Missä menevät kohtuuden rajat? Kysy alkoholinkäytöstä – Ehyt ry vastaa to klo 13–15!
”Pitkä päivä takana. Lapset nukkuvat. Lasillinen viiniä. Ehkä toinenkin, olen ansainnut sen. Ottaisinko vielä kolmannen?”
Kuulostaako tutulta? Missä sinun mielestäsi menee alkoholin kohtuukäytön raja? Mistä tietää, että juominen muuttuu ongelmaksi? Voiko alkoholia juoda, kun lapset ovat kotona?
Jätä kysymyksesi tai kommenttisi aiheesta alle, Ehyt ry:n asiantuntijat osallistuvat keskusteluun to 13.10. klo 13–15 vauva.fissä.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty seuraavaa kuukautta olemaan ajatuksissasi täysin ilman alkoholia, on sinulla jonkin asteinen ongelma alkoholin suhteen.
Sama pätee kahviin.
Kyllä, ja jotkut vapaaehtoisesti koukuttaa lapsensa kahviin.
Miksi kohtuukäytön sijasta ei voitaisi puhua enemmän raittiudesta? Ei kai lapsille ainakaan ole mitään haittaa raittiudesta?
Minä luulen että päihteiden raja menee siinä että jos sössii niin pahasti että joku näkee ja kokee ettei ole kykenevä vanhemmaksi ja lapset otetaan huostaan.
Siinä on se raja Suomessa. Se raja voi olla häilyvä ja riippuu sosiaalityöntekijästä sekä naapurin kristillisyydestä. Alkoholihan on laillista ja ei ole oikeastaan mitään tiettyä rajaa vaan raja on yksilöllinen, jota ei kukaan ulkopuolinen päätä. Ainoastaan voi tehdä ilmoituksen jos näkee ettei humalassa oleva ole kykenevä hoitamaan lapsiaan. Ehkä totaalisen sosialistisessa yhteiskunnassa ihmisten päihteiden käyttöäkin voisi kontrolloida tarkemmin, mutta haluammeko kontrollia. On taisteltu pitkä matka että saimme Suomeenkin yksilövapauden päättää itse edes siitä mitä aikuinen ihminen kurkustaan alas kaataa.
Toisaalta meillä on sellaisia laillisia yhdistyksiä ja firmoja jotka elävät ajatuksesta rajoittaa aikuisten ihmisten oikeutta päättää omasta vartalostaan. Ne viljelevät erilaisia valheita ja heitä tuetaan rahallisesti erilaisilta tahoilta.
Alkoholiongelma on ihan hyvä bisnes. Myydään alkoholia laillisesti ja määritellään alkoholisti ja tarjotaan tälle erilaisia hoitoja. Koko ongelman ympärille on luotu laajamittainen bisnes.
Enää meillä ei olekaan alkoholin käyttäjää, panimoa ja myyjää. On kaikenlaisia loisia ja silkkaa paskanjauhantaa joka ei oikeastaan edistä hyvinvointia vaan raha pirstaloituu ympäriinsä ja ne holistit jäävät vaille apua.
Vierailija kirjoitti:
Hieman kaluttu luu tämä aihe, ei millään pahalla.
Johan se lääketieteellisestikin tiedetään mikä on kohtuukäyttöä; annos tai korkeintaan kaksi vuorokaudessa. (1 annos on esim. 3,33 desin pullo keskiolutta)
Kuka tämänkin on määrittänyt ja millä meriitillä, faktalla, tai tutkimuksella se on todettu? Joku kukkis on sen päästään vetänyt. Se raja menee tasan siinä, missä enenmmän tai vähemmän kännissä oleminen useasti viikossa alkaa vahingoittaa muuta elämää. Joillekkin se on kaksi kaljaa päivässä, toisille pullo viiniä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kohtuukäytön sijasta ei voitaisi puhua enemmän raittiudesta? Ei kai lapsille ainakaan ole mitään haittaa raittiudesta?
Raittius liittyy vahvasti ulkopuolisiin uskontoihin joissa alkoholi on kielletty.¨Siksi meillä Suomessa ujostellaan raittiutta, koska se on niin totalitääristä ja ihmisen vapautta riistävää. Joissain maissa alkoholi on kielletty kuoleman uhalla. Meillä erilaiset huumausaineet ovat tavallaan sama.
Kristinuskossahan ei ole tapana tuomita toisen tapaa elää vaan omalla esimerkillään annetaan tavallaan mallia muille miten on hyvä elää ja jakaa hyvää. Tuomitseminen ja lasu-ilmoitukset eivät tue kristillistä sanomaa. Raittius ei muutenkaan tue kristinuskoa, koska kristitty kulkee aina keskitietä eikä ole äärimmäisyyksiin menevä. Eli kristitty ei kieltäydy lasillisesta tai pullosta hyvää viiniä.
