Missä menevät kohtuuden rajat? Kysy alkoholinkäytöstä – Ehyt ry vastaa to klo 13–15!
”Pitkä päivä takana. Lapset nukkuvat. Lasillinen viiniä. Ehkä toinenkin, olen ansainnut sen. Ottaisinko vielä kolmannen?”
Kuulostaako tutulta? Missä sinun mielestäsi menee alkoholin kohtuukäytön raja? Mistä tietää, että juominen muuttuu ongelmaksi? Voiko alkoholia juoda, kun lapset ovat kotona?
Jätä kysymyksesi tai kommenttisi aiheesta alle, Ehyt ry:n asiantuntijat osallistuvat keskusteluun to 13.10. klo 13–15 vauva.fissä.
Kommentit (88)
Olen omasta mielestäni kohtuukäyttäjä.. Juon päivittäin ehkä yhden lasillisen viiniä tai yhden siiderin, viikonloppuna vähän enemmän. Silti se yksi on aina saatava ja mietin jskus, olenko riippuvainen?
Hieman kaluttu luu tämä aihe, ei millään pahalla.
Johan se lääketieteellisestikin tiedetään mikä on kohtuukäyttöä; annos tai korkeintaan kaksi vuorokaudessa. (1 annos on esim. 3,33 desin pullo keskiolutta)
Otan joka päivä viiniä lasillisen tai kaksi tai sitten olutta (33cl tölkki) kahdesti tai kolmesti päivässä. Joskus on pari päivää taukoa enkä juo koskaan itseäni humalaan. Ainoastaan, jos olen ulkona viihteellä, niin silloin saatan juoda itseni humalaan. Käyn viihteellä ehkä kerran kuukaudessa. Olen kertonut työkavereilleni valitettavasti pariin kertaan ja he ovat olleet järkyttyneitä. Sanovat, että minulla olisi selvästi joku ongelma alkoholin kanssa. Mietin että miten asia oikeasti on, koska mielestäni olen kohtuu käyttäjä, vaikka sitä tulee arkisinkin juotua. Miten asian laita on?
Kolme lasia illassa kun lapset nukkuvat on liikaa! Pitää olla ajokunnossa! Jollekin se yksi siiderikin on liikaa.
Ja jos ei ole koskaan ajokunnossa ei saa ikinä hankkia lapsia vai?
Mitä jos vedän nyt pullon ranskalaista viinaa? Entä jos juon Tallinnassa 24 tölkkiä kaljaa? Kuuluuko siitä ääni, jos vain naapurin koira huomaa?
Jos tuottaa vaikeuksia olla ilman alkoholia, on käyttö ongelmallista.
Varataan tämä ketju kysymyksille, jotka liittyvät alkoholinkäyttöön ja kohtuuden rajoihin. Muut keskustelut kannattaa avata omaksi ketjukseen.
Arvoisat asiantuntijat!
Asteikolla 1-5, kuinka suuri moraalirikollinen olen, jos juon kaljaa yli "sallitun", 4-5 tölkkiä päivässä?
Miten vanhempien alkoholinkäyttö vaikuttaa nuorten alkoholinkäyttöön? Entä nuorten alkoholinkäyttöön aikuisuudessa?
En ymmärrä, miksi "sivistynyttä alkoholinkäyttöä" olisi opeteltava pienestä pitäen kotona, eli toisin sanoen katseltava, kun vanhemmat tissuttelevat päivittän ne 1-2,3,4... annostaan viiniä tms? Alkoholi ei ole millään tavalla terveydelle välttämätöntä. Se on karsinogeeni.
T. Pää aina selvänä :)
Jos et pysty seuraavaa kuukautta olemaan ajatuksissasi täysin ilman alkoholia, on sinulla jonkin asteinen ongelma alkoholin suhteen.
Pari tölkkiä olutta joka arki-ilta rentouttaa mukavasti, viikonloppuna sit kunnon kännit. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty seuraavaa kuukautta olemaan ajatuksissasi täysin ilman alkoholia, on sinulla jonkin asteinen ongelma alkoholin suhteen.
Sama pätee kahviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama pätee kahviin.
Ja tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama pätee kahviin.
Ja tupakkaan.
Ja uskontoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama pätee kahviin.
Ja tupakkaan.
Ja uskontoon.
Ja nopeisiin hiilihydraatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Hieman kaluttu luu tämä aihe, ei millään pahalla.
Johan se lääketieteellisestikin tiedetään mikä on kohtuukäyttöä; annos tai korkeintaan kaksi vuorokaudessa. (1 annos on esim. 3,33 desin pullo keskiolutta)
Muistaaksen 6 annosta viikossa oli jo naiselle todella paha terveysriski, eli tuo ehdottamasi 7+ ampuu siitä jo reippaasti yli.
Kohtuukäyttöä on kun silloin tällöin ottaa yhdestä muutamaan, ei jokailtainen tissuttelu..,
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei ole koskaan ajokunnossa ei saa ikinä hankkia lapsia vai?
Lapsia ei tule myöskään hankkia, jos ei omista ajokorttia.
Kuinka paljon johtavassa asemassa olevan lääkärin on sopiva käyttää alkoholia ? Saako lääkäri potkut, jos jää kiinni työpaikalla ryyppäämisestä ? Kuka on vastuussa jos lääkäri hoitaa potilaita alkoholin vaikutuksen alaisena ?