Missä menevät kohtuuden rajat? Kysy alkoholinkäytöstä – Ehyt ry vastaa to klo 13–15!
”Pitkä päivä takana. Lapset nukkuvat. Lasillinen viiniä. Ehkä toinenkin, olen ansainnut sen. Ottaisinko vielä kolmannen?”
Kuulostaako tutulta? Missä sinun mielestäsi menee alkoholin kohtuukäytön raja? Mistä tietää, että juominen muuttuu ongelmaksi? Voiko alkoholia juoda, kun lapset ovat kotona?
Jätä kysymyksesi tai kommenttisi aiheesta alle, Ehyt ry:n asiantuntijat osallistuvat keskusteluun to 13.10. klo 13–15 vauva.fissä.
Kommentit (88)
Liika on liikaa, mutta kohtuus ei ole koskaan tarpeeksi.
Minä juon lasin-kaksi viiniä noin 3 kertaa viikossa. Aina kuitenkin niin, että olen ajokunnossa eli vesiselvä kun joudun autoilemaan. Nyt antibioottikuurin jälkeen ei ole tehnyt yhtään mieli edes lasillista, joten kuukausi on mennyt ilman että viini olisi edes käynyt mielessäni.
Olen mielestäni kohtuukäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasia illassa kun lapset nukkuvat on liikaa! Pitää olla ajokunnossa! Jollekin se yksi siiderikin on liikaa.
Entä jos ei ole autoa?
Epäilen että ex-vaimoni on yhä pahenevissa määrin liusumassa alkoholismin tielle. Vielä yhdessä ollessamme hänen piti joka päivä saada lasi/kaksi viiniä ja viikonloppuisin molempina iltoina min. 6 lasia. Eron jälkeen hän on lihonnut ja syyksi epäilen alkoholia. Lisäksi hänen paras ystävänsä on alkoholisti (ei pystynyt esim. lopettamaan juomista raskaana ollessaan). Nyt nuo sitten porukalla istuvat iltaa lasten ollessa läsnä. Miten pystyisin varmistamaan etteivät lapseni joudu altistumaan humalaisille ihmisille?
M43
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus loppuu siihen hetkeen kun pullon korkki avataan.
Absolutismi on kohtuutta?
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että ex-vaimoni on yhä pahenevissa määrin liusumassa alkoholismin tielle. Vielä yhdessä ollessamme hänen piti joka päivä saada lasi/kaksi viiniä ja viikonloppuisin molempina iltoina min. 6 lasia. Eron jälkeen hän on lihonnut ja syyksi epäilen alkoholia. Lisäksi hänen paras ystävänsä on alkoholisti (ei pystynyt esim. lopettamaan juomista raskaana ollessaan). Nyt nuo sitten porukalla istuvat iltaa lasten ollessa läsnä. Miten pystyisin varmistamaan etteivät lapseni joudu altistumaan humalaisille ihmisille?
M43
Tee epäilystä lasu ja vaadi huoltajuutta. Näinhän ne naisetkin tekevät, heti kun on edes epäilys niin mies on käytännössä kelvoton huoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö edelliselle. Ei kaikessa se "kultainen keskitie" ole suinkaan paras valinta. Vai mikä olisi sopiva määrä huumeita tai huumaavia lääkkeitä kristitylle? Ihmisen keho on Jumalan temppeli, jota on arvostettava. Todellisen kristityn elämään ei terveyttä tahallaan vahingoittava toiminta sovi.
Suomi on vapaa maa ja kristillinen maa.
Kuvailemasi ihanne kuulostaa enemmänkin islamilta tai buddhalaisuudelta. Idässä myös teloitetaan ihmisiä siitä hyvästä että ovat päättäneet itse omasta vartalostaan.
Mitä jos jokainen itse päättää itse omasta raittiudestaan eikä Imaani esimerkiksi?
Monissa paikoissa teloitetaan tai muuten tapetaan ihmisiä, jotka ovat päättäneet itse omasta uskonnostaan tai uskonnottomuudestaan.
Mitä voi tehdä jos puolisolla on alkoholiongelma eikä hän itse halua sille mitään tehdä?
Tunnistaa ja tunnustaa sen kyllä itsekin, muttei tee asialle mitään.
Jos käytdään ulkona yhdessä, on se aina itselle suht kamalaa. Liian kiire juoda koko ajan. Juominen hallitsee myös matkoja ja kaikkia muitakin reissuja, työmatkoista lähtien.
Mitä ihmiselle voi tehdä joka tietää, muttei ilmeisesti välitä kuin vasta sitten kun on liian myöhäistä?
Toimitus kirjoitti:
”Pitkä päivä takana. Lapset nukkuvat. Lasillinen viiniä. Ehkä toinenkin, olen ansainnut sen. Ottaisinko vielä kolmannen?”
Kuulostaako tutulta? Missä sinun mielestäsi menee alkoholin kohtuukäytön raja? Mistä tietää, että juominen muuttuu ongelmaksi? Voiko alkoholia juoda, kun lapset ovat kotona?
Jätä kysymyksesi tai kommenttisi aiheesta alle, Ehyt ry:n asiantuntijat osallistuvat keskusteluun to 13.10. klo 13–15 vauva.fissä.
Ei kuulosta tutulta. Arkijärkikin sanoo ettei lasten läsnäollessa juoda.
Haluatteko Suomeen totaalisen kieltolain vaikka alkoholin käyttö vähenee nuoremmissa ikäluokissa koko ajan? Muistatteko miten edellisen kieltolain aikana kävi?
Suomessa kännäily on paljon hyväksytympää kuin absolutismi.