Alkoholi on laillista. Ei ole syytä keskustella kohtuudesta tai siitä mikä on liian vähän alkoholia.
Suomi on vapaa maa ja täällä voi juoda itseltään vaikka hengen pois jos niin haluaa. Ja hyvä niin.
Holhous kuuluu Neuvostoliittoon.
Höpö höpö edelliselle. Ei kaikessa se "kultainen keskitie" ole suinkaan paras valinta. Vai mikä olisi sopiva määrä huumeita tai huumaavia lääkkeitä kristitylle? Ihmisen keho on Jumalan temppeli, jota on arvostettava. Todellisen kristityn elämään ei terveyttä tahallaan vahingoittava toiminta sovi.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö edelliselle. Ei kaikessa se "kultainen keskitie" ole suinkaan paras valinta. Vai mikä olisi sopiva määrä huumeita tai huumaavia lääkkeitä kristitylle? Ihmisen keho on Jumalan temppeli, jota on arvostettava. Todellisen kristityn elämään ei terveyttä tahallaan vahingoittava toiminta sovi.
Tämä siis edellistä edelliselle kirjoittajalle. Oli näköjään väliin tullut jo uusi viesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raittius liittyy vahvasti ulkopuolisiin uskontoihin joissa alkoholi on kielletty.¨Siksi meillä Suomessa ujostellaan raittiutta, koska se on niin totalitääristä ja ihmisen vapautta riistävää. Joissain maissa alkoholi on kielletty kuoleman uhalla. Meillä erilaiset huumausaineet ovat tavallaan sama.
Kristinuskossahan ei ole tapana tuomita toisen tapaa elää vaan omalla esimerkillään annetaan tavallaan mallia muille miten on hyvä elää ja jakaa hyvää. Tuomitseminen ja lasu-ilmoitukset eivät tue kristillistä sanomaa. Raittius ei muutenkaan tue kristinuskoa, koska kristitty kulkee aina keskitietä eikä ole äärimmäisyyksiin menevä. Eli kristitty ei kieltäydy lasillisesta tai pullosta hyvää viiniä.
Suomessa tosiaan saa juoda niin paljon kuin sielu sietää.
Lähi-Idässä heilahtaa häkki. Tietty fundamentalistiporukka haluaa tännekin kontrollia ja päihdeongelmaisten ihmisten vainoa. Uskomatonta että kieltolaille on vieläkin kannattajia. Meillähän on nyt jo huumeiden käyttäjät joita avun sijaan sakotetaan ja vainotaan.
Jos uskovaiset saisivat päättää niin uskovainen kaupankassa tekisi lasun jo siitä kun isä ostaa kaljakorin tai käy lasten kanssa alkossa. Haluammeko me sellaista vainoa tähän maahan joka kuitenkin hakee esikuvaa lännestä, ei idästä jossa ihmisiä teloitetaan siitä hyvästä jos taskusta löytyy pala hassista tai alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on laillista. Ei ole syytä keskustella kohtuudesta tai siitä mikä on liian vähän alkoholia.
Suomi on vapaa maa ja täällä voi juoda itseltään vaikka hengen pois jos niin haluaa. Ja hyvä niin.
Holhous kuuluu Neuvostoliittoon.
Holhousta tarvitaan niiden takia, joilla oma äy ei riitä säätelemään toimintaansa, koska
1) meidän on suojeltava lapsia ja nuoria päihteiden ja niitä käyttävien aikuisten aiheuttamilta haitoilta
2) alkoholistit (kuten narkit ja tupakoitsijatkin) rasittavat julkista terveydenhuoltoamme tarpeettomasti, koska eivät suinkaan jää koteihinsa kitumaan, vaan hakeutuvat sairaalaan hoidattamaan intoksikaatioitaan, haimatulehduksiaan, maksakirroosejaan, diabeteksiaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on vapaa maa ja kristillinen maa.
Kuvailemasi ihanne kuulostaa enemmänkin islamilta tai buddhalaisuudelta. Idässä myös teloitetaan ihmisiä siitä hyvästä että ovat päättäneet itse omasta vartalostaan.
Mitä jos jokainen itse päättää itse omasta raittiudestaan eikä Imaani esimerkiksi?
suomessa tutkimus ei päde
kun lääkäri kysyy vastataan et viihteellä menee 3-7 alkoholi annosta
vaikka suurin osa vetää ton ennen baaria
todellinen luku: naiset 5-12 alkoholiannosta ja miehet 7-16 annosta
sit joilla on jo vähän ongelma niin miehillä menee se kori ja enemmän
naiset myös parikyt annosta
Vierailija kirjoitti:
Pakko puuttua tähän väliin. Pahoittelen.
Ihmisen keho on jokaisen ihmisen oma keho.
