huonoati nukuttu yö vähentää kykyä säädellä tunteita. Kyllä joskus pinna varmasti palaa, kun yrittää opettaa videon kaltaisia apinalaumoja. En menisi ylä-asteen opettajaksi mistään hinnasta.