Mistä johtuu, että joskus liian kostean illan jälkeen ei muista asioiden tapahtumajärjestystä?
Moi! Täällähän on syntynyt jo jonkin verran keskustelua aiheesta, upeaa. Aihe on monisyinen eikä yksinkertaisia vastauksia aina ole. Vastaamme ja kommentoimme täällä parin tunnin ajan :)
Sini ja Timo
EHYT ry
Miehelläni on pakonomainen tarve tulla humalaan vähintään pari kertaa viikossa, nyt juonut 2 yönä peräkkäin. Nauttii kun saa päänsä sekaisin, työt hoituu etätyönä. Mitä voin tehdä kun en enää jaksa? Myöntää itsekin olevansa alkoholiin koukussa, mutta ei ole voimia lopettaa. Nukun muutenkin huonosti, koska meillä on pieni vauva. Onko erilleen muutto ainut ratkaisu? Asumme minun omistamassani asunnossa onneksi, eli mies saisi lähteä. Mies ei ole koskaan väkivaltainen tms. mutta mielestäni moinen kännääminen ei vaan kuulu lapsiperheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon johtavassa asemassa olevan lääkärin on sopiva käyttää alkoholia ? Saako lääkäri potkut, jos jää kiinni työpaikalla ryyppäämisestä ? Kuka on vastuussa jos lääkäri hoitaa potilaita alkoholin vaikutuksen alaisena ?
Työelämässä kaikkia ammattiryhmiä koskevat samat säännöt ja lait. Eli kännissä ei mennä töihin. Jos kuka tahansa on humaltuneena työn äärellä, on hänen esimiehellään velvollisuus puuttua asiaan ja sopia jatkotoimenpiteistä.
Sini/EHYT ry
Epävarma kirjoitti:
Olen omasta mielestäni kohtuukäyttäjä.. Juon päivittäin ehkä yhden lasillisen viiniä tai yhden siiderin, viikonloppuna vähän enemmän. Silti se yksi on aina saatava ja mietin jskus, olenko riippuvainen?
Alkoholin kohtuukäyttönä pidetään, kun se on harvoin toistuvaa, alkoholia juodaan määrältään vähäisesti ja humalaan juominen on poikkeuksillista. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä riippuvuuteen voisi pitää omaa tunnetta, mikä juomisesta tulee. Jos oma juominen harmittaa itseään, silloin ehkä kannattaisi miettiä juomatapojen muutosta. Toistuvuus on ehkä se, mihin kiinnittäisin huomiota ja jokapäiväisen juominen kasvattaa alkoholin riskejä. Ehkä kannattaa harkita joihinkin iltoihin jotain mielenkiintoista toimintaa. Näin alkoholinkäytön hallinta lisääntyy ikäänkuin kaupanpäälle.
Täällä voit testata rajojasi: http://www.pelimesta.fi/audittest/test/audit.php
Timo/EHYT ry
Vierailija kirjoitti:
Hieman kaluttu luu tämä aihe, ei millään pahalla.
Johan se lääketieteellisestikin tiedetään mikä on kohtuukäyttöä; annos tai korkeintaan kaksi vuorokaudessa. (1 annos on esim. 3,33 desin pullo keskiolutta)
Kaluttu luu on kyllä :). Aiheesta ei kuitenkaan mielestäni voi koskaan puhua liikaa, kyllähän tähänkin keskusteluun on kysymyksiä saatu. Jotkut aiheet puhuttavat ikuisesti!
Voimme puhua myös haittakäytöstä kohtuukäytön rinnalla. Haitattoman juomisen rajat ovat tilanne- ja yksilösidonnaisia. Yhdelle alkoholi ei sovi lainkaan, toiselle taas vähäinen ja harvoin toistuva juominen aiheuttaa vain vähän haittoja.
Sini/EHYT ry
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasia illassa kun lapset nukkuvat on liikaa! Pitää olla ajokunnossa! Jollekin se yksi siiderikin on liikaa.
Hyvä pointti tuo joillekin yksikin siideri on liikaa! Olemme kaikki kovin erilaisia :).
Sini/EHYT ry
Eikö teitä oikeasti hävetä esittää asiantuntijoita, jollaisia ette selvästikään ole?
Eikö oikeasti hävetä kupata RAY:n rahoja peitejärjestöjen kautta yksityisiin taskuihin?
Osatteeko oikeasti vastata yhtenkään kysymykseen muuten kuin pelkillä itsestäänselvyyksillä?
Miksi välttelette asiallista kritiikiä, ettekä vastaa siihen?
Miten kannattaisi lähteä purkamaan tällaista tilannetta:
Juon alkoholia vähän. Monesti menee useampi viikko ilman yhtään annosta tai tyyliin lasi viiniä tai saunaolut. Käytän alkoholia lähinnä muutaman kerran vuodessa ystävien kanssa ulkona. Homma ei karkaa koskaan käsistä vaikka olenkin humalassa enkä ole koskaan esim. riidellyt tai pettänyt puolisoani humalassa. Nämä muutamat kerrat ovat kuitenkin ongelma puolisolleni, joka ei pidä siitä, että käyn ulkona ja juon. Hän ei myönnä olevansa mustasukkainen ja koska alkoholin käyttöni on kuitenkin vähäistä, hän ei voi perustella asiaa liikakäytölläkään. Silti tilanne on "ongelmallinen" lähes aina kun olen humalassa. Hän ei itse juo koskaan itseään humalaan. Hän ei halua kieltää minulta juomista, mutta se kuitenkin häiritsee häntä.
Kohtuus loppuu siihen hetkeen kun pullon korkki avataan.