Eli minun kehoni on minun keho ei sinun keho ja minä itse päätän kuinka monta olutta juon tänään. Sinä et siitä päätä tai mistään muustakaan. Voit uskotella itsellesi että kehosi on jumalan temppeli, mutta älä tule sanomaan minulle sitä, tai mitenkään puutu siihen mitä vartalollani teen.
Onko tämä selvä?
Ei jumalia minulle kiitoos. Eikä lapsilleni.
Juon joka viikonloppu n.10-20 olutta. Liikaa? Juon ne joko pe ja la tai kaikki kerralla yhtenä iltana
Vierailija kirjoitti:
suomessa tutkimus ei päde
kun lääkäri kysyy vastataan et viihteellä menee 3-7 alkoholi annosta
vaikka suurin osa vetää ton ennen baaria
todellinen luku: naiset 5-12 alkoholiannosta ja miehet 7-16 annosta
sit joilla on jo vähän ongelma niin miehillä menee se kori ja enemmän
naiset myös parikyt annosta
Tietenkin sitä vastataan niin kun kohtuumäärät kerralla on pieniä. Pikku hiprakkaan pitäisi lopettaa. No alkoholi onkin varsin haitallinen päihteenä. Kaikissa muissa aineissa jopa kannabiksessa erittäin harvaakin käyttöä pidetään ongelmakäyttönä.
Sekin pitäisi huomioida että juominen ei vaikuta kaikkiin samalla tavoin. Päihdepolitiikasta puuttuu rehellisyys.
Sitä tehdään lähinnä moralistien näkökulmasta. Siksi se onkin vääristynyttä. Kunhan kulissit on kunnossa saa vetää vaikka kuinka liikaa.
Juon alkoholia mielestäni kohtuudella, MUTTA minulla on lääkitys Lamictal 200 mg ja Ketipinor 200 mg. Olen alkoholin käytön suteen kuin "kuka tahansa", mutta menen siitä sekaisin moneksi päiväksi. Sekakäyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Otan joka päivä viiniä lasillisen tai kaksi tai sitten olutta (33cl tölkki) kahdesti tai kolmesti päivässä. Joskus on pari päivää taukoa enkä juo koskaan itseäni humalaan. Ainoastaan, jos olen ulkona viihteellä, niin silloin saatan juoda itseni humalaan. Käyn viihteellä ehkä kerran kuukaudessa. Olen kertonut työkavereilleni valitettavasti pariin kertaan ja he ovat olleet järkyttyneitä. Sanovat, että minulla olisi selvästi joku ongelma alkoholin kanssa. Mietin että miten asia oikeasti on, koska mielestäni olen kohtuu käyttäjä, vaikka sitä tulee arkisinkin juotua. Miten asian laita on?
Tuo humalakin tuntuu olevan aika laaja käsite.. Toisten mielestä ihminen on humalassa kun on alkoholin vaikutuksen alaisena ( ihan vaan esim rentoutuneena) ja toisen mielestä vasta sitten kun konttaa katuojassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan joka päivä viiniä lasillisen tai kaksi tai sitten olutta (33cl tölkki) kahdesti tai kolmesti päivässä. Joskus on pari päivää taukoa enkä juo koskaan itseäni humalaan. Ainoastaan, jos olen ulkona viihteellä, niin silloin saatan juoda itseni humalaan. Käyn viihteellä ehkä kerran kuukaudessa. Olen kertonut työkavereilleni valitettavasti pariin kertaan ja he ovat olleet järkyttyneitä. Sanovat, että minulla olisi selvästi joku ongelma alkoholin kanssa. Mietin että miten asia oikeasti on, koska mielestäni olen kohtuu käyttäjä, vaikka sitä tulee arkisinkin juotua. Miten asian laita on?
Tuo humalakin tuntuu olevan aika laaja käsite.. Toisten mielestä ihminen on humalassa kun on alkoholin vaikutuksen alaisena ( ihan vaan esim rentoutuneena) ja toisen mielestä vasta sitten kun konttaa katuojassa.
En pysty juomaan humalaan, koska krapulat siitä saattaa kestää kolmekin päivää. Juon ainoastaan arkisin nautinnon takia ja pienen rentoutuksen. Joillekin se on tupakka parvekkeella, niin mulla on iltaisin parit oluet tai viini lasilliset. Viihteellä sitten on eri juttu, kun sitä menee eri tavalla eikä niinkään enää "nautintona".
Siinä kohtaa, kun näkee pieniä vihreitä miehiä, on kaikki vielä ok. Kun ne pikkumiehet muuttuu punaisiksi, kannattaa huolestua.
Viimeksi kun oli suht kostea baari-ilta, kesti ainakin jollain tasolla melkein viikon jälkimainingit. Huh huh, milloinhan sitä oppii...